Viinimarjapensaista!!!

  • Viestiketjun aloittaja SS
  • Ensimmäinen viesti
SS
Elikäs meillä pihassa muutamia viinimarjapuskia, mutta sanotaisko että osa niistä puskista on varsin oudoissa paikoissa, niin olen tässä nyt miettinyt että voiko niitä puskia siirtää ja jos voi niin koska?

Niin ja sitten kun useamman puskan juurelta kasvaa "metri kaupalla" kaikkea ylimääräistä pitkää heinä ja vähän muutakin, niin milläs niiden kasvua estää?
 
Mä siirtäisin puskat syksyllä, kun sato on korjattu ni ehtivät vielä juurtua eikä häiriinny kukkiminen tai marjominen.

Karsi samantien kaikki kuolleet oksat jos sellaisia on.

Meillä kasvaa keskellä nurmikkoa puskat ja mä en ole keksinyt muuta kuin nyhtää ja nyppiä kaiken ylimääräisen pois sieltä juurilta. Kun puska on iso niin se varjostaa oksillaan sen verran ettei sinne kovin paljoa muuta kasva.
Voihan sinne sit laittaa jotain haketta tms juurille, että jos se vähän hillitsisi kaikkea juolaa ja muuta rikkaa juurilta.
 
nappi
Viinimarjapensaiden leikkuuta suositellaan "kanden ämmän välissä" eli marras-maalis. Oisko tuo siirtokin sitten samalle aikavälille?
Lannotetta perään tietysti. Me käytetään y-lannosta noille puskille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja raputitirallaa:
me leikatttiin vanhat pensaat viime viikolla kun oltiin marjat kerätty! ja mummo sano ettei musta pensas tykkää siirtämisestä!
Jep, mumo on oikeessa. Meillä ei siirron jälkeisenä kesänä tehny marjan marjaa, mutta sitten seuraavana taas teki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja raputitirallaa:
me leikatttiin vanhat pensaat viime viikolla kun oltiin marjat kerätty! ja mummo sano ettei musta pensas tykkää siirtämisestä!
Höh, me siirrettiin toukokuussa ainakin 3 pensasta syrjään, kun olivat tarpeettomia. Tuolla ne tontin nurkalla ovat olleet ja näyttävät hyvinvoivilta, marjojakin niissä näyttäisi olevan. Ei päässyt niistä eroon. :kieh:
 
...
Meidän pihan kaikkien puskien juurella on ensin paksu kerros sanomalehteä ja kuorikatetta päällä. Ei tule heinät sun muut läpi ja puskat voivat hyvin. Etanoitakaan ei ole näkynyt.
 

Yhteistyössä