voiko olla jotain haittaa kun laihdun raskaana?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
olen nyt raskauden puolivälissä, ja tähän mennessä paino on laskenut reilun kilon. Olin jo alunperinkin hyvin hoikka. Vauvalla on tähän mennessä ollut kaikki hyvin, mutta neuvolasta sanottiin että voisin rueta syömään enemmän. Omasta mielestäni kuitenkin syön aika paljonkin, ja syön juuri sitä mitä mieli tekee.
Ei kai tästä voi olla vauvalle mitäänn haittaa? Kai se kuitenkin ottaa omansa kun tosiaan en millään nälkäkuurilla ole vaan syön melkeimpä enemmän kuin mieheni :)
Ultrassa vauvalla oli kaikki hyvin, oli kuulemma todella vilkas ja vastasi viikkoja, mutta oli hänkin keskimääräisiin kokoihin nähden pieni.
 
"veeras"
Mä kauhistelin mun painoa neuvolassa kun punnittiin,niin neuvolantätsy tokas vaan "parempi tämä,pidin juuri sylissä vauvaa jonka äidillä tuli vaan kilo raskaudenaikana ja voit kuvitella miten rääpäle oli vauva" Mutta tais olla melkeen anorektikon puolella se äiti kun tollai tokasi.. :eek:
Eiköhän ne neuvolassa ota kunnolla syyniin,jos alkaa siltä vaikuttaa.
 
"vieras"
minun lähtömittani olivat 165 ja paino 53.

Raskausviikkoja ollessa 13, painoni oli 50.
Nyt viikkoja 20, paino 52. Syön todella paljon. Usein pieniä annoksia. Usein iltapainotteisesti. Terveellisesti toki, mutta aivan riittävästi ja monipuolisesti kaikkea.
Normaalisti aineenvaihduntani on todella huonoa, nyt raskaana aineenvaihduntani on vilkastunut todella paljon joten lieneekö laihtuminen sitten tästä johtuvaa!?
 
samoissa mitoissa
[QUOTE="vieras";23054090]minun lähtömittani olivat 165 ja paino 53.

Raskausviikkoja ollessa 13, painoni oli 50.
Nyt viikkoja 20, paino 52. Syön todella paljon. Usein pieniä annoksia. Usein iltapainotteisesti. Terveellisesti toki, mutta aivan riittävästi ja monipuolisesti kaikkea.
Normaalisti aineenvaihduntani on todella huonoa, nyt raskaana aineenvaihduntani on vilkastunut todella paljon joten lieneekö laihtuminen sitten tästä johtuvaa!?[/QUOTE]

Mulla lähtömitat ovat lähes samat ja raskautta on nyt takana 30 viikkoa. Kiloja on tullut 9. Spurtti kilojen osalta tais osua viikoille 20 - 25 kun painoa tuli 700 gr viikossa.

Onko tämä 1. raskautesi? Tai siis mietin sitä, että kun itellä on 2. raskaus, niin tiedän, että tarvitsen lisäpainoa imetystä varten. Uskoisin, että vauva saa kyllä omansa, vaikkei sulla paino juuri nousisi, mutta voit itse mennä vähän huonompaan kuntoon kun normaalisti. Ja jos tarkoitus on imettää, niin tarvitset silloin enemmän energiaa eikä lisäravinnosta olisi haittaa. Jos ei ole ns. läskiä mitä ottaa, lähtevät lihakset.

