Voi elämä että lähti taas mopo käsistä myyjäisten kanssa :D

  • Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Mitä ihmettä sulla on siinä piparilaatikon alla? Tuo joku punanen?
Mutta siis hienoja on.
Siellä on kertakäyttölautanen, joka päälle on pyöräytetty jouluservetti :).
Ah, ok. Välttyisköhän sillä sitten siltä pohjan halkeamiselta, joka mulle sattuu aina, kun teen jotain piparirakennelmaa sellofaaniin...
Kertoisetko mittamäärät tuohon sokerikuorrutteeseen? Näyttää just hyvätä. Siinäkin mulle tulee aina liian jäykkää, tai liian löysää :/
Nyt ei kun hintoja miettimään.
Kai sä jotain olet päässäs jo pyöritellyt?
Juu, mä ainakin pähkäilin just niin että lautanen tukee kivasti, eikä mee niin helposti rikki.

Mittasuhteita en valitettavasti osaa sanoa kun mä lisään aaina tomusokeria näppituntumalla. Mutta mulla se juju piilee munanvalkaisessa :). En siis tee kuorrutetta veteen vaan just tuohon valkuaiseen. Tulee mun mielestä paljon napakampaa ja paremmin kovettuvaa kuin veden kanssa :).

Olin mä jotain hintoja varovaisesti mielessäni pyöritellyt, mut lopulliset päätökset tein vasta paikan päällä :D
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Saisiko luumutäytepikkuleipien sekä sen limpun (vai oliko se saaristolaisleipä) ohjeen?

Kiitos :)
Limppuun tuli 1l piimää, 75g hiivaa, 3 dl ruisjauhoja, 3 dl kaljamaltaita, 3 dl tummaa siirappia, 1 rkl suolaa ja reilu 10 dl vehnäjauhoja. Aineet sekoitetaan keskenään, nostatetaan 2 tuntia, taikina kaavitaan vuokiin ja paistetaan uunin alaosassa (175 astetta) 2 tuntia. Reilu puolessavälissä leipien pinta sivellään siirappivedellä, 1 osa siirappia, 2 osaa vettä.

Pikkuleivät on tehty lusikkapikkuleipien ohjeella. Mulla ei ole sitä tässä, mutta siis rasvaa sulatettiin ja keitettiin viitisen minuuttia ja kaadettiin lopulta kulhoon. Lisättiin sokeri, jauhot, leivinjauhe ja jotain vielä ja sitten taikinasta twhtiin lusikan avulla "klönttejä pellille. Paiston jälkeen väliin luumumarmeladia (ihan kaupasta ostettua ja lopuksi pikkuleivät pyöriteltiin sokerissa.
 
Turkilmas
Myyjäiset meni ihan kohtalaisen hyvin, etenkin kun ottaa huomioon sen että siellä oli tosi vähän ihmisiä. Kaikki tuoreet jutut loppui (eli myös pulla jota kyseli IhanaaMahtavaa :D ). Kinuskikastiketta ostettiin myös kohtalaisesti, kuten myös kortteja. Nuo kaikki pikkusälä (riisisuklaa,kaurasuklaapallot, suklaamuffinsit, suklaapikkuleivät ja luumuhillopikkuleivät) taas meni tosi huonosti kaupaksi. Kyllä niitäkin sentään jokunen tuli myytyä.

Piparilaatikoita en myynyt ainuttakaan, kuten en myöskään tuikkukynttilöitä tai potpurrilaseja. Kattotiiliä myin 2, yhden lasisen joulukuusenkoristeen myös ja sitten piparista tehtyjä kuusenkoristeita.

