Vinkkejä 10kk hampaiden pesuun?

Meillä kohta 10kk tyttö, jolle hampaiden pesu on aina kauhistus ja huudon paikka. Ollaan kokeiltu leikin kautta, isi yrittää naurattaa ja saada harjan suuhun, joskus se on onnistunutkin, mutta on tainnut oppia sen olevan huijaus. Meillä on sormihammasharja, mutta nyt hampaat (4kpl) on jo niin pitkiä ei enää ryynejä, että sillä tuntuu hankalalta pestä. Siinä on niin lyhyet ne muoviharjakset. Viime päivät olen yrittänyt tavallisella vauvan hammasharjalla. Hampaiden pesua kuitenkin pitää harrastaa koko loppuelämä, joten onko kenelläkään keinoja, miten siitä tehdä vähän mukavampaa kuin huutotappelua? Ei haluttaisi, että lapsi inhoaa hampaidenpesua myöhemmin. Vaikka eihän siihen kovin kauan mene, kun ymmärtää jo, miksi hampaita pestään ja siitä ehkä saa vähän motivaatiota kestää toimitus. Kuinka te muut sen teette? Onko se muilla huutotappelun paikka?
 
Kun vaihdan vaipaa niin annan hammasharjan tytön omaan käteen ja sitä siinä sitten pureskelee. Siinä ohi mennen sitten otan sen itselleni ja ja pikaisesti harjasen hampaat. Tahnaa käytän vain joko aamulla tai illalla sen pikku nökäreen. Ja tyttö kohta 11kk ja hampaita huimat 6kpl :D
 
meillä ekan tytön kanssa tapeltiin hampaiden pesusta, no se tappelu loppu, kun me annettiin tytön itse pestä hampaaat ja sitten me tarkastettiin, vieläkin sama käytäntö, mutta ilman huutoa. Meille kyllä hammaslääkäri sanoi, ettei pitäisi antaa lapsen itse pestä kun tulee myöhenmin ongelmia, jos ei annakkaan tarkastaa, kun on minä ite kausi. Meille ei tullut siitä asiasta ongelmaa. en muista kyllä minkä ikäsenä alettiin, että saa itse pestä hampaat. olisko ollu noin 1vee, nyt on kohta 4vee ja terveet hampaat. no toisen kanssa ei ole vielä ollut mitään ongelmia hampaiden pesussa, nauttii vaan kun pestään hampaat tyttö on nyt 9kk.
 
Kiitos vastauksista. Hammashoitajakin oli sitä mieltä, että lapset tykkää hampaanpesusta, kun se harja mukavasti rapsuttaa kutiavia ikeniä. Vaan ei meillä. Ehkä meillä on tässä asiassa poikkeava muksu. Olen antanut tytön itsekin pestä hampaitaan, mutta ei työnnä sitä harjapäätä suuhun, vaan sen kädensijapään. Jos jollakin vielä vinkkejä tappelunvälttämiseen, niin kiitollisena otan vastaan.
 
Hampaidenharjaus kuuluu niihin asioihin, jotka on vaan tehtävä, ja se on lapsenkin opittava.
Meillä huudettiin ehkä noin kuukaus joka ilta, mutta nyt ei enää kun lapsi on oppinut, että ne hampaat harjataan vaikka huutais kuinka. Pahimpina huutoiltoina riitti, että hammasharja kävi suussa.

Vanhemman tarkoitus ei oo "välttää tappeluita" vaan opettaa lasta pääsemään ylitse epämiellyttävistäkin asioista...

Kannattaa kokeilla niin, että toinen vanhemmista näyttää mallia omalla harjallaan ja toinen harjaa lapsen kanssa lapsen hampaita, niin että lapsi näkee sen peilistä. Ainakin meidän juniori on kova matkimaan ja haluaa tehdä kaiken niin kuin äiti ja isä, joten hampaiden harjauskin sujuu kun hän näkee, että vanhemmatkin harjaa omat hampaansa joka ilta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rataslaakson Elli:
Hampaidenharjaus kuuluu niihin asioihin, jotka on vaan tehtävä, ja se on lapsenkin opittava.

Vanhemman tarkoitus ei oo "välttää tappeluita" vaan opettaa lasta pääsemään ylitse epämiellyttävistäkin asioista...
Kyllähän se noin on ja eihän kaikesta tarvitse pitää ja olla kivaa. Olen tuota itsekin miettinyt. Ja uskon tosiaan, että asennemuutos tulee siinä vaiheessa, kun alkaa ymmärtää miksi hampaita pestään.
 
Tuntuu että monissa paikoissa annetaan eri ohjeita tuon hammastahnan käytöstä. Mutta me ollaan laittu tosiaan ihan inauksen tahnaa.

:LOL: me ollankin tapeltu sitten ton isomman kanssa hiustenpesusta, joten jotain kaikilla.
 
