Voiko yo-kirjoituksiin mennä kirjoittamaan pitkän kielen...

... jota ei ole lukenut koulussa? Eli voiko vieraan kielen pitkän oppimäärän kirjoituksiin osallistua ilman mitään ennakkosuorituksia, jos ei ole lukenut ko. kieltä lainkaan koulussa eikä siis ole sitä koskaan aiemmin kirjoittanutkaan?

Haluaisin kirjoittaa vieraan kielen näin jälkikäteen opittuani sen koulun jälkeen, mutta en tiedä voiko kirjoituksiin ilmoittautua noin vain.

Kiitos, jos joku tietää! :)
 
onko
Sulla ammatillinen perustutkinto? Silloin on ns. suoraankirjoitusoikeus, eli kurssiakaan ei tarvitse käyd jos ei halua. Itse juuri kirjoitin ylioppilaaksi, en esim. käynyt kaikkia äidinkielen kursseja, kun ei ollut pakko.
 
Eli ei riitä, että osaa kieltä todistettavasti hyvin (käyttää työssä päivittäin kirjallisesti ja suullisesti, on käynyt useita kielikursseja koti- ja ulkomailla etc.)?

Ajattelin, että jos esittäisi aikamoisen nipun suoritettuja kielikursseja ja niiltä saatuja arvioita kielitaidosta, se riittäisi siihen, että saa osallista kirjoituksiin...

Luin yo-tutkintolautakunnan säännöt, enkä kyllä tästä suoraan löytänyt mitään estettä tälle.

Mutta täytyy kysyä lautakunnasta ja vaikka jonkun lukion reksiltä asiasta. Ehkä sitä voisi yrittää tenttiä kieltä jossakin lukiossa sen verran, että saisi luvan kirjoittaakin.

Olen käynyt lukion ja minulla on kahdet maisterin paperit yliopistosta, mutta tämän kyseisen kielen taidon olen hankkinut muuten.
 
pihalla
Siis mä en tajua, jos sulla on kahdet maisterin paperit niin miksi haluat mennä yo-kirjoituksiin vielä? Meinaatko ettei sen kielen osaaminen riitä todisteeksi työnantajille vaan pitää olla se yo-arvosanana? Kuka työnantaja edes katsoo yo-arvosanoja jos on maisterinpaperit?
 
Siis mä en tajua, jos sulla on kahdet maisterin paperit niin miksi haluat mennä yo-kirjoituksiin vielä? Meinaatko ettei sen kielen osaaminen riitä todisteeksi työnantajille vaan pitää olla se yo-arvosanana? Kuka työnantaja edes katsoo yo-arvosanoja jos on maisterinpaperit?
Haluaisin tehdä sen ihan itseni takia omaksi ilokseni, ei minkään muun takia.

Ei tätä kukaan työnantaja kysy eikä pyydä, kyllä työnantaja tietää mitä osaan. Haluaisin vain testata omat kykyni ja sitten pitää toiset mini-yo-juhlat, jos kirjoitukset menisivät hyvin. :)
 

Yhteistyössä