Omani sain takaisin ja vähän jäin ehkä jopa voiton puolelle. Ja tosiaan kaikki tuoreet meni kaupaksim joten jäljelle jääneet jutut on hyvin säilyviä syötäviä ja askarteluja. Niitä voi jakaa vaikka lahjoiksi :)
 
sipsi
Voi-ja juuri tyttären kanssa katseltiin piparilaatikoita, ja päätettiin YRITTÄÄ :)( ) tehdä sellaisia joululahjaksi. Ne olivat aivan ihania :) Mummoille ja tädille koetamme askarrella sellaiset. Sulla on sitten ihania lahjoja jouluksi valmiina :)
 
EJK
Hei, toivottavasti noita tuikkukippoja ei ostanut kukaan. Viinilasi ja pilltipurkki ei ole tarkoitettu käytettäväksi tuikkuastiaana. Tuikusta johtuva kuumuus ja lasin muoto ja matsku voi olla kohtalokas yhdistelmä.

Mutta hyvä, jos muutoin myyjäisistä jäi hyvä mieli :)
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja sipsi:
Voi-ja juuri tyttären kanssa katseltiin piparilaatikoita, ja päätettiin YRITTÄÄ :)( ) tehdä sellaisia joululahjaksi. Ne olivat aivan ihania :) Mummoille ja tädille koetamme askarrella sellaiset. Sulla on sitten ihania lahjoja jouluksi valmiina :)
Mä luulen että ne tais olla huonolla paikalla kun olin laittanut ne ihan pöydän takanurkkaan. Kamalasti sälää pöytä täynnä ja sinnehän ne sitten hukkui.

Ja varmaan kauhistutti kova hintakin, 10 ? kappale. Vaan kun taikinaa meni yhteen laatikkoon melko paljon, karkkia meni suunnilleen 1 rasia/laatikko ja sitten vielä sisälle pieni yllätys, joka maksoi euron. Niin ja kuorrutus tietty, paljon sellofaania (olivat sen verran isoja) jne. jne. Eli kulujakin oli melko paljon.

Ehkä ne olis mennyt paremmin kaupaksi jos olis ollut lähempänä ja olisin aktiivisesti niitä mainostanut. Vaan eipä tuo haittaa, lahjaksi menee kuitenkin :D.

Niin että luulenpa ettei tuo laatikko suinkaan ole huono lahja, nyt oli lähinnä myyjän vika että ei mennyt kaupaksi. Siitä vaan siis tyttären kanssa laatikoita kyhäämään :)
 
tt ei kirj
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Saisiko luumutäytepikkuleipien sekä sen limpun (vai oliko se saaristolaisleipä) ohjeen?

Kiitos :)
Limppuun tuli 1l piimää, 75g hiivaa, 3 dl ruisjauhoja, 3 dl kaljamaltaita, 3 dl tummaa siirappia, 1 rkl suolaa ja reilu 10 dl vehnäjauhoja. Aineet sekoitetaan keskenään, nostatetaan 2 tuntia, taikina kaavitaan vuokiin ja paistetaan uunin alaosassa (175 astetta) 2 tuntia. Reilu puolessavälissä leipien pinta sivellään siirappivedellä, 1 osa siirappia, 2 osaa vettä.

Pikkuleivät on tehty lusikkapikkuleipien ohjeella. Mulla ei ole sitä tässä, mutta siis rasvaa sulatettiin ja keitettiin viitisen minuuttia ja kaadettiin lopulta kulhoon. Lisättiin sokeri, jauhot, leivinjauhe ja jotain vielä ja sitten taikinasta twhtiin lusikan avulla "klönttejä pellille. Paiston jälkeen väliin luumumarmeladia (ihan kaupasta ostettua ja lopuksi pikkuleivät pyöriteltiin sokerissa.
Koitas joskus tehdä oikeaa limppua, ilman hiivaa ja juuresta ja nostattaa sitä vuorokausi oikeaoppisesti :) Tulee hirmu hyvää :=)
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Hei, toivottavasti noita tuikkukippoja ei ostanut kukaan. Viinilasi ja pilltipurkki ei ole tarkoitettu käytettäväksi tuikkuastiaana. Tuikusta johtuva kuumuus ja lasin muoto ja matsku voi olla kohtalokas yhdistelmä.

