Voiko munasolun luovuttaminen aiheuttaa lapsettomuutta?

  • Viestiketjun aloittaja "Baba"
  • Ensimmäinen viesti
"Baba"
Tiedän, että näin voi olla JOS on tullut luovuksen yhteydessä jotain tulehduksia tai komplikaatioita, mutta onko se mahdollista muutenkin..? Olen joskus vuonna 2006 luovuttanut munasolun ja nyt yritämme saada omaa ensimmäistä lasta - eikä ole vielä tärpännyt. Mietin peloissani, että voiko syynä olla tuo luovutus...

Onko täällä ketään joka olisi tullut raskaaksi luovutuksen jälkeen?
 
wefweff
Mä luovutin munasoluja ja mulle sanottiin silloin, että se voi aiheuttaa lapsettomuutta. Ennen luovutusta tulin tosi helposti raskaaksi, joka kerta 1-3 kiertoa ja osuma - luovuttamisen jälkeen raskaus ei ole onnistunut vaikka tutkimusten mukaan kaiken pitäisi olla OK. Edes hormonihoidot, inssit jne ei ole auttaneet, koeputkihommeleihin mun rahat ei riitä.

Mun tutut, jotka on luovuttaneet, ei ole tulleet raskaaksi ilman hoitoja, clomit tai femarit on vissiin olleet ne käytetyimmät keinot jos oikein muistan.
 
wefweff
ja mä olen siis yrittänyt lasta yli 10 vuotta .. eli siitä asti, kun luovutin munasoluja. Nyt alkaa tulla ikäkin jo vastaan, että ei vaan taida mun perheeseen enää vauvaa tulla.
 
ap.
Mä luovutin munasoluja ja mulle sanottiin silloin, että se voi aiheuttaa lapsettomuutta. Ennen luovutusta tulin tosi helposti raskaaksi, joka kerta 1-3 kiertoa ja osuma - luovuttamisen jälkeen raskaus ei ole onnistunut vaikka tutkimusten mukaan kaiken pitäisi olla OK. Edes hormonihoidot, inssit jne ei ole auttaneet, koeputkihommeleihin mun rahat ei riitä.

Mun tutut, jotka on luovuttaneet, ei ole tulleet raskaaksi ilman hoitoja, clomit tai femarit on vissiin olleet ne käytetyimmät keinot jos oikein muistan.
Eikä...? :( Kauheeta... Mulle sanottiin vain, että luovuttaminen SAATTAA aiheuttaa lapsettomuutta JOS tulee jotain komplikaatioita tai tulehduksia...

En ikinä anna anteeksi itselleni jos on niin, että tästä syystä en voi saada omaa lasta...
 
"plop"
Hakeudu lapsettomuus tutkimuksiin. Luovuttaminen tuskin vaikuttaa kykyysi tuottaa munasoluja. Tulehdukset yms voi tukkia munanjohtimet, ja sitä kautta estää hedelmöittymisen ja raskautumisen. Toisaalta moni tahattomasti lapseton onraskautunut luomusti useammankin rankan hoidon jälkeen, joten voi olla että syy ei luovutuksessa ole.

Ja oletko ihan varma ettei syy olisi miehessä? 30% tapauksissa syy on miehessä, 30% naisessa ja 30% molemmissa, 10% jää selittämättömiksi.
 
ap.
[QUOTE="plop";23100722]Hakeudu lapsettomuus tutkimuksiin. Luovuttaminen tuskin vaikuttaa kykyysi tuottaa munasoluja. Tulehdukset yms voi tukkia munanjohtimet, ja sitä kautta estää hedelmöittymisen ja raskautumisen. Toisaalta moni tahattomasti lapseton onraskautunut luomusti useammankin rankan hoidon jälkeen, joten voi olla että syy ei luovutuksessa ole.

Ja oletko ihan varma ettei syy olisi miehessä? 30% tapauksissa syy on miehessä, 30% naisessa ja 30% molemmissa, 10% jää selittämättömiksi.[/QUOTE]

Mitään ei ole vielä tutkittu koska emme ole yrittäneet vielä vuotta.
 
