Voiko 1.v syödä muroja

välipalaksi?Ja yleensäkkin mitä teillä syödään?Alkaa ideat loppumaan kesken =) . Mielenkiinnosta haluasin myös tietää annetteko "maustettuja" jugurtteja vai pelkästään maustamatonta?
 
meillä aloitettiin maito tuotteiden antaminen gefilus kidius jugurteilla, eli ihan maustetuilla heti vaan. En itsekään syö mitään maustamattomia... sitä en osaa sanoa kuinka terveellistä tuo on.

En muista milloin saivat eka kertaa muroja, mutta nykyään syövät 2v ja 3v niitä aamupalaksi lähes päivittäin. Ostan muroja joissa on se sydän merkki, eli vähiten on täsuolaa ja sokeria. Röllimurot tällaisia ainakin. Sun Muro vehnä renkaissa oli enen Röllimuroja tuo merkki, mutta nyt vain rölleissä. Tosin noiss sun muroissa on vain 0,1g enemmän suolaa. Myös niitä meillä syödään. Kannattaa vertailla siellä hyllyllä muutakin kuin hintaa. osassa lasten muroja on hirmuisesti suolaa ja sokeria. Nuo röllit ja Sun murot ovat viel joutsen merkkittyjäkin suomalaisia tuotteita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2007 klo 15:30 luomulehmä kirjoitti:
Annan ja olen antanut jo ennen 1v. satunnaisesti muroja. Hunajalla maustettuja ei saa antaa pienelle, eikä hirveen lisäaine+sokeripommeja. Ite oon antanut Cheerios -muroja -paljon täysjyvää...
Noi on Nestlen... Ja oletko kattonut noita sokeri/suola määriä?
 
Meillä tyttö 1v 2kk on syönyt muroja jo jonkin aikaa, oikeastaan kaikenlaisia tai samoja mitä isovelikin syö.. On siis syöty suklaamuroista täysjyvämuroihin. Isompia muroja napsii sormilla omasta kipostaan. Enpä ole enää toisen lapsen kanssa ollut niin tarkka syömisien kanssa, vaikka sattuisi sokerisempia/suolasempi/rasvasempia välillä olemaankin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2007 klo 15:33 Tiitu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2007 klo 15:30 luomulehmä kirjoitti:
Annan ja olen antanut jo ennen 1v. satunnaisesti muroja. Hunajalla maustettuja ei saa antaa pienelle, eikä hirveen lisäaine+sokeripommeja. Ite oon antanut Cheerios -muroja -paljon täysjyvää...
Noi on Nestlen... Ja oletko kattonut noita sokeri/suola määriä?
Aikuisten annos, 30g muroja sisältää energiaa 172kcal
Natriumia 0.2g, hiilareita 28.9g, josta sokeria 12.4g, ravintokuitua 2,0g, proteiinia 6.8g, rasvaa 3.3g, josta tyydyttyneitä 1.5g

että sellasta...ei tod. oo pahimmasta päästä...
 
vvin
1 -vuotias VOI SYÖDÄ SITÄ SAMAA MITÄ MUUKIN PERHE SYÖ!!! en tajua miten joillakin on niin hirveän vaikea tuota tajuta :/ niin perusruokaa kuin maitoa, jugurttia, muroja jne.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2007 klo 16:39 luomulehmä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2007 klo 15:33 Tiitu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2007 klo 15:30 luomulehmä kirjoitti:
Annan ja olen antanut jo ennen 1v. satunnaisesti muroja. Hunajalla maustettuja ei saa antaa pienelle, eikä hirveen lisäaine+sokeripommeja. Ite oon antanut Cheerios -muroja -paljon täysjyvää...
Noi on Nestlen... Ja oletko kattonut noita sokeri/suola määriä?
Aikuisten annos, 30g muroja sisältää energiaa 172kcal
Natriumia 0.2g, hiilareita 28.9g, josta sokeria 12.4g, ravintokuitua 2,0g, proteiinia 6.8g, rasvaa 3.3g, josta tyydyttyneitä 1.5g

että sellasta...ei tod. oo pahimmasta päästä...

Juu ei ollenkaan pahalta kuulosta. En vaan ole tutustunut kun on Nestlen, siksi kysyin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2007 klo 12:18 vieras kirjoitti:
Niin ja ainakin Valion A+ jugurtit taitavat olla ihan terveellisiä ja hyviä. Ei ole ylimääräisiö sokereita laitettu. Kannattaa kokeilla =)
Tosta sokerista tulikin mieleen, että miksi kummassa noissa lapsille suunnatuissa jugurteissa on melkeimpä järjestään jopa enemmän sokeria kuin tavallisissa?!
Ootteko kukaan laittanut merkille? Se vain ei taida tulla selville tuoteselosteesta, mutta ite kysyin kerran esim: Valiolta. Jollen väärin muista oli kidius jugurteissa 8.5g sokeria.. Mä olen aatellut jättää noi kidiukset sun muut vallan ja ostaa vaikka just tota A+ tai ainakin siin 1kg tetrassa vadelma-boysenmarja on vähennetty sokerin määrää.
Ei ihme että lasten hampaat ovat alkaneet huonontumaan.. :/ <br><br>
 
