Voiko mustaa pyykkiä pestä 60 asteessa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Pesin tumman pyykin 40 asteessa, kone oli liian täynnä ja pyykki jäi ummehtuneen hajuiseksi.

Tämän jälkeen putsasin koneen, siis nukkasihtiä myöten ja pesin tyhjänä 90 asteessa.

Pesin sitten vaaleaa pyykkiä 60 asteessa ja tuli tosi puhtaan tuoksuista. Pelkään ettei se paha haju lähde 40 asteessa. Eli voisko yhden kerran pestä mustan pyykin 60 asteessa?

Ei kai niille mitään ihmeitä voi tapahtua?
 
"vieras"
Puuvillaista voi pestä, mutta siinä on se juttu, että kuudessakympissä pesurytmi on koneessa rankempi, niin voi vaikuttaa väreihin. Kerrasta ei silti mitään tapahdu.
 
Nykyaikana ovat varmaan jo yleistyneet sellaiset tosi nerokkaat, pienet laput, joita on ommeltu kiinni joihinkin tekstiileihin. Niissä lapuissa on sellaisia omituisia symboleita, joilla opastetaan tekstiilille sallituista ja vahingollisista hoitotoimenpiteistä. Symboleihin löytyy varmasti selvennykset myös intternetistä.
 
"alkup."
Voi pestä. ei 40 asteessa mitkään pöpöt lähe. etkai vaan alkkareita ja sukkia ole 40 asteessa pessy..? :(
No en kyllä alkkareita, aina 60 asteessa. Mut täytyy myöntää et mustat sukat menee 40 asteen pyykkiin.

Ehkä pitää nekin alkaa 60 asteessa pestä. Tosin en mä kyllä tiedä tarviiko ne ihan pöpöttömäksi saada. Me ei kuitenkaan hikoilla sukkia, kun ei ole miestäkään talossa.
 
"alkup."
[QUOTE="jaa";25575745]En ees tiennyt, ettei mustaa pyykkiä saisi pestä 60 asteessa. Aina pesen eikä vaatteille ole tapahtunut mitään.[/QUOTE]

Ainakin mitä tummia vaatteita mulla on niin usein niissä vain 40 asteen pesu. Toki niitä saa pestä 60 asteessakin, mutta väri vai haaleta.
 
Pitää
[QUOTE="jaa";25575745]En ees tiennyt, ettei mustaa pyykkiä saisi pestä 60 asteessa. Aina pesen eikä vaatteille ole tapahtunut mitään.[/QUOTE]

Ei se mitään, tehdään tästä kuitenkin uusi "palstasääntö", miten asiat PITÄÄ/EI PIDÄ tehdä. Elämämme on entistä ihanammin rajoittunutta :)
 
[QUOTE="alkup.";25575763]Ainakin mitä tummia vaatteita mulla on niin usein niissä vain 40 asteen pesu. Toki niitä saa pestä 60 asteessakin, mutta väri vai haaleta.[/QUOTE]

Ei se haaleneminen pesulämpätilasta johdu, vaan pesuaineesta :D
 
"alkup."
[QUOTE="Sirkkeli";25575972]Minä en osta enää sitä mustalle pyykille osoitettua pesuainetta, koska siitä jää ummehtunut haju pyykkiin. ootko sitä käyttänyt nyt?[/QUOTE]

En ole.
 

Yhteistyössä