""viittomakieli""

  • Viestiketjun aloittaja poika
  • Ensimmäinen viesti
poika
onko ""normaalia"", kun meidän puolitoista vuotias poika käyttää ihan selviä viittomia? Ei puhu sanoja vielä, mutta ymmärtää kuitenkin jo paljon.

USAssa kyllä jo vauvoille opetetaan viittomia, mutta minä en ole opettanut...

poika on aloittanut itse näyttämään asioita. esimerkiksi auto, lentokone, helikopteri, kissa, koira, pesu, hammaspesu, syönti ovat omia merkkejään. Parhaimmillaan on tullut kolmen sanan viittomia tyyliin: minä en halua pesulle.
 
tuleva tulkki
Olen kuullut, että viittomakielisten vanhempien lapset saattavat alkaa käyttämään viittomia jo 9kk iässä. Mua kiinnostaisi tietää, että tiedätkö onko lapsesi käyttämät viittomat oikeita (viittomakielisiä) vai itse keksittyjä? Onko teidän lähipiirissä tai perheessä joku, jolta olisi oppinut viittomakieltä? En nyt tainnut vastata kysymykseesi, mutta asia alkoi kiinostamaan:)
 
vlx
Me ruvettiin näyttämään vauvalle ""maito"" viittomaa kun vauva oli n. kuukauden ikäinen, koska olin jostain lukenut, että perheissä, joissa viitotaan, vauvat jo kolmen kuukauden iässä osaavat hiukan viittoa. Nyt kolmekuinen poikamme osaa jo ihan tunnistettavasti sen huitoa. Viittomat taitavat olla jotenkin yksinkertaisempi tapa kommunikoida kuin varsinainen puhe, joten ei varmasti ole hassua, että isompi lapsi niitä keksii itsekin.
 
ap
mulla on kaksi setää (kaksoset), jotka on kuuroja ja käyttää viittomia, mutta poika ei varmaan ole oppinut niiltä. on nähnyt isosetiään kaksi kertaa...
mulla ei ole yhtään tietoa, ovatko oikeita viittomia. tuskin.
osoittelee itseään, pyörittää rintaa (pesee), pyörittää päätä (ei), lentokone liihottelee, helikopteri pyörittää ilmassa...
mielenkiintoista...
 

Yhteistyössä