Virtsatietulehdus->munuaistulehdus

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
tiitiäinen
Mulla alkoi selkäkipuna torstaina (kävin hierojalla) perjantaina illalla nousi hiukan lämpöä, lauantaina hiukan enemmän lämpöä ja sunnuntaina 40 astetta kuumetta, vuorotellen vilu ja hiki, oksensin sappinestettä ja kaikki paikat särki ja lopulta rupesi kädet kramppaamaan.

Maanantaina lääkärille crp 141 antibioottia ruiskeena molempiin kankkuihin ja tippaletkulla suola- ja sokeriliuosta, sama toistui tiistaina paitsi crp 249 ja nyt harkitsen sairaalaan lähtöä koska kuume noussut taas 39 asteeseen...
 
maikku
Viikon kestäneet oireeni diagnosoitiin tänään virtsatulehduksesta kehittyneeksi munuaistulehdukseksi:

Aikaisemmin: Kirvelyä heti seksin jälkeen pissatessa

La-Su välisenä yönä: Menkkamainen kova mahakipu alavatsassa (en yleensä kärsi kovista menkkakivuista) ja kävin tunnin välein vessassa pissalla. Kirvelyä ei kuitenkaan ollut eikä pissassa näkynyt verta.

Su-päivänä: Pissahätä ei enää ollut niin kova kuin edellisenä yönä, mutta mahakipu jatkui. Pissallakin kävin kuitenkin väh. parin tunnin välein.

Su-yönä: Piti käydä tyhjentämässä rakko moneen kertaan ennenkuin sain nukuttua. Mahakipu jatkui lievänä ja nenä oli tukossa.

Ma-aamuna: Mahakipu helpotti hieman, mutta jatkui lievänä. Illalla piti taas käydä tyhjentämässä rakko useampaan otteeseen.

Ti-päivänä: Burana800:n otettuani mahakipu helpotti, mutta lisääntynyt pissaamistarve jatkui.

Ke, To, Pe: Mahakipu loppui kokonaan, mutta jomottava kipu siirtyi alaselän oikealle puolelle. Iltaisin ei tahtonut ruoka maistua. Alaselän kivut helpottuivat puolikkailla Burana800:lla.

La-yönä: Kuumeinen olo ja alaselän kivut jatkuivat.

Su: Kuumetta parhaimmillaan 39.1, mutta laski iltaa kohden 38.3:n. Alaselkä edelleen kipeä eikä ruoka maittanut. Joitakin hedelmiä jaksoin syödä. Päivällä join Finrexiä, illalla otin aspiriinin ja yötä vasten Burana800:n

Ma-aamuna: Kuumetta 37.8 ja alaselän kipu tuntui pahimmillaan kyljessä. Terveyskeskuksessa laittoivat ensimmäisenä labratesteihin: ottivat pissaa purkkiin ja sormenpäästä verta. Labrahoitaja lähetti samantien sairaanhoitajan vastaanotolle, koska pissan tulehdusarvot olivat korkeat (yli 160) ja se näytti samealta. Kuulemma veri ei välttämättä näykään pissassa silmämääräisesti.

Sairaanhoitaja mittasi kuumeen (37.3) ja huomautti, että olen ollut sitkeä kun olen selvinnyt noilla oireilla koko viikon. Hän laittoi minut lääkärin vastaanotolle.

Lääkäri kirjoitti lähetteen sairaalaan, jonne pyöräilin 2km matkan. Lääkäri epäili, että joutuisin sairaalaan pariksi päiväksi suonensisäisille antibiooteille.

Sairaalassa otettiin verikoe, jonka tuloksia odottelin odotusaulassa pari tuntia. Tämän jälkeen pääsin lääkärin vastaanotolle, joka paineli mahaa, koputteli selkää ja kuunteli kehkoja, jonka jälkeen kirjoitti antibioottireseptin kotona otettavaksi. Suositteli ottamaan C-vitamiinia jotta virtsa happanisi ja bakteerit kuolisivat.

