Voiko koiran kasvattaja sitouttaa oikeasti tällaisiin lisäehtoihin?

  • Viestiketjun aloittaja Kekkulia
  • Ensimmäinen viesti
Kekkulia
Harkitsemme koiran ottamista. Eräs kasvattaja asuisi lähellä,mutta hänen nettisivuillaan lukee Kennelliiton sopimuksen lisäksi näin:

Kauppasopimuksen lisäehdot.

1. Koiraa ei saa myydä, eikä luovuttaa eteenpäin, ilman kasvattajan suostumusta.
Kasvattaja pidättää itsellään etuosto-oikeuden omaan kasvattiinsa, sen myyntihinnasta.
Olipa luopumisen syy sitten mikä tahansa.

2. Koira myydään ns.kotikoiraksi, lenkkikaveriksi ja perheenjäseneksi.
Jos suunnittelet jalostuskäyttöä, ole aina ensin yhteydessä koirasi kasvattajaan.

3. PEVISA-tutkimukset

4. Kasvattajana toivon, että kasvattiani käytettäisiin näyttelyssä vähintään 1-3 kertaa.
 
endis
Kyllä meidänkin koiran ostopapereissa samat jutut oli. Näyttely on vain toive, koska näyttelytulokset nostaa kennelin arvoa ja mikäli aiot teettää pentuja, nostaa hintaa. Etuosto-oikeus on sinänsä järkevä, koska kasvattaja haluaa, että koirille tulee hyvä koti.
 
"Hmm"
Mitä ihmeellistä tuossa on ap ?

varsinkin tuo eka on todella hyvä.
Monesti otetaan koira vähäisen harkinnan jälkeen kun se pentu on niiiin SÖPÖ ja lapset haluavat sitä helliä ja sitten muutama kuukausi touhutaa ja ulkoillaan ja ollaan niin koiran omistajaa.

Sitten se kasvaa ja ei ole kiva ja laitetaan myyntiin ja pahimmassa tapauksessa koira voi joutua kiertämään kodista toiseen.

Joten kasvattajalle takaisin jos kyllästyy on koiran edun mukaista ja jos ostaja tuosta hermostuu, niin kannattaa mennä leluliikkeeseen hakemaan pikkukarvaötökkä sängyn päälle nököttämään.

2 palvelee myös koiran etua, näkee, että on kunnon kasvattaja, joka ei tee työtään pelkästään rahan takia

3 ja 4 on kasvattajalle hyväksi, mutta tuskin rasittaa koiran ostajaa ylimääräisesti
 
Oikein!
Aivan ok ja voi todellakin vaatia noita ehtoja. :)

Eipähän hetken mielijohteesta koiran haluavat ole tyrkyllä ostajina. Ja näitä "rakkauspentuja" kun putkahtelee liikaakin syntymään.. Terveitä koiria ei aina synny pelkällä tuurilla. On hyvä testata..

Jotain mätää on sellaisessa ostajassa, joka ei haluaisi koiraa palauttaa kasvattajalle mikäli ei vaan luonnistu elämä koiran kanssa. Parempi mahdollisuus koiralla on saada hyvä koti ja loppelämä kuin joutua kiertolaiseksi etiäpäin. :(

Meiltä ei ykskään koira lähde ilman noita ja tiukempia ehtoja. Pakkohan ei ole myydä onneksi kenellekään.
 
"Hau"
Kohdat 3 ja 4 tosiaankin palvelee kasvattajaa, mutta koiran ostajalle ne ovat pelkkää rahanmenoa, jos koiraa ei jalostukseen käytä. Sinänsä siis ostajan kannalta älyttömiä vaatimuksia. Toisaalta kasvattaja toki haluaisi saada virallisia arvioita kasvatustyössä tuloksista. Mielestäni kasvattajan pitäisi Pevisa- tutkimukset maksaa, jos tulokset kasvateistaan haluaa.
 
