Vinkkejä etelään!

Mä täällä olen pähkäillyt ehkä vähän tyhmiäkin juttuja etelän reissua ajatellen.

* korvike, raahatakko mukana pikkutetroja vai jauhetta? Kuinka toimia jauheen kanssa, tarviiko pullovettä keittää (soseita maistellaan) vai voiko tarjota semmosenaan? Ja jos ei tarvi keittää niin voiko vaan semmosenaan raahata vesipulloja josta sitten tarvittaessa tekee tuttipulloon maidon? Aattelin ottaa kertakäyttöpullon ja pusseja niin ei tarvii pestä kun tuttiosat eikä miljoonaa pulloa illalla.

* vauvan pesut kun vesijohto vesi siellä ei ole juomakelpoista mutta hammaspesuun voi käyttää. Uskaltaako silloin suihkuttaa/kylvettää vauvan joka tunkee heti nyrkit suuhun? Vai pullovedelläkö pitää pestä?

* voiko 4,5kk ikästä uittaa altaassa jos se on lämpöstä vettä? Eikös vauvauintiinkin voi tuon ikäsen kanssa mennä niin kai sitä vois käydä vähän altaassakin? Riippuen varmaankin altaan veden lämpötilasta?

Te viisaat ihanat kanssasisaret osaisiko joku vastata tyhmiin kysymyksiini :whistle:
 
itse raahaisin jauheena korvikkeet,vie vähemmän tilaa ja mun käsittääkseni pullovettä ei tarvi keitellä :) ihan semmosenaan minä sekottaisin. tota pesujuttua en oo ees miettiny :eek: mut kyllä mä uskaltaisin,ja viimeseenkin vastaan että voi =) nää tietty mun mielipiteitä,joku toinen voi olla eri mieltä. Hauskaa matkaa :wave:
 
Pullovettä ei tarvitse keittää ja ehdottomasti kannattaa ottaa maito jauheena mukaan. Tetroja kantsii ottaa muutamia, tai itse ottaisin sen verran kuin öisin tarvitsee että yöllä saa maidon nopeasti vauvalle. Kannattaa myös opettaa vauva juomaan huoneenlämpöistä maitoa ennen matkaa, meidän tyttö ei suostunut joten joutui ottamaan ruuanlämmittimen mukaan. Mikä on kätevä, jos maito pitää lämmittää. Soseet mukaan Suomesta, paikan päällä ovat todella erimakuisia ja valikoima ainakin Kreikassa missä ollaan käyty on ollut todella suppea.

Varmasti vauvan voi pestä kraanavedellä, ja voihan kädet pyyhkiä pesun jälkeen vaikka vauvan kosteuspyyhkeellä, ne ovat ainakin turvallisia. Muutenkin niitä kannattaa ottaa paljon mukaan niin helpottuu puhtaanapito.

Uima-altaaseen en noin pientä laittaisi, en luottaisi veden puhtauteen ja ihmiset siellä aurinkorasvaisina ja hikisinä uivat.. en tiedä onko se kiellettyä mutta itse en vauvaa uima-altaaseen etelässä laittaisi.

Muista mukaan käsidesi itselle! Vauvankin kädet voi sillä puhdistaa kunhan huolehtii ettei pistä heti suuhun ennenkuin on kuivunut.

Mukavaa matkaa, meillä on ainakin aina mennyt hyvin, tavaraa on aina ollut paljon mukana mutta se on sitten helpottanut paikan päällä elämää huomattavasti =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Kiitos Annisusanna hyvistä vinkeistä!

Sen jälkeen kun olin kirjottanu niin rupesin kans miettii tota altaan puhtautta :x
Kaikissa etelän lomakohteissa myydään pieniä puhallettavia lasten altaita muutamalla eurolla. osta sellainen , niin pääse pienikin vilvoittelemaan... Ps. ei tarvi täyttää pullovedellä :)

Mukavaa lomaa ja paljon aurinkoa !

 
Toi voiskin olla kiva idea toi allas :D

Kyselin tänään neuvolasta tosta pullovedestä ja suositteli että keittää ja sit pullottaa puhtaisiin pulloihin niin säilyy käyttökelpoisena.