Nyt sitten lepäilen pari päivää. Keskiviikkona käyn uudelleen pissaamassa purkkiin ja testaamassa, ovatko tulehdusarvot laskusuuntaan. Vielä toistaiseksi selkä on vielä kipeä ja kuumettakin saattaa olla hieman.
 
vainoharhainen?
Voiko munuaisaltaisiin asti levinneen tulehduksen saada pois ihan normaaleilla virtsatien tulehdukseen annettavilla antibiooteilla? Mulla on ollut vtt noin viikon ja nyt sattuu alaselkaan ja kylkeen paljon. Kavin tanaan laakarissa ja vaikka mainitsin selkakivuista, sain vain normaalit antibiootit. Lahteekohan niilla vai pitaiskohan suoraan kavella sairaalaan?
 
vieras
Mulla alkoi lauantaina 18.10 virtsatien tulehdus, tai sen oireet noin kahdentoista maissa tosi pahoina. Oli jatkuvaa virtsaamisen tarvetta, kirvelyä, polttavaa tunnetta ja toivoin vain että pissaa olisi tullut mutta sitä ei tullut, kirveli vain ihan kauheasti. Istuin vessassa pari tuntia ihan hädissäni ja tuskissani, kunnes ymmärsin lähteä hoitoon. Itse en sinne olisi tosin kyennyt edes ajamaan. Päivystykseenhän se oli mentävä, koska oli lauantai ja siellä sain heti vahvat kipulääkkeet. Ensin kävin antamassas virtsanäytteen, jota olin pystynyt noin. puolitoista tuntia pidättelemään. Ja vertahan virtsassakin oli. Juttelin ensin sairaanhoitajan kanssa, joka ihmetteli pahan tulehduksen alkua niin nopeasti, jonka jälkeen tarkoitus oli tavata lääkäri, koska tämä oli minulle ensimmäinen kerta. Päivystykseen tuli kuitenkin sen verran kiirreellistä hoitoa kaipaavia potilaita, että en lääkäriä edes tavannut ja sain vain reseptin. Sain viiden päivän antibioottikuurin. Lämpöähän minulla oli jo lauantaina ja nyt sunnuntaina oli vielä enemmän ja selkääni koskee, kuin myös alavatsaan ja päätäkin särkee. Virtsani on nyt lähes väritöntä ja kirvelyäkin vielä on. Ajattelin nyt aamulla lähteä käymään terveyskeskuksessa lääkärin luona jos nyt sinne pääsisin, sairaslomaa tarvitsen kuitenkin, koska olen niin väsynyt etten jaksa mitään oikein edes ajatella ja niska-hariaseutuunkin särkee. Toivottavasti helpottaisi.
 
juulia
Itsellä ollut virtsaputkentulehdus noin 10 kertaa viimeisen 3 vuoden sisällä, eli ei mukavaa, tällä hetkellä epäilen itselläni munuaistulehdusta; lämpöä/kuumetta ollut vaihtelevasti, välillä ihan terve olo. Selkä ollut nyt viikon ajan kamalan kipeä (tavallisen virtsaputkentulehduksen aikana ei koskaan selkäkipuja), verta ei tule virtsatessa nyt mutta yleensä aina tullut virtsatietulehdusten aikana, kuulemma normaalia.
Näkeehän munuaistulehduksen tavallisesta virtsanäytteestä jos etsitään pelkkää virtsaputkentulehdusta?
 
nimetön
Itsellä on tapana sairastaa pissatulehdusta usein, pienenä meinasin kuolla siihen kun levisi munuaisiin.
Samat oireet jatkuvat tällä hetkellä, kävin terveysasemalla pissaamassa purkkiin, tuloksista ei näkynyt tulehdusta, mutta silti samat oireet jatkuvat: Ennen pissaamista tunnen, että pissaa ei tule, sitten kun pissaaminen alkaa se kestää n. puolväliin asti ja loppuu täysin, ihankun seinään ja sen jälkeen sattuu, ei kirvele.
Alilämpöä 35, alaselkä menkkojen aikana kipeä.

Mitä tehdä?
 
anonymi
Mulla myös virtsaputkentulehduksia yhtenään ja nyt levisi munuaisiin saakka. Mulla nousi vain korkea kuume, mutta mitään mainittavaa selkäkipua ei ollut. Eli kannattaa olla tarkkana!

