viimeiset kuukautiset missä iässä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ikää 50, kerran viimeisten vuosien aikana on ollut 3 kk, kerran 6 kk tauko, useampia kertoja 1½ kk. Mutta sitten tulee taas säntillisesti joka kuukausi. Vaihdevuosioireita ei ole.
 
vierailija
Hei, mitä aikaisemmin on kuukautiset alkaneet sitä myöhemmin ne loppuvat. Mulla alkoivat 12v ja loppuivat 55v, tosi pienillä vaihdevuosioireilla selvisin ilman mitään lääkitystä.
 
vierailija
joo, ja kuulemma sekin usein antaa tietoa, koska äidillä loppuneet, vaan enpä tiedä kun kohtu poistettu häneltä minua nuorempana...muuttuuko ne aina ensin epäsäännöllisiksi tai semmoista, vai voiko vaan loppua yks ja kaks kokonaan?
 
vierailija
Hei, mitä aikaisemmin on kuukautiset alkaneet sitä myöhemmin ne loppuvat. Mulla alkoivat 12v ja loppuivat 55v, tosi pienillä vaihdevuosioireilla selvisin ilman mitään lääkitystä.
Kyllä ne loppuu aiemmin, jos on alkaneet aiemmin, ja loppuu myöhemmin, jos on alkaneet myöhemmin. Varmasti tässäkin poikkeuksia. Joillainhan voi alkaa vaihdevuosi oireet siinä 35 ikävuoden paikkeilla jo, vaikkei kierto ole varmasti vielä 5 vuotiaana alkanutkaan, eikä vasta parikymppisenäkään.
 
vierailija
Kyllä ne loppuu aiemmin, jos on alkaneet aiemmin, ja loppuu myöhemmin, jos on alkaneet myöhemmin. Varmasti tässäkin poikkeuksia. Joillainhan voi alkaa vaihdevuosi oireet siinä 35 ikävuoden paikkeilla jo, vaikkei kierto ole varmasti vielä 5 vuotiaana alkanutkaan, eikä vasta parikymppisenäkään.
Kyllä se on niin että mitä aikaisemmin kuukautiset alkavat, sitä myöhemmin ne loppuvat, ja päinvastoin. Tämä ei kuulosta loogiselta mutta asia on kuitenkin näin.
 
Munasolujahan on jokaisella se määrä, mikä siellä on. Kun ne loppuu, kuukautisetkin loppuu. Aina kun on raskaana, niitä säästyy, sen takia jotkut tuleekin vielä vanhoina raskaaksi.

Kuulostaa hiukan epäloogiselta sen takia tosiaan tuo väite, että mitä aiemmin kuukautiset ovat alkaneet, sitä vanhemmaksi niitä jatkuisi. En siihen usko ollenkaan.
 
On niin paljon munasoluja että niitä riittää vanhaksi asti. On tämä minun kertomani aivan yleistä tietoa. Jo vauvalla on se määrä munasoluja, mitä on. Niitä on kunnes ne loppuu.
Eivät ne lopu, vaihdevuosien lähestyessä niitä vain irtoaa harvemmin. Mihin ne murkkuikäisen 400 000 munasolua muuten joutuisivat?
Kysyin muuten lähdettä, en yleistä luuloa asiasta.
 
vierailija
Hei, mitä aikaisemmin on kuukautiset alkaneet sitä myöhemmin ne loppuvat. Mulla alkoivat 12v ja loppuivat 55v, tosi pienillä vaihdevuosioireilla selvisin ilman mitään lääkitystä.
Minulla alkoivat niinkin myöhään kuin 15-vuotiaana ja loppuivat pikkuhiljaa ~53-vuotiaana.

Olen niin onnellinen, että loppuivat! Olivat suurta tuskaa ison osan elämääni.

Nyt sitten kyllä kärsin vaihdevuosivaivoista, mutta se on pientä ja kestän sen ilman lääkitystä.
 
vierailija
aloitetaanko mahdollinen vaihdevuosilääkitys vasta kun kuukautiset ovat loppuneet kokonaan, voikohan sitä aloittaa jo noin 50 v vaikka vielä vuotaa, jos on ärsyttäviä oireita?
 
vierailija
olen ap, kiinnostaa tietää omakohtaisia kokemuksia, ei niinkään tilastotietoa, vaan ihan oikeiden ihmisten omia kokemuksia, vaihtelua ja tuntemuksia, oireita ja miten meni?
 

Yhteistyössä