Voiko 4 vuotiaan sanaan omasta lämpötilastaan luottaa?

  • Viestiketjun aloittaja kysyn nyt kuitenkin.
  • Ensimmäinen viesti
kysyn nyt kuitenkin.
Kotona haluaisi hillua puoli alasti, esim mekossa. Ei pue muuta ja riisuu ku silmä välttää. Meillä on aika viileää ja usein kädet ja jalkaterät on jääkylmät. Jopa käsivarret ja sääret on kylmät. Pitäisikö tiukasti vaatia pitämään vaatteita päällä? Vai antaa itse päättää kotiasustaan?
 
"sini"
Anna itse päättää. Ongelmia toki voi tulla siinä, että heillä on sitten muualla kuuma. Kroppa tottuu kodin viileyteen ja jos ovat vielä vähissä vaatteissa, niin eivät muualla (jossa on siis lämpimämpi) halua pukea niitä kuumia vaatteita.

Meillä nyt sitä ongelmaa. Lapsi tarkenee ohuissa vaatteissa ulkonakin ja siitä on nyt päiväkodissa iso ongelma. Hikihän sillä tulee tuolla +10 - +13 asteessa, jos täytyy olla sisävaatteet, pitkähihainen ja vielä välikakausiasu, pipo ja hanskat.. Hän tarvitsee kyseistä vaatetusta vasta lähempänä 0 astetta. Ja silloinkin voi vielä tulla hiki.
 
"Jutta"
Meillä 1v6kk ikäinen poika hilluu kotona ilkimullikkana päivät pitkät :D Joskus laitan kalsarit tai paidan hälle päälle, mutta se on korkeintaan 5min ja vaatteet lentää päältä. Näin olettaen hän tarkenee vaikka mä puen villasukkia itselleni kahdet päällekkäin :D
Kyläillessä pitää kyllä vaatteet yllään, ei onneksi siinä ole ongelmaa.

Myös esikoinen meillä melkoinen kuumakaisa. Onneksi pph:lla vielä ollessaan hoitajakin sen huomasi, ei tarvinnut kovillakaan pakkasilla yhtä paljon vaatetta ulos kuin muut lapset.
Ja tuolla tytöllä liian lämmin vaatetus vielä nostaa nokkosrokkopaukamat esille, että senkään puolesta ei saa liikaa pukea vaatetta päälleen.
 
"Emma"
Meillä kaikilla lapsilla ollut vaihe jolloin kotona pitää olla mahdollisimman vähän vaatteita. Nytkin 2-vuotias on pelkällä vaipalla. Mulla villatakki ja villasukat. Kai ne lapset liikkuu sen verran, että ei tule kylmä.
 

Yhteistyössä