  • Tykkää
Reactions: as if
viraskin.
Kohdat 1 ja 2 ovat kohtuuttomia. Kasvattaja myy koiran sinulle ja hänellä ei ole sen jälken mitään oikeuksia koiraan. Tuollainen ehto myyntisopimuksessa ei pidä. Omistatte koiran kauppasopimuksen jälkeen ja saatte sen myydä vaikka Timbuktuun. Pevisa tutkimukset voi vaatia ja varsinkin, jos ne näkyy kauppasummassa eli kasvattaja myy koiran norm. edullisemmin sen vuoksi, että omistajat käyttäisivat tutkituttavana.
 
juuuu
Mulla tyssäis heti osto tuohon neloseen. En vli kuvitella kamalampaa tapaa viettää aikaa koiran kanssa kuin jossain koiranäyttelyssä. Ajatuskin puistattaa. Onneksi olen onnistunut hankkimaan koirani ilman moista pykälää.
 
vieraskin.
Mulla tyssäis heti osto tuohon neloseen. En vli kuvitella kamalampaa tapaa viettää aikaa koiran kanssa kuin jossain koiranäyttelyssä. Ajatuskin puistattaa. Onneksi olen onnistunut hankkimaan koirani ilman moista pykälää.
Sehän oli vain kasvattajan toive ja ei todellakaan voi vaatia näyttelyyn. Kasvattaja voi itse koiran viedä ja asian voi kirjata kauppakirjaan ja kasvattaja hoitaa kustannukset.
 
vierass
Mun mielestä tuo 3 ja 4 on kohtuutonta vaatia. Suositus toki voi olla, mutta ei kasvattajan pitäisi velvoittaa sinua käyttämään koiraa näyttelyssä, sehän on myyty kotikoiraksi. Myös terveystutkimukset pitäisi olla vapaaehtoiset. Hänhän voi valveutuneena kasvattajana käydä itse omilla kustannuksilla teettämässä tutkimukset. Jos kovin tökkii, voithan ostaa koiran toiselta kasvattajalta.
 
Mikä siinä on että oman koiran ja sen suvun terveys ei kiinnosta omistajia? Mikä siinä on niin kamalaa jos vaaditaan pevisan mukaan kuvaukset ym. Sehän kertoo vain vastuullisesta kasvattajasta!
Ja näyttelyhän oli toive ei pakollinen..
 
vieraas
Ei minusta noissa mitään outoa ole. Jos et itse halua käyttää näyttelyssä, niin kasvattaja voi sen tehdä. Terveet ja hyviä arvioita saaneet koirat on kaikkien niiden etu, jotka myöhemmin ostavat saman kasvattajan myöhempien pentuieiden pentuja.
 
"lex"
Suomen lain mikaan kohtuuttomat sopimusehdot eivät päde. Koira on lain mukaan esine, jonka omistusoikeuden siirryttyä entisellä omistajalla ei ole mitään oikeuksia siihen.
 
Muistaakseni homma menee niin, että mikäli tuo kohta nro 1 tulee sopimukseen ja se halutaan ns. lainvoimakseksi, tulee koira myydä edullisempaan kauppahintaan ja kertoa sopimuksessa, että syynä on tuo em. asia.

Kohta nro 2. on tietyllä tapaa vain sanahelinää...eihän tuossa oikeastaan edes vaadita mitään, vaan ikään kuin esitetään toive siitä, että mikäli harkitset koiran käyttöä jalostuksessa, ole ystävällisesti yhteydessä kasvattajaan.
Itse näen tämän ihan hyvänä asiana. Rodulle kun saa melko helpolla tehtyä hallaa, jos ei todella tiedä, mitä tekee, jalostusvalintoja suunnitellessaan.

Kohta 3 on mielestäni ihan ok. Itse näkisin, että tuo on rodulle hyödyksi ja itse koiraa aikoinaan ostaessani ilmoitin kasvattajalle, että aion käyttää koiran terveystutkimuksissa sekä luonnetesteissä. Ja näin tein. Sekä kasvattaja, rotuyhdistys, että minä saimme tätä kautta arvokasta tietoa.

Kohta 4 on kaunis "pyyntö". Itse lupasin viedä koiran jokuseen näyttelyyn ja jos koira pärjää, käyn sitten vielä muutaman kerran lisää, jotta saan koiran valioksi. Hyvältä koiralta se ei paljoa vaadi.

Kyllä mä voisin kaupat noilla ehdoin tehdä. Mun mielestäni on hyvä, että kasvattaja olisi koiran valmis takaisin itselleen ostamaan, jos siitä joutuisin luopumaan. Pidän myös hyvänä sitä, että kasvattaja on kiinnostunut koirasta ja rodusta siinä määrin, että haluaa olla apuna, mikäli harkitsen koiran käyttöä jalostuksessa. PEVISA on niin ikään eduksi ja näyttelyissäkin mielestäni koira voi vallan mainiosti sen pari kertaa käydä...sieltäkin kun saa taas lisää infoa rodun tilasta.
 

Yhteistyössä