Vinkkejä toivottomille =)

Voisitteko kertoa omia kokemuksia tai laittaa linkkejä; hoidoistanne mm. terot, luget, munasolunlahjoitushoito. Kertokaa myös hinnoista jotain. Siis kaikesta mitä mekin voisimme miettiä. Siis mitään hoitoa ei vielä takana...mutta nyt alkaa ovikset jäädä väliin ja paniikki iskeä. Ikää taitaa olla jo liikaa julkisen puolen hoidoille (41), mutta mistä apu. Pitäisikö testauttaa (ja missä) onko vaihdevuodet tulossa ;)
Mä en jaksaisi enää odottaa ihmettä, vaan konkreettisesti tehdä jotain muutakin kuin vällyissä vatkata...
 
pyrstötähti
Terve iiik, minulla ei ehkä ole viimeisimpiä vinkkejä mutta olin itse kuukautta vaille 45 kun menin väestöliiton klinikalle pistäytymään ja siellä ainakin olisi testien jälkeen ryhdytty koeputkihedelmöitykseen,sain paljon reseptejä mukaani ja testipurkin siemennestettäkin varten mutta vaikka fsh-arvoni oli hyvä annettiin 10 % "takuulla vauva matkaan". Ovulaationi on säännöllinen mutta minun tilanteeni on sterilisaatio 6 vuotta sitten. Joten älä enää vain vatkaa vaan menet yksityisen gynen kautta,lääkärinpalkkio on about 70 euroo ja sillä pääset alkuun asiassa. Vaihdevuodet ovat varmasti meillä kaikilla tulossa, ennemmin tai myöhemmin =) Minulla olisi maksanut lääkkeet ja hoito noin 3500-4000 euroa/yritys joten jätin sitten sen leikin siihen sillä tällä iällä raskautuminen kyllä vaatii niitä yrityskertoja niin paljon että olen menossa purkuun pikapuoliin ja sitten nähdään miten käy.
 
Kiitos :hug: ...ja varsinkin noista hinnoista. Minulla ei ole aavistustakaan mitä mikäkin maksaa ja kuitenkin pakko ajatella myös taloutta.
Kävin tammikuussa yksityisellä gynskalla, joka ultrasi ja sanoi kaiken näyttävän hyvältä. Ei halunnut aloittaa lääkkeitä, koska uhkana monisikiöraskaus. Pyysi vielä kevään yrittämään. Pahus! Mitä kevät muuttaa, kun takana jo 3 vuotta yritystä. Mitä mä teen? Voin ottaa häneen yhteyttä maaliskuussa tai myöhemmin. Ja täällä ei taida olla noita klinikoita; Oulu varmaankin lähin paikka. Mä en vielä osaa ajatella vakavasti koeputki ymv juttuja, mutta kannattaisiko terot ja clomit tmv?
 
pyrstötähti
Kalliitahan nuo hoidot on jos ne itse pitää maksaa. Mun gyne kyllä selvitti hyvin tämän munasolujen ikääntymisen ongelmat ja sehän on kovin yksilöllistä. Itse olen ollut raskaana 22, 33 ja 34 vuotiaana ja kaikki ovat alkaneet heti kun ehkäisy on jätetty pois. Osittain perinnöllistä on vaihdevuosien tulokin. Eli minulle esimerkiksi sanottiin että jos ei olisi johtimet klipsattu todennäköisesti vuoden sisällä olisin raskaana munasarjojen toiminnan,kohdun limakalvon ja tuon fsh-arvon ja raskaushistoriani perusteella, mutta keskenmenoja olisi muutamia joka tapauksessa sillä suurin osa munasoluista on 40 jälkeen kromosomiviallisia ja siksi ne ei ota kipinää ja ne jotka ottaa ja ovat "huonoja" luonto siivoaa pois. Joten minä ajattelisin näin että jos 3 vuotta olette tuloksetta yrittäneet ja mieskin on ok niin ystävälläni ainakin se auttoi että sai kunnon horppakuurin ja isännältä "tehopestiin ja jatkojalostettiin spermat"ja ne sitten otollisella hetkellä suoraan ruiskutettiin kohtuun ja heilläkin oli vuosia yrityksiä takanaan tuloksetta,eli siis onhan niitä välimuotoja ennen koeputkia,käsittääkseni vielä kuitenkin sinulle korvataankin hoidot olethan vielä ihan teini moneen muuhun verrattuna :kieh:
 
Me tehtiin yksi inseminaatio ja 2 kph:ta 3 vuotta sitten kun olin 42 vuotias, jolloin saannot juuri muuttuivat Kela-korvauksissa yli nelikymppisille, mutta sain hakemalla korvaukset kaikista hoidoista. Me tehtiin ne Vaestoliiton kautta, ja silloin ei mikaan onnistunut mutta nyt olen ihan luomusti raskaana v.20 ja ikaa on nyt 45 v! Itse jain miettimaan yhta laakarinlausuntoa Kela-hakemusta varten, jossa han kirjoitti etta arvioi todnak onnistumisen alle 10%. Tama jai minua kaivelemaan kovasti, koska vei uskon onnistumisen mahdollisuudesta melkein nolliin, ja itse mietin etta voi hyvin vaikuttaa siihen etta ei onnistunutkaan kun omat mielialat oli ihan maassa. Ja siis todella homma onnistui luomusti kun oltiin lopetettu kaikki yrittaminen! Tosin me sitten aloitettiin adoptioprosessi, joka onneksi ei ollut edennyt viela kriittiseen vaiheeseen lasten kannalta, kun huomasin olevani raskaana. Eli viestini on: ala anna laakarin todennakoisyys ennusteiden vaikuttaa itseesi; elamassa on kaikki mahdollista vaikka keskiarvot sanoisivat mita! Onnea matkaan!
 