Mulla tulos saatiin verikokeella. Ja antibiootit piti vaihtaa vahvempiin, eli virtsaputkentulehdukseen määrättyihin ei kannata luottaa.
 
buku
Noita juttuja oli hirvee lukee..mulla on ollut nyt kaks päivää verta reippaasti virtsattaessa..hyvin pientä lämpöä..ja vasenpuoli selästä kipee..ja alavatsa vasemmalta puolelta..heikko olo..mutt en oo viel menny lekuriin..kai se on sitte mentävä kun lueskelin noita juttuja...en kyll halua välttämättä noita kovia kipuja.enkä kovaa kuumettakaan..oon vaan hirvee arkajalka kaikkeen...
 
indigo
Meika koki tota kauheeta kirvelya ja polttelua jne.... mutta jatin sen sikseen tyhmana kun oli muutto paalla ym. ja seuraavana paivana se ei ollut niin paha..
no.. about pariviikkoa tai yli meni aikaa ja yhtakkia olin niin kipea etta itkin vain sangyn pohjalla yli 40 asteen kuumeessa ja koko vartalo kamalassa kivussa, mihin mitkaan sarkylaakkeet ei auttaneet, menin laakariin -nothing- sano etta flunssa..
nooh..12 paivaa kovassa kuumeessa ja ihan sietamattomassa kivussa alko tuntumaan etta kai tassa henkilahtee(joka paikassa kipua mutta varsinkin alaselka, koko vatsan alue, ja kylki niin kipea etta luulin sen olevan murtunut tai jotain), joten hyppasin taksiin ja menin accident & emergency osastolle (asun lontoossa)... noo siella sit todettiin etta virtsatien-tulehdus.. saattanut menna jo munuaisiin (siksi kylki kipu ja KORKEA kuume)... antoivat antibiootti/penisilliini kuurin ja erilaisia kipu-lakkeita... tekevat enemman testeja virtsasta (ottivat myos verta) ja sitten lahettavat tukokset laakarilleni joten han voi sitten tsekata etta onko oikeanlainen kuuri mulla. ..... toivonpahan vaan etta ei ole vaurioittanut munuaisiani... joten menkaa rakkaat laakariin ajoissa!!!!!!!!!! ..ainiin..ja kun tulin kotiin , tajusin etta saatan olla rajusti allerginen penisiliinille... mutta otin yhden kuitenkin.. katotaan miten mun kay... taytyyko menna takasin hata-keskukseen.. talla kertaa ambulanssilla.....
 
iituli
Terve, itsellä on tällä hetkellä munuaistulehdus ja sain antibioottikuurin 10pvä:n ajan 2tablettii päiväs aamuin ja illoin, mul kävi sillä lailla että pe-su oli virtsaputkentulehduksen oireita, no en sitten mennyt lääkäriin vaikka tiesin että se voisi johtaa munuaisiin, no sitten maanantai meni hyvin mutta alkoi sattua vasempaa ala sivuun mahassa, jossa siis sijaitsee munuainen no se oli kipeä koko illan ja yön, myös heräsin yöllä 39 asteen kuumeeseen ja oli huono olo sekä aamulla herätessä pää särki, no ei siinä muu auttanut kuin mennä lääkäriin, ottivat veri,virtsa kokeet ja munuaistulehdus oli.
 
toivotonta
mulla on ollu pienestä asti aina välillä virtsaputken tulehdusta, nyt se sitten äkkäs munuaistulehduksen vasemmalle puolelle, selässä ja kyljessä kipu oli aivan tajuton, olin 5 päivää sairaalassa ja viikon sairasloma, nyt vähän pelottaa tuo koko ajan,ja varsinki ko oon vakituisessa seurustelusuhteessa ja seksin jälkeen on tullut aina virtsatulehuksen oireita, tänään loppu antibiootti ja tuntuu välillä aina ko on käyny vessassa että vieläkin, ei kiva tämä
 
juu
Minä kyselen vielä, että voiko munuaistulehdus lähteä/helpottaa vähän VTI:hin tarkoitetuilla lääkkeillä?

