Vinkkejä arkeen, kun päiväkodin aloitus, opiskelut ja työt...

  • Viestiketjun aloittaja "lintunen"
  • Ensimmäinen viesti
"lintunen"
4- ja 2-vuotiaat lapseni menevät nyt päiväkotiin, kun minulla alkaa puolipäiväinen työ ja sitten jatkuu vielä opiskelut tämän kevään. Tuntuu, ettei hommasta tule yhtään mitään...Nyt on harjoiteltu päiväkotipäiviä ja ihan kauheita ovat aamut, vaikka suht hyvin päiväkodissa sitten meneekin. Kumpikin kiukkuaa ja kuopus kieltäytyy täysin pukemasta. Rattailla vielä vien päiväkotiin, eli en voi yöpuku päällä heittää autoonkaan. Olen jo nyt ihan puhki, saati vielä kun työt ja opiskelut pitäisi hoitaa. Kuinka äidit pärjäätte ja luovitte vastaavassa tilanteessa? Miten saatte ajan mihinkään riittämään?
 
"piupau"
Oletko yh? Mulla on onneksi puoliso tässä rumbassa mukana. Viimeisen vuoden aikana minä olen opiskellut kokopäiväisesti, puoliso on ollut töissä kokopäiväisesti + opiskellut iltaisin / tehnyt kakkosduunia. Lapset ovat 1 ja 3, nyt vuotta vanhempia. Lapsilla on ollut sinänsä hyvä rytmi, että heräävät itseksiään kuuden maissa, joten olen antanut heille vähän aamupalaa kotona, pukenut ja vienyt hoitoon. Kotiin olen hakenut heidät 14.30-17 välillä. Ruoat teen edellisenä iltana valmiiksi, käyn itse lenkillä kun puoliso on kotona tai sitten lasten kanssa, jos hän ei ole samana iltana kotona.

Meillä illat ovat olleet aamuja rankempia, mutta aika hyvin lopulta ollaan saatu kuvio toimimaan. Tarkat rytmit ja ennakointi ovat olleet avainasemassa, eli juurikin nukkumaanmenoaika, myös viikonloppuisin ja ruokien valmiiksi tekeminen. Illalla myös laitan kaiken (vaatteet, aamupalan) aamua varten valmiiksi, nin ei tarvitse etsiä kenkiä tai rukkasia.
 
Lex
No jaa, pitää vaan valmistautua ajoissa. Edellisenä iltana katsoa valmiiksi reput ja vaatteet.

Meillä on lapset 1v10kk sekä 6 v, pienempi siis täysin huollettava ja isompikin ajoittain yhteistyöhaluton. Välillä joudun eskarilaisellekin vielä kiskomaan vaatteet päälle.

Rattailla viemisessä on tietysti se haaste, jos kävelevä lapsi pistää stopin. Onneksi talviaikaan voi käyttää pulkkaa tms. apuna.
 
Hei! Itse olen yh ja minulla on kaksi lasta jo koulussa, kolmas perhepäivähoidossa, ikää nuorimmalla kohta mittarissa 4v. Edellisenä iltana laitan valmiiksi vaatteet sekä minulle että kuopukselle, herätys tarpeeksi aikaisin että on aikaa pukea ja syödä (syö yleensä kotona aamupalan) ja vaikka siihen kiukutteluunkin ;)

Eka viikko oli pahin, sitten alkoi helpottaa. Mulla ei ole autoa joten kävellen mennään/mentiin (kohta alkaa äitiysloma!), lumen tullen ollaan menty pulkalla jos mulla ei supista paljon.

Ruokaa olen tehnyt usein valmiiksi jääkaappiin tai sitten esim. kuorinut perunat, tehnyt salaatin jo etukäteen.
 
Alku aina hankalaa, tiedän tunteen...

Edellisenä iltana vaatteet yms. valmiiksi, niin ei tarvitse enää aamulla säätää. Tärkeintä on herätellä lapset hyvissä ajoin, ettei tule kiire. Stressilähtö karjumisineen ja väkisinpukemisineen on ehkä kamalinta, mitä tiedän. Välttäkää kiire! Tehkää pukemisesta leikki, aamupalalle voi valita jotain suosikkijogurttia jne. Keinot on monet, mutta luulen, ettei vaikeaa aikaa kestä kuin korkeintaan muutaman viikon. Tsemppiä, ei kannata enää perääntyä, täysillä tulta päin ;)
 

Yhteistyössä