Voika 3vk vauvan nukkumaan menoa aikaistaa?

Onko se mitenkään mahdollista? Meidän vauva nukahtaa nyt yöunille klo 22-24 ja kovasti toivoisin että nukahtaisi siinä klo 21-22 välillä. Itse haluaisin käydä yöunille klo 22. Esikoinen nukkuu siis klo 20.30-07 ja vauva herää myös klo 07. Päiväuniin ei ole mahdollisuutta sillä esikoinen ei nuku niitä enää.

Onko siis mitään keinoa miten tuon voisi yrittää saada nukahtamaan aikaisemmin vai pitääkö vain odottaa että aika tekee tehtävänsä?
 
Olen yrittänyt eli vauva kapaloon, imetys ja sänkyyn. Ongelmana onkin että saatan itse nukahtaa ja 30min jälkeen vauva on tyytymätön ja herättää. On hiukkasen turhan rankkaa herätä uudestaan eli mieluummin yritän sitten valvoa kunnes vauva tosissaan nukahtaa.
 
-
No ei oikein. Pieni vauva nukkuu silloin kun nukkuu. En suosittele esim. mitään, että yrittäisit väkisin valvottaa vauvaa päivällä, että käy aikaisemmin nukkumaan. Ja jos vauva kävisikin aikaisemmin nukkumaan, sitten varmaan heräisi aikaisin. Pienet vauvat nukkuvat sykleissä.

Onneksi tuota kestää vain aikansa. Jokunen kuukausi eteen päin, niin vauvan unirytmi on muotoutunut niin, että nukkuu yöt.
 
"vieras"
No ei voi vaikuttaa. Kyllähän minäkin haluaisin käydä nukkumaan aiemmin, mutta meidän 7kk ei vieläkään nukahda yöunille ennen klo 23 ja olen kyllä kaikki yrittänyt, ei ole ensimmäinen lapsi. Ja vanhemmat lapset ei nuku enää päiväunia.
 
Päivällä valvottaminen ei varmasti onnistu ja tuskin on kovin terveellistä vauvallekin. Eilen herättelin vauvan klo 19.30 parin tunnin päikkäreiden jälkeen ja siitä vauva valvoi sinne klo 22 ja siitä eteenpäin torkahteli ja heräili klo 24. Onnistuisikohan jos herättelisin vauvan iltaunilta jo klo 19? Uskaltaako noin tehdä vai onko vain mentävä vauvantahtisesti?
 
"vieras"
No eipä tuota oikeastaan voi, paitsi juurikin menoa hiljentämällä iltasella. Anna valvoa, ei tuo pikkuvauvaikä ikuisuuksia kestä ja jokainen (ainakin useimmat) oppivat sen unirytmin sitten jossain vaiheessa, kun ovat siihen valmiita. Jos sulla on mies, niin voithan ottaa iltasella päiväunet itse? Ja nuku viikonloppuna ja miehen vapaapäivinä.
 
"Hmm"
Miten sillon 30min unien jälkeen, ottaako sitten maitohörpyt ja käy unille? Itse varmaan tyytyisin siihen ja luottaisin että se rytmi siitä kääntyy muutamassa päivässä. Ehkä myös koittaisin ottaa kainaloon silloin klo 22 ilman kapaloa. Jos vauva valvoo niin se kapalo voi kyllä tehdä tyytymättömäksi.

Meillä tämä nelosemme heräili aluksi keskellä yötä. Päätin että minähän nukun. Välillä heräsin siihen että vauva tuijotti :) Mutta eipä se monta yötä niin tehnyt, kun rytmi taas vaihtui.
 
"vieras"
Meillä ei ainakaan onnistunut. Kuopus oli isäänsä tullut iltavirkku. Nukahti yöunille vasta puolen yön aikaan, vaikka miten yritettiin illalla valvottaa tai mitä vaan. Lisäksi ei isän kanssa suostunut olemaan vaan äiti ja tissi piti olla iltaseurana ;) Pulloa ei huolinut koskaan.
Tilanne parani vasta n. 1-vuotiaana, kun siirtyi yksiin päiväuniin. Siihen saakka neiti keikkui illat. Jos ei saanut nukuttua iltapäivätirsojaan, otti ne sitten illalla vaikka klo 21 ja heräsi puolen tunnin kuluttua.

