Vinkkejä 1v:n syöttämiseen

Miten sais 1v:n pysymään pöydässä ruuan ajan rauhassa ja syömäänkin? Millään ei malta syödä kun pari lusikallista ja sit jo kiipeää lattialle. Kuitenkin heti lattialle päästyään haluaa syödä lisää, enkä mie jaksas kulkee lautasen kanssa perässä. Ruoka-ajoista pidetään tiukasti, eikä mitään saa napostella välillä.

Kokeiltu on valjaita ettei pääse nousemaan syöttötuolissa ylös, mutta semmosesta vapauden riistosta tuli vaan hirvee huuto. Kokeilin muutaman päivän olla "pakko" syöttämättä, yöt menikin sit huutoa kuunnellessa. Sorruin jopa ottamaan leluja pöytään, ei jaksanu kiinnostaa kun lusikallisen verran. Ainoastaan autossa turvaistuimessa suostuu syömään lautasen tyhjäks kiltisti, mutta autolle ei nyt aina kehtais ruuan kanssa mennä. Turvaistuin sisälle tuotuna on samanlaista vapauden riistoa kun valjaat syöttötuolissa. Ite opettelee syömään, mut sekin pitäs tapahtua liikkuessa.

Nyt alkaa jo keinot ja kärsivällisyys loppumaan.
 
Meillä alkoi temppuileminen siinä vähän alle 1-vuotiaana. Lattialle tyttö ei osaa syöttötuolista kiivetä, mutta sitä vastoin nousisi kyllä jatkuvalla syötöllä seisomaan syöttötuolissa, istahtaisi tuolin selkänojalle ja kiipeäisi syöttötuolista pöydälle.

Valjaita koetettiin meilläkin, mutta tuloksena vain mahdotonta parkumista niin, ettei koko syömäsessioista sen parkumisen myötä tullut yhtikäs mitään.

Oletko koettanut antaa lapselle käteen omaa lusikkaa syötön ajaksi tai koettaa antaa hänen syödä ihan itsekin? Meillä tuo on auttanut jonkin verran, mutta iso apu oli myös siitä, että aloin lapsen syödessä kertomaan hänelle tarinoita. Joskus olen myös ihan vain rallatellut joitain lastenlauluja. Lapsi rauhoittuu kuuntelemaan ja aukoo siinä samalla suutaan ikään kuin huomaamattaan. Liekö tämä nyt sitten ihan "oikea" toimintatapa, mutta toimii ainakin meillä. :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja PunaisenPuutalonÄiti;26521451:
Meillä alkoi temppuileminen siinä vähän alle 1-vuotiaana. Lattialle tyttö ei osaa syöttötuolista kiivetä, mutta sitä vastoin nousisi kyllä jatkuvalla syötöllä seisomaan syöttötuolissa, istahtaisi tuolin selkänojalle ja kiipeäisi syöttötuolista pöydälle.

Valjaita koetettiin meilläkin, mutta tuloksena vain mahdotonta parkumista niin, ettei koko syömäsessioista sen parkumisen myötä tullut yhtikäs mitään.

Oletko koettanut antaa lapselle käteen omaa lusikkaa syötön ajaksi tai koettaa antaa hänen syödä ihan itsekin? Meillä tuo on auttanut jonkin verran, mutta iso apu oli myös siitä, että aloin lapsen syödessä kertomaan hänelle tarinoita. Joskus olen myös ihan vain rallatellut joitain lastenlauluja. Lapsi rauhoittuu kuuntelemaan ja aukoo siinä samalla suutaan ikään kuin huomaamattaan. Liekö tämä nyt sitten ihan "oikea" toimintatapa, mutta toimii ainakin meillä. :)
Joo näin. Antaa lapselle oman lusikan että syö itse.
 
  • Tykkää
Reactions: Kitiara Uth Matar
yksi mamma vaan
Meidän kuopuksemme syö sievästi jos saa samaan aikaan "lukea lehteä" eli selailla ihan tavallista lehteä tai vaikka Hobby Hallin kuvastoa. Näin siis nykyään, yhdessä vaiheeessa meillä oli "vapaa ruokailu" eli poika viipotti pitkin keittiötä ja tuli aina välillä hakemaan lusikallisen ruokaa suuhunsa.

Jännä juttu että samainen kuriton kakara (kuten joku nyt kuitenkin lastani nimittää tämän luettuaan) istuu vallan hienosti aloillaan ruokailemassa ravintolassa ja tuttavien luona kahvipöydässä. Kotonakin kun meillä on vieraita niin pärjää lukematta, käyttäytyy sievästi kuin mikäkin herranterttu.
 