Epäilen että minulla oli munuaistulehdus (täysin verinen pissa, alaselkäkipua ym.) Antibiootit veivät pahimman pois, mutta sitten iski viikon päästä uusi tulehdus kipuineen. Uusi kuuri ja sitten oireet loppuivat.
 
LL
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli mulla on virtsatientulehdus ja sain siihen eilen antibioottikuurin, ongelma on se et odotin 2 päivää ennenkuin kävin lääkärissä, voiko tulehdus tuossa ajassa mennä munuaisiin?

Nimittäin pistin äsken merkille, että alaselkä on hieman kipeä (tosin mulla muutenkin huono selkä), mut ei kuitenkaan ole hetkeen aikaan vaivannut, paitsi nyt...kuumetta ei ole.

Mitä muita oireita on munuaistulehduksessa, jotta tiedän ajoissa mennä lääkäriin, jos niitä ilmaantuu? En nyt kuitenkaan viitsi pienen selkäkivun vuoksi lähteä päivystykseen kun lapsetkin jo nukkumassa.
Munuaiset on YLÄSELÄSSÄ, kylkiluiden alla suojassa, suunnilleen samalla kohdalla kuin rintalastan kärki, mutta siis selänpuolella. EI alaselässä. Ja pyelonefriittiin, munuaistulehdukseen, kuuluu kuume. Mutta jos epäilet, mene antamaan uusi näyte, kuten täällä jo neuvottukin.
 
näin täällä
Juu noh mul pääs munuaisiin asti kun yksinkertaisesti en edes huomannut virtsatientulehdusta: ei siis ollut mitään oireita.

Tämä tapahtunut minulle kaksi kertaa..
ensimmäisellä kerralla kuume hujahti yli 40 asteeseen, kupeet kipeytyi, pari päivää siinä kotosalla makasin ja sitten äitini pakotti lääkäriin, muistan vieläkin ne villtävät kivut, kun ei kävelemään meinannut kyetä. Sama viiltävä vanne meni silmien kohdalla joka askeleesta. Lääkärissä ensin epäilivät nestettä keuhkoissa, mutta kokeiden jälkeen selvisi todellinen syy. Siihen kunnon dropit niin alkoi helpottamaan.

Toisella kerralla sama juttu: ei oireita.. kuume nousi taas 40 asteeseen ja itse siinä vaiheessa hokasin et jahas, eikun lekuriin ja autolla oli ihan itse ajettava kun ei meinannut tolpilla pysyä, pissanäyte sitten taas todensi tilanteen ja taas kunnon dropit.

Näiden kahden kerran jälkeen minulla on ollut virtsatientulehdus kerran ( 6vuotta välissä ) ja silloinkin oli vain ihme paineen tunne, mutta opin jotain ja heti menin lekurille.
 
krooniset vt-tulehdukset 20 vuotta
Olen pikkutytöstä asti kärsinyt virtsatietulehduksista ja pari vuotta takaperin kärsin ensimmäisen munuaistulehdukseni. Olin ollut kolmisen päivää kovassa kuumeessa ja soitin lääkääriin. Sanoivat minullekin, että flunssaa se vain on, ota lunkisti.

Olin sitten tiukkana ja lähdin lääkäriin vaatimaan kokeita kovaan ääneen. Suostuivat sitten lopulta ottamaan kokeet ja tulehdushan sieltä löytyi, tulehdusarvot aivan mielettömän korkealla ja suonensisäiselle kuurille jouduin pariksi viikoksi.

Sanoivat myöhemmin vielä, että jos olisin odottanut vielä yhdenkin yön, niin olisi varmasti tullut verenmyrkytys ja olisi saattanut henki lähteä..

Että jos tuntuu, että oireita on, niin älkää jääkö kotiin makaamaan, vaan pysykää tiukkoina! Meillä on kaikilla oikeus saada kunnon hoitoa. :)
 
sirpa
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
ei mulla ollu mitään pissatulehduksen oireita, mut munuaistulehdus kun löi päälle niin kuume nousi yli 40. selkä ei ollu kipee ollenkaan!
MInulla samoin. Kuume vaan nousi ja sitä ei saanu millään alas. Mikään ei ollut kipeä vaikka lääkäri kuin koputteli. viikon sit hyppäsin tiputuksessa 3 krt/vrk kun vauva oli vajaa kuukauden niin ei halunneet osastolle ottaa.