Mutta noin pienellähän ei ole vielä mitään rytmiä, tuskin onnistuu mitkään muutokset
 
Tery
Kyllä mä ainakin kokeilisin sitä viimeisiltä päiväunilta herättämistä - menee siihen toki useampi päivä että voi toivoa tuloksia ja alle vuoden ikäisellä on tietysti unirytmi koko ajan muuttumassa, mutta pitää muistaa ettei niin vauvantahtinen saa olla että unohtaa itsensä!
 
"vieras"
Kyllä mä ainakin kokeilisin sitä viimeisiltä päiväunilta herättämistä - menee siihen toki useampi päivä että voi toivoa tuloksia ja alle vuoden ikäisellä on tietysti unirytmi koko ajan muuttumassa, mutta pitää muistaa ettei niin vauvantahtinen saa olla että unohtaa itsensä!
Voi kuule kun on kyseessä 3 VIIKON ikäinen vauva, niin PITÄÄ unohtaa itsensä ja elää vauvan mukaan!
 
"vierailee"
Kyllä mä ainakin kokeilisin sitä viimeisiltä päiväunilta herättämistä - menee siihen toki useampi päivä että voi toivoa tuloksia ja alle vuoden ikäisellä on tietysti unirytmi koko ajan muuttumassa, mutta pitää muistaa ettei niin vauvantahtinen saa olla että unohtaa itsensä!
No mutta tässä nyt kumminkin kyseessä kolmen viikon ikäinen vauva! Eri asia olisi jos ikää olisi jo kolme kuukautta. Silloin EHKÄ voisi jotenkin saada rytmiin vaikutettua.
 
"vieras"
Kyllä mä ainakin kokeilisin sitä viimeisiltä päiväunilta herättämistä - menee siihen toki useampi päivä että voi toivoa tuloksia ja alle vuoden ikäisellä on tietysti unirytmi koko ajan muuttumassa, mutta pitää muistaa ettei niin vauvantahtinen saa olla että unohtaa itsensä!
Lisään vielä, että noin pienen vauvan aivot kehittyvät nukkuessa, sinäkö oikeasti herättäisit kesken päikkäreiden?? Ihan hullu kommentti...
 
Voithan sinä yrittää, mutta ei se välttämättä onnistu ihan niin hyvin kuin vanhemmalla. Itse olin tyytyväinen kun vauva nukkui yössä vastaavan pitemmän pätkän. Tuo että puolesta yöstä nukkuu aamu seitsemään, on jo paljon! Toisilla vauvat saattaa heräillä öisin tunnin välein. Mutta kuka kieltää sua yrittämästä:)
 
hellsbells
heh :D voi, kovasti mäkin toivoisin et pääsis ajoissa nukkumaan ja sais nukkua yönsä hyvin! Mutta pienet vauvat nukkuu sillon kun niitä nukuttaa, ja syövät kun nälättää, ei ne kelloo kahtele.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26558566]Voi kuule kun on kyseessä 3 VIIKON ikäinen vauva, niin PITÄÄ unohtaa itsensä ja elää vauvan mukaan![/QUOTE]

Juu kyllä totisesti näin on! Vauvalla ei tuossa iässä ole vuorokausirytmiä, hänen ei voi odottaa nukkuvan öisin ja valvovan päivisin eikä häntä totisesti saa unikouluttaa. Kyllä vaan ne tunnit kun vauva valvoo on nyt vaan noin pienen vauvan kanssa jaksettava. Jos vauva nyt olisi edes 3 kk niin ymmärtäisin jo paremmin, mutta 3 viikkoa?!

Kyllä voit viedä vauvaa sänkyyn, laittaa valoja pois, yrittää imettää uneen, jne. mutta siihen ne keinot kyllä noin pienen kanssa jää.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26558572]Lisään vielä, että noin pienen vauvan aivot kehittyvät nukkuessa, sinäkö oikeasti herättäisit kesken päikkäreiden?? Ihan hullu kommentti...[/QUOTE]

Joo huh huh, vai ei saa olla niin vauvantahtinen, että antaa komeviikkoisen nukkua silloin kun häntä nukuttaa..? Ihan päätöntä, miten pihalla jotkut ovat vauvojen suhteen!
 
kellopeli
Ei tullut mieleenkään yrittää kääntää noin pienen vauvan unirytmiä. Yleensä suositellaan, että 4 kk jälkeen voi yrittää hakea jotakin rytmiä. Kyselin tätä neuvolasta, kun meillä on molemmat olleet yövalvojia pienenä.