Mutta hyvä, jos muutoin myyjäisistä jäi hyvä mieli :)
:eek: :eek: Enpä todellakaan tiennyt :eek: . Ja ei, niitä ei tosiaankaan ostettu ainokaistakaan. Olipa siis hyvä juttu.

 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Koitas joskus tehdä oikeaa limppua, ilman hiivaa ja juuresta ja nostattaa sitä vuorokausi oikeaoppisesti :) Tulee hirmu hyvää :=)
Koulussa tuli noita tehtyä ja jonkun verran valmistumisen jälkeenkin. Sitten iski laiskuus ja kaikki tuollaiset jäi unholaan. Hyvä siis että muistutit, pitääpä tosiaan taas joku kerta tehdä :flower: . Viimeistään silloin kun päästään muuttamaan täältä tönöstä uuteen kotiin ja pääsen korkkaamaan meidän leivinuunitakan :p
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Hei, toivottavasti noita tuikkukippoja ei ostanut kukaan. Viinilasi ja pilltipurkki ei ole tarkoitettu käytettäväksi tuikkuastiaana. Tuikusta johtuva kuumuus ja lasin muoto ja matsku voi olla kohtalokas yhdistelmä.

Mutta hyvä, jos muutoin myyjäisistä jäi hyvä mieli :)
:eek: :eek: Enpä todellakaan tiennyt :eek: . Ja ei, niitä ei tosiaankaan ostettu ainokaistakaan. Olipa siis hyvä juttu.
Nuo kuvassasi olevat oli kauniita, joten luulenpa että osasyy miksi ihmiset eivät niitä ostaneet oli juuri se, että he tiesivät siinä piilevän ison vaaran. Mutta hyvä, että asia tuli nyt puheeksi, ettet polta niitä myöskään itse =) Ulkona toki turvallisella paikalla turvallisen matkan päässä rakenteista, mutta ei lainkaan sisätiloissa.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Hei, toivottavasti noita tuikkukippoja ei ostanut kukaan. Viinilasi ja pilltipurkki ei ole tarkoitettu käytettäväksi tuikkuastiaana. Tuikusta johtuva kuumuus ja lasin muoto ja matsku voi olla kohtalokas yhdistelmä.

Mutta hyvä, jos muutoin myyjäisistä jäi hyvä mieli :)
:eek: :eek: Enpä todellakaan tiennyt :eek: . Ja ei, niitä ei tosiaankaan ostettu ainokaistakaan. Olipa siis hyvä juttu.
Nuo kuvassasi olevat oli kauniita, joten luulenpa että osasyy miksi ihmiset eivät niitä ostaneet oli juuri se, että he tiesivät siinä piilevän ison vaaran. Mutta hyvä, että asia tuli nyt puheeksi, ettet polta niitä myöskään itse =) Ulkona toki turvallisella paikalla turvallisen matkan päässä rakenteista, mutta ei lainkaan sisätiloissa.
Okei, eli jos vaikka väsään rautalangasta noihin sangan ja kirjoitan vielä että ulkolyhty, niin silloin niitä vois käyttää?

Mutta kiitos tiedosta, ei todellakaan ollut aavistustakaan asiasta :flower:
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Hei, toivottavasti noita tuikkukippoja ei ostanut kukaan. Viinilasi ja pilltipurkki ei ole tarkoitettu käytettäväksi tuikkuastiaana. Tuikusta johtuva kuumuus ja lasin muoto ja matsku voi olla kohtalokas yhdistelmä.

