Vinkatkaa hyvä edullinen lasten suksipaketti

5-vuotiaalle kevyelle tytölle? Tytön mitat olivat syyskuussa 103,5 cm ja 16,1 kg.

Olen kotona mitannut että 130 cm sukset tarvitaan, sauvojen pituutta en tiedä (ehkä entiset käyvät). 29 koon monot.

Ja kummat siteet, sns vai nnn?

Jos on tämmöinen setti turhana varastossak-seudulla, saa heittää yksäriäkin.
 
"mä"
NNN-siteillä kannattaa ostaa ja nuo monot pitää ehdottomasti sovittaa, koot ei mee aina yksiin kenkien kanssa. Ostin itselleni viikko sitten suksisetin ja kengän koko mulla on 36-37 niin monot oli 39. Prismassa oli suht edullisia paketteja.
 
Miksi suosittelet niitä nnn-siteitä? Goglettelin ja luin muualta että "kun on kyseessä nuori henkilö, niin voisin suositella SNS-systeemiä,jossa on isohko "pampula" siteen aukaisusysteemiin kiinnitettynä.Kauppiaat kyllä tietävät,mistä on kyse.Tämä pampula helpottaa lapsen siteen käsittelyä.
Mahdollisesti NNN-systeemissä on vastavanlainen mahdollisuus,mutten ole tavannut."

Jolloin tuon kirjoittajan mielestä sns:t helpommat?
 
"vieras"
Eikö noita marketeista saa peruspaketteja suunnilleen 100€:lla? Itse hankittiin viime talvena juuri 5-vuotiaalle "oikeat" sukset urheiluliikkeestä, kun kuviteltiin, että on alet menossa. Sukset taisikin saada hiukan halvemmalla, mutta erikseen maksettiin siteistä, sauvoista ja monoista. Meni 150€ heittämällä.
Eikä sano muuten mitään mulle noi sidetyypit. Mut on tuo noi itse jalkaansa saanut, joskus on pyytänyt päiväkodissa apua tädeiltä.
 
"mä"
Siksi suosittelen noita NNN-siteitä sillä, SNS:ää on todella vaikea enää löytää ja jos ensi talvena suksen pituus olisi vielä ok, mutta kaupat myyvät vain NNN-monoja niin koko setin saat ostaa uusiksi (meille kävi näin ja kirosin sitä, nyt on sitten NNN-setti).
 
Huom harmaana
130 cm sukset on tuon pituseille kyllä aivan liian pitkät.
Kun aloittelee, sukset voivat olla suunnilleen samaa pituutta kuin lapsi itse on tai pikkaisen pidemmät.

Meillä olisi ylimääräiset sukset, muistaakseni 110 cm, sauvat ja monot kokoa 29 ylimääräisinä. Tytölle sopivat värit.

Minulla on vaan ongelma että mistä saan tilalle pidempiin suksiin SNS-siteet, kun sukset on ja SNS-monot valmiina :)
 
Ok, kiitos vinkeistä! Täytyy käydä liikkeessä. Tuo Prisman setti varmaan ok.

Huom, hän ei aloittele silleen ettei osaisi, vaan on jo pari talvea hiihtänyt, ja osaa hiihtää, kääntyä ihan sujuvasti jne. Entiset sukset olivat tuon pituiset ja nyt haetaan pidemmät. Laitoin entiset jo kiertoon kun ihan lähipäivinä ne uudet sukset hankitaan.

Sen verran käytiin mummolareissulla yhdessä liikkeessä, kun siellä oli joku ale, että myyjä sanoi että hän ei ostaisi tuolle edes 120-senttisiä (jotka oli jäljellä, eikä 130-senttisiä ollut), niin pystyisi niitä käyttämään 2 talvea, kun hän kuitenkin jo hiihtänyt.

Tyttö on piskuinen ja kevyt, mutta liikunnallinen, ketterä ja käy esim. taitoluistelussa. Hänellä on siis kohtuullisen hyvä kropan hallinta.
 
130 cm sukset on tuon pituseille kyllä aivan liian pitkät.
Kun aloittelee, sukset voivat olla suunnilleen samaa pituutta kuin lapsi itse on tai pikkaisen pidemmät.
Samaa mieltä ja ihan hyvin voi hiihtää samoilla suksilla parikin vuotta. Mulla on perinteisen sukset itsellänikin vain 10cm pidemmät ja pidän niitä käytännöllisempinä kuin suositusmittoja.
 
"mä"
Kyllä tuo 120cm olis parempi teidän likalle. Ja menee varmasti ensi talvenakin. Omat sukset ovat minua 17cm pidemmät enkä yhtään pitempiä itselleni ostaisi, lyhyemmät voisin ostaa ja olen kuitenkin hiihdellyt huvin vuoksi 20 vuotta etten itsekään ihan aloittelija ole.
 