"ammu"
Eläinkunnan puolelta voin kertoa, ihmisistä ei ole kokemusta... Esimerkiksi alkionsiirto.
Amerikassa voidaan jalostushuipuilta, hyväsukuisilta hiehoilta (poikimaton naarasnauta) ottaa alkioita, jolloin saadaan hyvää perimää levitettyä moninkertaisesti, kuin mitä tämä hieho ehtisi elinikänänsä poikimaan. Alkiot istutetaan "huonompiin" lehmiin ja hiehoihin, joilla esim. sellaisia vikoja, joiden ei haluta peritytyvän.

Nämä hiehot eivät välttämättä tule itse sen jälkeen tiineiksi.
Ne eivät välttämättä koskaan poi´i, vaan koko elämänsä luovuttavat toisille lehmille/hiehoille alkioita, ja elävät "herroiksi" ilman poikisen tuomaa riskiä ja rasitusta...
 
Tietenkin se voi aiheuttaa lapsettomuutta, mutta se lienee yhtä todennäköistä kuin että jään 2 min kuluttua auton alle ja kuolen.

Mä olen luovuttanut nyt kahdesti ja edelleen näyttää kroppa toimivat kuten pitääkin. Raskautta emme ole yrittäneet, mutta kai sekin nyt sentään jotakin kertoo, että kun ensimmäisestä luovutuksesta oli kulunut 3kk ja luovutin uudestaan, tuli hyviä munasoluja peräti 15 kpl.
 
ap.
Tietenkin se voi aiheuttaa lapsettomuutta, mutta se lienee yhtä todennäköistä kuin että jään 2 min kuluttua auton alle ja kuolen.

Mä olen luovuttanut nyt kahdesti ja edelleen näyttää kroppa toimivat kuten pitääkin. Raskautta emme ole yrittäneet, mutta kai sekin nyt sentään jotakin kertoo, että kun ensimmäisestä luovutuksesta oli kulunut 3kk ja luovutin uudestaan, tuli hyviä munasoluja peräti 15 kpl.
Ok. Kiitos vastauksesta :)

Onko ketään joka olisi tullut luovutuksen jälkeen raskaaksi...?
 
"vieras"
Järjellä ajateltuna aika epätodennäköistä, jos ei sitten mitään komplikaatioita tule. Luovutin nyt vasta toista kertaa, mutta emme ole vielä tehneet varsinaista päätöstä lapsen yrittämisestä omalle kohdalle - voin ehkä sitten tulla kertomaan lopputuloksen :) Olen tullut neljä kertaa raskaaksi ekasta kerrasta ja molemmilla luovutuskerroilla on saatu reilusti yli 20 munasolua. Mitään ongelmia ei ole tullut kuukautisten tms. kanssa.

Voihan sulla ap ikäkin tehdä jo monenlaista, entä onko miehesi tutkittu? Onko hänellä lapsia ennestään?
 
"vieras"
riippuu varmasti ihmisestä miten munasarjat toimii muutenkin ja onko toimenpiteessä ollut jotain häikkää. vaikka tuskin lapsettomuus herkästi tulee, jos vaikka saisit jonkin esim. tulehduksen sarjoihin toimenpiteestä joka heti hoidetaan. olen ollut lapsettomuushoidoissa itse ja useasti punkteerattu munasolut, silti tärppäsi luomu ihme, joka tosin päättyi keskenmenoon. mulla muunasarjat toimivat edelleen hyvin. nyt tosin ovat lepotilassa, kun olen onnellisesti raskaana.

Minusta ei ole syytä huoleen. Kauan olette yrittäneet???
 
Tietenkin se voi aiheuttaa lapsettomuutta, mutta se lienee yhtä todennäköistä kuin että jään 2 min kuluttua auton alle ja kuolen.

