voiko masennuksen tai jonkun muun psyykkisen sairauden parantaa itse?

  • Viestiketjun aloittaja pipi pää
  • Ensimmäinen viesti
pipi pää
mä en halua lääkäriin mennä.

pieni kylä tervetskeskuksessa vaan 4 lääkäriä kaikki meille jollainlailla tuttuja. En halua että kukaan heistä tietää mun ongelmasta, en edes halua että mieheni saa tietää.

Mutta minne menen? Eikö missään pääse suoraan psykologille tms? Yksityiselle ei oo varaa mennä eikä sellaista olekaan täällä lähistöllä.
 
kyllä voi parantua itse. lääkäri voi auttaa mutta ei hänkään voi parantaa masennusta. psykologin kanssa keskustelu voi auttaa mutta siinäkin joudut itse pohtimaan asioita tai jos syöt masennuslääkkeitä ei se masennuksen syytä paranna. itse uskon että parhaiten masennukseen auttaa joutuminen uusiin tilanteisiin ja ympäristöön tai ylipäätänsä se että elämässä tapahtuu jotain uutta arjesta poikkeavaa.
 
Periaatteessa se voi olla mahdollista että saat itsesi omin keinoin kuntoon. Mutta usein tuossa tilanteessa ei itse kyllä oikein enää tiedä mitä tehdä että se parempi olo tulisi. Tai omat voimat ei riitä tekemään niin että se olo parantuis.
 
"vieras"
Se että elämänrytmi on säännöllinen eli riittävästi lepoa & liikuntaa auttaa moneen psyykkiseenkin vaivaan, mtuta ei kaikkiin. Voithan ensin itse kokeilla liikunnan esim. kävelyn lisäämistä, auttaisiko se sulla. Tuo d-vitamiinitaso voi olla kans yksi tekijä.

Osa kuitenkin tarvitsee mielialalääkkeen toipuakseen, mutta hyvin monella masentuneella itsehoito + juttuseura + aika parantaa myös vaivan.
 
Apuneuvo
Vogel Hyperiforce Nova on apteekista saatava reseptivapaa rohdosvalmiste, joka auttaa masennukseen. Se sisältää mäkikuismaa, joka tutkitusti toimii. Sen lisäksi sinun pitää keskustella jonkun kanssa elämäntilanteestasi. Jo se, että et uskalla puhua asiasta puolisollesi, on huolestuttavaa. Käy vaikka toisella paikkakunnalla yksityisellä terveysasemalla. Keinoja kyllä löytyy hoitoon pääsemiseksi, jos motivaatiota on riittävästi.
 
ap..
masentuneena on vaikea löytää motivaatiota. Lisäks mun pitäis kertoa miehelle asiasta jos menen jonnekkin kauemmas lääkäriin koska tarvitsen kyydin sinne.

mieheni ei kuitenkaan ymmärtäisi ja voisi sitten käyttää tuota masennusta tai mikä mulla nyt onkaan mua vastaan joskus jos vaikka eroaisimme että sais lapsen itselleen.
 
Mep
Osta myös kalanmaksaöljyä, 2rkl päivässä otat.
Omega 3:a on käytetty hyvin tuloksin masennuksen hoitoon; täällä on usein vinkattu siitä ketjuissa.

Syytä on varmaan pohtia, miksi olet masentunut ylipäänsä? Voisiko elämässäsi tehdä muutoksia jotka helpottaisivat oloasi? Käytämpä nyt jyrkkänä esimerkkinä vaikka, että välit mieheen ovat huonot tai työpaikalla simputetaan. Paraneminen on vaikeaa ennenkuin huonoista olosuhteista pääsee pois tai saa muuten niitä järjestykseen.
 
"vieras"
Jos masentaa ja väsyttää, niin ensimmäiseksi testauttaisin hemoglobiinin ja veren vitamiiniarvot, kilpirauhasen, keliakian, laktoosi-intoleranssin ja mahdollisen mykoplasman. Miettisin myös, syönkö terveellisesti, liikunko tarpeeksi sekä saanko tarpeeksi unta ja raitista ilmaa.
 