< samoin. n. 3pv korkeeta kuumetta ja huonoa oloa. ei selässä mitään kipuja. tänää jkävuin lääkärissä ja totesivat tämän. sain jotain antibiootteja lihakseen koska olin kuulemma sen verran hyvässä kunnossa / pirtee. onneksi sain olla kotona ettei tarvinnut sairaalaan

 
Alkuperäinen kirjoittaja LL:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli mulla on virtsatientulehdus ja sain siihen eilen antibioottikuurin, ongelma on se et odotin 2 päivää ennenkuin kävin lääkärissä, voiko tulehdus tuossa ajassa mennä munuaisiin?

Nimittäin pistin äsken merkille, että alaselkä on hieman kipeä (tosin mulla muutenkin huono selkä), mut ei kuitenkaan ole hetkeen aikaan vaivannut, paitsi nyt...kuumetta ei ole.

Mitä muita oireita on munuaistulehduksessa, jotta tiedän ajoissa mennä lääkäriin, jos niitä ilmaantuu? En nyt kuitenkaan viitsi pienen selkäkivun vuoksi lähteä päivystykseen kun lapsetkin jo nukkumassa.
Munuaiset on YLÄSELÄSSÄ, kylkiluiden alla suojassa, suunnilleen samalla kohdalla kuin rintalastan kärki, mutta siis selänpuolella. EI alaselässä. Ja pyelonefriittiin, munuaistulehdukseen, kuuluu kuume. Mutta jos epäilet, mene antamaan uusi näyte, kuten täällä jo neuvottukin.
Kannattais lukea tota anatomiaa hiukka paremmin ennen kuin alkaa jakelee tietoja...
 
Ellu
Mulla oli viikon verran normaalin oloista flunssaa, kuume oli pahimmillaan 39,8 olo silti suht normaali. Join paljon mehuja ja puhd.vettä. Kun kuume laski 36.6 luulin parantuneeni taudista. Illemmalla ruokailun jälkeen tuli selkä kipeeksi, ja kipu oli niin kova etten pystyny olemaan. Joten ambulanssilla sairaalaan. jossa kokeitten jälkeen lääkäri totesi, normaali virtsarakon tulehdus. Sain antibiotiit ja särkylääkkeen kotiin tuotavaksi. Pahoinvointi oli totaalinen ja odotushuoneessa oksentelin kun kotiväki tuli noutaamaan.
Mutta kun kotona otin lääkkeen nesteenkanssa. tuli jälleen pahoinvointia ja nesteet pihalle samoin lääke. Tahti oli : kuppi nestettä ja kaksi pihalle. Olo huononi, pissaa ei tullu kun nimeksi, ei mitään kirvelyä eikä sellasia oireita. Silmissä sumeni kun ylös nousi. väliin oli vilu ja väliin kuuma. Lopuuksi tilasin ajan seuraavana aamuna tk.hin. (terv.kesk.) jossa todettiin verikokein ja mittarein että kyseessä on pikkusen vakavampi juttu. tulehdus on menny munuaisiin. tulehdus arvot. 250. olo kuin toisessa maailmassa. Tuli 10.päivän -antibiootti suoraan suoneen ja nesteytys ja "loma" vuodeosastolla. Nykyisin on jääny oireena. että kun alkaa pissattaan.. tulee "vaihdevuosien kaltaiset" kuumat aallot. mieletön tuskan hiki joka sit antaa periksi kun tekee tarpeet. Kipu ei tosiaan ollu yläseljäs vaan..navan korkuudella seljäs joka säteili vasemmalle puolen. Siksi kai lääkärikin epäili ensin ett kyseessä on normaali selkä särky +pissa tulehdus kun seljässäni on vasemmalla puolen välilevyn pullistuma.
Mutta totta on, ett turha on oireilla kotona ja odotella ihme parantumista. Ei ees "sairaala" tuo oikeaa parannustaa jos diaknoosi tehdään jo ambulanssin paareilla. Annan 100.pistettä tk. lääkärille mutten montaakaan kiiruiselle sairaala kolleegalle. Pitäkää ihmiset huolta terv. ja opiskelkaa oman terveyden hoitoa.
 
