Voiko panacod tuntua "huumeelta?"

  • Viestiketjun aloittaja oho
  • Ensimmäinen viesti
Kipiä
Tropeista parhain on nivelrikko potilaalle toi Panacod,otan 3 krt.vuorokaudessa,kyllä huimaa kun sen tempasee,mutta auttaa parhaiten koviin kipuihin,pääsee sentää johki liikkeelle.Olen leikkausjonossa,joten en usko et koukkuun niihin jään,kunhan nyt saan polveni kuntoon.:(
 
"mä"
Itse sain tota selkäkipuihin jotta pystyisi olemaan töissä mutta ..... olo on niin tokkurainen kun otan lääkettä ettei toivoakaan että pystyisin töissä olemaan :)
Aika helposti kirjoittavat nykyään vahvojakin lääkkeitä .... ei ihme että ihmiset jää koukkuun
 
"..."
Mistä johtuu se, että toisilla vaikuttaa noinkin rajusti ja toiset eivät tunne mitään? Itse kuulun tähän porukkaan jolla Panacod ei tunnu missään, eikä aiheuta mitään vieroitusoireita. Kivun vie pois.
 
minä-
Mulla ei menny pää sekasin, mutta siitä tuli huono olo. Huippasi tosi usein ja sen lisäksi tuli pari kertaa oksennus. Iltaisin myös väsytti aikaisemmin. Söin siis ko. lääkettä muutaman päivän ajan silmäleikkauksen jälkeen.
 
Näin
[QUOTE="...";28453267]Mistä johtuu se, että toisilla vaikuttaa noinkin rajusti ja toiset eivät tunne mitään? Itse kuulun tähän porukkaan jolla Panacod ei tunnu missään, eikä aiheuta mitään vieroitusoireita. Kivun vie pois.[/QUOTE]

Tätä samaa olen ihmetellyt. Sama juttu tuntuisi olevan Tramalissa, joka on myös tosi kova kipulääke. Toisilla vaikuttaa, toisilla ei. Itse olen nyt reilut 2 viikkoa syönyt Panacodia ja yritän päästä siitä eroon mahdollisimman pian, nyt olen puolittanut annoksen eli otan enää puolikkaan tabletin kun särkee. Siitä tulee ainakin ihan kamala väsymys.
 
Tramalin ja Panacodin sisältämän kodeiinin kuuluisi muuntua maksassa morfiiniksi ja näin auttaa kipuun eikä välttämättä aiheuta tuota sekavaa olotilaa. Kaikkien, kuten esim omani, maksa ei kuitenkaan tuohon aineeseen reagoi vaan lääkkeestä tulee vain ja ainoastaan toooodella känninen olotila.
 
"..."
Tramalin ja Panacodin sisältämän kodeiinin kuuluisi muuntua maksassa morfiiniksi ja näin auttaa kipuun eikä välttämättä aiheuta tuota sekavaa olotilaa. Kaikkien, kuten esim omani, maksa ei kuitenkaan tuohon aineeseen reagoi vaan lääkkeestä tulee vain ja ainoastaan toooodella känninen olotila.
Mistä se sitten taas johtuu, että toisen maksa reagoi aineeseen ja toisen ei? :D

T. kyselyikä
 
kot kot
[QUOTE="...";28453419]Mistä se sitten taas johtuu, että toisen maksa reagoi aineeseen ja toisen ei? :D

T. kyselyikä[/QUOTE]


Lue se wikipedian artikkeli, mikä joku tänne linkitti.
 
kot kot
[QUOTE="...";28453419]Mistä se sitten taas johtuu, että toisen maksa reagoi aineeseen ja toisen ei? :D

T. kyselyikä[/QUOTE]

Wikipediasta:

Kodeiinia pidetään aihiolääkkeenä (engl. prodrug) eli lääkeaineen esimuotona, koska suuri osa kodeiinin vaikutuksesta perustuu siitä elimistössä muodostuvaan morfiiniin. Kodeiinin muuttuminen morfiiniksi tapahtuu maksassa sytokromi P450 -entsyymi CYP2D6:n vaikutuksesta. Noin 7–10 prosentilla eurooppalaisperäisestä väestöstä CYP2D6-entsyymin toiminta on heikentynyttä tai olematonta, jolloin kodeiinin kipua lievittävä vaikutus on heillä vähäisempää tai tehotonta. Pienellä osalla väestöstä on puolestaan erittäin nopea CYP2D6-metabolia, mikä johtuu heillä kyseisen geenin duplikaatiosta.[1] Kodeiinilla on elimistössä myös lukuisia muita aineenvaihduntatuotteita, kuten norkodeiini, normorfiini ja hydrokodoni. Kodeiini erittyy munuaisten kautta glukuronidihappoon konjugoituneena. Suomalaisista CYP2D6 entsyymi puuttuu geneettisistä syistä noin 7 prosentilta.[2]
 
---
Itselläni ei tule mitenkään erikoista oloa. Ihan normaali, ei väsytä edes. Vaikka otan 2 kerralla. Tramalista tuli vähän pöhkö olo mutta sekin meni aina nopeasti ohi. Hermokipuun menee.
 
"kreivitär"
itselläni tulee panacodista todella hyvä ja rauhallinen olo, ei mitenkään sekava. On aivan kuin käpertyisi lämpimään peittoon rakkaansa kanssa. Joskus tulee otettua 2-3 tablettia vaikka ei mitään kipuja olisikaan, ehkä 1-2 kertaa viikossa. Paaljon parempi olo kuin alkoholista josta tulee todellakin sekava olo ja pahoinvointia. Koukussa vai ei? en tiedä, mutta noin 10 vuotta näitä silloin tällöin syönyt olkapään nivelrikkokipuun ja ainoat sivuvaikutukset ovat onnellisuuden tunne
 
"apua"
Mä olen syönyt Panacodia varmaan 10 vuotta yhden tabletin päivässä (tai siis illalla otan, koska selkäkipu herättää muuten). Oonkohan mä jo tottunut siihen tai joutunut koukkuun, koska en tunnista minkäänlaista muutosta olossani lääkkeen oton vuoksi?? Nyt alkoi huolettaa :(
 
"vieras"
Mä kuulun niihin, joihin Panadoc ei vaikuta (paitsi siis siihen kipuun). Miehelle tulee hyvällä tavalla sekava olo, ja kaveri joutui lopettamaan niiden käytön, kun tajusi, että alkoi oikein odottaa sitä ihanaa olotilaa.
 
"sommarcat"
Itsellä kokemus parista panacod-kuurista. En voinut ottaa kuin yöksi, kun vaikutti minuun niin, että olin kuin humalassa. Mä en päässyt edes portaita alas, vaan mun piti istua ne rappu kerrallaan alakertaan. Mutta ei kyllä koskenutkaan, ei sitten yhtään :)
 
"Neiti"
No mikäs mulla sit on, kun panacod vaikuttaa hyvin, mutta ei mee pää sekaisin, kun taas tramalista tulee todella voimakas pahoinvointi. Onko tramalilla muuten jotain muuta nimeä? Osaisin vältellä sitä....
 

Yhteistyössä