Pöydälle kapus syöttiksestä jo 8kk ja nyt kun oppi kävelemään, oppi samalla myös kiipeemään pois.
Omalla lusikalla tykkäsi pari päivää opetella rauhassa sitä syömistä, mutta sit jatku meno samana. Lehdet ei kiinnosta ollenkaan, heittää pöydältä ne heti kun eteen laittaa. Minkäänlainen vapauden rajoittaminen ei tule kuuloonkaan, siitä tulee vaan huuto. Tarinoilla tai laululla ei näköjään ollut mitään vaikutusta. :)
 
"vieras"
Mä olen tuossa vaiheessa laittanut tenavan syömään itse, kun ei kerran anna syöttää. Perunaa, vihanneksia ja lihaa sopivina paloina vaan eteen, niin alkoi maistua kun sai syödä itse omin sormin :) Lapsi oli toki jo paljon aiemmin saanut syödä itse jotain pientä syöttämisen lomassa, mutta kiukutteluvaiheessa laitoin koko ruuan lapsen eteen palasina.
 
"..."
Mä olen ottanut meidän 1.5v:lle tiukan komennon: Silloin syödään kun ruoka on pöydässä. Jos ei huvita syödä (kiipeilee, työntää ruokaa pois, sotkee...) ruoka menee pois ja seuraavan kerran syödään parin tunnin päästä. N. kuukauden välein on kokeillut parina päivänä temppuilemaan, mutta keksii taas kupletin juonen parissa päivässä. Huuto on kyllä komea, kun ruoka lähtee nenän edestä.
 
"..."
[QUOTE="...";26522540]Mä olen ottanut meidän 1.5v:lle tiukan komennon: Silloin syödään kun ruoka on pöydässä. Jos ei huvita syödä (kiipeilee, työntää ruokaa pois, sotkee...) ruoka menee pois ja seuraavan kerran syödään parin tunnin päästä. N. kuukauden välein on kokeillut parina päivänä temppuilemaan, mutta keksii taas kupletin juonen parissa päivässä. Huuto on kyllä komea, kun ruoka lähtee nenän edestä.[/QUOTE]

Meillä siis lapsi syö itse. Tai on syömättä, jos ei maistu.
 
"jenni"
Itse en oo ikinä antanut tytön nousta syöttötuolissa, heti oon laskenut olkapäistä alas kun on yrittänytki alkaa nousemaan. En ymmärrä miksi pitää antaa edes nousta siinä? Ärsyttää suunnattomasti kun kaverin tyttökin nousee eikä äiti "välitä". Siinä on kiva katella kun toinen keikkuu selkänojaa vasten.. Meillä siiis välillä yrittää nousta, useimmiten ei. Meillä sujuu ruokailut hyvin, jos ei suju annan leivän/lusikan omaan käteen ja syötän itse. Meillä tyttö ei juurikaan syö itse, puuron ja välipalan syö, minä annan muuten. Ikää 1v4kk.
 
[QUOTE="jenni";26522710]Itse en oo ikinä antanut tytön nousta syöttötuolissa, heti oon laskenut olkapäistä alas kun on yrittänytki alkaa nousemaan. En ymmärrä miksi pitää antaa edes nousta siinä? Ärsyttää suunnattomasti kun kaverin tyttökin nousee eikä äiti "välitä". Siinä on kiva katella kun toinen keikkuu selkänojaa vasten.. Meillä siiis välillä yrittää nousta, useimmiten ei. Meillä sujuu ruokailut hyvin, jos ei suju annan leivän/lusikan omaan käteen ja syötän itse. Meillä tyttö ei juurikaan syö itse, puuron ja välipalan syö, minä annan muuten. Ikää 1v4kk.[/QUOTE]

Kielletään nousemisesta, esikoinen ei kokeillu kun pari kertaa ja uskoi sillä. Esikoisen aikaan miekään en ymmärtäny miks jotkut antaa lapsen nousta seisomaan syöttötuolissa, mut nyt mie oon taas vähän viisaampi ja ymmärrän myös vähän vilkkaampien lasten vanhempia.

Mie ootan niin kovasti sitä aikaa kun poika jo ymmärtää ett yöllä on turha nälkää itkeä ja päivällä on syötävä sillon kun ruokaa on tarjolla. Eikä muuten yöllä saa mitään vaikka itkeekin.
 

Yhteistyössä