KIITOS :hug:
Mistä saisi tietoa etukäteen noista kela -korvauksista. Nyt sitten taidankin ottaa yhteyttä lääkäriin...
Kävin tuolla lapsettomuus -puolella lukemassa, mutta en ymmärtänyt ollenkaan heidän hoitojaan, lyhenteitään ym. Pitänee päästä ensin asiassa eteenpäin. Siellä ei ollut ainoatakaan aloittelijaa, vaan konkareita =)
 
pyrstötähti
En ymmärrä minäkään näitä lyhenteitä mutta kun otat yhteyttä lääkäriin niin ainakin minulle sieltä selvitettiin silloin heti minkälaisia hoitoja eri ikäiselle korvataan,käsittääkseni se lääkärintodistuskin sitten määrittelee osaltaan mitä tullaan korvaamaan ja mitä jää itse maksettavaksi.Toivottavasti löydät pian hyvän lääkärin ja saamme kuulla mukavia uutisia sinusta jälkeenkin päin. Sehän antaa aina muillekin toiveita :flower:
 
mutta en minäkään kaikkea jaksa muistaa mitä ne tarkoittaa. Meille ei Kela korvannut koska ei kuulemma ole kyseessä varsinainen sairaus. No mikä sit luokitellaan mitenkin, mutta kun olen lukenut näitä palstoja niin tuntuu vahvasti siltä, että jossain päin korvataan ja jossain ei vaikka perusteet on samat, eli selittämätön lapsettomuus. Meillä on siten, että minusta ei löytynyt muuta vikaa kuin ikä (?) ja miehellä taas on epämuodostuneita siittiöitä osa ja hitaasti eteenpäin pyrkiviä osa, mutta tutkimusten mukaan suurin osa kuitenkin ns. käyttökelpoisia. Joten vikaa ei tiedetä varsinaisesti. Minulla on lapsia ed. suhteesta mutta miehelläni ei. Joten kaipaisimme kyllä yhteistä kovasti. Kaksi keskenmenoa on ollut, alkuviikoilla viime vuonna ja vuonna 2004 syksyllä viikolla 14 oli erittäin kivulias keskenmeno :ashamed: , mutta eipä tässä auta kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta. Ikää mulle tuli juuri 45 v. mies kohta 43.
Ihana lukea onnistumistarinoita, esim. tuo Kenzie ! Onnea Sinulle ja miehellesi iiiiihanasta Mitja pojasta, on todella suloinen :flower: Kunpa meillekin... :|
 
Hei iik ja muutkin!

Kelassa on päätetty tämän vuoden helmikuun alun jälkeen tehdyistä lapsettomuushoidoista, että ne korvataan siihen saakka, kun nainen täyttää 43. Eli iik saisit vielä hyvät korvaukset esimerkiksi inseminaatiosta (IUI) tai koeputkihedelmöityksestä (IVF). Jos siemenet on kovin vähissä tai "uimataidottomia" voidaan tehdä mikroinjektio (ICSI), jossa siittiö siirretään munasolun sisään ohuella neulalla. Osan lääkkeistä joutuu maksamaan kokonaan itse, mutta esim IVFssä ja ICSIssä käytetään kalliita hormoneja useamman munasolun kasvattamiseen ja niistä saa korvauksen.

Minä olen 43v, totaalilapseton ja hain korvausta joulukuun ICSI-hoitoon. En saanut, koska 2005 oli spontaani tuulimuna (ei edes kalvoja) ja he laskevat sen raskaudeksi! Siksi en voi saada korvausta. Arvatkaapa tuliko itku ja viha tätä epäreilua systeemiä kohtaan... Nykyään lapsettomuushoitojen kaikki kela-hakemukset käsitellään Kuopiossa, juuri siksi, että kohtelu olisi tasapuolista. Spontaanit raskaudet lähivuosina ovat ainakin yksi peruste, miksi korvausta ei siis saa - vaikkei raskaus olisi edennytkään alkua pidemmälle.

Julkiselle puolelle pääsee noin 40-vuotiaaksi asti, vähän vaihtelee. Mutta siellä asiat etenevät todella hitaasti. Kannattaa mahdollisimman pian hakeutua hoitoon, että asiat etenevät vielä, kun saat kela-korvaukset. Ja ikäkin valitettavasti omilla soluilla tulee vastaan... Yksityisten klinikoiden nettisivuilta saa paljon tietoa hoidoista ja hinnoista: AVA, Fertinova, Felicitas jne.

