Voi p*ska, lapsella kolme reiänalkua hampaissa...

Kävi tänään hammaslääkärissä tuo kuopuspalleroinen. Kolme reiänalkua oli takahampaissa eli ne ovat ongelma. Nyt vinkkejä, kuinka saada harjattua paremmin tuo takahampaat, kun lapsi puree ihan tosissaan harjaa? Edestä saa hyvin harjattua, takaa ei.
Kyseessä on siis kuusivuotias autisti. Onko teillä ollut toimivia keinoja saada suu niin auki, että pääsee kunnolla takahampaisiin. Käytössä sähköhammasharja.
 
"vieras"
Noihin auttaa säännöllinen täysksylitolipurkka eli kaksi palaa joka aterian jälkeen. Remineralisoi alkavat reiät. Itsellä on takahampaissa noita, mutta meneet "kiinni".
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28864587]Noihin auttaa säännöllinen täysksylitolipurkka eli kaksi palaa joka aterian jälkeen. Remineralisoi alkavat reiät. Itsellä on takahampaissa noita, mutta meneet "kiinni".[/QUOTE]
Tai siis piti sanoa, että pastillit voivat auttaa. Purkkaa en tarkoittanu lapsellesi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28864587]Noihin auttaa säännöllinen täysksylitolipurkka eli kaksi palaa joka aterian jälkeen. Remineralisoi alkavat reiät. Itsellä on takahampaissa noita, mutta meneet "kiinni".[/QUOTE]

Ksylitoli EI toimi harjaamisen korvikkeena. Tärkeintä on oikeata natriumfluoridia sisältävä hammastahna ja riittävän pitkä harjaus.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28864599]Ksylitoli EI toimi harjaamisen korvikkeena. Tärkeintä on oikeata natriumfluoridia sisältävä hammastahna ja riittävän pitkä harjaus.[/QUOTE]
Kukaan ei ole niin äittänytkään, mutta sillä saa huonon harjauksen vaikutuksia vähennettyä ja auttaa silloinkin, kun hyväkään harjaus ei auta. Ap.n lapsen kohdalla ongelmaksi näkisin sen, ettei saa pientä varmaan imeskelemään tablettia, vaan tulee nieltyä heti.
 
hopeapaju harmaana
[QUOTE="vieras";28864605]Kukaan ei ole niin äittänytkään, mutta sillä saa huonon harjauksen vaikutuksia vähennettyä ja auttaa silloinkin, kun hyväkään harjaus ei auta. Ap.n lapsen kohdalla ongelmaksi näkisin sen, ettei saa pientä varmaan imeskelemään tablettia, vaan tulee nieltyä heti.[/QUOTE]

Imeskelytabletit ei tosiaan käy, kun lapsi puree ne heti. Mutta purkkaa syödään joka ruuan jälkeen. Yksi ongelma, mihin pitää nyt vielä entistä tiukemmin puuttua, on lapsen omatoiminen käyminen jääkaapilla. Napsii välillä turhia "välipaloja", jos ei itse ole tosi tarkana.
 
vinkki
Mulla on myös kehitysvammainen 9v poika, jolla autismikirjon sairaus. Meillä sujuu hampaiden pesu parhaiten, kun lapsi makaa selällään lattialla ja itse on pään takana. Hammasharjan pureminen on myös hänellä yleistä. Tämä neuvo saatiin hammaslääkäriltä
 
hopeapaju harmaana
Mulla on myös kehitysvammainen 9v poika, jolla autismikirjon sairaus. Meillä sujuu hampaiden pesu parhaiten, kun lapsi makaa selällään lattialla ja itse on pään takana. Hammasharjan pureminen on myös hänellä yleistä. Tämä neuvo saatiin hammaslääkäriltä
Pitääpä tätäkin kokeilla. Meillä lapsi kyllä tykkää seisoa vessanpöntön päällä ja katsoa samalla peilistä kun harjataan hampaita.

Miten fluoritabletit? voiko niitä antaa lisäksi, jos kuitenkin hampaita saadaan pestyksi päivittäin? Vaikkakin ne takahampaat jää vähän paitsioon.

Eilen illalla yritin houkutella avamaan suun oikein isoksi ja hetkittäin se onnistuikin. Mutta en tiedä riittääkö tuo.
 