Mutta hyvä, jos muutoin myyjäisistä jäi hyvä mieli :)
:eek: :eek: Enpä todellakaan tiennyt :eek: . Ja ei, niitä ei tosiaankaan ostettu ainokaistakaan. Olipa siis hyvä juttu.
Nuo kuvassasi olevat oli kauniita, joten luulenpa että osasyy miksi ihmiset eivät niitä ostaneet oli juuri se, että he tiesivät siinä piilevän ison vaaran. Mutta hyvä, että asia tuli nyt puheeksi, ettet polta niitä myöskään itse =) Ulkona toki turvallisella paikalla turvallisen matkan päässä rakenteista, mutta ei lainkaan sisätiloissa.
Okei, eli jos vaikka väsään rautalangasta noihin sangan ja kirjoitan vielä että ulkolyhty, niin silloin niitä vois käyttää?

Mutta kiitos tiedosta, ei todellakaan ollut aavistustakaan asiasta :flower:
Ulkona voi käyttää, mutta ei esim. roikkumassa ulkokuistilla tai muutenkaan minkään palavan materiaalin lähellä. Se tuikkukipon muoto, eli suuaukko ei poista sitä kuumuutta ym. siitä muodostuvaa härpäkettä pois lasista ja toisekseen, se lasi on tehty elintarvikekäyttöön, eikä voida tietää miten se reagoi kuumuuteen joka syntyy tuikun palamisesta ja siitä suuaukosta johtuvasta kerääntymisestä sinne lasin sisään. Se voi esim. räjähtää kuumuudesta se lasi ja tai sitten se tuikku vai räjähdysmäisesti leimahtaa tuleen juuri siitä samasta kuumuudesta johtuen.

Ja viinilasi muutoin ei ole tarkoitettu kestävyydeltään sille kuumuudelle, mitä syntyy tuikun palamisesta.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
montako pakettia menee taikinaa tuollaisiin piparilaatikoihin?jos nyt tekee 3-4
:attn:
:attn:
Kävipä tuuri että satuin just tulemaan selailemaan aloituksia ja näin tämän :).

Mun muistaakseni mä tein yhdestä paketista kolmeen laatikkoon tarvittavat seinät. Eli jos varaat 2 pakettia, niin pitäis varmasti riittää :).

Mä meinasin tehdä tollasia tällä viikolla vielä lisää lahjoiksi sukulaisille. Tällä kertaa teen vaan vähän pienempiä :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
montako pakettia menee taikinaa tuollaisiin piparilaatikoihin?jos nyt tekee 3-4
:attn:
:attn:
Kävipä tuuri että satuin just tulemaan selailemaan aloituksia ja näin tämän :).

Mun muistaakseni mä tein yhdestä paketista kolmeen laatikkoon tarvittavat seinät. Eli jos varaat 2 pakettia, niin pitäis varmasti riittää :).

Mä meinasin tehdä tollasia tällä viikolla vielä lisää lahjoiksi sukulaisille. Tällä kertaa teen vaan vähän pienempiä :)
ooh kiitos vastauksesta!:flower: ajattelin sunnuntaina tehä ja mietin et paljonko taikinaa ostaa ettei jäis sit hirveän paljon ylimääräistä.Kiitos ideasta en olis keksiny muutamille mitään lahjaa mut teen näitä.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
montako pakettia menee taikinaa tuollaisiin piparilaatikoihin?jos nyt tekee 3-4
:attn:
:attn:
Kävipä tuuri että satuin just tulemaan selailemaan aloituksia ja näin tämän :).

Mun muistaakseni mä tein yhdestä paketista kolmeen laatikkoon tarvittavat seinät. Eli jos varaat 2 pakettia, niin pitäis varmasti riittää :).

Mä meinasin tehdä tollasia tällä viikolla vielä lisää lahjoiksi sukulaisille. Tällä kertaa teen vaan vähän pienempiä :)
ooh kiitos vastauksesta!:flower: ajattelin sunnuntaina tehä ja mietin et paljonko taikinaa ostaa ettei jäis sit hirveän paljon ylimääräistä.Kiitos ideasta en olis keksiny muutamille mitään lahjaa mut teen näitä.
Eipä mittään, kiva että innostuit sinäkin ideasta :).
 

Yhteistyössä