Voi hitto vieköön mua ärsyttää meillä käyvä perhetyöntekijä

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Onkohan noi perhetyöntekijät nyt sitten parempia kuin entiset kodinhoitajat? Siis sen perheen kannalta? Jotkut tosin jo tuossa sanoivat, että heillä perhetyöntekijät osallistuu myös kotitöihin. Onko perhetyöntekijäitä eri laisia siis että toiset on tarkoitettu auttamaan ja toiset rupattelemaan? Muistan vaan 80-luvulta, kun hyvällä ystävälläni kävi aina alkuun kodinhoitaja, kun ystäväni tuli vauvan kanssa laitokselta kotiin. Ja nimenomaan siivoamaan, laittamaan ruokaa, käymään kaupassa jne.
 
[QUOTE="juu";21966269]Aika harvassa normaalissa, hyvin toimeen tulevassa perheessä jossa ei ole mitään isompaa ongelmaa käy ptt, niiden käyntiin on yleensä lastensuojelullinen syy. Mutta joo ymmärrän hyvin että et ymmärrä :hug:[/QUOTE]

Univaikeudet ja mun masennus oli meillä syynä, se on lastensuojelun alaisuudessa toimiva juttu, mutta mulle teroitettiin useampaan kertaan että meidän asia ei sitä ole.
Täällä ptt saa neuvolan kautta terkkarin suosituksesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;21966281:
Onkohan noi perhetyöntekijät nyt sitten parempia kuin entiset kodinhoitajat? Siis sen perheen kannalta? Jotkut tosin jo tuossa sanoivat, että heillä perhetyöntekijät osallistuu myös kotitöihin. Onko perhetyöntekijäitä eri laisia siis että toiset on tarkoitettu auttamaan ja toiset rupattelemaan? Muistan vaan 80-luvulta, kun hyvällä ystävälläni kävi aina alkuun kodinhoitaja, kun ystäväni tuli vauvan kanssa laitokselta kotiin. Ja nimenomaan siivoamaan, laittamaan ruokaa, käymään kaupassa jne.
Ei kuulu siivoaminen työhönsä, kodinhoitajat on erikseen.
Mun ptt teki pieniä kotiaskareita siinä sivussa, eli kun laittoi ruokaa niin tyhjäs siinä samalla tiskaria jne, imuroi jos siltä näytti ja imuri oli hollilla tai jos lasten kanssa tuli jotain sotkua niin ilmanmuuta ne, viikkas pyykkiä ja lupas silittääkin jos haluan.
Oli oikea tehopakkaus ja ihana äitihahmo oikein. ?
 
[QUOTE="juu";21966269]Aika harvassa normaalissa, hyvin toimeen tulevassa perheessä jossa ei ole mitään isompaa ongelmaa käy ptt, niiden käyntiin on yleensä lastensuojelullinen syy. Mutta joo ymmärrän hyvin että et ymmärrä :hug:[/QUOTE]

En taida sitten ymmärtää... :)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;21966295:
Ei kuulu siivoaminen työhönsä, kodinhoitajat on erikseen.
Mun ptt teki pieniä kotiaskareita siinä sivussa, eli kun laittoi ruokaa niin tyhjäs siinä samalla tiskaria jne, imuroi jos siltä näytti ja imuri oli hollilla tai jos lasten kanssa tuli jotain sotkua niin ilmanmuuta ne, viikkas pyykkiä ja lupas silittääkin jos haluan.
Oli oikea tehopakkaus ja ihana äitihahmo oikein. ?
Eli teki just sitä sama akuin aikoinaan kodinhoitajatkin.
 
[QUOTE="juu";21966269]Aika harvassa normaalissa, hyvin toimeen tulevassa perheessä jossa ei ole mitään isompaa ongelmaa käy ptt, niiden käyntiin on yleensä lastensuojelullinen syy. Mutta joo ymmärrän hyvin että et ymmärrä :hug:[/QUOTE]

No hah hah! Et taida sinä tietää perhetyöntekijöiden työstä piirun vertaa. Ei todellakaan ole mitään tekemistä lastensuojelullisten asioiden kanssa. Varmastikin perhetyöntekijät tekevät myös työtä perheissä joissa jotain ongelmaa on myös tuolla saralla. Mutta tosiasiassa suurin osa asiakkaista on normaaliperheitä joissa tarvitaan syystä tai toisesta apua arkeen.
 