Saraldo
masentuneena on vaikea löytää motivaatiota. Lisäks mun pitäis kertoa miehelle asiasta jos menen jonnekkin kauemmas lääkäriin koska tarvitsen kyydin sinne.

mieheni ei kuitenkaan ymmärtäisi ja voisi sitten käyttää tuota masennusta tai mikä mulla nyt onkaan mua vastaan joskus jos vaikka eroaisimme että sais lapsen itselleen.
Mä kyllä suosittelisin kertomaan miehelle. Mielen sairastuminen ei ole hävettävä asia. Miksi pohdit sitä, että mies voisi saada lapset jos eroaisitte? Onko ero kuinka todennäköistä? Musta on lastensuojeluviranomaisillakin merkintä, mutta en silti pelkää sitä että mieheni koskaan käyttäisi sitä mua vastaan. Niin, ja masennuksen vuoksi lasta ei pois viedä, paitsi tietenkin siinä tapauksessa, että lapsen huolenpito laiminlyödään jollain lailla.

Mä en olisi päässyt siitä suosta ilman ulkopuolisen apua. Masennus, vitutus ja paha mieli on eri asioita. Jos ihminen on masentunut, siihen harvemmin auttaa pelkkä ulkoilu ja "hanki itsellesi kiva harrastus" -neuvo. Mä en loppujen lopuksi tiedä, kumpi auttoi enemmän: keskusteluapu vai lääkkeet. Mutta lääkkeet sai ainakin ahdistuksen poistumaan. Musta keskustelu on ihan ensiarvoisen tärkeää, siinä voidaan päästä sen masennuksen juurille ja voidaan alkaa muuttaman asioita.

Lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus, mutta mä ymmärrän, että on varmasti vaikea puhua jollekin, jonka tuntee jo entuudestaan. Jos nyt kuitenkin kertoisit sille miehelle ja hankitte sulle apua vaikka naapurikunnasta? Yksityinen on toki kalliimpi kuin kunnallinen, mutta ei nekään ihan maltaita maksa. Muistaakseni mun yksi yksityinen käynti maksoi jotain 70-80€. Mutta kalliiksi voi tulla sekin, jos et hanki apua.
 
"vieras"
siis kerrot miksi tunnet masentuneeksi itsesi? vai Onko vaan voimaton olo eikä vaan huvita mikään? Tai Sitten et tiedä itsekkään. Se voi olla sitten fyysistä. Monille vaikuttaa tuo kellojen siirtäminen. Elimistö ei pysy mukana tai allergia joka voi tehdä olon tukkoseks ja väsyneeks.
Kuvaile mitkä on tuntemukset ja johtuuko se ajatuksesta vai muuten vain tunnet olon vetämättömäks?
 
voi!
Syvällistä ajattelua ja itsensä kuuntelua, lepoa, terveellistä ruoka, pitkät yöunet, liikuntaa. Lukemalla aiheesta kirjoja ja toimimalla niiden ohjeiden mukaan. Onnistuu!
 
ap..
[QUOTE="vieras";26113408]siis kerrot miksi tunnet masentuneeksi itsesi? vai Onko vaan voimaton olo eikä vaan huvita mikään? Tai Sitten et tiedä itsekkään. Se voi olla sitten fyysistä. Monille vaikuttaa tuo kellojen siirtäminen. Elimistö ei pysy mukana tai allergia joka voi tehdä olon tukkoseks ja väsyneeks.
Kuvaile mitkä on tuntemukset ja johtuuko se ajatuksesta vai muuten vain tunnet olon vetämättömäks?[/QUOTE]

mä haluaisin tehdä kaikenlaista mutten jaksa enkä jaksa keskittyä mihinkään tai ajatella mitään monimutkaista.

Ja aina siis aina joka ikinen kerta kaikki menee pieleen tai tyssää johonkin jos yritän jotain tehdä.

Tunnen itseno tyhmäksi, arvottomaksi paskaksi ja kaikki tuntuu toivottomalta ettei elämä voi tästä paremmaksi enää muuttua ja hirveä yksinäisyyden tunne.
 
thaa
Sehän riippuu masennustasosta. Jos masennus menee vakavaksi, ei siitä ilman apuja selviä, eikä välttämättä lääkkeiden kanssa. Myöskään siinä vaiheessa ei käydä enää töissä/koulussa.

Jos lääkkeet ja terapiakaan ei auta, niin sähköhoito on myös yleinen hoitomuoto nykyään. Mutta itsestä myös riippuu, mitä olet valmis tekemään, ja kokeilemaan
 
"vieras"
Masennus ei ole kuule mikään ihme juttu niille lääkäreille, aika moni nappailee nykyisin masennuslääkkeitä ja niitä saa ihan terveyskeskuslääkäreiltä. Hommaa vaan masennuslääkkeet ihan niiltä tutuilta hepuilta. Masennuksessa ei ole mitään hävettävää! Itse sairastan vakavampaa häiriötä ja vierailen säännöllisesti psykiatrin pakeilla, koska kuuluu asialliseen sairauden hoitoon !
 

Yhteistyössä