voiko olla??...

  • Viestiketjun aloittaja hannuli
  • Ensimmäinen viesti
hannuli
Meillä tyttö on nyt 2,5kk..alussa ei ollu mitään oireita ekan kuukauden aikana vaikka perheeseen kuuluukin myös koira..sitten tyttö alko olla öisin tukkonen mutta neuvola tädin mukaan johtunee kuivasta sisäilmasta kun ei muuten kuin öisin vaivaa ja menee keittosuolaliuksella huuhtelemalla ohi. Tyttö syö hyvin eikä tukkosuus haittaa nukkumistakaan.
nyt eilen huomasin toisessa silmäluomessa punasen läiskän jossa on pieniä näppyjä..ja tänään on molemmat silmäluomet ollu punertavat ja näppyset sekä silmät selvästi kutisee kun tyttö niitä hankaa..
Voiko olla allergiaa? Ja voiko olla allergiaa koiralle näin yhtäkkiä?
Mitä nyt pitäis sitten tehdä?
On tosi paha olo jo valmiiks kun tätä oon pelänny alusta saakka että joudutaan antaa koira pois vauvan allergian takia..
auttakaa te jotka tiedätte vähän enemmän näistä jutuista!!
Huomenna oon menossa neuvolaan..
 
Voi tietenkin johtua ihan muustakin ja mennä itsellään ohi, toivottavasti. Oletteko itse allergisia jollekin, esim. siitepölyt, kissa, jokin ruoka-aine? Allerginen taipumus on kuitenkin aika periytyvää, joten jos teillä itsellä allergioita, niin lapsellakin saattaa olla. Varmistus siitä ettei johdu koirasta, pitäis kokeilla koirattomalla ajalla. Tietysti allergialääkäri vois tehdä myös verikokeet ja ihotestit. Ne eivät kuitenkaan aina kerro totuutta. Mutta jos sinua epäilyttää ja teillä on vakuutus, niin menkää yksityiselle allergialääkärille, toimii kaikki nopeammin kuin neuvolan ja kunnallisen puolen kautta.

Koiraton aika pitäis varmaan olla ainakin pari viikkoa ja sit pitäis siivoilla kunnolla ja vaihtaa lakanat ja pestä sänkyvaatteet, niin olis varmasti koirapöly poissa.

Nyt ollut myös paljon koivun siitepölyä ja vaikka sanotaan että ihan pieni ei vielä reagoi siitepölyille, niin meillä on reagoitu jo ihan vauvana, ollut tukkoisuutta, silmien punoitusta ym. Mennyt heti ohi, kun kukinta loppunut. Kaikilla on sitten 1v:stä alkaen ollut allergialääkitys koivuaikana.
 
hannuli
kiitos äitylix3!!!
itse olen siitepöly allerginen mutta sekin on ihan oma diagnoosi..joinakin keväinä saan paljon oireita, välillä en ollenkaan..
kokeilin sivellä ihoalueille varovasti vähän hydrokortisonia ja punotus laskeutu heti vähän..
no saa nähdä mitä neuvolassa neuvotaan..
 
Tänä keväänä on aika paha tilanne, koska koivu ja leppä ovat kukkineet samaan aikaan (mitä ei yleensä tapahdu). Siitepölyn määrä lisäksi vaihtelee vuosittain, joten ei ole mikään ihme, jos joinakin vuosina sinulla on ollut eriasteisia oireita. Eiköhän neuvolasta osata laittaa eteenpäin ja ainahan voit itsekin tilailla allergialääkärille aikaa.
 
Voi olla myös siitepölyallergiaa, tai jopa jotain mitä oot ite syöny jos imetät..
a eikös se ollu nii ettei hydrokortisonia sais laittaa silmien alueelle? *muistelee ja raapii päätään* Ja koirattomuutta jos kokeilette ni se on n.30päivää minkä eläinpöly on asunnossa...
 
