Vinkkejä vauvan 4kk nukuttamiseen

  • Viestiketjun aloittaja pim
  • Ensimmäinen viesti
pim
Nyt kaipaan kovasti vinkkejä kokeneemmilta mameilta..

Meidän vauva kärsi koliikista 2kk ikään asti joten tottui nukahtamaan aina syliin tai sitteriin. Nyt kun täytti 4kk ajattelin että keinuttelu ja sylissä kantaminen saa loppua, painaakin jo niin paljon että hartiat ja pää kipeänä. Kaveri on selvästi illalla väsynyt mutta saa raivarin jos laittaa pinnasänkyyn ja taputtelee/hyssyttelee. Eilen nukuttaminen kesti kaksi tuntia kun ravattiin syli-pinnasänky väliä ja lopulta nukutin syliin. Tiedän että totuttaminen vie aikaa ja olen realistinen sen suhteen että helppoa ei tule olemaan joten siksi kyselen vinkkejä. Iltarutiinit meillä on suihku ja syöminen, rauhoittuminen.... nukahtaminen taistelun jälkeen.
 
asf
Meillä toimi mahallaan nukuttaminen ja todella reipas paukutus pyllyyn, sellainen että vauva oikein hytkähti joka iskulla. Siihen opeteltiin muutaman kuukauden iässä kun uneen imettäminen ei enää toiminut mutta vauva ei oikein muutenkaan nukahtanut.
 
vieras
Meillä auttoi hiustenkuivaajan tasainen ääni. Ihme juttu, mutta vauva rauhoittui aina kun laittoi hiustenkuivaajan päälle. Huonona puolena on tietty sähkönkulutus ja kuumakin tahtoo tulla...
 
äitix3
Useamman lapsen äitinä sanoisin että älä revi ressiä nukuttamisesta! :) Itsekin opetin ensimmäistä väkisellä omaan sänkyyn,siinä itki äiti ja vauva.. Aina kun vauva piti nukuttaa syliin ressasin hirveesti että "nyt se ei enää ikinä nukahda omaan sänkyyn." Muiden kohdalla olen nukuttanut niinkuin haluavat nukahtaa( meillä vaunuihin hyssytetty,niin ei mene niskat jumiin itsellä kannellessa). Sitten kun ovat vähän kasvaneet olen opettanut omaan sänkyyn ja hyvinpä ovat siellä pysyneet. :) Eli jos oisin sinä nukuttaisin vauvan miten toinen helpoiten nukahtaa ja se siitä, ei se enää kouluiässä vaadi rattaisiin hyssytystä. :)
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja äitix3:
Useamman lapsen äitinä sanoisin että älä revi ressiä nukuttamisesta! :) Itsekin opetin ensimmäistä väkisellä omaan sänkyyn,siinä itki äiti ja vauva.. Aina kun vauva piti nukuttaa syliin ressasin hirveesti että "nyt se ei enää ikinä nukahda omaan sänkyyn." Muiden kohdalla olen nukuttanut niinkuin haluavat nukahtaa( meillä vaunuihin hyssytetty,niin ei mene niskat jumiin itsellä kannellessa). Sitten kun ovat vähän kasvaneet olen opettanut omaan sänkyyn ja hyvinpä ovat siellä pysyneet. :) Eli jos oisin sinä nukuttaisin vauvan miten toinen helpoiten nukahtaa ja se siitä, ei se enää kouluiässä vaadi rattaisiin hyssytystä. :)
Mun täytyy kyllä peesailla tätä. Vauvat kasvaa ihan hirmu kyytiä ja oppii koko ajan uusia taitoja, eli meillä nukutellaan tai ollaan nukuttamatta, ihan mikä toimii milläkin viikolla :D Tällä hetkellä vauva 5kk nukahtaa parhaiten perhepetiin ihan itsekseen, välillä on nukahtanut tissille, omaan sänkyyn, vaunuihin, kantoreppuun, vaikka mihin. Kun on esikoinenkin tässä, niin ei voi käyttää iltoja siihen että yrittäisi opettaa vauvaa johonkin mihin hän ei ole valmis. Noita tassutteluja yms. suositellaan vasta puolesta vuodesta eteenpäin, eli kokeilisin uudelleen parin kk:n päästä :)
 
