voiko raskaana ollessa syödä tuorejuustoa?

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
äiti
olen 13.viikolla raskaana ja haluttais syödä tuorejuustoa kun sitä jääkaapissa nyt on. uskallanko syödä? se on creme bonjouria ja paketissa kyllä lukee että tuote on pastöroitu. avaamaton paketti, ajattelin että söisin nyt kun avataan ja on varmasti tuoretta. mutta uskaltaakohan kuitenkaan?
 
Just jostain luin (olikohan täälllä kaksplussan odotus ja ruokavalio sivuilla että 99% noista juustoista on kotimaisia mitä suomessa myydään ja ne on kuulemma turvllisia syödä.
Itse olen ainakin syönyt, tosin en noin alussa... varmaan joskus viikolla 20 jälk.
 
no siis
tuorejuustothan kuuluu ns. kiellettyjen listalle raskaana ollessa, mutta itse olen kyllä käyttänyt silloin tällöin creme bonjour cuisine -tuotteita ruoan valmistuksessa, ja tosiaan ovat pastöroituja, taitaa olla ihan lakisääteista tuo pastörointi suomessa...
 
olen syönyt, ja ihan koko raskausajan.Myös aurajuustoa kuumentamattomana, majoneesia jne. Esikoista odottaessa olin hirmu tarkka syömisten suhteen, nyt tuntuu että on enemmän maalaisjärkeä päässä. Esikoisen kohdalla meni kaikki pieleen odotusaikana, ja ei liittynyt mihinkään mitä söin tai tein.
 
Itse kyllä söin raskausaikana tuorejuustoja, joissa luki pastöroitu. Miksi niitä ei uskaltaisi syödä??? Melkein sama jos ei uskalla tavallisia juustoja, jogurttia tai margariiniakaan syödä raskausaikana...
 
pastöroituja
voi syödä raakana ja kaikkia juustoja (myös home) voi syödä kypsennetyn ruuan raaka-aineena,
kuumennus tappaa bakteerit myös listerian, jonka takia nuo tuore ja home juustokiellot ovat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no siis:
tuorejuustothan kuuluu ns. kiellettyjen listalle raskaana ollessa, mutta itse olen kyllä käyttänyt silloin tällöin creme bonjour cuisine -tuotteita ruoan valmistuksessa, ja tosiaan ovat pastöroituja, taitaa olla ihan lakisääteista tuo pastörointi suomessa...
Vain PASTÖROIMATTOMAT tuorejuustot kuuluvat siihen listalle :headwall:
 
ei o totta
Jos siinä tulee PASTOROITU niin sitä kuule voi ihan varmasti syödä!!!

Ihan oikeasti... miten joku voi olla noin hysteerinen?? Minkäänlaista maalaisjärkeä ei enää käytetä vaan hysterisoidaan ihan järjettömistä asioista!!

Älä syö mitään niin ei tarvii murehtia. Mistä vaan ruoka-aineesta tai yleensäkin mistä tahansa voi saada jonkin tartunnan. Pysy sisällä ikkunat kiinni äläkä syö yhtään mitään.
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja Afu-82:
Alkuperäinen kirjoittaja no siis:
tuorejuustothan kuuluu ns. kiellettyjen listalle raskaana ollessa, mutta itse olen kyllä käyttänyt silloin tällöin creme bonjour cuisine -tuotteita ruoan valmistuksessa, ja tosiaan ovat pastöroituja, taitaa olla ihan lakisääteista tuo pastörointi suomessa...
Vain PASTÖROIMATTOMAT tuorejuustot kuuluvat siihen listalle :headwall:
Niinpä. Täällä taas joku valopää lisää hysteriaa levittämällä täysin väärää tietoa!!

 
rowenta
jos tuote on pastöroitu, niin voi kyllä syödä, toi "kieltohan" koskee nimenomaan pastöroimattomia maitotuotteita listeriabakteeririskin vuoksi. Sama kuin esim savustetussa tai suolatussa kalassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rowenta:
jos tuote on pastöroitu, niin voi kyllä syödä, toi "kieltohan" koskee nimenomaan pastöroimattomia maitotuotteita listeriabakteeririskin vuoksi. Sama kuin esim savustetussa tai suolatussa kalassa.
Ja noissa kaloissakin suositushan koskee vaan tyhjiöpakattuja kaloja.
 
vieras
Syö vaan ! Pastöroituja maitotuotteita saa syödä ! Itekin söin koko raskauden ajan, sen jälkeen kun neuvolatäti ekalla neuvolakäynnillä sanoi, että saa syödä. Ja kotimaista aurajuustoakin saa syödä !
 
tässä faktaa
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190


KÄYTÄ TÄTÄ JA RAUHOITU!! Ja ennen kaikkea: lue tuolta tuo tuorejuustoa koskeva kohta tarkkaan...