cypress
Mulla on nyt muutaman päivän ollut virtsaputkentulehduksen oireita (olen monta kertaa lapsena vaivasta kärsinyt, joten tuttua on), vaikka muutamaan vuoteen ei olekaan ollut. Hetki sitten kävin vessassa ja huomasin että alushousuihin oli tullut verta, samoin sitä tulee hieman paperiin pyyhkiessä. Olen tosin harrastanut tänään seksiä, mutta se ei koskaan ole ollut kivuliasta eikä ollut tänäänkään, mutta vaikka tänäänkään seksin aikana en mitään tavallisuudesta poikkeavaa/kipua tuntenut, niin voisikohan tuo veri liittyä jotenkin siihen?

Mietin vain tosiaan kun muuten en mitenkään kipeä ole, nuo lievät virtsaputkentulehduksen oireet tosiaan on, ei kuumetta eikä mitään. Vai onko normaalia jos virtsaputkentulehduksen aikana virtsassa on verta? Tarkoittaako veri automaattisesti, että on munuaistulehdus? Kun en nyt usko että munuaistulehdusta ainakaan olisi, kun olo on muuten ihan normaali.
 
cypress
Niin ja tuohon edelliseen vielä lisäys, että menkat nyt ei ainakaan pitäisi olla kun ei vielä viikkoon pitäisi niiden alkaa, ja mulla on normaalisti tosi kovat kuukautiskivut ja nyt ei ole minkäänlaisia. Plus sitä verta tulee koko ajan silloin huomattavasti enemmän.
 
Uudi ejk
Mulla oli kesällä virtsatietulehdus ja alkoi kylki- ja selkäpoltteilla. Ei kuitenkaan ollut munuaisissa. Voi olla alaselkäkipua, vaikka ei ole mennytkään munuaisiin.

Nyt kyllä vähän epäilyttää oliko edes pissatulehdus, kun nytkin antoivat kuurin tulehdukseen ja olkin pieni munuaiskivi, joka aiheutti samat oireet.
Verta pissassa ja kova pissahätä. Hoitaja tikutti, että on tulehdus ja sain lääkkeet. Ei helpottanut. Uusi tutkimus eikä tulehdusta. Hoitaja katsoi tiedoista, ettei tikutuksessakaan ollut tulehdusta vaan verta. Miksi sitten sanoi, että tulehtunut . Turha kuuri ja kävin päivystyksessä vaivojen takia löytyi pieni munuaiskivi.

Kivi oli kyllä oikeassa munuaisessa ja kesällä oli kumpikin puoli kipeä, että tiedä häntä.
Hoitamattomana vt.tulehdus voi mennä munuaisiin, mutta ei kai se sinnekään heti hyökkää.
 
diipa
mulla alkoi synnytyksen jälkeisenä aamuna, 4 tuntia synnytyksestä, aivan sairat ristiselkäkivut. kaksin kerroin kävelin, en pystynyt vauvaa hoitamaan, imetys onnistui vain kyljellä maaten vaivalloisesti. hoitajat eivät sanoneet juuta eikä jaata. seuraavana päivänä nousi korkea kuume joka jojoili ylös alas. olo oli aivan karsea. hikoilin ja palelin vuorotellen. ottivat virtsanäytteet ja verikokeet ja niiden tuloksena todettiin munuaisiin edennyt virtsatietulehdus. samantien antibiootit suonensisäisesti. 6 päivää oltiin sairaalassa ja kotona vielä viikon antibiootti kuuri suun kautta.
sen vaan sanon, että synnytyskään pelkän ilokaasun voimin, ei ollut niin kamalaa, kuin munuaistulehduksesta johtuneet kivut. että kyllä sen sitten huomaa, jos on munuaistulehdusta.
 

Yhteistyössä