asdf
Mun täytyy sanoa että äitix3:n kirjoitus vaikuttaa hyvältä jos äiti vaan saa jotenkin nukuttua myös. Mutta meillä meni se tissille nukutus juuri tuohon että sitten vauva heräili vähintään tunnin välein ja aina piti olla laittamassa tissiä suuhun. Ja juu, perhepedissä nukuttiin ja luulen että se saattoi olla jopa syy tuohon heräilyn tihenemiseen. Äiti oli kyllä aamuisin ihan hirveän kipeä ja väsynyt ja pahantuulinen ja murhanhimoinen.

Meillä parhaat neuvot tuli Anna Wahlgrenilta.
 
no meillä lähes viiskuinen, ja toimivaks huomattu (nyt jo toista kertaa): tutti, riepu kainaloon hypisteltäväks, peitto/lakana melko tiiviisti ympärille... :) ja jos potkii vaan peittoa pois, hetkeks seurustelemaan ja ihmettelemään.. ja hetken päästä uus yritys petiin.. :) (siis eihän aikuistakaan aina heti nukuta, vaikka onkin nukkumatin aika..) :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
meillä meni se tissille nukutus juuri tuohon että sitten vauva heräili vähintään tunnin välein ja aina piti olla laittamassa tissiä suuhun. Ja juu, perhepedissä nukuttiin ja luulen että se saattoi olla jopa syy tuohon heräilyn tihenemiseen. Äiti oli kyllä aamuisin ihan hirveän kipeä ja väsynyt ja pahantuulinen ja murhanhimoinen.
Jep. Vähän väsyttää ja pitäisi sitten jaksaa päivät touhuilla esikoisen kanssa joka ei enää nuku päiväunia.
Vauva havahtuu aina kun yritän siirtää yösyöttöjen jälkeen omaan sänkyynsä.
Unipussi auttoi pienempänä ehkä hieman, mutta on liian kuuma näin kesällä.
 
äitix3
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Mun täytyy sanoa että äitix3:n kirjoitus vaikuttaa hyvältä jos äiti vaan saa jotenkin nukuttua myös. Mutta meillä meni se tissille nukutus juuri tuohon että sitten vauva heräili vähintään tunnin välein ja aina piti olla laittamassa tissiä suuhun. Ja juu, perhepedissä nukuttiin ja luulen että se saattoi olla jopa syy tuohon heräilyn tihenemiseen. Äiti oli kyllä aamuisin ihan hirveän kipeä ja väsynyt ja pahantuulinen ja murhanhimoinen.

Meillä parhaat neuvot tuli Anna Wahlgrenilta.
Juu tuo onkin sitten eri asia, meillä lapset vinkuneet tuttia öisin herätessään, sen suuhun työntäjäksi kelpaa onneksi muutkin kuin äiti. Mutta tsemppiä ap:lle, suosittelen kans odottelemaan tuohon puolen vuoden ikään ainakin ennen mitään unikouluja. Oot vaan tyytyväinen niinä iltoina kun vauva nukahtaa helposti, ja toisina iltoina sit vaan pitkää pinnaa!
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
meillä meni se tissille nukutus juuri tuohon että sitten vauva heräili vähintään tunnin välein ja aina piti olla laittamassa tissiä suuhun. Ja juu, perhepedissä nukuttiin ja luulen että se saattoi olla jopa syy tuohon heräilyn tihenemiseen. Äiti oli kyllä aamuisin ihan hirveän kipeä ja väsynyt ja pahantuulinen ja murhanhimoinen.
Jep. Vähän väsyttää ja pitäisi sitten jaksaa päivät touhuilla esikoisen kanssa joka ei enää nuku päiväunia.
Vauva havahtuu aina kun yritän siirtää yösyöttöjen jälkeen omaan sänkyynsä.
Unipussi auttoi pienempänä ehkä hieman, mutta on liian kuuma näin kesällä.
Meillä oli esikoinen tällainen tissillä roikkuja, enkä oikein usko vieläkään tätä, mutta - yöt rauhoittui 2 yössä kun siirrettiin herra vähän alle puolivuotiaana omaan huoneeseensa nukkumaan. Ekana yönä heräs 2h välein, tokana 2 kertaa, ja kolmannesta eteenpäin nukkui yhdellä syötöllä 12h yöt. Se oli uskomattoman ihanaa :D
 