Matka lähestyy, parin viikon päästä ois lähtö B)
 
me6
Itse olen 5 lapsen äiti, lapset 4 kk - 15 v. Reissuja ulkomailla viimeisen 15 vuoden aikana useita ja viimeiset vuodet tätä kesää lukuunottamatta matkattu autolla pitkin poikin eurooppaa Espanjaa, Italiaa ja Ranskaa myöten. Lapset just laskivat että ovat käyneet jo 25 maassa paitsi vanhin parissa enemmän, kun on ollut omilla pelireissuillaan :)

On totta, että etelässä varsinkin valmismatkakohteissa vauvanruokavalikoima ei vedä vertoja Prisman tai Cittarin valikoimille, mutta kaikkea löytyy. Kun vauvasi on vielä noin pieni niin ihan varmasti löydät tarpeeksi kattavan valikoiman maisteltavia soseita. Tuossa iässähän vauvat syövät yleensä vasta makuannoksia. Jos tyydyt korvikejauhoon niin sitä saa joka maasta, mutta valmismaitoja/vellejä ei etelästä löydy.

Olemme parhaillaan Maltalla. Meidän melkein 5 kk ikäinen keskosvauva (korjattuikä 3 kk) syö jo 2 puuro ja lihakasvis- ja hedelmäsoseaterian päivässä sekä pari kertaa päivässä velliä. minä en kantanut Suomesta parin viikon lomareissulle tänäkään vuonna mukaan kuin valmisvellit. Kaupasta löytyy täysin lisäaineettomia ja sokeroimattomia hedelmäsoseita, kasvissoseita ja kana/lihasoseita. Ja niissä ei ole suolaa eikä sokeria niin kuin useimmiten peloitellaan. Puuro tarjontakin on erittäin kattava ja ko. vauvan jauhoista voisi tehdä myös velliä. Puurojauhoissa ei ole lisätty myöskään sokeria :)

Maku voi toki poiketa lihasoseissa suomalaisesta, mutta meille ainakin amistuu. Kasvis- ja hedelmäsoseet on ainakin omaan makuuni ihan samaa kamaa. Kaikki soseet on todella silkin pehmeitä jota isommat vauvat voi vierastaa. Tosin kyllä nykyisin löytyy jo isojenkin vauvojen rakeisimpia ruokia.

Hintataso on yleensä pikkuisen kalliimpi kuin suomalaisissa supermarketeissa, mutta hintaero ei ole niin iso että sen takia kannattaisi selkävääränä ruoat Suomesta kantaa. Ihan oikeasti kyllä täällä etelä-euroopassakin on vauvoja :heart:

Rattaiden lisäkis kannattaa ottaa mukana kantoreppu/ liina. Meillä pikkuinen on tällä viikolla ollut 5 ja 7 tunnin retkillä Ergon repussa ilman kevytrattaita. Todella kätevää ahtaissa paikallisbusseissa ja kapeilla kujilla. Ja Ergossa on mukana nukkumishuppu, joka toimii hyvin myös auringon suojana.

Meillä vauva pestää päästä varpaisiin vesijohtovedellä. Lisäksi juo pullotettua vettä ilman keittämistä ruokailujen välissä (veden juonti on ihan kätevää opetella Suomessa, koska täällä on tosi kuuma. Mutta kyllä vauva prissa päivässä taidon oppii reissun päälläkin, kokemsuta on... tänään joi jo 150 ml putkeen!) sekä siihen teen myös puurot.

Kiinteiden syöttö sujuu meillä matkarattaissa puoli-istuvassa asennossa. Kotona syödään sitterissä, mutta rattaat toimivat tarkoitukseen ihan yhtä hyvin.

Maidot ja vellit saa lämmitettyä ravintolassa/ kahviloissa kun vaan pyytää. Vauvan ruoka-aikojen takia ei tartte ehtiä aina omaan hotelliin.

Tärkeintä reissatessa on kuitenkin avoin ja positiivinen mieli. Homma hoituu siinä missä kotonakin ja kaikesta voi myös joustaa. Jos joku päivä sose jää syömättä niin ei haittaa, maito/velli korvaa hyvin yhden aterian.

