voiko muka paracetamolista tulla riippuvaiseksi??

  • Viestiketjun aloittaja tähhh
  • Ensimmäinen viesti
Perun vähän puheitani, vastasin liian yleiseltä tasolta. Tietysti kaikista lääkkeistä voi syntyä riippuvuus, vaikka nasolista, mutta parasetamolia on maksatoksisuutensa vuoksi aika vaikea ottaa päivittäin niin suuria annoksia ilman että joutuu hoidettavaksi myrkytyksen takia ennen kuin riippuvuuden.
 
"vieraana"
Fyysisesti ei, mutta henkisesti kyllä, kuten mihin tahansa. Eli ei aiheuta sellaista riippuvuutta, kuin "kovemmat kipulääkkeet" tai huumeet, mutta henkisestihän voit jäädä koukuun ihan mihin tahansa "tarpeettomaan". Ts käytetään vain "tavan vuoksi".
 
ap.
Sitä mä vähän ajattelinkin että ainakin parasetamoli on niin mieto lääke että tuskin se mitään fyysistä riippuvuutta aihetta kun se tuskin kipuun edes auttaa. Sama taitaa olla buranan, ketorinin ja apiriininkin kanssa vai??
 
Sitä mä vähän ajattelinkin että ainakin parasetamoli on niin mieto lääke että tuskin se mitään fyysistä riippuvuutta aihetta kun se tuskin kipuun edes auttaa. Sama taitaa olla buranan, ketorinin ja apiriininkin kanssa vai??
Voi se olla mieto särkyä parantavalta vaikutukseltaan, mutta myrkkyä maksalle varsinkin säännöllisesti käytettynä. Jos käytät säännöllisesti, pyri eroon ja tarkistuta maksa-arvosi.
 
voivoivoi
Parasetamolista voi tulla niin sanottu särkylääkepäänsärky pitkäaikaisessa käytössä eli tavallaan lääkkeestä riippuvaiseksi. Maksa-arvot kannattaa tarkistuttaa kuten edellä on kehotettu.
 
vieraskin.
Parasetamoli on turvallinen käyttää, jos noudattaa annostusta ja maksa-arvot on olleet hyvät. Riippuvaiseksi ei parasetamolista tule eik siitä yleensä tule särkylääkepäänsärkyä.
 
kk4
Olen kans vähän aatellu että ei kai, tullu vaan mieleen kun olen säännöllinen emmerdalen katsoja ja siinähän on nyt suomen jaksoissa se Rhona lääkeriippuvainen ja vasta joutui sairaalaan ja lääkäri ihmetteli korkeita parasetamoli tasoja veressä ja ehdotti vieroitushoitoa. Mutta olen ajatellut että tuossa sarjassa se näyttelijä varmaan syö jotain parasetamoli+ koukuttava lääkeaine yhdistettä josta tullut riippuvuus.
 
"Juulianna"
Olen kans vähän aatellu että ei kai, tullu vaan mieleen kun olen säännöllinen emmerdalen katsoja ja siinähän on nyt suomen jaksoissa se Rhona lääkeriippuvainen ja vasta joutui sairaalaan ja lääkäri ihmetteli korkeita parasetamoli tasoja veressä ja ehdotti vieroitushoitoa. Mutta olen ajatellut että tuossa sarjassa se näyttelijä varmaan syö jotain parasetamoli+ koukuttava lääkeaine yhdistettä josta tullut riippuvuus.
Roolihahmonsa syö, ei näyttelijä itse.
 
kk4
No haloo, tottakai tarkoitin että siinä sarjassa näyttelee syövänsä ja olevansa riippuvainen. En ajatellut että tuota tarvitsee erikseen mainita: en siis luule että sarjan näyttelijät elävät omassa yksityiselämässään tuon sarjan elämää, heh. Vaikka provohan tuo vastaus taisi olla, piti kuitenkin nyt tarttua siihen ihan illan ratoksi :)
 
voivoivoi
Olisiko roolihahmo vetänyt panacod tyyppistä lääkettä. Siinä on koukuttavaa kodeiinia....

Yleensä ei tule särkylääkepäänsärkyä tai muitakaan ongelmia, mutta joukkoon mahtuu aina ihmisiä jotka ovat herkempiä kaikille lääkkeille tai niiden aineosille.
 
Veikkaisin että sarjassa riippuvuus on kehittynyt kodeiiniin jonka kyytipoikana paracetamoli on lääkkeissä. Kumminkin vierotusoireet on olevinaan aikaa fyysisiä ja rankkoja.

Ja koska Rhona käy katudiileriltäkin nappejaan hakemassa, niin tuskin pelkästä paracetamolista kyse, sitähän voisi ostaa apteekista mielin määrin ilman reseptiä :D
 
sgossf
Voi olla että ne ei 'saa' kertoa lääkkeeksi muuta kuin paracetamolia ettei jotkut saisi ideaa tuosta sarjasta... 'Ahaa tästä lääkkeestä/lääkeaineesta saa kicksit, lähdenpä hankkimaan'. Vähän sama kuin Salkkareissa oli 'omppuja' eikä mitään olemassa olevaa huumetta mainittu nimeltä. Vastuukysymyksiä, vaikkei tietenkään sarjaa voisi kenenkään järkevän mielestä syyttää vaikutteiden antamisesta.
 

Yhteistyössä