äitix3
Niin ja vaikka meillä nukutetaankin vaunuihin niin lapsilla on myös muita "unijuttuja". TUolla nuorimmaisella 4kk on tutti ja oma unirätti,sen kun laittaa silmille niin uni tulee monesti melkein ilman hyssytystäkin. Eli kun on muitakin unirutiineja kuin hyssyttely ja keikuttelu niin uskon että syliin ja vaunuun nukuttamisesta on sit aikanaan helpompi luopua..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
meillä meni se tissille nukutus juuri tuohon että sitten vauva heräili vähintään tunnin välein ja aina piti olla laittamassa tissiä suuhun. Ja juu, perhepedissä nukuttiin ja luulen että se saattoi olla jopa syy tuohon heräilyn tihenemiseen. Äiti oli kyllä aamuisin ihan hirveän kipeä ja väsynyt ja pahantuulinen ja murhanhimoinen.
Jep. Vähän väsyttää ja pitäisi sitten jaksaa päivät touhuilla esikoisen kanssa joka ei enää nuku päiväunia.
Vauva havahtuu aina kun yritän siirtää yösyöttöjen jälkeen omaan sänkyynsä.
Unipussi auttoi pienempänä ehkä hieman, mutta on liian kuuma näin kesällä.
Meillä oli esikoinen tällainen tissillä roikkuja, enkä oikein usko vieläkään tätä, mutta - yöt rauhoittui 2 yössä kun siirrettiin herra vähän alle puolivuotiaana omaan huoneeseensa nukkumaan. Ekana yönä heräs 2h välein, tokana 2 kertaa, ja kolmannesta eteenpäin nukkui yhdellä syötöllä 12h yöt. Se oli uskomattoman ihanaa :D
:eek: vau.
Ei viitsi hirveästi metelöidä/"huudattaa" vauvaa yöllä ettei esikoinen herää. Vauva onkin varmaan tottunut että äiti hippuloi heti kun vähän inahtaa..
 
pim
Lähinnä ajattelin että nyt kesällä olisi helpompi viedä mammalle hoitoon kun niin on pyytänyt. Mutta ei tule mieleenkään näillä iltarutiineilla viedä mihinkään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Ja meillä ei huoli tuttia, yrityksistä huolimatta.
Joo, ei meilläkään huolinut. Tissi oli ainoa mikä kelpas :D Ja ei siis huudatettu yhtään, hän vaan alkoi nukkua.
Täytyypä kokeilla heti jo ensi yönä kun olen kahdestaan vauvan kanssa yötä. Esikoinen on niin herkkäuninen että herää jos vauva vähänkin karjaisee yöllä, ja sit on helvetti irti..

 
vieras
meillä 4kk vauva ja aina on pitäny kokeilla jos jonkinlaista keinoa nukuttamiseen,nyt on monta viikkoa nukahtanut niin että pistän sellasen ainu pupun posken viereen tai puhtaan puklurätin jota ite vauva painaa poskeaan vasten ja nukahtaa.tai sitten "hinkkaa" poskeaan pupua vasten.toinen hassu keino mistä meidän vauva tykkää on se että sivelee yhdellä sormella edestakaisin silmien välistä,siis tosta nenän yläpuolelta,se saa silmät luppasemaan ja kohta tulee uni :D
 
pim
Mä oon kans kokeillut tuota hiplaamista nenän yläpuolelta mutta on oppinut nyt taistelemaan kosketusta vastaan kun siitäkin sattuu vahingossa nukahtamaan. Ei muuten suostu illalla olemaan rinnallakaan sen takia, itkee vaan unta vastaan. Kohta loppuu äidinmaidot pakkasesta, paha mieli siitäkin että siirrytään hiljalleen korvikkeeseen.. Blääh.
 

Yhteistyössä