Voiko lapsettomuus aiheutua anoreksiasta?

  • Viestiketjun aloittaja sjjjjjssjjssj
  • Ensimmäinen viesti
sjjjjjssjjssj
Eli, mä en tiedä oliko nyt mulla mikään anoreksia äiti ja mummo joskus sitä hoilasivat ja väittivät. Mun murrosikä alkoi vaan tosi nuorena, 10-vuotiaana ja terkkari sanoi, että mulla oli muutama kilo ylipainoa joten päätin laihduttaa ne sitten pois, mut sit innostuin tuon ikäsenä laihduttamisesta liikaakin ja halusin laihduttaa niin paljon, että kuukautiset jäivät pois ja murrosikäni kehitys muutenkin pysähtyisi , koska muiden luokan tyttöjen kehitys alkoi vasta joskus 12v.

Onnistuin sitten siinä että kuukautiset jäivät pois, kerran tai kahdesti, en muista, mutta sitten minut saatiin kiinni ja pakotettiin taas syömään... Onneksi

Nyt olen ihan normaali. Mutta onko minulla tuosta syystä riski jäädä lapsettomaksi? :(
 
hrr...
Tuo kuukaustisten poisjäänti ei kuulosta kovin hyvältä, varsinkaan teini-ikäisenä jos ne kerran oli alkaneet jo. :( Ja anoreksia saiurautena on hyvin rankka elimistölle. Elimet eivät kehity normaalisti.
 
"vieras"
Voi, sehän on yksi anoreksiaan sairastuneiden murheista, että vaikka myöhemmin voittaisi anoreksian, on se voinut jättää elinikäiset jäljet lapsettomuudessa. Jos ei ala vuoden yrittämisen jälkeen vauvaa kuulua, niin menkäähän tutkimuksiin. Tsemppiä ja voimia jatkoon! :)
 
"nenna"
Kyllä voi. Itse sairastin syömishäiriötä vuosikausia, minkä takia mm. kuukautiset jäivät pois. Lapsettomuusklinikalla lääkäri sitten totesi ykskantaan, että lapsettomuutemme johtuu syömishäiriötaustastani. Meillä on nyt yksi lapsi, IVF-hoidolla saatu.
 
No todellakin. varsinkin jos anoreksia on kerennyt edetä pitkälle, niin voi aiheuttaa vuosienkin jälkeen lapsettomuutta. Anoreksiassa usein normaali kuukautiskierto häiriintyy pahasti. Itselläni oli kuukautiset pois useita vuosia.
 
"höh"
Ja höh. Tuollaisesta kuvaamastasi mini-anoreksiasta ei ole lapsettomuuden aiheuttajaksi.

Vasta kun anoreksia muuttuu pitkälliseksi, oikeaksi sairaudeksi, kuukausien ja vuosien mittaiseksi se vaikuttaa hormonitasapainoon ja voi aiheuttaa lapsettomuutta.
 
"vieras"
Voihan se, jos senkin jälkeen on menty ravitsemuksen alarajoilla. Tunnen vain yhden lapsettomuudesta kärsivän lähipiirissä, ja hän ei koskaan ole sairastanut anoreksiaa mutta on ollut hyvin hyvin laiha aina. Niin laiha, että anoreksiaa epäiltiin, vaikka hänellä ei kuukautiset pois jääneetkään. Hän on käynyt hoidoissa jo pitkään ilman tulosta. Mutta hän on edelleen kovin laiha ja on kyllä yrittänyt lihottaa. Ehkä pieni lihominen auttaisi, koska raskaus vaatii "vararavintoa" kuitenkin.
 
vierailija
No ei todellakaan aiheudu lapsettomuus siitä, jos kuukautiset ovat kerran tai kaksi jääneet pois liiallisen laihuuden johdosta. Aivan älyttömiä vastauksia palstan naisilta, jotka ilmeisesti haluavat liioitella kaikkia naisten terveysongelmia jostain syystä. Kai tuo uhriutuminen on monilla naisilla niin syvällä selkärangassa.

"The high prevalence of menstrual disturbances led many to hypothesize that women with anorexia nervosa would be unlikely to conceive. However, outcome studies have consistently reported that fertility rates in women with a lifetime history of anorexia nervosa do not differ from women in the general population "

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3192363/
 
vierailija
Voihan se, jos senkin jälkeen on menty ravitsemuksen alarajoilla. Tunnen vain yhden lapsettomuudesta kärsivän lähipiirissä, ja hän ei koskaan ole sairastanut anoreksiaa mutta on ollut hyvin hyvin laiha aina. Niin laiha, että anoreksiaa epäiltiin, vaikka hänellä ei kuukautiset pois jääneetkään. Hän on käynyt hoidoissa jo pitkään ilman tulosta. Mutta hän on edelleen kovin laiha ja on kyllä yrittänyt lihottaa. Ehkä pieni lihominen auttaisi, koska raskaus vaatii "vararavintoa" kuitenkin.
Luonnon laki on, ettei sikiö jää ilman ravintoa. Linnuilla aavikolla se oli se vesi, jolloin naaraita ei kiinnostanut edes uusi hieno pesä. Tuli just tv:stä
 

Yhteistyössä