voiko 1kk vauvan ottaa etelän matkalle mukaan?

en halua tästä mitään haukkumketjua, sillä tiedän että 1kk vauva on todella pieni olemaan muualla kuin kotioloissa :whistle:
mutta silti, kaikella uhalla avaan sateenvarjon jo valmiiksi B) ;)


onko joku lähtenyt reissuun (lentokoneella etelään tms) 1kk vauvan kanssa?
tai onko joku tuttu/sukulaisesi tai kenties olet ollut matkalla jossa oli niin pieni jollain mukana.

olisi kiva kuulla miten meni ja oliko oikea ratkaisu lähteä niin pienen kanssa lomalle.
luulisi että pieni olisi kaikista helpoin matkakaveri, mutta pelottaa että saisiko vauva kaikki taudit ja pöpöt maailmalta itselleen?
:ashamed:

ja vaikka sinulla ei olisi kokemusta, eikä tuttua niin mitä ajattelet tälläisestä ratkaisusta?
onko mitään ideaa lähteä?

kiitos kaikille, tulee sontaa tai ei niskaan =) :flower:
 
no just
En halua morkata mut järjenkäyttö sallittua! Kyl noin pienelllä on hyvä vastustus kyky.. etenkin jos imetät mut silti.....
On vähä turhan ressaavaa noin pienelle joutua lentokoneeseen plus se #&%?$!* kuumuus on liikaa noin pienelle.....
No mikäs siinä jos haluat epärentouttavalle lomalle..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:39 no just kirjoitti:
En halua morkata mut järjenkäyttö sallittua! Kyl noin pienelllä on hyvä vastustus kyky.. etenkin jos imetät mut silti.....
On vähä turhan ressaavaa noin pienelle joutua lentokoneeseen plus se #&%?$!* kuumuus on liikaa noin pienelle.....
No mikäs siinä jos haluat epärentouttavalle lomalle..
mikä matkasta tekisi epärentouttavan?
2 vilkkaan pojan kanssakin matkakin oli ehdottomasti ihana ja rentouttava kaikille, joten kyllä siinä yksi vauvakin menisi samalla sen puolesta ;)
 
matkaaja
Itse olin kuukausi synnytyksen jälkeen vielä "hormonihöyryissä", joten matkailu niiin pienen kanssa ei tullut mieleenkään. Varsinkin esikoisen kanssa (nyt lapsia kaksi) ensimmäinen kuukausi kotona oli opettelua ja "tutustumista" lapseen, omaan itseen ja mieheen uusissa rooleissa. Jos vaan omat voimat riittää, reissuun voi lähteä, mutta itse säästäisin reissun myöhemmäksi ja nauttisin aivan rauhassa kotikulmilla uudesta tulokkaasta. Kyllä sinne maailmalle ehtii myöhemminkin.
 
Juu, en kyllä todellakaan ottaisi. Kotimaassa reissattiin kun oli 2kk. Käytiin sukuloimassa ym mutta sekin oli raskasta ja kun vielä ilta-koliikki-itkut siihen päälle. Nyt jälkeenpäin ajateltuna sekään ei ehkä ollut ihan järkevää.. puolivuotiaana (siis vauva oli : ) oltiin Intiassa ja sekin oli aika hurjaa, vaikka matka menikin oikein hyvin, mutta silloin tunsi jo vauvaansa mitä milloinkin halusi ja päivärytmi oli jo vakiintunut.

Olin myös kuukausi synnytyksen jälkeen vielä kovin väsynyt ja kun tehtiin vielä sektio niin kipujakin oli vielä silloin ja liikkuminen vaikeaa ja raskasta.

Eli en kyllä lähtisi....tauti-riskit ym vielä siihen päälle..
 
Hei!

Olin itse juuri parin viikon matkalla etelässä meidän 3 kk pojan kanssa. Poika nautti valtavasti, kun ei tarvinnut pukea toppavaatteita ym. päälle. Toki auringon kanssa saa olla varovainen, mutta kaikenkaikkiaan mahtava reissu myös vanhemmille!
Lennotkin meni loistavasti pojan seurustellessa tai nukkuessa!