Uima-altaissa ei kannata uittaa vauvaa mutta ihan hyvin varpaita voi huljuttaa. Saman asian 4,5 kk ajaa viileä pesu hotellihuoneen käsien pesu altaassa.

Muista suosia ohuita täyspitkiä paitoja ja housuja sekä repussa kantaessa myös sukkia. Hattu toki aina päässä estämään liian kuivumisen mutta rattaissa auringon suojassa voi käyttää myös lyhythihaisia vaatteita. Rattaata kannattaa virittää niin että ilma pääsee jostain välistä kiertämään..

Helteiset 32 asteen terkut Maltalta!

Me6 ja Aada 4,5 kk
 
Olen ollut reissussa 6 kk vanhan vauvan kanssa eikä tullut mieleenkään että olisi pitänyt pullovedellä pestä ;) Poikaa uitettiin myös altaassa, hänellä oli vauvoille tarkoitettu puhallettava uimajuttu ja tykkäsi kovasti pulikoida. Tottakai pestiin pyyhkeillä kädet uinnin jälkeen ja päätä ei kastettu ollenkaan.

Tein pojalle omat soseet paikan päällä, kun oltiin huoneistohotellissa. Helppoa ja kätevää. Lähinnä perunaa, porkkanaa ja bataattia. Ihan hyvä juttu olikin, koska sieltä lomakohteesta Egyptistä ei juuri mitään vauvaruokia kaupassa ollutkaan. Ja korvike oli mukana jauheena. Liukenee hyvin myös kylmään pulloveteen.
 
Kiitos vinkeistä Me6 ja Pompelmo!

Ergo on lähdössä matkaan mukaan, oikeestaan sen takia sen ostinki ja hyväksi olen nyt havainnut =)

Veden juontiakin on harjoiteltu, eka meni tosi hyvin ja nyt vähän irvistelee että mitäs koitat mulle oikein juottaa :D Eiköhän se siitä!

Hotellissa on kyllä keittiö että katotaan kuinka noiden soseiden kanssa toimitaan, purkillinen menee nyt päivässä.
 
Yhdyn pitkälti edellisiin, mutta minut yllätti Espanjassa kasvisruokien puuttuminen lasten valmisruokavalikoimista. Olin kanssa kuvitellut, että Espanjasta löytyisi ihan samalla tavalla lastenruokia mitä Suomestakin, emmekä siksi pakanneet mukaan kuin matkaeväät. Perillä sitten kiertelimme lukuisissa kaupoissa etsien kasvissoseita, mutta ihan jokaisessa löytämässämme lastenruokapurkissa oli mukana kalaa, lihaa tai kanaa jossain muodossa. Tyttö oli vasta aloitellut kiinteiden maistelua, joten kiinteiden rajoittuminen lopulta ainoastaan hedelmäsoseisiin reissun ajan ei ollut niin paha, kun pääasiallinen ravinto tuli vielä rinnasta. Kannattaa huomioida myöskin, että ainakin Espanjassa hedelmäsoseetkin olivat järjestään sekoituksia eli samalla tavalla yhden maun soseita ei löydy mitä Suomesta. Toki soseita olisi voinut itsekin tehdä ja niitä tehtiinkin vaikka mistä, mutta eivätpä maistuneet meidän neidille reissussa yhtään paremmin kuin kotonakaan. :(

Vedenjuontiin olin minäkin koittanut tytön totuttaa jo ennen matkaa, mutta lähinnä tuloksena irvistys. Liekö lämpö aiheuttanut sitten sen verran kovemman janon, että matkalla vesi alkoi maistumaan ja nykyään joisi varmaan niin paljon vain kun annetaan.

Kantoreppu kuumuudesta huolimatta hyvä, uima-altaaseen en puhtaussyistä laittaisi, kun Suomessakaan vauvoja ei suositella vietävän uimahalliin ennen yhtä ikävuotta. Vauvauinteja vartenhan altaat on normaalia tarkemmin puhdistettu. Sellainen puhallettava allas oli ihan ykkösjuttu ainakin meidän tytön mielestä, joten suosittelen sellaista uima-altaan korvikkeeksi. Johtovettä käyttäisin Euroopassa huoletta pesemiseen.