Ja aika pieni vaiva tuo valvominen puoleen yöhön on. Meillä ensimmäinen valvoi lähes aina 01-02 asti ja unirytmi kääntyikin sitten 4 kk jälkeen kohtuulliseksi. Toinen sitten aloitti iltatankkauksen siinä 23-24 meni yöunille vasta 03-04. Esikoinen sitten jo heräilikin 07-08 aikoihin että siitä sai repiä huumoria...

Mutta kyllä se siinä 4 kk pintaan yleensä alkaa kääntymään
 
kellopeli
Ei tullut mieleenkään yrittää kääntää noin pienen vauvan unirytmiä. Yleensä suositellaan, että 4 kk jälkeen voi yrittää hakea jotakin rytmiä. Kyselin tätä neuvolasta, kun meillä on molemmat olleet yövalvojia pienenä.

Ja aika pieni vaiva tuo valvominen puoleen yöhön on. Meillä ensimmäinen valvoi lähes aina 01-02 asti ja unirytmi kääntyikin sitten 4 kk jälkeen kohtuulliseksi. Toinen sitten aloitti iltatankkauksen siinä 23-24 meni yöunille vasta 03-04. Esikoinen sitten jo heräilikin 07-08 aikoihin että siitä sai repiä huumoria...

Mutta kyllä se siinä 4 kk pintaan yleensä alkaa kääntymään
Niin, meilläkään ei esikoinen enää nukkunut päikkäreitä. Mutta kun väsymys alkoi olemaan liian suuri, niin tehtiin miehen kanssa seuraavaa. Mies otti vauvan kun esikoinen oli mennyt nukkumaan. Itse menin nukkumaan klo 21 ja mies valvoi vauvan kanssa puoleen yöhän asti. Jos vauvalle tuli nälkä, niin hän toi sen imetettäväksi, mutta usein vauva pärjäsi sen kolme tuntia ilman ruokaa. Sitten se tankkaus alkoikin ja mies tuli siinä vaiheessa nukkumaan ja minä valvoin.

Eli kun riittävästi väsyy, niin mies hoitamaan lapsia syöttävälit ja itse ottamaan unia aina kun voi.
 
Meidän poika on nyt 3,5 viikon ikäinen, eikä tulisi kyllä mieleenikään alkaa häntä herätteleen jotta saisin itselleni mukavan unirytmin. Tiellähän sitä paitsi on asiat hyvin, kun vauva nukkuu n. 7h putkeen...
 
Sen verran lisään että ei meillä vauva nuku 7h putkeen. Herää siis tuona aikana syömään 1-2 kertaa, mikä on kyllä tosi vähän. Voisi heräillä useamminkin. Koko päivähän meillä mennään vauvan tahtisesti, syö kun syö ja nukkuu kun nukuttaa. Tuota iltaa vaan pohdiskelin onko siihen olemassa mitään keinoja aikaistaa sitä.

Valitettavasti meillä mies lähtee töihin klo 7 maissa ja tulee kotiin klo 18 eli päikkäreitä ei alkuillastakaan oikein voi nukkua. Viime yönä mies kyllä auttoi eli minä nukahdin klo 23 ja hän sitten hyssytteli vauvaa klo 24 asti jolloin vauva nukahti.
 
"vieras"
Sen verran lisään että ei meillä vauva nuku 7h putkeen. Herää siis tuona aikana syömään 1-2 kertaa, mikä on kyllä tosi vähän. Voisi heräillä useamminkin. Koko päivähän meillä mennään vauvan tahtisesti, syö kun syö ja nukkuu kun nukuttaa. Tuota iltaa vaan pohdiskelin onko siihen olemassa mitään keinoja aikaistaa sitä.

Valitettavasti meillä mies lähtee töihin klo 7 maissa ja tulee kotiin klo 18 eli päikkäreitä ei alkuillastakaan oikein voi nukkua. Viime yönä mies kyllä auttoi eli minä nukahdin klo 23 ja hän sitten hyssytteli vauvaa klo 24 asti jolloin vauva nukahti.
Pakko kysyä, että mitä teillä sitten liikkui päässä, kun aloitte vauvaa yrittämään? Siis jos mies ei pysty auttamaan, luulitteko oikeasti, että noin pienet vaan nukkuu ja vielä samaan aikaan kuin vanhemmat?

Jos tuntuu mahdottomalta valvominen (eikä viikonlopun univelkojen kuittaus auta), niin opeta lapsi pullolle ja laita iskä valvomaan vaikka joka toinen ilta/yö. Sillähän siitä pääsee.
 

Yhteistyössä