Jos mielestäsi olet itse valmis reissaamaan, niin ei muuta, kun hauskaa reissua!!!

Mulla on useita kavereita, jotka ovat reissanneet jo aivan pienen vauvan kaa. Jotkut ovat olleet Thaimaassakin alle 2 kk vauvan kanssa ja kaikki mennyt hyvin.
 
Lähde vain reissuun, jos itse jaksat ja tunnet niin.
Me olemme matkustaneet poikamme kanssa kotimaassa nyt 7 kk jo paljon. Kävimme Tukholmassa pojan olessa kolmen kuukauden ikäinen.
Ensimmäinen yö laivalla oli vähän rankempi ja toinen meni jo ihan hyvin.

Ensimmäisen kerran kävimme sukulaisissa päivän reissun pojan olessa n. kolmen viikon ikäinen. Matkaa kerty edestakaisin n. 400 kilometriä ja ihan hyvin meni. Lisäksi poika valvoi vielä kaiket yöt, mutta ei se menoa haitannut.
Oli mukava päästä johonkin ihmisten ilmoille, vaikka olikin tosi väsynyt.

Turha ketään on syyllistää kukin tekin miten parhaaksi näkee. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Kasem
mietinpä
Mites muuten noi passi- ym. asiat, jos noin pienen kans lähtee ulkomaille? Useimpia 1kk ikäisiä ei ole kastettu. Oletkos saanut jo vakuutus asiat kuntoon noin pienelle? eli jos jotain sattuu reissussa ja tarvitset terveys / lääkäripalveluja? Itse en kyllä lähtis, en nauttisi kun synnytyksestä olis niin vähän aikaa ja vaavi totuttelee perheeseen, uusiin ääniin, kosketuskeen, kehdon lämpimään :heart: . Mutta kukin kai tavallaan. :wave:
 
Kannattaa myös ottaa huomioon, se että jaksatko sinä 1kk synnytyksen jälkeen. Minulla synnytys meni sektioksi, ja en todellakaan olisi kyennyt reissaamaan 1 kk kohdalla.
4kk ikäisenä käytiin pojan kanssa tukholmassa (laivalla ja lentäen), ja matka meni ihan hyvin, pelkällä maidolla kun oli, niin ruoka oli sopivasti aina mukana.
Jos tuntuu siltä, niin eikun menoks vaan! Kun ei taida esikoisesta olla kyse ;) niin sitä suuremmalla syyllä.
 
Toinen tulossa
Minä lensin esikoisen kanssa ensimmäisen kerran tämän ollessa 1kk ikäinen. Ei ollut pitkä lento, mutta lento kuitenkin - ja kerrassaan loistavasti meni. Jatkossakaan ei ole lennoilla ollut minkäänlaisia ongelmia, mitä pienempi vauva, sen helpompaa matkaaminen on :)

Nyt on toinen tuloillaan (toivottavasti piakkoin ;) ) ja ollaan ajateltu kesällä jonnekin lomamatkalle kyllä lähteä. Pienelle vauvallehan se on ihan sama, missä on, kunhan äiti&isä ovat siinä ja ruokaa ja unta saa tarvittaessa. Mitään muuta ei pikkuinen kaipaa!

En ymmärrä, miksi se matka pikkuista niin kamalasti stressaisi, jollei minnekään baareihin lähde kiertelemään - jos ollaan rauhallisesti, käydään ulkoilemassa ja rannalla yms, niin mikä siinä eroaa kotona olemisesta? Vauva kun nyt ei katso, ollaanko omassa olohuoneessa sisällä ollessa, vaiko hotellihuoneessa...
 
mamaR
Me reissattiin vasta kun vauva reilu 3kk, 2vkoa sukuloimassa kotiSuomessa ja sitten vielä Tukholman risteily. Ihan hyvin meni vaikka pulloruokailu vaati vähän sumplimista.

