Voiko sikiölle tulla hapenpuutetta?

  • Viestiketjun aloittaja huoli
  • Ensimmäinen viesti
huoli
Voiko siis sikiölle tulla hapenpuutetta jos mä makaan selälläni kauan ja itestäni tuntuu siltä että ei saa ihan tarpeeks happea ja on vähän raskas hengittää?
Yöllä kun välillä pakko maata selälläänkin kun lonkkiin rupee sattuu niin hitosti kun makaan kyljellä koko ajan...
Ja, no, tota hengenahistusta tulee kyllä välillä kyljellä maatessakin. Mutta enemmän siis selällä.
 
"gen"
en osaa sanoa tuleeko juuri tuollaisessa tapauksessa, mutta muuten voi toki tulla. Esimerkiksi kun äiti polttaa tupakkaa raskauden aikana, niinlapsi syntyy pienikokoisena juuri sen hapenpuutteen takia
 
Ei varmaan lyhyestä ajasta. Tuota selällään makaamistahan ei suositella, kun painava kohtu painaa isoja verisuonia tukkoon.
Mutta kun äidille tulee huono olo, niin kyllähän siinä asentoa vaihtaa äkkiä, joten ei se ehdi vauvaan varmaan vaikuttaa.
 
huoli
Ei varmaan lyhyestä ajasta. Tuota selällään makaamistahan ei suositella, kun painava kohtu painaa isoja verisuonia tukkoon.
Mutta kun äidille tulee huono olo, niin kyllähän siinä asentoa vaihtaa äkkiä, joten ei se ehdi vauvaan varmaan vaikuttaa.
no kun mä monesti makaan selälläni vaikka oiskin hankala hengittää kun alkaa muut asennot loppua ja oon alkanu tottua jo siihen tunteeseen...
 
..
Mä mietin tota paljonkin oman raskauteni aikana..kun välillä tuntui jopa, että unohti hengittää. Mutta terve tyttö sytyi, joten luulenpa ettei ihminen oikeasti voi olla niin kauaa hengittämättä, että olisi vaaraa sikiölle. Tulee vaihdettua asentoa tai muuten vaan hengitettyä paremmin.
 
no kun mä monesti makaan selälläni vaikka oiskin hankala hengittää kun alkaa muut asennot loppua ja oon alkanu tottua jo siihen tunteeseen...
Kyllähän minun järjen mukaan, jos itsellä on huono olo ja vaikea hengittää, niin se jotenkin vaikuttaa vauvaankin.
Kannattaa vaikka tyynyillä tukea itseään niin, että maha on aavistuksen sivulle, vaikka selällään makaakin.
Itselläni on 6 lasta ja joka raskaudessa on ollut selkä aivan älyttömän kipeä (issias) ja siihen vielä päälle liitoskivut. Makaaminen on ollut yhtä tuskaa, vaikka miten olisi. Tyynyillä voi kikkailla aika hyvin asentoa etsiessä, mutta täysin kivutonta asentoa en kyllä koskaan löytänyt.
 
Kyllä mun mielestä äidin oma vointi sanoo milloin on hyvä ja milloin huono (myös sikiölle). Itse nukuin kyljelläni niin, että laitoin paksuhkon tyynyt jalkojen väliin. Helpotti huomattavasti kyljellään nukkumista :)
 
Selällään saa raskaanakin läsöttää, jos se itsestä tuntuu hyvältä. Usein tosin juuri loppuraskaudesta se kohtu painaa isoja suonia ja äitille tulee nopeasti paha olo selällään makaamisesta ja tällöin sitä tietenkin kannattaa välttää. Ap, oletko kokeillut nukkua kyljellään tyyny jalkojen välissä? Esim. imetystyyny on oivallinen tähän tarkoitukseen.
 
huoli
juu mä oon aina nukkunut tyyny/ peitto polvien välissä, siis ennen raskauttakin.. pitäis vissiin hommata vähän isompi tyyny...
Noh, onneksi mun osalta tää ongelma on pian ohi kun laskettu aikakin on parin viikon päästä :D
 
"vieras"
Ei sitä kyllä aina itse huomaa, tai mulla ainakin loppuraskaudessa selällä makaaminen neuvolassa, vauvan sydänääniä kuunnellessa aiheutti vauvalle sykkeen hidastumista vaikka en itse tuntenut mitään.
 

Yhteistyössä