Tsemppiä kaikille ja toivoahan ei kannata menettää :wave:
Hillevi
 
pyrstötähti
Terve nim. onkohan. Kun sinua niin kovasti vaivaa ettet saa vastakaikua hädällesi siitä että raskauduit mummoikäisenä ja jouduit synnyttämään "yllätysvauvasi" niin annan pikku vinkin. Tällä palstalla kirjoittavat ihmiset tosissaan haluavat niitä lapsia lisää ja varmasti löydät oman foorumin joltain toiselta palstalta. Ja toinen ihan ilmainen vinkki, minun isoäitini tuli raskaaksi 50- ja vielä 52 vuotiaana joten kannattaa nyt aikuisella iällä jo opetella huolehtimaan ehkäisystä, oli se varmaan yllätys sulle että yhdynnästä tulee raskaaksi. Hyvää kevättä ja toivottavasti löydät ystävän itsellesi. Toivottavasti 2-vuotiaasi saa ulkopuolisia virikkeitä ettei joudu ihan keskenän olemaan katkeran äitinsä kanssa :kieh:
 
pyrstötähti, sä osaat vastata loistavasti. Täysi peesi ;)
Ja nyt yrittämistä jatkamaan...onneksi se on lähes aina kivaa. Oikeasti; pitänee viikonloppuna oikein ajatuksen kanssa nautiskella, jos vaikka tulosta syntyisi. Ja jos ei niin sitten tohtorille, mars!
 
Ikää 41, ensi viikolla punktioon ja siirtoon. Piikitystä ja piikitystä. Kyllä jännittää ja toiveita on, tosin ei liikaa. Onko muita ja etenkin onnistumistarinoita kaivattaisiin. Monennellako ivf:llä raskautesi alkoi ja montako tuli?
 
Ikää 41 v., rankat ja kalliit hoidot takana, parisuhdekin niistä taas toipunut ja kuinka ollakaan - raskaana vkolla 32! Sain avun täältä: http://www.praxis-gallner.de/index.htm. Yksi käynti ja pari pulloa homeopaattisia tippoja riitti omalla kohdallani, maksoi ehkä runsaat 100 euroa. Vika oli aivolisäkkeessäni, joka ei tiennyt, mitä hormoneja tarkalleen elimistön on tuotettava, kuinka paljon ja missä vaiheessa - sitähän ei kukaan tiedä ja silloin eivät koeputkihedelmöityksetkään auta. Ei kun kevätmatkalle Saksan Münsteriin, sieltä ovat monet saaneet avun!
 
Hei onnisti sittenkin,

Miten sinua tutkittiin, kun tiettyihin tippoihin päädyttiin?
Kauanko tippoja piti nauttia, ennen kuin ntärppäsi?
Huomasitko itsessäsi jotain muutosta "parantumisen" aikana tai todettiinko jotain länsimaisen lääketieteen keinoin muuttuneen?

Kyselytunnilla :wave:
Hillevi
 
ikävää että täällä välillä on noita asiattomia juttuja kuten onkohan..sanoisin että netistä löytyy kyk
llä palstoja joissa sat vastakaikua. met täällä ollaan ihan asiallisia ja tosissaan . |O sun jutuilles
 
Lääkäri tutki silmien iirikset ja teki muutamia kysymyksiä. Hän sanoi, että näillä lääkkeillä olet 2-3 kk:n kuluttua raskaana. Olinkin raskaana jo heti seuraavassa kierrossa, ilman mitään muita apukeinoja, mikä ei ollut onnistunut vuosikausiin! Se raskaus ei kuitenkaan jaksanut jatkua alkua pidemmälle ja annosta lisättiin. Ja jälleen seuraavassa kierrossa olin raskaana, silloin tehtiin myös PAS. HCG-arvo oli 1270, kun siihen astiset arvot olivat olleet luokkaa 17 tai hyvin matalia. En huomannut mitään muutoksia eikä asiaa sen jälkeen ole tutkittu. Näin on hyvä!
 
Hei,
voisitko laittaa minullekin tuon akupunktio paikan yhteystiedot. Täällä olisi yksi 42- vuotias. Kolme- koeputkihedelmöitystä yritetty, mutta ei onnistunut. Ongelmana, että munasoluja ei enää kehity kuin muutama hormoonien avulla ( ja siis ilmankin hormooneita tuo yksi per kuukausi). Munasolut hedelmöittyvät lähes 100%, mutta silti lääkäri on jo lopettamassa hoitoja. Koska määrät ovat niin pienet. Mielelläni koettaisin tuota akupunktiopuolta vielä.
 
Sydämmelliset kiitokset akupunktio neuvostasi :flower: :flower: :heart: :heart:
Kolme kertaa olen käynyt akupunktiossa (kerran viikossa) ja tänään sitten pamahti plussa raskaustestiin. Ei meinaan millään uskoa.

Kaunis kiitos vielä sinulle Hillevi :heart:, en usko että oltaisi onnistuttu ilman akupunktiota onhan meillä takana jo 3x IVF hoitokin.

t. Mari
 

Yhteistyössä