Vitsi mä taas tajusin, kuinka järjettömästi säästyy rahaa...

  • Viestiketjun aloittaja autoton
  • Ensimmäinen viesti
autoton
...kun ei ole autoa, vaan käytämme julkisia. Oon tietoisesti laittanut joka kuukausi sivuun 500 euroa, jonka ajattelen vähintäänkin kuuluvan auton ylläpitoon + bensoihin + vakuutuksiin.

Asumme hyvien julkisten kulkuyhteyksien päässä, meillä on kaksi lasta, ja monen mielestä meillä "kuuluisi" olla auto. Niin kauan, kun autoa ei ole, laitan sen 500 euroa säästöön ja käytämme säästyneen rahan vaikkapa matkailuun.
 
r
Hyvä että teillä julkiset pelaa ja pystytte olemaan pelkästään niiden varassa. Täällä syrjäseudulla ei puhettakaan. Lähin bussiyhteys lähtee 15 km:n päästä, lähtee aamulla klo 8 ja palaa iltapäivällä n. klo 16, ja siinä se. Junalle on matkaa min. 65 km.
 
vieras
ei meillä kyllä mene autoon 6000e vuodessa...

mutta kyllä sen huomas että rahaa säästy sillon kun autoa ei ollut. mutta miehen työn takia se oli sitten pakko laittaa takasin vaikka julkiset pelaakin ihan hyvin.
 
vähemmälläkin pääsee
mä taas kauhistelin, meneeko autoon muka 500? kk?
No meillä ei mene osamaksua, bensaan ja vakutuuksiin kyllä. Mies huoltaa auton itse, ei mene huoltomaksuja siis.

Ajatella niitä jotka joutuu pitämään 2 autoa.
 
Meilla ei klla tosiaankaan mene 500 kuussa tuohon autoon. Menee siihen silti rahaa, mika on ikavaa, mutta kylla me auto tarvitaan, lahinna siksi kun on vapaa-ajan asunto ja kesamokki,jonne ei julkisilla paase. Lisaksi jotkut julkiset on niin alyttoman kalliita, etta kannattaa jo olla auto.
 
v
Millaisia autoja teillä oikein on, jos kuussa menee 500? Meillä on pari vuotta vanha auto ja täyskasko, eikä silti mene 500 euroa kuussa. Totuus on lähempän 300 kuin 400:kaan.
 
toinen näkökanta
Niin, no me asutaan monessa mielessä paljon halvemmalla alueella, mutta auto pakollinen koska ei ole julkisia kulkuneuvoja liki. Joten meillä asuminen halvempaa, helposti ton 500? kuussa kuin taajamassa, mutta sit taas autoon menee. Että miten sen sitten laittaa.
 
milla
Vuodessa autoon menee sellainen veron ja vakuutuksen ja bensojen seka katsastuksen kanssa 1300e vuodessa (jos mikään ei mene rikki), mutta pakko auto olla, vaikka keskustassa asuukin, julkiset kun ei vaan toimi ja on myös aika "kalliita" (siis jos vertaa muiden kaupunkien julkisia).
 
autoilijat
Alkuperäinen kirjoittaja vähemmälläkin pääsee:
mä taas kauhistelin, meneeko autoon muka 500? kk?
No meillä ei mene osamaksua, bensaan ja vakutuuksiin kyllä. Mies huoltaa auton itse, ei mene huoltomaksuja siis.

Ajatella niitä jotka joutuu pitämään 2 autoa.
meillä on 2 autoa ja mukavasti menee kuluja. pakko olla 2 autoa, muuten ei pärjätä. meillä molemmilla työmatka on jo 30km ja linja-autot eivät kulje työaikojen mukaisesti. vaikka ollaan samassa kaupungissa töissä, niin meidän työvuorot ei kohtaa, molemmat vuorohommissa, ukolla eri työajat kumminki. lapsia on kolme. kaverit ja sukulaiset asuvat kaupungissa(samassa missä töissä olemme). bensoihin mulla menee kuukaudessa noin 250-300e, siihen päälle vakuutukset ja huollot jos on tarpeen. ukolla menee suurin piirtein saman verran auton pitämiseen. onneksi kummatkin autot on maksettu. mutta kuukaudessa menee noin 600e bensaan+vakuutukset+huollot, eli suunnilleen 800e/kk(vakuutukset jaoin kuukausille)huoltoja en tohon laskenu
 
d
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Millaisia autoja teillä oikein on, jos kuussa menee 500? Meillä on pari vuotta vanha auto ja täyskasko, eikä silti mene 500 euroa kuussa. Totuus on lähempän 300 kuin 400:kaan.
Juu, ja se autohan ei maksa mitään, on ihan halpa. Ja autot pitävät hyvin arvonsa myöhemmin myydessä...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja milla:
Vuodessa autoon menee sellainen veron ja vakuutuksen ja bensojen seka katsastuksen kanssa 1300e vuodessa (jos mikään ei mene rikki), mutta pakko auto olla, vaikka keskustassa asuukin, julkiset kun ei vaan toimi ja on myös aika "kalliita" (siis jos vertaa muiden kaupunkien julkisia).
Auton hankintakustannus pitää myös laskea mukaan, ei se ilmaiseksi pihaan ole tullut.
 