63789
Pitääpä tätäkin kokeilla. Meillä lapsi kyllä tykkää seisoa vessanpöntön päällä ja katsoa samalla peilistä kun harjataan hampaita.

Miten fluoritabletit? voiko niitä antaa lisäksi, jos kuitenkin hampaita saadaan pestyksi päivittäin? Vaikkakin ne takahampaat jää vähän paitsioon.

Eilen illalla yritin houkutella avamaan suun oikein isoksi ja hetkittäin se onnistuikin. Mutta en tiedä riittääkö tuo.
Voisiko lapselle antaa käsipeilin mistä seuraisi hampaanpesua samalla, kun pötköttelee?
Fluoritabletit.. No, niitä ei suositella nykyään oikein kenellekään - syystäkin. Fluori sinänsä ei tosipuheessa edes erityisemmin suojaa hampaita.
Tai jos jokin erilainen hammasharja? Siis kun onhan niitä erityismallisia yms. Tai ehkä sähköhammasharja?
 
no panic
Meillä oli 4-vuotiaalla reikä ja muissa takahampaissa syvät kuopat. Reikä paikattiin ja muut hampaat pinnoitettiin. Lapsi otettiin tehostettuun seurantaan: käynnit puolen vuoden välein vuoronperään hammashoitajalla ja hammaslääkärillä. Nyt 17-vuotiaana on ehjät hampaat.

Sähköhammasharja on paras. Onko ruokavalio kunnossa? Mehut ja muut napostelut pois tai ruuan / välipalan yhteyteen. Jos syötte karkkeja, niin karkkipäivä käyttöön.
 
hopeapaju harmaana
Voisiko lapselle antaa käsipeilin mistä seuraisi hampaanpesua samalla, kun pötköttelee?
Fluoritabletit.. No, niitä ei suositella nykyään oikein kenellekään - syystäkin. Fluori sinänsä ei tosipuheessa edes erityisemmin suojaa hampaita.
Tai jos jokin erilainen hammasharja? Siis kun onhan niitä erityismallisia yms. Tai ehkä sähköhammasharja?
Meillä on sähköhammasharja käytössä, tavallista puree entistä enemmän. Tuo käsipeili voisi olla hyvä juttu, kokeilen sitäkin :)
 
hopeapaju harmaana
Meillä oli 4-vuotiaalla reikä ja muissa takahampaissa syvät kuopat. Reikä paikattiin ja muut hampaat pinnoitettiin. Lapsi otettiin tehostettuun seurantaan: käynnit puolen vuoden välein vuoronperään hammashoitajalla ja hammaslääkärillä. Nyt 17-vuotiaana on ehjät hampaat.

Sähköhammasharja on paras. Onko ruokavalio kunnossa? Mehut ja muut napostelut pois tai ruuan / välipalan yhteyteen. Jos syötte karkkeja, niin karkkipäivä käyttöön.
Ruokavalio on ok, lapsella on kyllä ollut tapana käydä itse jääkaapilla, joten välillä napostelua on tullut enemmän. Tuohon täytyy vielä panostaa enemmän, ettei lapsi pääse sinne kaapille itse. Näiden napostelujen jälkeen olen antanut ksylitolpastilleja, muutoin ruuan jälkeen täysksylitolipurkkaa. Karkkipäivää meillä ei ole, mutta karkkia syödään aika harvoin, silloin tällöin. Joskus voi olla kahdesti viikossa, joskus kerran kahdessa viikossa. Yleensä suklaamuna, lakupötkö tai tikkari. Kesällä jäätelöä on saanut useammin, mutta talvella sekin vähenee. Keksejä/pullaa saa silloin kun on vieraita. Mutta aina siis joko purkkaa tai pastillia päälle.
 
"vieras"
Jos teillä on säännölliset ruoka-ajat ja lapsi ymmärtää vähäsen kellon ideaa (viisari kulkee eteenpäin ja sitten kun on tuossa kohdalla..), niin ruoka-ajoista voisi tehdä sellaisen taulun, jossa kellon kuvat viisareineen ja ateriat. Silloin lapsi ymmärtäisi enenmmän päivän kulkua ja että koska saa ruokaa.
 

Yhteistyössä