Tässä prisman setti, siihen kirppikseltä nnn monot, niitä löytyy yleensä hyvin, monot pikkasen isommat kun jalan koko (1-2 numeroa). Ja älä osta liian pitkiä suksia, helpompi hiihtää kun on lyhyemmät.

Lasten sukset Peltonen Ultima Jr + Rottefella NNN Dino side, Prisma, HOK-ELANTO
Pitopohjat kannattaa valita sitten, ellei ole itse vannoutunut voitelija. Ainakaan noissa ei puhuta mitään pitäpohjista ja muissa on se mainittuna. Eli peltosia on 99euron sukset joissa on mainittuna pitopohjat. Mä taisin napata 89euron fisherit prismasta kun oli bonaripäivät. Sauvoissa kannattaa ottaa sellainen malli, mikä ei ole ihan pelkkää kovaa muovia kädensija. Korkissa ja vastaavassa pysyy käsi paremmin hiihtäessä.
 
Ai niin, noi pakettitarjoukset pyörii joulun jälkeen 90-100euron pinnassa (sukset, sauvat, monot), mutta valikoima on sitten vähäisempi. Itse viime vuonna olisin löytänyt sukset ja sauvat, mutta monoista oli sopiva koko loppu ja osto siirtyi täksi vuodeksi.
 
"neljä-ilman-viidettä"
Minäkään en ostaisi 130 cm suksia, vaan juurikin nuo 120 cm. Meilläkin 5 v hiihtää nyt kolmatta talvea ja kova olisi into jo mennä luistelutyylillä.

Siteistä meillä on ollut tuota sns sidettä kaikillä muksuilla ja niihin ollaan oltu tyytyväisiä.
Suksiin kannattaa kyllä mielestäni panostaa, silla a. huonoilla suksilla saa koko innon tapettua ja b. sukset saa aina kaupattua eteenpäin kun ne on itselle tarpeettomat =)
 
Ai niin, noi pakettitarjoukset pyörii joulun jälkeen 90-100euron pinnassa (sukset, sauvat, monot), mutta valikoima on sitten vähäisempi. Itse viime vuonna olisin löytänyt sukset ja sauvat, mutta monoista oli sopiva koko loppu ja osto siirtyi täksi vuodeksi.
Joo, en ota riskiä ettei sitten saakaan, ja tarvitaan niitä jo tämän vuoden puolella, ennen joulua.
 
"vieras"
Meillä 119cm pitkä hiihtää 130 senttisillä ja on sopiva pituus.

Suksethan saisivat olla max 15cm pidemmät kuin lapsi ja se 15cm on aika pitkä jo sekin, mielummin kymmenisen senttiä.
 
"mirkku"
Hei!
onko nämä: tytön suksipaketti-jutut vielä vapaana??? Paljollako myyt? missäpäin? s.postios.?

130 cm sukset on tuon pituseille kyllä aivan liian pitkät.
Kun aloittelee, sukset voivat olla suunnilleen samaa pituutta kuin lapsi itse on tai pikkaisen pidemmät.

Meillä olisi ylimääräiset sukset, muistaakseni 110 cm, sauvat ja monot kokoa 29 ylimääräisinä. Tytölle sopivat värit.

Minulla on vaan ongelma että mistä saan tilalle pidempiin suksiin SNS-siteet, kun sukset on ja SNS-monot valmiina :)
 
Anonyymi
SNS-side on Salomonin side ja NNN-side Rottefellan side, johon käyvät mm. Alpinan monot. Rottefellan side on yleistynyt viime vuosina, aikaisemminhan ei juuri muita siteitä ollutkaan, kuin Salomonin siteitä.

Salomonilla on olemassa pienille lapsille ihan oma siteensä, josta joku kirjoittaja mainitsi. Nimi muistaakseni Snowmonster, meillä ollut lapsella käytössä ja on helppokäyttöinen, ei niin jäykkä avata ja sulkea, kuin muut siteet, eli lapsi saa helpommin itse käytettyä. Ko. malliin olemassa myös pidempivartisia monoja.

Molemmat siteet ovat hyviä. Ainoa mikä kannattaa ottaa huomioon on, ettei osta niin sanottuja automaattisiteitä (SNS-siteitä saa automaatteina, NNN-siteistä en ole varma). Automaattisiteillä tarkoitetaan SNS-siteissä siteitä, joissa siteen saa auki päältä painamalla. Usein ne ovat kuitenkin jäykät, jäätyvät talvella ja kaatuessa lasten on vaikea saada niitä irti. Aikaisemmin nimenomaan automaattisiteitä näki lähes kaikilla lapsilla.

Hyvinvarustelluista urheilukaupoista pitäisi kyllä löytyä molempia siteitä.

130 senttiset sukset ovat aivan liian pitkät aloittajan lapselle, olipa kuinka hyvä hiihtäjä tahansa. Meillä lapsi on tällä hetkellä 125 cm ja ajattelin ostaa tänä vuonna luisteluun nimenomaan 130 senttiset sukset. Perinteiseen laitetaan pidemmät.
 

Yhteistyössä