"Kuitenkin pastöroidut tuotteet, joiden
valmistus ja säilytys tapahtuu tarkasti
valvotuissa olosuhteissa, ovat
turvallisia käyttää (kotimaisten,
suurten valmistajien tuotteet)"
 
vieras
Mun mielestä voi hyvin syödä, kunhan on selvillä siitä, että tuote on tuore ja säilytetty oikein. MUTTA mun neuvolan th on sitä mieltä, että tuorejuustoja ei saisi syödä, edes pastöroituja. Mukaanlukien raejuuston. Meinasin kyllä revetä kun ton sano, enkä siis todella vältä mitään raejuustoa!
 
minä vain..
Voi hohhoijaa!! Itsellä kaksi pientä lasta joiden aikana söin pakastevadelmia, söin homejuustoa, söin tuorejuustoja, ja kaikkea muuta p****a mikä oli kiellettyjen listalla.Ja mikä kauheinta varsinkin anopin mielestä MINÄ IMETIN MOLEMPIA VAIN 3KK!!!!Järkyttävää eikö??? Ei siinä mitään, mollemmat lapset koko suvun ja kaveripiirin terveimmät!!Ihmetellään kuinka voi olla näin?Ja voi ei meillä on paljon lemmikkejäkin!!Joka toinen muksu tuntuu nykyään olevan ruokavammainen, allerginen luonnolle ja eläimille, korvakuumekierteessä vuodesta toiseen.. Tadaa..meillä ei mitään näistä!!En voi olla muuta kuin tyytyväinen omiin valintoihini jotka raskauden aikana ja myöhemmin lasten suhteen olen tehnyt!Itse ikää alle 30kymmenen, enkä ole mikään viherpiipertäjä!! Tavallinen kahden terveen ja ihanan lapsen onnellinen äiti.Kukaan varmaan ei voi kieltää sitä että meidän pienet lapset ovat sairaampia kuin ennen!!!Omasta lapsuudesta en edes muista kuka olisi ollut jotenkin allergisella tavalla "poikkeava"!Eikä tässä tarvi mennä kuin se 20-30 vuotta taaksepäin.Meidän äidit eivät ole olleet näin tarkkoja kaikkien asioiden kanssa koska niitä ei ole tiedetty eikä niitä oltu tutkittu!!Ylipäätään joka asian suhteen vanhemmat tuntuu olevan ihan naurettavan yliherkkiä ja sojelevaisia.Leikkipuistossa saan jatkuvasti vanhemmilta palautetta siitä kuinka huono äiti olen kun annan lapsieni toetuttaa sisäistä lapsen tarvetta kiipeilyyn ja luonnolliseen lapsen tapaan leikkiä.Leikkipuistoissa ei ole sen vaarallisempaa kuin ennenkään!Lapsista on tullut varovaisia ja arkoja koska niiden ei anneta tehdä mitään!!Jos lapsi tippuu tuolilta niin voi ei ja surku ja itku!!Lapsen täytyy joskus tippua ja kaatua!Näin se oppii oman kykynsä rajat!!No jokainen taplatkoon tyylillään..Kyllä niitä neuvolan lappuja kannattaa noudattaa kirjaimellisesti ja kaikki kannattaa googlata!!!! UGh, olen puhunut!!
 
"vieras."
Linkkiä en pysty nyt puhelimella laittamaan, mutta Eviran suositus on, että raskausaikana vältettäisiin pehmeitä juustoja (tuorejuustoja, homejuustoja) VAIKKA ne olisi valmistettu pastöroidusta maidosta, koska listeria voi päästä tuotteeseen tuotantoketjun muussa vaiheessa. Epätodennäköistähän se on, eikä kukaan niitä toki kiellä syömästä, mutta niitä suositellaan välttämään (kypsentämättöminä). Tosin juurekset suositellaan myös "pesemään huolellisesti" ennen ja jälkeen kuorimisen, kuinka moni tunnustaa vain huuhtelevansa kuorimisen jälkeen? Elämä on täynnä riskejä.
 
Minä kysyin
Minulle neuvolan täti sanoi, että tottakai pastöroidusta maidosta tehtyä tuorejuustoa saa syödä. Mutta toki tällä palstalla tiedetään kiellot paremmin kuin viralliset tahot ;)
 

Yhteistyössä