Mä olen luovuttanut nyt kahdesti ja edelleen näyttää kroppa toimivat kuten pitääkin. Raskautta emme ole yrittäneet, mutta kai sekin nyt sentään jotakin kertoo, että kun ensimmäisestä luovutuksesta oli kulunut 3kk ja luovutin uudestaan, tuli hyviä munasoluja peräti 15 kpl.
Ei se muuten välttämättä kerro mitään sun kropan omasta toiminnasta.

Mutta, ap:nä minä tutkituttaisin miehen sperman.
 
"vieras"
Olen ollut kahdesti punktiossa ja ovulaatio pelaa silti. Olen siis itse hoidoissa. Raskaaksi tuleminen on monimutkaisempi juttu kuin kuvitella saattaa, lapsilykky yhdestä-kahdesta ei vielä kerro, saadaanko kolmatta. Eli kannattaa tutkituttaa muutkin asiat kuin se munasolu-asia
 
"huoh"
Mun mahikset raskautua on todellakin pienentyneet munasolujen keräyksen jälkeen. Sen lisäksi koin keskenmenon, jonka takia jouduin vielä kaavintaankin -> mahikset mitättömät
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23101859:
Ei se muuten välttämättä kerro mitään sun kropan omasta toiminnasta.

Mutta, ap:nä minä tutkituttaisin miehen sperman.
No totta hitossa se jotakin kertoo :D Ei niiitä munosaoluja sinne kroppaan hoitojen vuoksi ilmesty, vaan kyllä ne on sinne ilmestyneet ihan omasta takaa. Eli ainakaan mun munasoluni eivät ole kadonneet kuin tuhka tuuleen, vaan niitä riittää edelleenkin.
 
ap.
[QUOTE="huoh";23101919]Mun mahikset raskautua on todellakin pienentyneet munasolujen keräyksen jälkeen. Sen lisäksi koin keskenmenon, jonka takia jouduin vielä kaavintaankin -> mahikset mitättömät[/QUOTE]

Mistä päättelet että johtui luovutuksesta...? Ja ei kai kaavinta välttämättä pienennä mahdollisuuksia raskautua..?
 
Saa ra
Olen saanut ns. "iltatähden" luovutusten jälkeen, eikä itselläni ainakaan ollut mitään ongelmia.
Mitä olen lapsettomuushoidoissa käyneen ystäväni kanssa vertaillut, niin ei tuo munasolujen luovutus hirveästi eroa lapsettomuushoidoissa käytetyistä menetelmistä, joten en oikein ymmärrä, miten tuo luovutus sellaisenaan muka aiheuttaisi lapsettomuutta. Tottakai jos joku tulehdus tms. tulee, mutta jos kaikki menee ihan hyvin.
 
fweffwe
Tietenkin se voi aiheuttaa lapsettomuutta, mutta se lienee yhtä todennäköistä kuin että jään 2 min kuluttua auton alle ja kuolen.

Mä olen luovuttanut nyt kahdesti ja edelleen näyttää kroppa toimivat kuten pitääkin. Raskautta emme ole yrittäneet, mutta kai sekin nyt sentään jotakin kertoo, että kun ensimmäisestä luovutuksesta oli kulunut 3kk ja luovutin uudestaan, tuli hyviä munasoluja peräti 15 kpl.
Mulla on munasoluja, se on tutkittu ultralla. Munajohtimet on auki, kohdussa kaikki ok.Mutta raskaaksi en enää tule - syy on hyvin luultavasti tossa munasolujen luovutuksessa. Munasolujen määrä edelleenkin suuri, luovutuksessa niitä oli noin 7-10/ munasarja.

Ja joo, mulla on munasoluja luovuttaneita kavereita, jotka on saaneet lapsen clomien tai femarien avulla, luomuna ei ole raskautunut kukaan.
Ja kyllä Hesassa saa lapsettomatkin luovuttaa, moni klinikka kun haluaa vaan niitä munasoluja, niillä tienaa aika kivasti.
 

Yhteistyössä