Voiko supistusten takia "saada" saikkua... [jatkuu]

Eli voiko harjoitussupistusten takia "saada" sairaslomaa vaikka ne ei aiheuta mitään kohdunsuulla?

Mulla on näitä harkkoja ollu jo rv:lta 16-17 asti ja nyt ne tuntuu menneen siihen pisteeseen ettei oikein mitään voi tehdä ilman, että niitä alkaa tulemaan. Ei tarvii välttämättä tehdä muuta kuin nousta istumasta seisomaan ja heti ensi askeleilla tulee eka supistus. Kipeitä ne ei oo ja tosiaan viime viikolla kävin normi nlalääkärikäynnillä ja paikat oli kiinni ja kaikki sen puolesta ok.

Ja osa-aika töissä olen jossa askeleita tulee työvuoron aikaan ihan kiitettävästi ja täysin ei pysty välttelemään taakkojen nostelemisia ja kantelemisia saatika kumartumisia yms. kohtua rasittavia juttuja. Eli joka työvuoro supistelee vähintään sen kerran tunnissa, yleensä selvästi enemmänkin.

Nyt jäinkin miettimään, että pitääkö supistusten olla selvästi kipeitä ja/tai aiheuttaa kohdunsuulla jotain etenemistä että lääkäri kirjoittaa sairaslomaa? Ei näiden supistelujen lisäksi muutenkaan tämä työ mitään herkkua ole kun joka paikka on kipeä työvuoron jälkeen ja koti ja oma kunto jää hoitamatta sen takia... Muksujankin ennestään kaksi alle kouluikäistä niin niillekin tarvii hommata ruoka pöytään ja puhtaat vaatteet päälle, muuten niin oo tuolla kodinhoidolla väliä jos ei kunto sillä hetkellä riitä...

Mitäs mieltä olette??

-Piudis- rv 28
 
Mä joskus aikoinani kysyin sairasloman perään, kun kuljin usean kilometrin matkan koulutuksessa kävellen, ja puhisin kuin höyryjuna suppareiden takia. Kohdalle sattui lääkäri, joka kysyi olenko töissä. Kun en ollut, totesi hän etten siis tarvitse sairaslomaa, koulua pitää jaksaa käydä! :kieh: Neuvolantäti kyllä ihmetteli tätä lääkäriä suuresti.. Ja toisessa lääkärineuvolassa sitten paljastuikin, että kohdunsuu olikin lyhentynyt ja auki kahdelle sormelle! Sit sitä huilattiinkin..
Seuraavassa raskaudessa tosin suppareita tuli, mutteivät ne tehneet samaa, eli kohdunsuun tilanne pysyi hyvänä. Lepoa määrättiin silti, ja ylimääräisen rasituksen välttämistä.

Eli vastauksena kysymykseesi, kyllä siitä voi sairaslomaa saada! Itsellä on ilmeisen supisteluherkkä kohtu, ja nämä kolme viime raskautta on noita supisteluja ollut alkaen tuolta rv15 asti. Nyt siis odotuksen alla neljäs, ja suppareita on taas alkanut ilmaantua..

Räpätäti+papunen rv16
 
Kuinka usein teille tulee sitten noita suppareita? Itsellä, jos hiemankaan rasitan itteäni, esim. teen ruokaa, niin kohta jo supistaa. Neuvolassa tänään sanoi, ettei supistuksia tartte alkaa laskemaan, kunhan ne ei ole kivuliaita. Siitä huolimatta viime viikolla niitä kuitenkin laskeskelin ja ne ei olleet kyllä säännöllisiä, liittyivät aina rasitukseen, esim. juuri Piudiksen mainitsemaan ylös nousemiseeen.
 
Lääkäri laittoi minut suoraan sairaslomalle, kun olin maininnut neuvolassa että minulla oli paljon supistuksia. Äippälomaan oli silloin vielä 3 vkoa aikaa. Minulla oli pitkä työmatka, 80 km suunta. Kohdunsuulla ei mitään muutoksia.
 
Kyllä neu helposti kirjoittaa, tai ainakin pitäisi!! Itsellä myös noita supistuksia ollut viikoilta 15-17 (?) ja meni viime viikolla pahemmiksi, kipeitä olivat, sekä rytmikkäitä...No, kohta viikko punkassa maaten ja huomenna lääkäri, katsotaan, mikä tilanne on nyt.... :|
 
