Voiko ovulaation millään varmistaa tapahtuneen?

Eli eikös se niin ole että vaikka sais positiivisen ovulaatiotestin niin ovista ei silti välttämättä tapahdu? Ite en ole ikinä tuntenut ovulaatiota eikä sitä mulla kovin usen varmasti ole tapahtunutkaan kun on PCO.
Nyt tässä kierrossa tikuttelin ja viivat vahvistu vahvistumistaan kunnes kp14 tuli todella selkeä plussa ja sen jälkeen viivat taas alko haalistumaan. Limat on ollut tosi runsaat ja kp15 tuli ainakin omasta mielestä kunnon ovislimat kertarysäyksellä ja sen jälkeen vuoto on alkanut vähenemään. Voinko siis olettaa että ovis ois oikeesti tapahtunut?
Ja pystyykö verikokeilla näyttämään varmaksi sen että ovis on tapahtunut, vai miten se nyt meni?
 
Huomenta muisku :wave:

Ovistestit, limat ja lämmönmittaukset tosiaan antaa viitteitä ovulointiin, muttei voi taata niillä, että ovis on/ollut. Luteaalivaiheen verikokeella (s-prog, kp 19-21 muistaakseni) saadaan tietoa onko munasolu irronnut, mutta sitten taas itse munasolusta ei tietoa saa millään...

HusLab sanoo viitearvoista näin:

Luteaalivaiheessa mitattu kohonnut progesteronipitoisuus (yli 8 nmol/l 5-8 päivää ennen kuukautisten alkua) osoittaa ovulaation tapahtuneen. Keltarauhastoiminta katsotaan normaaliksi, jos yksi arvo 5-8 päivää ennen kuukautisten alkua ylittää 25 nmol/l tai kolmen arvon yhteissumma ylittää 45 nmol/l, kun näytteet on otettu 5-10 päivää ennen kuukautisten alkua.

Mulla viimeksi mitattu arvo oli kp19 60nmol/l ja pcon takia clomit käytössä. Toivottavasti oli jotain apua kysymykseesi :wave:
 
Muisku,

Itse sain lääkäriltäni ohjeen käydä s-prog-verikokeessa 7 vuorokautta ovulaatioplussan jälkeen. Kävin siinä itse asiassa kaksikin kertaa, kun tuo ovulaation toteutuminen epäilytti, sillä minulla ei ole siitä mitään erityisiä tuntemuksia. Kuitenkin kummallakin kerralla ovulaatio oli s-prog-arvon mukaan tapahtunut.

Itselläni on todettu pco sekä endometrioosiepäily ja hoitona käytetty 4 kierron ajan clomifenia. Nyt hoidoissa taukokierto, kun kävin munatorvien aukiolotutkimuksessa, mutta ensi kierrosta jatketaan taas clomeja. Mikäli tärppiä ei tule 2-3 kk aikana, niin sitten siirrytään suoraan ivf-hoitoihin.
 
Hattivattiainen mitä tuossa munatorven aukiolotutkimuksessa tehdään? PItääkö se aina tehdä nukutuksessa, jostain kun olin lukevinani että voidaan aluksi myös testata sillä suolaliuoksella kohtuun: Tiedätö onko näin, vai olenko aivan metässä :) Minkälaiset tulokset sait?
 
Kiitos vastauksista! Joo sitä mä epäilinkin et vain verikokeella saa varmuuden, mut mä silti toivon et ovisplussatikku ja limat ois mulla nyt varmistus oviksesta!!
viena aukiolotutkimus on mullekin tehty. Ei siinä nukuteta, tehään ihan pika pikaa vastaanotolla niin et ruiskutetaan sitä liuosta ja sit katotaan ultralla et virtaako se sielä munanjohtimissa. Joillekin on annettu särkylääkettä, mut ei mulle, se tehtiin ihan ex temporee muutenkin.
hattivattinen Siis tota en tajunnu...kävit kaks kertaa verikokeissa ja molemmilla kerroilla ovis oli tapahtunut? Siis samassa kierrossa kävit kaks kertaa, vai eri kierroissa? Jos samalla, niin pystyikö verikokeista päätteleen milloin ovis sit oli ollu kun kerran et päivästä ihan varma ollu?
 
Viena,

Munatorvien aukiolotutkimuksessa selvitetään, onko munatorvissa mahdollisesti tukkeumia, jolloin raskautuminenkaan ei ole mahdollista. Sitä ei käsittääkseni tehdä koskaan nukutuksessa. Tutkimus on lyhyt, itselläni se kesti 5-10 min. Lääkäri ohjeisti ottamaan tuntia ennen tutkimusta kipulääkkeen (buranaa+panadolia), tutkimus tehdään ultran avulla siten, että kohtuun viedään ohut katetri, jonka kautta sinne ohjataan keittosuolaliuosta ja ilmaa. Mikäli ilmakuplat virtaavat munanjohtimia pitkin vatsaonteloon, niin munatorvet ovat auki. Itselläni tutkimus oli täysin kivuton ja tuubat osoittautuivatkin olevan täysin auki.

Käsittääkseni ko. tutkimus voidaan tehdä laparoskopian yhteydessä, silloin tietenkin nukutuksessa.
 
Muisku,

Siis kävin kahdessa eri kierrossa verikokeissa. Ihan ensimmäisessä kierrossa, jolloin aloitin Clomifenin ja muistaakseni sitten vielä kolmannessa kierrossa, sillä oviksen toteutuminen jäi epäilyttämään. Molemmalla kerralla se kuitenkin näytti tapahtuneen verikokeen mukaan, vaikka tärppiä ei tullutkaan. Kävin kummallakin kerralla 7 vrk ovisplussan jälkeen. Pelkkä ovisplussa ja limat eivät valitettavasti kerro sitä, irtoaako munasolu oikeasti, siihen varmistuksen saa vain tuolla s-prog-verikokeella. Mutta pidetään peukkuja sinulle, että ovis olisi tapahtunut ja tuloksiakin tulisi!
 

Yhteistyössä