Hyvää matkaa!
 
me6
Espanjassa parhaimmat lastenruokavalikoimat löytyvät yleensä apteekeista tai sitten pitää mennä rantakeskuksista sisämaahan isoihin hypermarketteihin :) Niissä sitten on vaikka mitä niin että pää menee sekaisin ja usempi tunti ihmetellessä :)

Ihanaa reissua teille! Mihin päin suuntaatte?

 
Alkuperäinen kirjoittaja me6:
Espanjassa parhaimmat lastenruokavalikoimat löytyvät yleensä apteekeista tai sitten pitää mennä rantakeskuksista sisämaahan isoihin hypermarketteihin :) Niissä sitten on vaikka mitä niin että pää menee sekaisin ja usempi tunti ihmetellessä :)
Useamman ketjun isoissa marketeissa käytiin varta vasten noita ruokia etsimässä plus myöskin apteekeista, kun niistä saatiin vinkki, mutta valikoimat aina lähes samanlaiset. Ruokia on kyllä vaikka millä mitalla, mutta ihan jokaisessa järjestään jotan muutakin kuin vain kasviksia. No ehkä sitten vain jostain syystä rannikon tarjonta on eri kuin sisämaassa tai me ei vain satuttu kaipaamiamme tuotteita löytämään.
 
Me oltiin vuosi sitten 8kk ikäisen vauvan kanssa Italiassa, ja aika vähän otettiin Suomesta mukaan vauvakamaa.
Paikalliset vaipat oli kyllä tosi huonoja, kestivät ehkä yhdet pissat vuotamatta...
Ja paikallisista purkkiruoista maistui vain hedelmämössöt. No, lapsi söi sitten tavallista enemmän rintaa, eikä osoittanut mitään kuihtumisen merkkejä ;)
Puurojauhe otettiin Suomesta, muuta ei juurikaan. Enkä kyllä toistekaan raahaisi Suomesta enempää tavaraa, paitsi ehkä tarpeeksi vaippoja öitä varten. Ei ne paikalliset vaipat riittäneet 10h ajaksi, vaikka ylikansallisia merkkejä olivatkin.

Meidän lapsi puljasi uima-altaassa, konttaili hiekalla, kahlasi (avustettuna) meressä, tutki ja kosketteli kaikkea, söikin varmaan yhtä sun toista löytämäänsä... Yhtään ei mennyt maha sekaisin, eikä mitään muutakaan haittaa tullut. Jos ei Suomessakaan ole erityisen varovainen hygienian suhteen, voi ulkomaillakin ottaa aika rennosti. Asia on varmaan vähän eri, jos kotonakin käsiä pestään jatkuvasti, eikä suuhun ikinä päädy sinne kuulumattomia aineita. Siinä tapauksessa kannattaa varmaan noudattaa erityistä varovaisuutta myös ulkomailla.
 
Meillä oli mukana TUtteli jauheena, kotimaassa kun tuttelia tetroista juotiin. Tuttelit sitten loppui paria päivää ennen loman loppumista, ja ostettiin paikallisesta kaupasta Nestlen korviketta, josta meidän 8 kk saikin ihottuman, kun kotimaahan oltiin ehditty.

Ei mekään pullovedellä pesty ja vauvankin astiat ja aterimet tiskattiin kraanavedellä.

Me löydettiin paikallisesta (Gran Canaria) kyllä kasvissoseitakin, ja yleensäkin oli soseita paikallisessa marketissa laaja valikoima, mm. maksaa sisältäviä soseita, mutta lähes kaikissa soseissa oli tomaattia ja hernettä. Meidän vauvalle kyllä maistui ja hyvin. Hedelmäsoseissa oli kaikissa vähintää kolmea eri hedelmää.

Vaippoja otettiin kotimaasta vain 1-2 päivän tarpeiksi. Isomman lapsen kanssa Kanarialla oli hankalempaa, sillä ei tahtonut löytyä enää 2½-vuotiaalle sopivia vaippoja, oli vaan pienempiä. Ehkä espanjalaiset opettaa lapsensa aikaisin potalle.

Täällä on paljon juttua lapsiperheen lomailusta.

http://gamma.nic.fi/~pia4/lapsiper.htm

 

Yhteistyössä