vinkkejä 5v ja 2 v nukutukseen

eli tilanne tämä, lapset kohta 5v ja juuri täyttänyt 2 v. vauvoina nukahtaneet rinnalle ja sen jälkeen silittelyllä ja laulamisella ja myöhemmin itsekseenkin omaan sänkyyn. Nuorempi siirtynyt pikkuhiljaa tavalliseen sänkyyn ja pysyminen vaikeaa. ja kas, samaan aikaan vanhemmallakin tullut joku riehumiskausi joten illat yhtä tuskaa kun ei molempien perään kerkeä.

Iltarutiini
19 jälkeen iltapala
sitten hammaspesu ja yöpuvut yms.
iltasatu (nuorempi leikkii jos ei jaksa kuunnella)
sänkyyn
istun nuoremman sängyllä ja laulan unilaulua. aiemmin nukahtaneet näin ihan hyvin satunnaisia riehumisiltoja lukuunottamata mut nyt n. 3vk ollut ihan hirveää. En usko että eivät olisi tarpeeksi väsyneitä mutta jotenkin eivät osaa rauhoittua. Valoisuus illallakin voi olla yksi syy mutta olen parhaani mukana yrittänyt huoneen pimentää. Lisäksi olen yrittänyt esikoisen kanssa varsinkin keskustela päivän tapahtumat yms. että mitään ei jäisi vaivaamaan. Luulen että ehkä tykkäisi jos olisin hänen sängyllään mutta tällöin pikkusisko ramppaa sängystä ylös ja sytyttelee valoja :-/

neuvolantäti neuvoi että pois vaan huoneesta ja hyvät yöt, joopajoo, pomppivat vuorotellen sängystä ja laittavat valot päälle. Joinakin iltoina mies mennyt esikoisen sängylle rauhoittamaan mutta ei sekään pitemmän päälle ole kestävä ratkaisu. Yleensä minä nukutan lapset ja yleensä mies tulee paikalle siinä vaiheessa kun mun hermot menee. Aika hyvin olen saanut pidettyä mutta...

nukkuvat samassa huoneessa, mahdollisuus olisi rempata omatkin huoneet mutta olin ajatellut sitä vasta esim. kun esikoinen menee kouluun.

tavoitteena olisi siis nukahtaminen n. klo 20.30 ainakin arkisin mut usein on 21.30 ja aamulla väsy ja kiukku ja töihinkin pitäis ehtiä. Lapset hoidossa ja itse töissä 4 pv/vko. Viime viikollakin univaje ilmeni perjantaina ihan käsittämättömänä käytöksenä ja lopulta hysteerisenä väsymysitkuna ja nukahtamisena klo 18 esikoisella. Nuoremmalla ei niin rassaa kun voi paikata univajetta päikkäreillä.

Tullaan hoidosta n. 16.30 ja laitetaan/lämmitetään ruokaa. Sitten oleillaan eri muodoissa eli usein lapset katsoo tv:tä jonkin aikaa ja teen kotihommia mutta yritetään lisäksi tehdä muutakin. Mies väsy töiden jälkeen eikä paljon jaksa, jos jotain tekee niin remppaa tai ulkohommia. Lapset ulkoilee hoidossa ja nyt talvella ei olla oltu iltaisin ulkona, ehkä nyt voitais olla kun on valoisaa ja pukeminekin helpompaa. Yhtenä iltana esikoisella jumppa ja ainakin joskus nukahtaa sen jälkeen paremmin.

Olisiko jollain hyviä vinkkejä. Tuntuu että kaikki normivinkit esim. takaisin sänkyyn kantaminen vesittyy sillä kun niitä on kaksi jotka säätää omiaan ja riehaannutta toistakin

hermo menee : /
 
Huoh, kirjoitin pitkän pätkän ja se hävisi johonkin...
Pikana uudestaan. Meillä 2,5v ja 5v. Puoli vuotta sitten sama tilanne. Heräävät 7ltä, pienempi nukkuu hoidossa päikkärit ja illalla syödään 20.00 iltapala, jonka jälkeen pesut ja iltasatu. Viimeistään 21.00 huoneessa pimeää.
Ensimmäinen ajatus siis oli, että kannattaisiko myöhäistää unia vaikka puoli tuntia? Jos menevät liian aikaisin sänkyyn, tulee helposti iltariehu, jota on vaikeaa rauhoittaa. Toki, lapset on erilaisia, eli voi olla ettei toimi teillä.
Toisena kannattaisi kokeilla samaa millä me saatiin homma toimimaan puoli vuotta sitten. Laitettiin ensin pienempi nukkumaan ja isompi jäi sohvalle lukemaan. Kun pienempi oli nukahtanut, meni isompi nukkumaan ja aika nopeasti (siis kyse oli muutamasta viikosta) saatiin kummatkin nukahtamaan 15min ajassa. Sit sovittiin jo alkuillasta, että tänään kokeillaan, jos kummatkin menisi samaan aikaan ja kerrottiin, että jos ei toimi, niin sit muutetaan takaisin systeemiä. Ei tarvinnut muuttaa. Nykyään nukahtavat suht usein (5/7) ilman kitinöitä.
Tsemppiä!
 
Mullakin hävis vastaus kuin tuhka tuuleen...

Meillä myös 2 ja 5v. Kun samaan huoneeseen siirryttiin, nukutettiin pienempi yleensä ensin. Meillä nukutus on unilaulut & paijaukset & hyvät yöt. Isommalle luettiin pitempää satua sohvalla. Joskus pienempi ei ollut nukahtanut kun isompi vietiin sänkyyn - eihän häntäkään voi mahdottomia valvottaa ja riehumiset alkoivat heti. Tai joskus pienempi riehui pinniksessä ja vanhempi nukahti joko riehumisen keskelle tai niin että pienempi otettiin siks hetkeks pois että vanhempi pystyi nukahtamaan. Jos yhtä aikaa yritettiin nukkumaan niin sitten riehuttiin. Hermot meni sen sata kertaa, mutta lopulta ja ihan jotenkin yhtäkkiä alkoivatkin nukkumaan nätisti. :-o Oltiin miehen kanssa ihan hoomoilasina, että miksei ne nyt riehukaan.

Viikko sitten siirryttiin kerrossänkyyn ja jännitin kovin miten käy, mutta pienempi ei onneksi oo lähteny sängystä karkuun vaikka helposti pääsisikin.

Sitkeyttä ja tsemppiä, meilläkin tilanne oli mahdoton mutta nyt seesteistä...
 
meillä on ennätys, että lapset viedään 96 kertaa illan aikana takaisin sänkyyn :)
Ja nyt he menevät sinne nätisti, juttelevat hetken (jos jaksavat) ja nukahtavat. Aikansa kun tappelee, niin kyllä se siitä :)
 

Yhteistyössä