Voileipäkakku! onko vaikea tehdä,ja ensikertalaiselle varsinkin

jepaa
osta ruispaahtoa ja craham paahtoa, reunat pois,kostuta hyvin mut ei ihan lötköksi.. sit mieluisat täytteet ja kelmua päälle ja joku kirja vaikka painoksi sit jääkaappiin yön yli. Kuorrutan maustamattomalla tuorejuustolla jossa raskankermaa..:)
esim 1 täyte lämminsavulohta 350g+ maustamatontuorejuusto johon ranskista+ripaus sitruunapippuria
2 täyte paprikaa ja tilliä savulohituorejuustoa+ranskista
 
"Anne"
Ei ole vaikeaa. Ainoastaan koristelu on minulle mielikuvituksettomalle ihmiselle haastavaa.
Teen yleensä valmiiksi vaakaan leikatusta vaaleasta ja mustasta leivästä.
Kostutukseen lihalientä.
Käytän esimerkiksi italiansalaattia, juustotahnaa ja kinkkutahnaa täytteeksi.
Juustotahnaan emmentaalia (tai valmista juustoraastetta), suolakurkkua, tippa sinappia ja ranskanakermaa, en osaa sanoa määriä, aina tulee liikaa :D Pari purkkia rankankermaa, köntti juustoa, yksi suolakurkku ehkä.
Kinkkutahnaan palvikinkkuköntsä, pari purkkia ranskankermaa ja paprika.
Sitten kokoaminen.
Mustalla leipäsiivulla aloitetaan, hyvä kostutus kauttaaltaan.
Kinkkutahnaa. Vaalea leipäsiivu, ei tarvitse lutrata niin paljon lihalientä mutta reunat tarkasti. Juustotahnaa, musta leipäsiivu, italian salaattia, vaalea leipäsiivu, kinkkutahnaa, tumma leipäsiivu, juustotahnaa, vaalea leipäsiivu.
Kääritään leivinpaperiin tiukasti, leivinpaperi kannattaa laittaa jo alkuun alle. Vielä foliota jos on.
Jääkaappiin yön yli.
Koristella voi esim. sivelemällä reunat kinkkutahnalla tai juustotahnalla ja jos juustolla niin juustoraastetta voi taputella vielä siihen.
Päälle vaikka viinirypäleen puolikkaita, leipäkinkku siivuja rullattuna yms yms.
 
Marimin
Se kuulostaa vaikealle, mutta ei ole sitä! :) Itse jouduin töissä tekemään voileipäkakkuja, kun asiakkaat tilasivat. Aluksi olin kauhuissani, että "ei, ei mun tekeleitä voi antaa ihmisille ja vielä ottaa maksua niistä!", mutta kyllä se siitä sitten lähti. Eikä sitä heti tarvitse yrittää mitään huikeita koristeluja. Yksinkertainen on usein kauniimpaa kuin mahdoton hörsellys... ;)

Työpaikallani käytettiin isohkoja paahtoleipäviipaleita (onko ne nyt jotain fazerin reiluja tai isopaahtoja vai mitä). kahta erilaista, vaaleaa ja tummempaa sekaisin, joka toinen rivi toisella. 10-15 hengen kakkuun tulee 4 viipaletta peräkkäin, 5 kerrosta. Kerroksiin kannattaa asetella leivät niin, ettei edellisen kerroksen leipien saumat tule samalle kohdalle seuraavan kanssa - selitinkö ymmärrettävästi? :) Eli joka toisen kerroksen aloitat vaikka puolikkaalla leivällä. Leipäkerros kannattaa kostuttaa vaikka maidolla ennen täytteen levittämistä. Kostuta tarpeeksi - kuiva vl-kakku ei ole kovin nautinnollista! Kun olet saanut kerrokset koottua, niin reunat ja päälliosan voi vuorata joko täytteellä tai vaikka pelkällä tuorejuustolla. Reunoille voi asentaa juustoraastetta tai persiljaa... Sitten vaan koristukset päälle. Kinkkua, kirsikkatomaatteja, viinirypäleitä, persiljaa, kurkkua...vaihtoehtoja riittää!
Haluatko jotain ohjetta täytteeseen? Niitä kyllä löytyy netistäkin varmasti.
 

Yhteistyössä