[QUOTE="mamma";21966386]Eikö siis noiden perhetyöntekijöiden "kotipaikka" oo lastensuojelu? Ne tulevat ls-perheisiin nykyään.Kodinhoitaja tilattiin sillon 80-luvulla jostain sossun kautta.[/QUOTE]

Ei ei ei.
Ei vain ja ainoastaan ls perheisiin.

Kuten joaiemmin sanoin, ne toimii sen alaisuudessa, mutta yhtä paljon heillä on asiakkaina perheitä joissa ei ole ls asiaa.
 
"mamma"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;21966395:
Ei ei ei.
Ei vain ja ainoastaan ls perheisiin.

Kuten joaiemmin sanoin, ne toimii sen alaisuudessa, mutta yhtä paljon heillä on asiakkaina perheitä joissa ei ole ls asiaa.


No meidän perheessä ei kait sit vissiin ole kumpaakaan asiaa käydä:ei ls-asiaa,eikä muuta "kotiapua"
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;21966281:
Onkohan noi perhetyöntekijät nyt sitten parempia kuin entiset kodinhoitajat? Siis sen perheen kannalta? Jotkut tosin jo tuossa sanoivat, että heillä perhetyöntekijät osallistuu myös kotitöihin. Onko perhetyöntekijäitä eri laisia siis että toiset on tarkoitettu auttamaan ja toiset rupattelemaan? Muistan vaan 80-luvulta, kun hyvällä ystävälläni kävi aina alkuun kodinhoitaja, kun ystäväni tuli vauvan kanssa laitokselta kotiin. Ja nimenomaan siivoamaan, laittamaan ruokaa, käymään kaupassa jne.
Täältä löytyy jotain määritelmiä Sosiaaliportti - Perhetyö

Jos perhetyöntekijän tarkoitus olisi siivota, työntekijän nimikkeeksi sopisi paremmin siivooja. Jos perhe ei kykene yksin hoitamaan kodin siivousta, oleellisempaa on tukea heitä opettelemaan se taito, kuin tarjota kunnalta loputtomiin ilmaista siivousapua. Jos ei jaksa itse siivota, voi palkata siivoojan.
 
Keittiönoita
Täältä löytyy jotain määritelmiä Sosiaaliportti - Perhetyö

Jos perhetyöntekijän tarkoitus olisi siivota, työntekijän nimikkeeksi sopisi paremmin siivooja. Jos perhe ei kykene yksin hoitamaan kodin siivousta, oleellisempaa on tukea heitä opettelemaan se taito, kuin tarjota kunnalta loputtomiin ilmaista siivousapua. Jos ei jaksa itse siivota, voi palkata siivoojan.
Hmm... siis huononnusta aikaisempaan, kuten arvelinkin. Mun ystäväni kyllä osasi siivota, mutta kun pieniä lapsia oli liuta ja uusi vauva kainalossa, niin kodinhoitaja oli erittäin hyvä apu tälle äidille. Toki sossu olisi voinut antaa rahaa siivoojan palkkaamiseen, mutta siihen aikaan tarjottiin palvelu kunnalta eikä yksityiseltä. Mikä mun mielestäni oli ihan hyvä asia.
 
^ Keittiönoita - mikähän koulutus niillä kodinhoitajilla aikoinaan oli, jotka tulivat kotiin siivoamaan? Todennäköisesti enemmän juuri siihen kodinhoitoon keskittyvää sen sijaan kun nykyään lähihoitajien tarkoituskaan ei ole toimia siivoojiina (esim. kotihoidoissa sekin palvelu on ulkoistettu ilmeisesti melko monessa paikkaa nimenomaan siivoojille) Eli perhetyöntekijän tehtävä on se mikä pitääkin olla ja kunnalta ei taida nykyään juurikaan saada sitä siivousapua, eikä mielestäni ole yhtään hassumpi oletus että perheen tulee oma kotinsa kyetäkin siivoamaan, ellei sitten ole jotain pakottavaa estettä (esim. fyysistä) minkä vuoksi se olisi hankalaa, niin että apuakin kunnalta sitten saisi. Tai jos masennus vähentää toimintakykyä, tarkoitus on selvitä masennuksesta ja saada se toimintakyky takaisin, mikä tuskin onnistuu ellei niitä arjen taitoja tuettuna opettele vaan joku tulisi suoraan tekemään ne toisen puolesta.
 