Meillä 10kk lapsi pesee itse hampaansa, siis riittää että käyttää harjaa suussaan. Ei kai sillä pesulla nyt vielä tässä iässä väliä oo, kunhan tulee tapa että harjaa näytetään hampaille edes kerran päivässä! Veljeni on 17 vee, ja muistan että hänen hampaansa pestiin ekan kerran varmaan kun meni kouluun, eikä vieläkään ole tekareita tms. Tahnaa ei tulis mieleenkään vielä 10kk käyttää. Vaikuttais siltä että stressin määrä on vakio. Mwillä kun on suuria ongelmia syömisen kanssa, ei tulis mieleenkään stressata hampaiden pesusta. Toki, jos muita ongelmia ei olisi.... ;)
 
Täällä annetaan hampiharja neitille käteen ja itse sitä siinä hetken pyörittelee ja laittaa suuhun... sitten ihan pikkasen vaan harjataan noita ala- ja ylänystyjä... kannattaa vaikka antaa tytön hetki pitää sitä harjaa käsissään ja katsoa, ett mitähän sille tekee... Veikkaan, ett suuhun menee.... :D

Siitä sitten vaan pikkasen harjaatte....


Ja meillekin sanottiin hampihoitajalla, ett sit tahnaa, kun poskihampaat ilmestyy...

Tsemppiä harjauskuvioihin ja tuuthan kertomaan, ett kuinka lähtee luistamaan.... :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja MM-:
Fluori on myrkkyä ja se pitäisi ehdottomasti sylkäistä pois, joten vasta sellaiselle lapselle joka ei niele tahnaa voi tahnaa antaa.
Vrt. 1 tuubi hammastahnaa voi tappaa lapsen.
:eek:

Hups, me syötiin skidinä aina kesäleireillä hammastahnaa karkkihimoon, kukaan ei ole tollaista kertonut ei edes mun äiti!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Porsse:
Alkuperäinen kirjoittaja MM-:
Fluori on myrkkyä ja se pitäisi ehdottomasti sylkäistä pois, joten vasta sellaiselle lapselle joka ei niele tahnaa voi tahnaa antaa.
Vrt. 1 tuubi hammastahnaa voi tappaa lapsen.
:eek:

Hups, me syötiin skidinä aina kesäleireillä hammastahnaa karkkihimoon, kukaan ei ole tollaista kertonut ei edes mun äiti!

Joo niin mekin
:ashamed: Se oli parasta se missä oli kolmen eriväristä tahnaa... vähän näin OT...
 
Parasta on kysäistä omasta hammaslääkäristä mitä vauvoilla käytetään. Mutta meillä tehdään näin. Ja eihän sitä tahnaa ole tarkoituskaan laittaa tuubillista :D vaan aivan pienen pieni inaus.

Ja onkos kellään tullut vastaan sellainen asia kun hammasharjasta lähtee niitä harjaksia. Ja harja on ihan Jordanin sellainen vauvoille tarkoitettu :eek: Otin sen heti käytöstä pois kun huomasin että tytön suussa oli muutama harjas.

Mutta tsemppiä harjailemisiin :D :wave:
 
Minäkin söin hammastahnaa pienenä. Oli tosi hyvää geelimäistä, jollain tavalla makeaa tahnaa.

Eräässä koulutuksessa hammaslääkäri kertoi, että hammastahnatuubissa on kuolettavan myrkytyksen riski.

Eilen yritin selvittää fluorimyrkytyksen rajoja ja en muuta saanut oikein selville, kuin että 50 tablettia aiheuttaa oireita, 300 tablettia saattaa jo tappaa.
Mutta noiden määrien ilmaiseminen tuubissa ja purkissa on niin erikoiset, että en sitten osaa vertailla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Riikkuli:
kannattaa vaikka antaa tytön hetki pitää sitä harjaa käsissään ja katsoa, ett mitähän sille tekee... Veikkaan, ett suuhun menee.... :D

Siitä sitten vaan pikkasen harjaatte...

Tsemppiä harjauskuvioihin ja tuuthan kertomaan, ett kuinka lähtee luistamaan.... :D
Kyllä, suuhun menee, muttei vahingossakaan harjaspää, vaan se toinen pää. Inhoaa harjaa jo suussa, vaikkei harjattaisi. Joskus puree sen hampaittensa väliin jumiin.

Mutta pakko se on vaan harjata, tykkäsi tai ei. Ei me mitään fanaatikkoja asian kanssa olla, joskus jää harjaamatta, jos tyttö on ihan yliväsy tai muuten unohtuu. Hammashoitaja oli lisäksi sitä mieltä, että ehdottomasti pitäs harjata viimesenä hampaat, mutta me annetaan monesti maito viimesenä ihan sen takia, että tyttö sammuisi nukkumaan eikä tarvitsisi kymmeniä kertoja käydä kaatamassa sänkyynsä. Piristäähän semmoinen huutokonsertti kummasti, jonka joutuu hammasharjan kanssa käymään.

 
Meilla on 11kk tytolla molemmissa kasissa oma harja ja mulla kolmas ja siina me sitten kaikilla kolmella harjalla kylvyssa sohelletaan ))) Ei sita oikein pesemiseksi voi kutsua, mutta kai se jotain auttaa, mutta tuleepa tapa tutuksi ja uskon helpottavan ajan kuluessa..
 
mennyt parina iltana toiseen äärilaitaan. Niin mielellään antaa pestä hampaat, että niitä saa harjailla kiireettä ja tyttö vaan hykertelee tyytyväisenä. Epäilen, että yläykköset on tulossa. Ikenet turvoksissa ja kuolan määrä on taas lisääntynyt potenssiin sata. Tähän mennessä on tullut alaykköset ja yläkakkoset.
 

Yhteistyössä