Pikkuvauvan kanssa matkustaessa näkisin pari plussaa: täysimetys (ei siis pöpöjä ruuasta jos imetys sujuu) ja ei vielä maistele kaikkea. Tuntuu, että vauvaa eniten tuolloin kiinnostaa että äiti ja ruoka on lähellä. Jos tiedät itse jaksavasi ja pystyväsi olemaan rauhallinen niin luulisi sujuvan. Varmasti olisi hyvä jos vauva tuntisi olonsa hyväksi ja tutuksi kärryjen kopassa tai vaikka kantoliinassa, niin liikkuminen ei sinänsä olisi ressaavaa.

Lentoyhtiöillä on rajoituksia kuinka pieni lapsi saa matkustaa ja oma passi tarvitaan pienellekin, tosin en tiedä tarvitaanko EU:n sisällä. Lentokoneen nousua ja laskua varten olen kuullut vinkin, että korviin sattumista voi estää imettämällä.
 
Tulipeikko harmaana
En itse lähtisi noin pienen vauvan kanssa ulkomaille. Sitten kun kaikki rokotukset on saatu, niin olo olisi turvallisempi. Ja ainakin meidän vauvoille matka olisi ollut liian raskas. Molemmat ovat olleet aika herkkiä ärsykkeille ja ensimmäiset kuukaudet on pitänyt rauhoittaa ja välttää kauppakeskusreissuja, koko päivän kyläilyjä jne. Esikoisen koliikki toi myös omat rajoitteensa liikkumiselle. En minä olisi viitsinyt lähteä häntä ulkomaille asti hyssyttämään käsivarsillani vuorokaudet ympäri B)
 
Kyllähän se stressiä tuo vauvalle vaikkei baariin menisikään.. :eek:
Tuskinpa kukaan lomalla jää neljän seinän sisälle ja koko ajan on ihmishälinää ympärillä jo lentokentästä alkaen.. ja eihän sitä voi etukäteen tietää minkä luonteinen vauva tulee, onko koliikkia yms.

En nyt ainakaan etukäteen varaisi ellei voi kuluitta perua, katsoisin ensin millainen tulokas ja oma olotila.

Jo 3 - 5 kk ikäisen kanssa reissaaminen on ihan eri asia kun häntä itseäänkin alkaa jo ympäristö eri lailla kiinnostaa.
 
kiitos..

tästä olen saanut sellaisiakin ajatuksia jo joita itse ei "tajua"/näe.
joten kiitos jo kaikille vastanneille.
ja niille jotka vielä vastaavat..

=)

ehtii reissuja tekemään toistekin. ja mistäpä sit'ä tietää miten seuraava odotus edes menisi, tuleeko heti edes km jälkeen raskaaksi jne..'

kunhan pohdin vaan aikani kuluksi ;) =)
 
minä en lähtisi noin pienen kanssa, kun kaikki on vielä opettelua eikä syömis- nukkumisrutiineista tod. näk. vielä tietoakaan. Voihan olla että saa ns. helpon vauvan, mutta ihan yhtä hyvin tulokas voi olla keikkea muuta ja kaikki petellaan pidemmän kaavan ja valtavan huudon kera.

itse en olisi myöskään ollut kuukauden kuluttua synnytyksestä siinä kunnossa, että etelän reissu (tai edes kotimaan matka) olisi mitenkään ollut mahdollinen.
 
Itse en olisi jaksanut lähteä ulkomaille tai muillekaan matkoille vauvani ollessa 1 kk, vaikka rakastankin matkustelua. Meidän poika kitisi ja huusi lähes kaiket päivät ensimmäisten kolmen kuukauden ajan. Ei myöskään nukkunut päiväunia kuin liikkuvissa vaunuissa ja söi 1-2 tunnin välein. Olin todella väsynyt, enemmänkin henkisesti kuin fyysisesti. Ei huvittanut lähteä edes ystävien luo kylään, saati sitten ulkomaille. Vauvan ollessa 1 kk, monella on yhä jälkivuotoakin, eikä muutenkaan olla välttämättä synnytyksestä palauduttu kuntoon.

Ennen vauvan syntymää olin suunnitellut, että voitaisiin lähteä hyvinkin pian matkoille. Silloin kun en vielä tiennyt kuinka vaativa vauva on tulossa :whistle: Nyt poika on 4 kk ja vauva-arki on jo sen verran helpottunut, että harkitsemme ulkomaanmatkaa sitten kun vauva on yli vuoden ikäinen ;) ..ja ihan vain Eurooppaan alkajaisiksi ja vasta myöhemmin Aasiaan.