Meidän 1-veen jugurtti on Ingmanin rasvatonta luonnonjugurttia (noin 0,5l tölkki?), löytyy sydänmerkki ja joutsenmerkki. Siihen olen lisännyt hivenen sokeria ja pakastemarjoja tai antanut hedelmänpalasia rinnalle käsin syötäviksi. Valintani tämä siksi, että jos poika on perinyt minulta korkean kolesterolin, niin ei ala sitä turhaan kertyä elimistöön, lisäksi sokerinmäärä jää paljon pienemmäksi kuin valmiiksi sokeroiduissa jugurteissa. PS. Poika todella tykkää tästä jugurtista! =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2007 klo 23:07 vvin kirjoitti:
1 -vuotias VOI SYÖDÄ SITÄ SAMAA MITÄ MUUKIN PERHE SYÖ!!! en tajua miten joillakin on niin hirveän vaikea tuota tajuta :/ niin perusruokaa kuin maitoa, jugurttia, muroja jne.
Minusta murot eivät ole mitään perusruokaa. Itse en antaisi noin pienelle, meillä ei koululainenkaan syö kuin joskus tosi harvoin välipalaksi tai viikonloppuisin aamupalaksi. Vähäsuolaiset ja kuitupitoiset nyt vielä menettelee, mutta murot missä on yli 1 % suolaa ei minusta ole pienten lasten ruokaa. Kokeilisin kyllä ensin kaikkea muuta, maustamaton jugurttia hedelmien ja marjojen kanssa, mysliä, keittoja, erilaisia puuroja, vaikka puolukkavispipuuroa, viili ja banaani on hyvää, samoin hedelmäsalaatti tai letut/ pannukakku.
 
vieras vain
Mun poika on ainakin syönyt muroja 8kk:n iästä alkaen.. Siis riisimuroja ilman maitoa..Laitoin pöydälle pienen kasan muroja ja siinä sai poika harjotella pisettiotettaan.. =) Ja sit 11kk:n ikäisestä alkaen maidon kanssa.. Ja kyllä tykkää =)
 
bea
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2007 klo 22:46 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2007 klo 23:07 vvin kirjoitti:
1 -vuotias VOI SYÖDÄ SITÄ SAMAA MITÄ MUUKIN PERHE SYÖ!!! en tajua miten joillakin on niin hirveän vaikea tuota tajuta :/ niin perusruokaa kuin maitoa, jugurttia, muroja jne.
Minusta murot eivät ole mitään perusruokaa. Itse en antaisi noin pienelle, meillä ei koululainenkaan syö kuin joskus tosi harvoin välipalaksi tai viikonloppuisin aamupalaksi. Vähäsuolaiset ja kuitupitoiset nyt vielä menettelee, mutta murot missä on yli 1 % suolaa ei minusta ole pienten lasten ruokaa. Kokeilisin kyllä ensin kaikkea muuta, maustamaton jugurttia hedelmien ja marjojen kanssa, mysliä, keittoja, erilaisia puuroja, vaikka puolukkavispipuuroa, viili ja banaani on hyvää, samoin hedelmäsalaatti tai letut/ pannukakku.
ei kyllä kukaan ole väittänytkään että murot olisivat perusruokaa!!!! sellaisiakin muroja löytyy missä ei ole sitä suolaa niin paljoa ja se määrä mitä se lapsi sillon tällöin niitä muroja syö on niin vähäinen määrä, että siitä ei ole mitään haittaa, kun muutenkin pienten lasten lasten ruuista pyritään se suola jättämään minimiin.
 
heido
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2007 klo 15:21 vieras vain kirjoitti:
Mun poika on ainakin syönyt muroja 8kk:n iästä alkaen.. Siis riisimuroja ilman maitoa..Laitoin pöydälle pienen kasan muroja ja siinä sai poika harjotella pisettiotettaan.. =) Ja sit 11kk:n ikäisestä alkaen maidon kanssa.. Ja kyllä tykkää =)
näin myös meillä :)
 
No sehän on ihan kaksi eri asiaa, että voiko syödä ja onko hyväksi syödä. Meillä ei 1,5 v syö mitään muroja säännöllisesti, silloin tällöin saa muutaman "karkkina". Jos päivittäin korvaa sokeroiduilla muroilla esim. puuron, niin onhan se selvää kumpi on terveellisempää. Mutta jokainen taaplaa tyylillään, ja murojakin on moneen junaan, kuten edellä on tullut todettua.
 
Murot ovat todella suolaisia ja monissa myös paljon sokeria. Kyllä puuro olisi paljon terveellisempi vaihtoehto. Kannattaa ainakin tavata tuoteselosteet tarkkaan ja etsiä mahdollisimman suolaton ja sokeriton vaihtoehto.
 

Yhteistyössä