Voihan päikkärit!!!

mia
Painin tässä juuri ongelman kanssa, että mistä tietää tarviiko päikkäreitä enää joka päivä. Meillä on nimittäin pian pari vuotias poika, jonka päikkäreille laitosta on tullut yhtä tuskaa.
Tänään yritin reilun tunnin ja millään ei nukahtanut, hyppi vaan sängyssä ja sieltä edestakas pois. Luovutin tämän kerran, kun ei vaikuttanut edes väsyltä....Onkohan kyseessa mahd. uhmis-uhmailuja vai voisiko jo katsoa tilanteen/pojan jaksamisen mukaan, jos joka päivä ei sitten laittaisikaan nukkumaan.


 
Meillä on samanlainen tilanne. Tyttö on nyt 1 v 9 kk ja ei ole nukkunut päikkäreitä kolmeen päivään. Nukkuu katkeamatonta yöunta 11 h. Tyttö ei ole yhtään väsynyt päivällä ja nukuttaminen on vaan huudatusta. Ollaan hieman ymmällään, että joko näin pieni jättää päikkärit kokonaan pois.
 
behis harmaana
Miten teillä mennään sitten illalla nukkumaan? Meillä herra 1v 5kk alkaa vaikuttamaan siltä ettei kannata edes yrittää laittaa petiin päivällä. Tänään vielä laitoin kun aloitin niin hoidettiin sitten loppuun asti. eilen en laittanut lainkaan ja poika nukahti autoon puol seittemältä ja kuten arvata saattaa ei ollut vielä yöunilla ja sitten seuraavaksi nukkumaan hieman ennen puolta yötä :whistle:

Vaikka eipä siinä, kivahan se on sitten nukkua kahdeksaan asti.. Aiemmin meinaan on mennyt yhdeksän aikaan illalla nukkumaan ja herännyt jo ennen seittemää. Mutta päiväunet nukkui kyllä tyytyväisesti puol kahdelta.
 
mia
No eilen kun jäi nuo päikkärit pois, poitsu meni yöunille puoli ysin maissa. Huomasi kyllä että oli tosi väsynyt, eli taitaa tarvita vielä päikkäreitä. Tänään kävi ihan nätisti taas unille kun päätti herätä aamulla 5.15 :headwall: Muutkin illat menee yleensä siinä 20-21.30 nukkumaan, mutta SILTI (nukkumaanmenoajasta riippumatta) herää 5-6 valillä. Ja silloin on ihan turhaa edes yrittää uudestaan nukkumaan...olen kyllä kokeillut
:D Poitsu on aina ennen nukkunut pitkät yöunet ja pitkät päikkärit, mutta kun kesäaikaan siirryttiin on aamuheräämiset aikaistunut n.2-3 tunnilla.
 
Katoppa tuolta leikki-ikäiset-osiosta. Siellä on mun alotus "minkä ikäsenä vielä nukutaan päikkärit". Siellä joku kerto mm siitä, että laps jossain kahden vuoden tienoilla ei nukkuiskaan enää päikkäreitä, mut jos jaksaa taistella, niin sit taas nukkuu. Mä oon ite kokenu just tän.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 11:49 mia kirjoitti:
No eilen kun jäi nuo päikkärit pois, poitsu meni yöunille puoli ysin maissa. Huomasi kyllä että oli tosi väsynyt, eli taitaa tarvita vielä päikkäreitä. Tänään kävi ihan nätisti taas unille kun päätti herätä aamulla 5.15 :headwall: Muutkin illat menee yleensä siinä 20-21.30 nukkumaan, mutta SILTI (nukkumaanmenoajasta riippumatta) herää 5-6 valillä. Ja silloin on ihan turhaa edes yrittää uudestaan nukkumaan...olen kyllä kokeillut
:D Poitsu on aina ennen nukkunut pitkät yöunet ja pitkät päikkärit, mutta kun kesäaikaan siirryttiin on aamuheräämiset aikaistunut n.2-3 tunnilla.
jos välillä kirjautuiskin.. Meillä ihan sama juttu. Ja sitten ne ihanat yöheräämiset. Ei tosin joka yö vaan sillon tällön herännyt jo kolmen jälkeen pirteänä kuin peipponen ja muutaman tunnin ollut hereillä ennenkuin on jatkanut uniaan. Ihanaa kun on niin valosaa.. Tai ehänminä tiiä johtuuko se siitäkään vaan jos onkin ihan tavallista uuden rytmin hakua.. Tosin viime aikoina alkoi lipsumaan aamuherääminen 7-8. No ei mikään ihme kun sitä puol yötä valvottiin..
 
mia
Jaahans...eli nyt ei sitten anneta periksi! Vaikka kuinka hermoja kovistaa, pitää ajatella tulevaa. Ja jos tuo unien uhmailu onkin vain mahdollisesti ohimenevää, onhan tämä kestettävä...vaikka hammasta purren.
=)
 
krisse-80
Sama homma täällä ja tyttö tulee juurikin 2 v kohta.

Mä koitan laittaa päikyille, mut jos ei nukahda jossain ajassa (tunnissa tms.) niin olkoon sit. Meille on vauvakin tulossa loppukesästä ja oon melko varma, et siihen viimestään loppuu neidin päikkärit. Nukkukoon yöllä sit pidempään tai jotain...
 
Meillä käytiin aikanaan esikoisen kanssa ihan samanlaisia taisteluja päiväunista. Ikää oli tuolloin 2,5 v ja uhma päällä. Hän on myös ollut pienestä pitäen vähäuninen. Juttelin asiasta lääkärissä (muiden asioiden ohella) ja neuvolassa. Sanoivat (en enää muista kummassa), että silloin jos yöunet alkavat jäämään alle 10 tuntiin pitäisi päiväunia lyhentää/jättää pois. Kehityksen kannalta kuulemma olisi hyvä nukkua vähintään 10 h yöunet. Näin ainakin meille todettiin.

Totta on, että päiväunet voivat tulla takaisin. Meillä oli noin vuosi, ettei nukuttu päiväunia. Yöllä vedettiin sitten 12 h. Hyvin jaksettiin. Nyt taas neiti on pari kuukautta nukkunut päiväunia lähes joka päivä. Illalla nukkumaan menenimen onkin sitten ongelmallista. Yöuniksi tulee sellaista 9 h, joten ei kyllä välttämättä niitä päikkäreitä enää tarvisi. Ja tuntuukin, että tyttö on aamusta asti kärttyisämpi, kuin noiden 12 h yöunien jälkeen. Tosin voihan se kärttyisyys olla jokin vaihekin taas, tyttö nyt just 4 v. Tiedä näitä... ;)
 
Meillä kans kohta 2 vee ja noi päiväunituskailut alko jo tossa maaliskuussa, joten kesäaika/valoisuus ei meillä ainakaan ole syy.
Viikossa saattaa nukkua ehkä yhtenä päivänä, jos sillonkaan.
Aina ollu ns. huono nukkuja, herää yössä monta kertaa, eikä päikkäreitäkään ole ikinä nukkunut kun 30-90min. Eikä toi päikkäreiden pois jäänti ole lainkaan noita öitä helpottanut, päinvastoin :headwall:
Selkeesti on väsynyt päivälläkin, mutta pälisee ja pulisee vaan minkä kerkiää. Mä kuitenkin tunnin aina yritän nukuttaa, kun se pieni mahdollisuus on, että nukahtais :whistle:
 

Yhteistyössä