Jos päätätte matkalle kuitenkin lähteä, niin toivotan onnea ja hyvää matkaa!

Krissie
 
nyt on jossittelua, mutta mitäs jos matkalla sairastuisi itse ja ei pystyisikään imettämään. mistä korvikkeet? missä keittää pullot, mitä jos vauvalle tulisi jotain ongelmia? ei söisi, napatynkä tulehtuisi? ihan pelottaisi luottaa johonkin thaimaan apteekkeihin.... vaikka ei sitä mihinkään voisi lähteä, jos pelkäisi aina kaikkia muttia ja jossitteluja.

tulee nyt pienellä aloitettua lauseet, kun vauva tässä sylissä.
 
Aika monta syytä, jotta itse jättäisin väliin. Oletko itse siinä kunnossa, että pystyt matkustamaan tai nauttimaan matkasta? Itse en pystynyt istumaan mihinkään 2kk synnytyksestä ja 3kk sen jälkeenkin istuin vielä renkaalla. Kuumuus voi olla tosi vaarallista noin pienelle, oletko valmis viettämään lomasi ilmastoiduissa sisätiloissa? Entä jos vauva sairastuu, millainen on terveydenhuolto? Saatko ambulanssin heti ja mikä on sairaahygienia? Sitten on tietysti kaikki pöpöt ja loiset, joita voi saada eksoottisista kohteista. En voi ymmärtää, mikset odottaisi,että vauva vähän isompi, jolloin riskit pienemmät...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:35 vieras kirjoitti:
. En voi ymmärtää, mikset odottaisi,että vauva vähän isompi, jolloin riskit pienemmät...
en olekaan sanonut että lähdetään sinne- se on sen ajan murhe ja sitä ennen on hyvä "viisastua" vaikka näin palstaa lukien ja erilaisia mielipiteitä "kuunnellen" ;)
 
Hattara
Me olimme Lontoossa, kun esikoinen oli 3 kk:n ikäinen. Reissu meni tosi hyvin, tyttö nukkui tyytyväisenä rattaissa eikä ollut lainkaan stressaantunut :)

ihan noin pienen kanssa en kuitenkaan lähtisi, mietityttää enemmän tuo oma palautuminen synnytyksestä sekä se, että pikkuisella on vielä rytmi tuossa vaiheessa aika lailla hakusessa. Jos sen sijaan odottaa, että kaikki rokotukset on saatu, niin kuin joku suositteli, niin taitaa mennä useampi vuosi odotellessa. Mutta kukin tyylillään.
 
En myöskään lähtisi noin nopeasti synnytyksen jälkeen. Vaikka palauduin synnytyksestä hyvin niin siinä 1 kk kohdalla alkoi yllättäen todella raju verenvuoto, kohtuun oli jäänyt pala istukkaa ja jouduin kaavintaan, Hb tippu alta sadan ja kunto oli sen mukainen. En todellakaan tässä tilanteessa olisi halunut olla jossain Aasiassa paikallisen terveydenhuollon armoilla, saada siellä mahdollisesti saastunutta verta tai jotain paikallista sairaalabakteeria tuliaisiksi.

Tuo paikallisen terveydenhuollon taso huolettaisi myös vauvan puolesta. 1 kk iässä voi vielä iskeä synnytyksenjälkeinen verenmyrkytys, joka on vakava ja raju tauti joka voi viedä hengen muutamassa vuorokaudessa. Samoin jos vauva saa jonkun ripuli- tms tartunnan (ei se imetys suojaa jos äitikin sairastuu) niin siinä voi myös olla leikki kaukana.

Tietysti jos oma ja vauvan kunto on synnytyksen jälkeen hyvä ja matkakohteena on maa jossa on korkeatasoinen terveydenhuolto niin asia on aivan eri. Samoin jos synnytyksestä on kulunut muutama kk lisää niin että itse on täysin palautunut ja vauva ei enää ole aivan vastasyntynyt.
 

Yhteistyössä