voiko tämä olla totta, tukiasiaa

  • Viestiketjun aloittaja mietuska
  • Ensimmäinen viesti
mietuska
"Minä olen kolmen lapsen yh-äiti tässä tuloni: (vetot vähennetty jo )
-Kotihoidontuki:476? (Meillä ei ole kuntalisää
-Lapsilisät+yh-korotus:451?
-Elatusmaksut lasten isältä: 387?
-Asumistuki: 480?
-Sosiaalitoimistosta kuukaudesta riippuen n. 300-400?

Kuukausitulot yhteensä n. 2094-2194?. PUHTAANA!
Lainaa"

Luin tämän ja olen tymistynyt. Itse olen kahden lapsen työssäkäyvä äiti ja tulot ovat huonommat :/
 
opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja juu-u :
Olen huomannut että yksinhuoltajien lapsilla on paremmat vaatteet ku kahden huoltajan lapsilla.
Niillä on myös varaa mällätä huvituksiin huomattavasti enemmän kuin kahdella työssä käyvällä...
 
No jos tuosta 2000 vähennetään vuokran omavastuu ja maksetaan muita laskuja, ehkä lasten harrastukset maksavat, niin eipä se niin hirmu ruhtinaallinen summa loppupeleissä ole. Itse olen ihan tyytyväinen, että mulla on kumppani jakamassa arkea, saakoon yh niitä tukia..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mietuska:
"Minä olen kolmen lapsen yh-äiti tässä tuloni: (vetot vähennetty jo )
-Kotihoidontuki:476? (Meillä ei ole kuntalisää
-Lapsilisät+yh-korotus:451?
-Elatusmaksut lasten isältä: 387?
-Asumistuki: 480?
-Sosiaalitoimistosta kuukaudesta riippuen n. 300-400?

Kuukausitulot yhteensä n. 2094-2194?. PUHTAANA!
Lainaa"

Luin tämän ja olen tymistynyt. Itse olen kahden lapsen työssäkäyvä äiti ja tulot ovat huonommat :/
Aika paljon saa rahaa tukina, mutta tuskin sossusta enää saa rahaa tai jos saa niin ne on jotain tarpeellista esim. lääkkeet ym. Sossun asiakkaana elämä on aika turvattua, kun kaikki yllättävät sairauslaskut ym. välttämättömät sossu korvaa. Työssä käyvät joutuvat repimään kaiken palkastaan.
 
En tiedä onko mahdollista, mutta pakko kommentoida noihin muiden antamiin kommentteihin asin tiimoilta.

Silloin kun olin ja elin yksinhuoltajana, mulla oli helkutisti vähemmän rahaa kuin nyt, kun perheessä on myös mies, joka tuo palkan kerran kuussa kotiin.

Ei paljon itketä yh-korotus (n.50?), asumistuki (n. 300?) eikä ilmainen päivähoitopaikka (n. 200?) kun mies tuo kuitenkin aika paljon enemmän kuussa rahaa taloon.

Lapsilukukin on kasvanut, eikä tulot suurentuneet, kuin toisen lapsen lapsiliän verran...silti pyyhkii paremmin, kun perheessä on 2 huoltajaa, jotka perhettä elättävät.
 
minäkin olen yh:nä vuosia ollut kahden lapsen kanssa. Ja voin todella kertoa, että ei korvaa kahta työssäkäyvää ihmistä...
En jaksa ymmärtää miksi yh:tä kadehditaan... Tuskin mikään tavoittelemisen arvoinen olotila...
 
vieraana
Mulla on vakituinen työ, josta ei ole mitään järkeä irtisanoa koska kaupungin. Saan palkkaa käteen tonnin kuussa, lisäksi lapsilisät ja elarit ja asumistuki. Kaksi lasta. Kyllä meillä vaan menee +-nolla ettei saada mitään sossusta. Ja juuri ja juuri riittää rahat kaikkeen. Jos esim pesukone hajoaisi, tulisi tiukkaa...
 
Tietämätön
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Opiskelija:
Ei s'mari. Ja jotkut kituuttaa 500?:lla kuussa.. Tosin ei ole sitä toista ruokittavaa. Pitäisikä hankkina? :p
Ja mä kituutan 530e kuussa opiskelijana ja yksi lapsi! Tuosta summasta menee 160e vuokraan.
Tietääkö joku paljonko se summa on, joka sossun laskelmien mukaan pitää jäädä käteen jos on yksinhuoltaja ja yksi lapsi?
 
vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja Tietämätön:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Opiskelija:
Ei s'mari. Ja jotkut kituuttaa 500?:lla kuussa.. Tosin ei ole sitä toista ruokittavaa. Pitäisikä hankkina? :p
Ja mä kituutan 530e kuussa opiskelijana ja yksi lapsi! Tuosta summasta menee 160e vuokraan.
Tietääkö joku paljonko se summa on, joka sossun laskelmien mukaan pitää jäädä käteen jos on yksinhuoltaja ja yksi lapsi?
eikös se ole vähän yli 400 ja lapsesta 240 tai jotain...

 
Opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Opiskelija:
Ei s'mari. Ja jotkut kituuttaa 500?:lla kuussa.. Tosin ei ole sitä toista ruokittavaa. Pitäisikä hankkina? :p
Ja mä kituutan 530e kuussa opiskelijana ja yksi lapsi! Tuosta summasta menee 160e vuokraan.
Niin siis mulla tuosta summasta menee 350? vuokraan. Eli 150? elämiseen ja muihin laskuihin.
 
vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja Opiskelija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Opiskelija:
Ei s'mari. Ja jotkut kituuttaa 500?:lla kuussa.. Tosin ei ole sitä toista ruokittavaa. Pitäisikä hankkina? :p
Ja mä kituutan 530e kuussa opiskelijana ja yksi lapsi! Tuosta summasta menee 160e vuokraan.
Niin siis mulla tuosta summasta menee 350? vuokraan. Eli 150? elämiseen ja muihin laskuihin.

just joo, en usko. Vai miten voi olla, että muut saa mutta sä et? Teepä laskelmasi uudelleen... tai sitten et jostain syystä ole hakenut oikeita tukia.
 
2 lapsen yh opiskelija
meillä näin

opintotuki 220
asumistuki 220
lapsilisät 300
elatusapu 260

lisäksi sossu maksaa vuokran loppuosan ja käteen saan sossusta vielä 120e

900 euroa jää vuokran, sähkön, veden, mahdollisten lääkkeiden yms jälkeen käteen

kyllä kelpaa opiskella
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
muut voi ollaki ntotta mutta miksi sossu maksaisi ton 300-400?/kk?
No jos ne tulot on ton 2100-2200 kuussa. Ja siitä voidaan asumistuen avulla laskea vuokran osuuden olevan n.600 euroa. Ehkä enempikin, mutta vähintäänkin.

Käteen pitää sossun mukaan asumiskulujen jälkeen jäädä 1140 euroa, mikäli kaikki lapset ovat alle 3-vuotiaita.

1140+600 on jo 1740 euroa. Sosiaalitoimi maksaa myös sähkölaskut, vesimaksut, kotivakuutuksen, reseptilääkkeet. Joillain paikkakunnilla sosiaalitoimi tukee myös lasten harrastuksia jne.
 

Yhteistyössä