Keittiönoita
^ Keittiönoita - mikähän koulutus niillä kodinhoitajilla aikoinaan oli, jotka tulivat kotiin siivoamaan? Todennäköisesti enemmän juuri siihen kodinhoitoon keskittyvää sen sijaan kun nykyään lähihoitajien tarkoituskaan ei ole toimia siivoojiina (esim. kotihoidoissa sekin palvelu on ulkoistettu ilmeisesti melko monessa paikkaa nimenomaan siivoojille) Eli perhetyöntekijän tehtävä on se mikä pitääkin olla ja kunnalta ei taida nykyään juurikaan saada sitä siivousapua, eikä mielestäni ole yhtään hassumpi oletus että perheen tulee oma kotinsa kyetäkin siivoamaan, ellei sitten ole jotain pakottavaa estettä (esim. fyysistä) minkä vuoksi se olisi hankalaa, niin että apuakin kunnalta sitten saisi. Tai jos masennus vähentää toimintakykyä, tarkoitus on selvitä masennuksesta ja saada se toimintakyky takaisin, mikä tuskin onnistuu ellei niitä arjen taitoja tuettuna opettele vaan joku tulisi suoraan tekemään ne toisen puolesta.
Jep, heillä oli ihan kodinhoitajan koulutus. Se sisälsi lasten hoitamiseen, ruuanlaittoon, siivoukseen yms liittyviä asioita. Myöskin vanhusten hoitoon ja perushoitoon liittyviä asioita. Vanhainkodeissa ja kotipalvelussa työskenteli myös kodinhoitajia, joiden tehtäviin kuului mm vanhusten peseminen.

Siihen aikaan tosin kaikki äidit taisivat osata siivota, joten kenellekään ei tarvinnut sitä opettaa. Kyse oli yksinkertaisesti siitä, että jos syystä tai toisesta - useimmiten synnytyksen jälkeen tai sairauden yhteydessä - äidin mahdollisuudet huolehtia arjen asioista olivat vähentyneet, niin silloin oli mahdollista saada kodinhoitajan avuksi.
 
metsänpeitto
[QUOTE="juu";21966183]Onko sulla keittis käyny ptt? Ja tiedäthän, että ne ei ihan normi perheissä käy :)[/QUOTE]

Ptt:n tehtäväkuvat vaihtelevat eri kunnissa. Toisissa kyse on vain arjessa tukena olevasta henkilösta, jossain muualla jotain muuta.

Eikä siihen kovinkaan epänormaali tarvitse olla, että halutessaan saa ptt:n. Kyllä meillä mun mielestä on ihan normiperhe, vaikka ptt:ää tarjottiin kroonistuneen unettomuuden vuoksi, että joku olisi ollut lasten kanssa ja minä olisin nukkunut päivällä. Sille ei kuitenkaan ollut tarvetta. Ja lisätään nyt vielä sekin, että ko. unettomuus ei vaikuttanut kykyyni hoitaa lapsia tai kotia :kieh:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"juu"
meillä kunnassa on soskun ptt ja neuvolan ptt ja ovat eriasia. soskulta saa vaan jos on todellinen tarve ja neuvolast on ennakoiva. mun mielestä täällä saa muutenkin tilata pttn rahaa vastaan niinkun ennen kodinkoitajan.
 
"vieras"
Perhetyöntekijä on aika vaikea saada (ainakin näin olen kuullut) joten kyllä yleensä perheillä ihan akuutti tarve avulle, ei vain siivous...ja perhentyöntekijä tekee ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä.
 
metsänpeitto
[QUOTE="vieras";21966741]Perhetyöntekijä on aika vaikea saada (ainakin näin olen kuullut) joten kyllä yleensä perheillä ihan akuutti tarve avulle, ei vain siivous...ja perhentyöntekijä tekee ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä.[/QUOTE]

Tuntuu vaihtelevan aika paljon alueittain. Minulle sanottiin, että voin pyytää ptt:n, jos minun tarvitsee mennä toisen lapsen kanssa (säännölliselle) lääkärikäynnille ja toinen lapsi pitäisi viedä sillä aikaa tarhaan.

Tai ehkä kyse on juuri siitä, että jos sitä työntekijää tarvitsee poikkeustapauksissa, sen saa helpommin, kuin jos tarvitsisi esim säännöllisiä viikoittaisia käyntejä. Tai kuinka usein niitä nyt sitten onkin.
 

Yhteistyössä