tuli noita vastauksia kukiessa mieleeni et onko koira antanut ennen oireiden ilmaantumista vauvalle pusuja koska silmien alue on herkkä siin sinne voitulla vaikka tulehdus jos vielä oire jatkuu niin käytä vauva lääkärillä niinvoit saada vauvalle lääkettä oireisiin :/
 
hannuli
Neuvolassa sanottiin että ei ole kyse allergiasta vaan silmien iho on vaan niin kuiva että kun tyttö niitä hankaa esim väsyneenä niin iho ärtyy ja alkaa kutista ja punottaa..(siis mä asun täällä Ruotsin puolella, joten ohjeet voi olla vähän eri kun siellä...)
Lääkkeeksi käskettiin sivellä rintamaitoa silmäluomille..ensin olin vähän skeptinen tälle ohjeistukselle mutta se kyllä toimii..silmät on paljon paremmassa kunnossa jo nyt vuorokauden jälkeen..( joo se hydrokortisnoni ei ollu kauheen hyvä juttu neuvolan mukaan, mutta yhden kerran sitä vaan ehdin laittaa joten tuskin on pahempaa hallaa tehny..)
Koira on saanut pussailla tyttöä vaan jalkoihin ja välillä nuolasee niskasta..oon pitäny tosi tarkkaan poissa naamasta ettei vaan ärtyis se iho..
Neuvolan mukaan ( tiedän että tästä älähtää nyt moni) allergisia oireita tulee vasta yleensä vuoden kahden iässä..
 
Aleksia harmaana
Hei!

Meidän tytöllä alkoi saman ikäisenä oireilla maitoallergia aivan samoin oirein kuin teill. Eihän se nyt teillä välttämättä ja toivottavasti ole sama syy mutta meilklä syyski lopulta todellakin paljastui maitoallergia ja muut ruoka-aineallergiat.
 
Ja unohdin äsken laittaa kommentin tuohon että allergiat alkavat vasta vuoden kahden iässä. Näin kai pääsääntöisesti todellakin on eläin- ja siitepölyallergioiden suhteen, varmaan poikkeuksiakin löytyy. Ruoka-aineallergiathan sitten ovat enemmän imeväisikäisten ja leikki-ikäisten vaiva joka sitten usealta väistyy kouluikään mennessä toisin kuin nuo muut allergiat.
 
hannuli
aleksia
oliko matioallergiassa muita oireita? mä oon aina luullu että tulee lähinnä vatsaoireita tai näppyjä esim. peppuun ja koko naamalle..mutta en ole koskaan kuullu että olis tukkosuutta ja punotusta silmäluomilla..
sinänsä mielenkiintosta, en edes ajatellu että kyseessä olis joku ruoka-aine allergia..itse olen maidolle hieman yliherkkä, siis laktoosittomia tuotteita käytän..
kiitos kun jaksatte kanssani näitä vatvoa!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2006 klo 13:00 hannuli kirjoitti:
aleksia
oliko matioallergiassa muita oireita? mä oon aina luullu että tulee lähinnä vatsaoireita tai näppyjä esim. peppuun ja koko naamalle..mutta en ole koskaan kuullu että olis tukkosuutta ja punotusta silmäluomilla..
sinänsä mielenkiintosta, en edes ajatellu että kyseessä olis joku ruoka-aine allergia..itse olen maidolle hieman yliherkkä, siis laktoosittomia tuotteita käytän..
kiitos kun jaksatte kanssani näitä vatvoa!!!
Oli meillä vatsaoireitakin. Jokainen on oma yksilönsä ja oireilee tavallaan, näitä on todella hankala vertailla. Omakohtaisia kokemuksia on toki hyvää jakaa muille niin saattaa sieltä jotakin apuakin löytyä =). Neidillä punoitti aluksi vain toinen silmäluomi, myöhemmin tuli mukaan myös pepun punoitus. Ja alusta asti tyttö oli ihan tukossa siihen asti kun maito jäi kuvioista pois. Muita iho-oireita ei ole oikeastaan ollut (nyt viime aikoina selkä on hieman kuivunut) ja neiti on nyt jo 4-vee. Jos kyse olisi maitoallergiasta niin kyllä teilläkin jotakin mahaoireitakin kenties olisi. Oletko harkinnut ilmankostuttajaa? Monet ovat löytäneet siitäkin avun tukkoiseen oloon. Koira-allergiaan en vielä noin pienellä usko. Meillä nyt tyttö alkanut oireilla koiralle, paljon on muitakin allergioita jo matkassa. Poika 1-vee myös ruoka-aineallerginen mutta kyllä näiden kanssa pärjää :D <br><br>
 

Yhteistyössä