Varmaan vaihtelee aika paljon... Mä oon käynyt nyt 2 eri lääkärillä täällä Jyväskylässä saikkua hakemassa; ensin kävin tavallisella terveyskeskuslääkärillä joka oli ehkä tylyin kokemus koskaan. Viikkoja mulla oli sillon siis jo 30 jotain ja 6kk työharjoittelu juuri päättynyt, ja koska mulla on ollu tosi pahana toi iskias lähes koko raskauden ajan ja supisteluja jostain rv 20 lähtien niin en kokenut että jaksaisin enää lähteä uutta harjoittelupaikkaa metsästämään tai ylipäänsä töitä tehdä. Lääkäri oli tosi tökerö, hän ilmoitti heti ekaks että "meillä nykylääketieteessähän ollaan nyt menossa siihen suuntaan että selkäkivusta ei laiteta lainkaan sairaslomalle, liikkua sinunkin vain pitäisi, se on se paras apu!!" sanoin vaan tyynesti että toki liikkuisin jos pääsisin 50m päähänkään kotipihasta ilman supisteluja ja sitä että oikea jalka pettää alta kun kipu säteilee selästä ja että mulla nämä selkäkivut aiheuttaa tasan ja ainoastaan pitkälle edennyt raskaus eikä ne tuu loppumaan ennenku mä tän ipanan pullautan ulos. Siinä se sitten aikansa hampaitaan kiristeli ja yritti vielä jotain että "kyllä minä ymmärrän että tää tulee sulle nyt todella hyvin taloudellisesti tähän saumaan tämä sairasloma". Että kaiken lisäks nyt pitää vielä syyllistää! Ja huippu oli sekin et "JOS sinä et ois raskaana niin en laittais sulle kolmea päivääkään sairaslomaa!!!" ....joooo-o mutta kun olen... anteeksi? :LOL: Se käynti päätty sit sillee et hän sanoi et viikon voin sulle max laittaa ja sit se laitto kuitenki 2 viikkoa. Käsittämätöntä mun mielestä...

Jatkoa piti sit hakea neuvolalääkäriltä joka oli jo huomattavasti suopeampi ja totesi että selkäkivut yhdistettyinä ennenaikaisiin supisteluihin on jo tarpeeksi pätevä syy. Yksinään selkäkivuista en olisi varmaan sieltäkään saanut mitään irti... Ääni muuttui kellossa heti kun sisätutkimuksessa selvisi että supistelut oli jo pehmentäneet kohdunkaulaa.

Mut olkaa tiukkoina ja pitäkää oikeuksistanne kiinni. Varsinki terveyskeskuslääkärit osaa olla tosi törppöjä eikä katso raskautta läheskään aina edes tekijäksi.
 
Kyllä minä ainakin sain ekassa raskaudessa rv 24 kaksi viikkoa sairaslomaa, jotta sain levättyä. Eikä supopareita tuona aikana tullut eikä liiemmin koko loppuraskaudessa, kun vasta seur kerran rv 41 jälkeen.. Tässä raskaudessa lääkäri vain tuhahti kun kysyin onko ko. suppareista haittaa. Ei kuulemma ole.
 
Mama-L Kun lääkäri sanoo näin, voipi sanoa muutaman valitun sanan takaisin. Itse olin sairaana pätkittäin kaksi vuotta, siis vähän väliä senky-kamaa, kun hoettiin tuota "liikunnalla se paranee"+"ei sitä kannata tutkia" No niin, hermovaurio ja leikkaus, siitä vuoden saikku ja edelleenkään selkä ei pelaa... Se siitä nykylääke tieteestä :whistle: J akyseessä oli siis minulla täysin selvät iskias oireet, tästä massiivinen pullistuma ja hermopinne ;)
 
Bee
Itse kävin tänään lääkärissä tarkistuksessa kivuliaan supistuksen vuoksi, kaksi viikkoa saikkua antoi. Vauvalla kaikki hyvin, onneksi. Ikävää joutua sairaslomalle jo näin aikaisilla viikoilla. :|

Bee 14+4
 
Miltä sinulla tuntuu supistus? Meneekö alavatsa kovaksi vai sattuuko? Minulla myös tänään sairaalassa todettu ultran yhteydessä supistus, ja kantaessa jotain painavampaa heti alkaa alavatsasta sattumaan.
Olen muista syistä nyt slomalla ainakin tämän vkn ja ehkä seuraavankin! :heart:

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhti rv12+2(ultran mukaan rv 13) :heart:
 
Mulla alkoi myös supistelut n. 16-17 rv ja neuvolasta passitettiin kyllä heti saikulle. Pari viikkoa taisin olla silloin saikulla ja sit meni muutama viikko niin ettei pahemmin supistellut ja pystyin käymään töissä. Kokonaan jäin pois töistä kuitenkin pari kuukautta ennen la:ta. Jossain vaiheessa (en muista missä vaiheessa) mulla kyllä supistukset sai aikaan kohdunkaulan lyhentymistä ja pehmentymistä.
 
Bee
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Pikkumyy:
Miltä sinulla tuntuu supistus? Meneekö alavatsa kovaksi vai sattuuko? Minulla myös tänään sairaalassa todettu ultran yhteydessä supistus, ja kantaessa jotain painavampaa heti alkaa alavatsasta sattumaan.
Supistus tuntuu ilkeältä, vatsa menee kivikovaksi ja tuntuu kuin olisi tehnyt 500 vatsalihasliikettä putkeen.. Eli siis sattuu ja menee kovaksi. Juuri kivun vuoksi säikähdinkin kovasti.. Ilmeisesti mulla rankka työpäivä (hoitoalalla olen..) oli supistuksen aiheuttajana!

Tsemppiä Sinulle tuleviin päiviin! Olen käynyt lukemassa juttujasi monesti, ne ovat olleet niin ihanan positiivisia! :hug:
P.S. Peukut pystyssä täälläkin, että kaikki olisi Tiuhti-Viuhtilla kunnossa!!

Bee ja Elviira 14+4


 

Yhteistyössä