vieras
Vuodessa vakuutukset, verot ja katsastus joku n. 1000 ? ja päälle bensat n. 150-200 ?/kk eli kuukaudessa autoon menee n. 300?. Päälle tietenkin huollot, mutta mies tekee ne itse, joten ostettavaksi jää ainoastaan tarvikkeet. Ja auto on välttämätön. Lähin bussi menee 4 kilsan päästä ja lahimpään kauppaan 12 km. Nää pelkästään mun osalta. Miehellä vielä oma auto.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Millaisia autoja teillä oikein on, jos kuussa menee 500? Meillä on pari vuotta vanha auto ja täyskasko, eikä silti mene 500 euroa kuussa. Totuus on lähempän 300 kuin 400:kaan.
Juu, ja se autohan ei maksa mitään, on ihan halpa. Ja autot pitävät hyvin arvonsa myöhemmin myydessä...
Kyllä tuohon 300 euroon sisältyy se auton kuukausittainen lainaeräkin. Vakuutukset kannattaa kilpailuttaa, niin ei tarvi maksaa montaa kymppiä kuussa ja yllättävän monelta jää huomaamatta esim. liiton alennukset huoltoasemilla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vuodessa vakuutukset, verot ja katsastus joku n. 1000 ? ja päälle bensat n. 150-200 ?/kk eli kuukaudessa autoon menee n. 300?. Päälle tietenkin huollot, mutta mies tekee ne itse, joten ostettavaksi jää ainoastaan tarvikkeet. Ja auto on välttämätön. Lähin bussi menee 4 kilsan päästä ja lahimpään kauppaan 12 km. Nää pelkästään mun osalta. Miehellä vielä oma auto.
Ja autosta oon maksanut joku 3000 ?.
 
Ihan totta.

Me mentiin pitkään ilman autoa, käytettiin julkisia.

Mutta sitten tuli aiheelliseksi hankkia auto. Olisi kalliimpaa/vaarallisempaa jos mies tulisi taksilla kotiin töistä, tai kävelisi. Sitäpaitsi, onhan tuo auto ihan kiva; mökille menokin olisi tosi vaikeaa ilman sitä, kun julkisilla jää 8 km päähän. Maksaahan vakuutukset toki, vaikka itse auto onkin halpa eikä velaksi ostettu.
 
milla
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja milla:
Vuodessa autoon menee sellainen veron ja vakuutuksen ja bensojen seka katsastuksen kanssa 1300e vuodessa (jos mikään ei mene rikki), mutta pakko auto olla, vaikka keskustassa asuukin, julkiset kun ei vaan toimi ja on myös aika "kalliita" (siis jos vertaa muiden kaupunkien julkisia).
Auton hankintakustannus pitää myös laskea mukaan, ei se ilmaiseksi pihaan ole tullut.
Ei istä mitään hienoa autoa tartte olla. itse muutama vuosi sitten ostin omani isäni kanssa puoliksi, hinta oli 1500e. Sillon sitä rahaa vasta uppois jos upouudella mersulla joutus ajaa ja makselee osamaksuja...
 
hmmm...
Tuskin autoiluun tarvii 500e kuussa kuluttaa... Ja tuskin se julkisillakaan kulkeminen ihan ilmaista on. Mut kiva, että ap:llä on 500e laittaa joka kuukausi säästöön juu.
 
d
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Millaisia autoja teillä oikein on, jos kuussa menee 500? Meillä on pari vuotta vanha auto ja täyskasko, eikä silti mene 500 euroa kuussa. Totuus on lähempän 300 kuin 400:kaan.
Juu, ja se autohan ei maksa mitään, on ihan halpa. Ja autot pitävät hyvin arvonsa myöhemmin myydessä...
Kyllä tuohon 300 euroon sisältyy se auton kuukausittainen lainaeräkin. Vakuutukset kannattaa kilpailuttaa, niin ei tarvi maksaa montaa kymppiä kuussa ja yllättävän monelta jää huomaamatta esim. liiton alennukset huoltoasemilla.
http://www.iltasanomat.fi/autot/1713366 parissa vuodessa auton hinnasta lähtee pois keskimäärin 30%. 20000e hintaisessa autossa se tarkoittaisi 6000e ja 30000e autossa 9000e. Kuukaudelle se tarkoittaa 500e/750e.

en siis usko että 300e saat 2 vuotta vanhan auton, vakuutukset, verot, bensan ja huollot.

 
v
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Millaisia autoja teillä oikein on, jos kuussa menee 500? Meillä on pari vuotta vanha auto ja täyskasko, eikä silti mene 500 euroa kuussa. Totuus on lähempän 300 kuin 400:kaan.
Juu, ja se autohan ei maksa mitään, on ihan halpa. Ja autot pitävät hyvin arvonsa myöhemmin myydessä...
Kyllä tuohon 300 euroon sisältyy se auton kuukausittainen lainaeräkin. Vakuutukset kannattaa kilpailuttaa, niin ei tarvi maksaa montaa kymppiä kuussa ja yllättävän monelta jää huomaamatta esim. liiton alennukset huoltoasemilla.
http://www.iltasanomat.fi/autot/1713366 parissa vuodessa auton hinnasta lähtee pois keskimäärin 30%. 20000e hintaisessa autossa se tarkoittaisi 6000e ja 30000e autossa 9000e. Kuukaudelle se tarkoittaa 500e/750e.

en siis usko että 300e saat 2 vuotta vanhan auton, vakuutukset, verot, bensan ja huollot.
Meillä on vakuutukset 30 euroa kuussa ja bensaa ostetaan 30 eurolla viikossa, eli yhteensä 120 euroa kuussa. Huoltoja ei ole tarvinut tehdä kuin kerran vuodessa perushuollot, joten kyllä selvitään alle 350 eurolla kuussa.

Niin ja tuon taulukon mukaan, meidän auton arvo on laskenut 20 %
 

Yhteistyössä