Vinkkeja tutista luopumiseen!!

Hei,

Poika on nyt 2v ja olisi pikkuhiljaa korkea aika luopua tutista..Hieman mietityttää tosin, kun tutti on niin tärkeä kapistus. Paljonko tulee huutoa ja porua :/ Nyt siis syö sitä lähinnä päiväunilla ja öisin...Vinkkejä kiitos :)
 
Mä sanoisin että tutti pois ja sillä hyvä, katsot mitä siitä seuraa :) Tuskinpa lapsi viikkoja sen perään itkee...

Meillä oon miettiny tutista luopumista mutten oo vielä raatsinut. Tyttö 1,5 vee nyt. Niin tuntuu nauttivan kun unille saa tutin suuhun. Joskin on nyt alkanut päivisinkin niitä etsimään ja hokee tuttia... ni mietin josko ois aika luopua siitä jo kokonaan...
 
Meillä tutti "annettiin pöllövauvoille" kun tyttö oli 1v 5kk. Viikon verran aina nukkumaan mennessä sitä kaipaili (parhaimmillaan pitänyt olla aina molempiin käsiin ja suuhun...) välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta nyt ei ole aikoihin enää ilmeisesti muistanut koko kapistusta, eikä tunnu olevan kiinnostunut kavereidenkaan tuteista, ikää nyt siis 1v 7kk.
 
Me taidettiin päästä helpolla, kun otettiin tutti pois tytöltä kun oli n 11kk ikäinen, leikkasin tutin pään vain pois ja sanoin että nyt on tainnut hiirivauvat käydä tutilla... muutaman kerran yritti tuttia asettaa suuhunsa, mutta loppujen lopuksi laittoi sen lelukoriinsa ja siellä on ollut siittä saakka :D Ei kyllä syönyt tuttia kuin öisin ja päikkäreillä. Yöt alkoivat olemaan yhtä heräilyä, kun heräsi aina kun tutti tippui suusta (n. kerran tunnissa) tutti kun oli poissa nukkui aamuun asti unet... =)
 
Meillä poika 1v 3kk ja muutaman kk päästä meilläkin luopumien eessä.. Nukkumaan mennessä käyttää tuttia, mutta esim autoon ja vaunuihin nukahtaessaan ei sitä tarvii.. Öisin vaan rauhottuu niin helposti tutilla jos herää.. Toivotaan et kävis helposti..
 
Meillä tutista luopuminen on menny helposti. Vanhin poika vei naapurin koiralle 2,5-vuotiaana. Nukkumaanmennessä kaipaili ja muisti et koirallahan ne on. Tyytyi siihen. Keskimmäinen ja nuorin on vieny 'oravan poikasille' puun juurelle alle 2-vuotiaana. Harmitus oli ensin lapsella suuri kun orava-vauvoille piti viedä, mut myöhemmin muisti sit et 'ovaja-tutti, ovaja-tutti' ja tyytyivät siihen. Keskimmäinen poika tosin otti nukkumaan mennessä pikkuautot kumpaankin käteen 'turvaksi'. Nuorimmaisella tytöllä turvana unipupu. Tuttia kaivattiin parina päivänä. Yllättävän helposti se unohtuu. Taitaa olla et itse ei raaskis 'vanhentaa' lasta. Kun ei ole tuttia, tuntuu et huh onpa lapsi taas isompi ja lähempänä kouluikää.
 
Meillä luovuttiin tutista vuoden iässä, kun poika "unohti" vaatia sitä yöunille. En sitten myöskään itse alkanut sitä tuttia tuputtamaan... Ekana ja tokana yönä ei muistanut koko tuttia ja kolmantena yönä yritti vähän vaatia sitä, mutta rauhoittui silittelylle nukkumaan. Tämän jälkeen ei ole tuttia vaatinut, eli kivuttomasti meni koko tutista luopuminen. Etukäteen olin ajatellut että tutista luovutaan n. 1,5 uoden iässä mutta poika oli eri mieltä! Ja hyvä niin. Nyt on paljon helpompaa kun ei tarvitse tuttia muistaa ja olla sitä yölläkin etsimässä.
 
mä olen sitä mieltä, että tutti kerralla pois..muuten luulee aina huudolla saavansa tutin takasin..