Sanoit, että aineenvaihduntasi oli aiemmin hidasta, mutta paino on musta silti aika matala alunperinkin.
 
dbfdsjb
Paino alkaa usein kertyä vasta puolivälistä eli ei tuossa hätää. Itse olin -6kg pahoinvoinnin vuoksi tuossa vaiheessa. Ja ehti tulla vielä ne 20 kg lisää! Mä en ainakaan tahallaan alkaisi mitään mässäystä vaan söisin kuten ennenkin. Vasta jos seuraavien kuukausien päästä ei tule painoa ja on hoikka, niin sitten voisin alkaa hieman vetelemään kermaa ;) voi kauhistus jos itte olisin tuossa vaiheessa alkanut syömällä syömään! Olisin lihonut kuin pieni sika.
 
kaksi ystävääni on laihtunut odotusaikana. toinen heistä oli ehkä hieman ylipainoinen laskurienmukaan. hän laihtui aluksi runsaasti,lopulta paino nousi alle kilon. kun lapsi syntyi oli 10kg miinuksella lähtöpainoon. lapsi oli samankokoinen kun muutkin hänen lapsensa.

toinen ystäväni oli jo alunperinkin laiha. painoo lähti pahoinvoinnin vuoksi muutamia kiloja ja nousi sitten takasin lähtöpainoon loppua kohden. periaatteessa ei tullu alinkaan + - 0 lapsi oli muistaakseni 3kg kun syntyi.

musta on kaunista kun äiti on sopusuhtainen ja ihana vauvamasu :) itte lihoin joka raskaudessa monta kiloa heti kun pissasin testiin plussan.. ;)
 
"piip"
Mä laihduin alkuraskaudessa 3 kiloa (12.viikkoon mennessä). Sitten kilot tuli takaisin ja vielä 10 lisää :)
Mutta mulle sanottiin silloin, että joidenkin paino laskee eikä nouse raskauden aikana eikä se oo vakavaa. Neuvolassa tietävät varmaan.
 
"vieras"
Mulla lähtömitat ovat lähes samat ja raskautta on nyt takana 30 viikkoa. Kiloja on tullut 9. Spurtti kilojen osalta tais osua viikoille 20 - 25 kun painoa tuli 700 gr viikossa.

Onko tämä 1. raskautesi? Tai siis mietin sitä, että kun itellä on 2. raskaus, niin tiedän, että tarvitsen lisäpainoa imetystä varten. Uskoisin, että vauva saa kyllä omansa, vaikkei sulla paino juuri nousisi, mutta voit itse mennä vähän huonompaan kuntoon kun normaalisti. Ja jos tarkoitus on imettää, niin tarvitset silloin enemmän energiaa eikä lisäravinnosta olisi haittaa. Jos ei ole ns. läskiä mitä ottaa, lähtevät lihakset.

Sanoit, että aineenvaihduntasi oli aiemmin hidasta, mutta paino on musta silti aika matala alunperinkin.
Tämä on toinen raskauteni. Esikoisen kanssa otin kiloja 10 koko raskausaikana, lähtöpainoa oli silloin n. 10kg enemmän.
Harrastan juoksua useita kertoja viikossa, joten se ehkä pitää painoni alhaalla, juoksen 10km lenkkejä joka varmasti kuluttaa..
Aineenvaihduntani ennen raskautta - isommalla hädällä kävin MAX 1 kerran viikossa, nyt melkein päivittäin! Olen siitä tosi onnellinen.. joskus on tosi tukala olla jos vatsa ei toimi!

Ole huoleti - neuvola sanoi minulle että vauva kyllä ottaa omansa äidin kropastaan ja varsinkin hoikat äidit jotka ei juurikaan lisää syömistään, saattaa laihtua raskausaikana..
 
"vieras"
Uusimmat tutkimukset ovat todistaneet, että vauva ei saa kaikkea tarvitsemaansa, jos äiti pysyy erittäin hoikkana raskauden loppuun saakka ja syö liian niukasti kaikkea.

Lapsille (joiden äiti syönyt niukasti raskauden ajan) kehittyy helpoimmin sitten aikuisena mm. diabetes, vyötärölihavuutta ja kohonnutta verenpainetta.

Ja siis mä kyllä oletan, että sä syöt niukemmin, kuin mitä itse ymmärrätkään.
 
