Voiko saada myös kotihoidontukea vuorotteluvapaalla

  • Viestiketjun aloittaja Letukka
  • Ensimmäinen viesti
Letukka
jos nuorin lapsi on alle 3 vuotta eikä lapset kunnallisessa päivähoidossa?
No siinäpä se olikin.
Mielellään tietoon, ei tunteeseen perustuvia vastauksia.
Onko siis omakohtaisia kokemuksia kellään?
 
Nalletar
En mä usko, että sitä mistään vähennetään. Ansiosidonnaiset päivärahat ovat itse ansaittuja niin kuin palkkakin. Kelan työkkäreiden kanssa on sitten eri. Käyhän monet töissäkin ja ei sitä tukea vähennetä, vaikka ansaitsisi kuinka.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
En mä usko, että sitä mistään vähennetään. Ansiosidonnaiset päivärahat ovat itse ansaittuja niin kuin palkkakin. Kelan työkkäreiden kanssa on sitten eri. Käyhän monet töissäkin ja ei sitä tukea vähennetä, vaikka ansaitsisi kuinka.


Ansiosidonnaisesta vähennetään kotihoidontuenmäärä ja voisin kuvitella, että samoin käy vuorotteluvapaa rahojen kanssa.

 
Nalletar
Aina sitä oppii uutta...Mutta toihan on ihan hölmöä, että ansiosidonnaisesta vähennetään. Liiton maksuja maksamalla se on kuitenkin itse ansaittua. Eihän siihen vaikuta puolison tulotkaan. Höh :(
 
Letukka
Kiitos vastauksistanne.
Harkitsemme nimittäin (mies itse ehdotti!!!) että mies jäisi kotiin vuorotteluvapaalle kun minä palaan vuoden alussa töihin, joka on jo sovittukin. Mies laskeskeli, että tämä tulisi kannattavammaksi kuin maksaa 3 lapsen hoitomaksut kummankin käydessä töissä.
Itseäni vähän jänskättää kun mies ei ole aikaisemmin paljoakaan osallistunut kodin ja lastenhoitoon. Joten tekisi varmasti hyvää koko perheelle pidemmällä aikavälillä.
 
Letukka
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
En mä usko, että sitä mistään vähennetään. Ansiosidonnaiset päivärahat ovat itse ansaittuja niin kuin palkkakin. Kelan työkkäreiden kanssa on sitten eri. Käyhän monet töissäkin ja ei sitä tukea vähennetä, vaikka ansaitsisi kuinka.


Ansiosidonnaisesta vähennetään kotihoidontuenmäärä ja voisin kuvitella, että samoin käy vuorotteluvapaa rahojen kanssa.
Itsekin pelkään tuota että ne vähennetään... ei mikään voi olla oikeasti niin hyvää tai helppoa miltä se äkkiseltään kuullostaa.
 
sani
Mutta täyttyykö sulla sitten nuo vuorotteluvapaan ehdot; 10 vuoden työhistoria ja vuoden yhtäjaksoinen työssäoloaika saman työnantajan palveluksessa ennen vuorotteluvapaan alkamista?
 
Letukka
Alkuperäinen kirjoittaja sani:
Mutta täyttyykö sulla sitten nuo vuorotteluvapaan ehdot; 10 vuoden työhistoria ja vuoden yhtäjaksoinen työssäoloaika saman työnantajan palveluksessa ennen vuorotteluvapaan alkamista?
Siis mies jää, en minä. Ja hänellä ehdot täyttyvät kyllä, vaikkei mikään ihan ikäloppu olekaan ;)
 
Vuorotteluvapaan aikana voi saada kotihoidontukea, mutta se vaikuttaa suoraan vuorottelukorvaukseen, joten sitä ei kannata hakea edes! Niin hölmöltä kun kuulostaakin, totta on! Ite oon nimittäin just parasta aikaa vuorotteluvapaalla, joten sen takia asian tiedän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
En mä usko, että sitä mistään vähennetään. Ansiosidonnaiset päivärahat ovat itse ansaittuja niin kuin palkkakin. Kelan työkkäreiden kanssa on sitten eri. Käyhän monet töissäkin ja ei sitä tukea vähennetä, vaikka ansaitsisi kuinka.

Kyllä vaan vähennetään! Vaikka lapsi alle 3-vuotias, eikä ole kunnallisessa hoidossa, ei kotihoidontukea saa. Tai siis saa, mutta samalla esim. ansiosidonnainen päiväraha putoaa tuon etuuden verran. Sama homma vuorottelukorvauksessa!

 

Yhteistyössä