Vinkkejä miten yövaipasta eroon/4.5 v

Moi!
Olisko vinkkejä miten yövaipasta pääsisi eroon eli voisiko jotenkin ruveta harjoittelemaan. Eli poika 4.5 v ja vaippa on edelleen vaan märkä aamuisin. Jonkun kerran kokeiltu ilman, mutta eipä vaan herää yöllä kun pisuhätä yllättää :( Kiitos vinkeistä jo etukäteen! :wave:
 
:hug: Ajan kanssa se käy itsestään! Vasta 5v nvlassa aletaan miettiä mitä tehdä, jos edelleen kastelee. Meillä poika oppi yökuivaksi juuri noin 4,5v iässä. Kyseessä hormonaalinen juttu, johon ei harjoittelu (esim. yöherätys) auta. Joskus tuurilla on jollain voinut käydä samaan aikaan oppiminen ja tietoinen harjoitus. Kuivaksi olisi tod.näköisesti opittu ilman harjoitustakin.
Minulla oli rajana, kun yhden viikon aamuisin vaippa kuiva, otan pois. Näin sitten itsellään kävikin eikä kastelua sen jälkeen ole olut (nyt5v).
 
No en tiiä sitten mikä tuohon ois avuksi kuin aika. Se on niin yksilöllistä. Mutta tietysti iltasin ois hyvä ettei kitattas vettä tms.. Tietty potalla käydä ennen nukkumaan menoa ja voihan sitä lasta käyttää vielä yöllä vesassa vaikka silloin kun olet itse menossa nukkumaan. Himmeet valot päälle ja herätät pissalle ja takas nukkuu. Muuta en oikein osaa kommentoida. Meillä tytöt oli hitusen päälle 3 vuotta kun yövaipat jäi pois. Sitten kun on viikonajan kuiva vaippa aamuisin niin silloin voi jo ottaa sen kokonaan pois.
 
Meillä poika 4v 1kk ja yövaippa kanssa käytössä. Poika ei itse haluaisi enään käyttää vaippaa kun sanoo että se on vauvojen. Otettiinkin nyt sitten yövaippa pois noin viikoksi ja jotkut yöt meni täysin kuivana, jonain öinä pissasi kerran housuun tai pottuun, mutta parina viimisenä yönä kun koitettiin vaipattomuutta niin kasteli sängyn kaksikin kertaa yössä. Kun pissa tuli poika heräs siihen itkien yöllä. Oli kurjaa pojalle ja äidille. Laitettiin nyt sitten vaippa takaisin ja poika suostui itsekkin kun on kurja herätä märkänä yöllä. Jos pysyy vaippa kuivana niin koetetaan sit taas olla ilman.. Ehkä se tästä ajan kanssa. Voipi olla että pojilla usein onkin yövaippa kauemmin kuin tytöillä. Me käytetään nyt sit vaan hyvin mielin yövaippaa kunnei se minua itseäni ainakaan häiritse eikä poikaakaan hirveästi. Meillä myöskään poika ei herää yöllä pissa hätään. Eli ei tässä sen kummempia vinkkejä mulla ollut mutta eiköhän se ajan kanssa, kenties jo hyvin äkkiäkin :wave:
 
Meillä on kahdella pojalla aloitettu yövaipattomuus aikoinaan siten, että äiti tai isä herätti noin puolivälissä yötä lapsen käymään vessassa pissalla. Vaivaa piti kyllä jonkun verran nähdä ja välillä vessakäynnistä huolimatta pissa tuli sänkyyn aamuyöllä, mutta pikkuhiljaa oppivat itse heräämään pissalle. Totta on kuitenkin, että yökastelu on hormonaalinen juttu ja osalla varsinkin pojista menee pitkäänkin ennen kuin ovat täysin kypsiä oppimaan pidättämisen ja yökastelut loppuvat. Meillä kävi niinkin, että vanhempi poika oli ollut jo vuoden täysin vaipoitta yöt, mutta kun meille syntyi vauva, alkoivat yökastelut uudestaan. Puolivuotta meni enne kuin taas päästiin vaipoista. Suurta numeroa asiasta ei kannata tehdä :) .
 
Meillä harjoitellaan edelleen näitä yöllisiä pissatouhuja ja poika on kohta 6v!! 5-v neuvolassa asiasta keskusteltiin ja otettiin sieltä lainaan pissahälyytin, joka laitetaan vaippaan ja heti kun siihen pissa tulee rupeaa kello soimaan ja herättää pojan. Pari kuukautta tätä käytettiin, jotenkuten oppi heräämään pissahätään, mutta on niin unenpöpperössä, ettei tajunnut mennä pissalle tai saattoi herättyään pissata vaikka huoneensa lattialle. Välillä oli parempi jakso ja hälytin palautettiin ja taas jouduttiin hakemaan lainaan. Hänet pitää kirjaimellisesti taluttaa vessaan kellon hälyttäessä yöllä ja riisua pöksyt ja nostaa pöntölle. Ei muista aamulla yön tapahtumista mitään. Joskus jos pissa tullut housuun, ihmettelee aamulla miksi hänellä nyt eri vaatteet kun illalla kun meni nukkumaan. Päiväkuivaksi oppi kuitenkin jo kaksi vuotiaana, mutta tosiaan hänen sikiunisuutensa nyt esteenä yökuivaksi oppimisessa.
Toiset oppivat laitteen avulla kuivaksi parissa viikossa!
 
Meillä kolme vuotias halus ite nukkua yön ilman vaippaa. Eka yö meni hienosti aamuun asti. Sit taas muutamana yönä sai vaipan laittaa, mutta nyt taas nukkuu ilman vaippaa. Yleensä herää pissalle tossa puolen yön aikaan ja kerran aamuyöstä. yhtenä yönä vaihdoin kolme kertaa lakanat, kun oli kastunu. Mutta en siis tarjonnu seuraavanakaan yönä vaippaa kun ei sitä itse halunnut. Meillä ei oo ikinä ollu mikään vaippa kuiva =) , vaikka nyt laittaisin vaipan niin kohta siellä olis pissa, eli meillä kuivaa aamuvaippaa ois saanu odottaa vaikka sinne viis vuotiaaks tai en tiedä kuinka kauan. Mutta eihän ne vahingot maailmaa kaada, jos sun laps ei pyydä sitä vaippaa niin koita jättää pois ja kato kuinka käy. Kysy vaan et haluisitko nukkua ilman vaippaa? Kyllä se sunkin poika aikanaan kuivaks oppii, älä huoli.
 
Meillä neiti melkein 4v sanoi itse ettei tarvitse enää yövaippaa. Siitä lähtien ollutkin kuiva. Kannattaa siis ottaa vakavasti kun lapsi itse on siihen valmis ja ilmaisee sen. Sitä ennen meillä oli kuiva vaippa n.5 yötä viikossa. Ollut aina sikeä uninen,ettei herännyt yöllä,yht äkisti alkoi heräämään pissahätään ja hyvä niin. Kyllä jokainen aikanaa yökuivaksikin oppii!!!!
 

Yhteistyössä