"vieras"
Keskiviikko 19.1.2011 klo 13.15 (Iltalehti)

Niukalla raskauden aikaisella ruokavaliolla voi olla vakavia vaikutuksia sikiöön.


Raskauden aikana ei kannata tinkiä riittävästä ja terveellisestä ruoasta.

Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan syömisen vähentäminen tai laihduttaminen raskauden alkuvaiheessa voi häiritä sikiön aivojen kehittymistä. Teksasin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan raskauden ensimmäisellä puoliskolla ei tulisi tinkiä täysipainoisesta ruokavaliosta.

- Se on kriittinen ajanjakso, jolloin monet neuronit ja aivojen toimintaa tukevat solut kehittyvät, kuvailee tutkimusryhmää johtanut tohtori Peter Nathanielsz.

Tutkijat vertailivat kahta raskaana paviaaniryhmää. Niistä toisen jäsenet saivat syödä niin paljon kuin he halusivat alkuraskauden aikana. Toisen ryhmän paviaanit saivat noin kolmanneksen vähemmän ruokaa. Silti niiden ravitsemus oli samalla tasolla kuin monien raskaana olevien amerikkalaisnaisten on.

Tutkijoiden mukaan heikompi ravitsemus näkyi sikiöiden aivoissa sekä solu- että molekyylitasolla. Useat aivojen kehitystä säätelevät geenit eivät muodostuneet normaalisti.

- Tämä viittaa siihen, että ravitsemus on keskeisessä roolissa sikiön kehityksessä, kuvailee Laura Cox tutkimusryhmästä Health24:n mukaan.

Nuorimmat ja iäkkäimmät äidit riskiryhmää

Nathanielszin mukaan erityisesti teini-ikäisten ja iäkkäiden odottajien tulee kiinnittää huomiota ruokavalioonsa. Teiniäitien sikiöt eivät välttämättä saa kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita. Nuori äiti voi olla vielä itsekin kasvuiässä, jolloin keho käyttää ravintoaineita omaan kehitykseensä. Iäkkäämmillä odottajilla taas verenkierto toimii heikommin, minkä vuoksi myöskään ravintoaineet eivät siirry sikiöön yhtä tehokkaasti kuin nuoremmilla.

Tutkijoiden mukaan raskaudenaikaisen aliravitsemuksen haittavaikutukset voivat näkyä läpi koko elämän. Äidin niukka ravinnonsaanti voi näkyä muun muassa alhaisempana älykkyysosamääränä ja käyttäytymishäiriöinä.
 
"viivi"
Alkuraskaudessa painonlasku on hoikillakin ihan normaalia, varsinkin jos on kovasti pahoinvointia, mutta puolivälin jälkeen ei hoikalla saisi paino enää laskea, koska se on viite siitä ettei sikiökään saa tarpeeksi ravintoa. Olen itsekin erittäin hoikka ja ensimmäisessä raskaudessa sain moneen kertaan kuulla ettei paino nouse riittävästi (paino nousi 16 kiloa yhteensä) ja sikiö kasvoi alakäyrillä ja vauva syntyi yliaikaisena ja kovin pienikokoisena. Nyt odotan toista ja jo viikolla 12 olen saanut ensimmäisen kerran kuulla, että painoa pitäisi jo tulla. Jos sinulle on jo kerran neuvolassa suositeltu kasvattamaan annoskokoa, niin suhtautuisin siihen kyllä ihan vakavuudella. Syö viisi ateriaa päivässä ja jos jo syöt, niin mieti mitä voisit annoksiisi lisätä.
 
v
Mun paino laski raskauden aikana 7 kiloa, mutta olin ylipainoinen ja todettiin myös rd. Söin kuitenkin ohjeistuksien mukaan ja vauva painoi syntyessään aikas tasan neljä kiloa. Synnytyksen jälkeen olin kaiken kaikkiaan 15 kiloa kevyempi.
 

Yhteistyössä