meillä esikoiselta otettiin tutti pois 1v10kk iässä..piti vierottaa jo 1,5v iässä mutta sattuis just siihen väliin muutto, mun töihin meno ja esikoisen hoidon aloitus niin siksi venähti..tutti oli käytössä vain p-unilla ja öisin mut oli ehtinyt tulla tärkeäksi osaksi nukahtamisrituaalia mut silti parin yön jälkeen ei tuttia enää kaivannut eikä siis noina iltoina itkenytkään kuin hetken.

kuopukselta otin tutin pois 11kk iässä, söi tuttia lähinnä kanssa unilla ja jos sattui päivisin löytämään tutin jostain pöydältä yms niin lussutti sitä kyllä mutta helposti sain tutin pois..oliskohan muutamina iltoina pikkuisen aiempaa enempi itkenyt mutta nukahti kun olin tovin vieressä silittelemässä ja noiden iltojen jälkeen onkin nukahtanut itekseen höpötellen unikaverilleen, josta onkin tullut erityisen tärkeä nukahtamistilanteissa..tutista luopumisen jälkeen alkoi yöt nukkumaan heräämättä..

olen kyllä tosi tyytyväinen että näinkin helposti molemmat luopui tutistaan..pidin vain pääni etten sorru antamaan tuttia enää takasin kun sen olin kerta pois ottanut..tsemppiä sulle vieroitukseen, eiköhän se hyvin suju!!
 
Meillä olemmilta luovuttu tutista n 2v. Molemmat antoivat tutit serkkuvauvoille (sattui hyvin, että oli serkut juurivauva iässä, mutta kyllä varmaan joku vauva lähipiirostä löytyy) ja vauva sitten antoi kiitokseksi isojenlasten lelun. Esikoisella otti luopuminen koville 1,5 vko oli tosi kiukkuinen ja itki tutin perään. Plajon syliä vaan ja uusi lelu unikaveriksi. Kuopus itki ekoille unille mentäsessä isosti, mutta ei kauempaa. Valmistaudu siihen että itkua tulee enemmän tai vähemmän, ja tarjoa lohtua.
 
Meillä lapsi antoi tuttinsa kisuille pari viikkoa sitten. Nyt on joka yö jatkuvaa heräilyä, itkua ja kiukkua. 1v9kk on ikää ja tuttia on käyttänyt juuri yöllä ja nukkunut sen kanssa todella hyvin. Tuntuu, että lapsen koko turvallisuuden tunne on järkkynyt. Täytyy vaan jatkaa lohdutteluja ja öitä näin, ehkä tämä tästä joskus palautuu ennalleen. :(
 
Täällä aika samanlainen tarina kuin kurpitsalla tuossa aiemmin. Jätettiin tutti pois kerrasta, kun poika täytti 1v. (n. 1,5kk sitten ) Nukahti itseasiassa jo ekana iltana ihan tyytyväisenä! Ekat päikkärit ilman tuttia meni huutaen noin 15min, sitten rauhoittui ja nekin alkoi sujua. Meillä kans nykyään on unilelu superrakas, kun aiemmin siitä ei välitetty lainkaan :) Nykyään yöunet on paljon paremmat kuin tutin kanssa. Suurin osa öistä menee heräämättä. Oli kyllä paljon helpompaa kuin olin osannut edes kuvitella. Toivottavasti vieroitus on onnistunut? Tsemppiä!
 
Meillä jäi tutti pois pojan ollessa 9kk, nuhaisena ei halunnut syödä tuttia eikä sitä sitten tuputettukaan edes unille mennessä. pari vähän levottomampaa yötä (johtuiko flunssasta vai tutittomuudesta) ja sillä selvä. Ei ole muistanut sitä sen jälkeen :) Enemmän taidettiin me vanhemmat "tarvita" tuttia lapselle entä hän itse...
 
Meillä tutti oli 1,5v asti vain yökäytössä, kunnes vajaa 2-veenä jätkä otti sen itse päiväkäyttöön ja vauvarokon ajan tutti oli ehdottoman tärkeä, koko ajan suussa. Pojan parannuttua tein niin, että kylmästi vaan otin kaikki tutit pois ja tuttia pyytäessään sanoin ettei tutteja enää ole. Niitä vaan ei enää ole. Tulihan siitä parkua ja surua, mutta aika äkkiä unohti tutin, meni ihan päivä pari vaan. Välillä testaa ja kysyy tuttia yhä, mutta kun en reagoi mitenkään niin ei jatka kyselyä vaan tyytyy raukka kohtaloonsa :D
 

Yhteistyössä