voileipäkakusta listeria...

  • Viestiketjun aloittaja tylsä harmaana
  • Ensimmäinen viesti
tylsä harmaana
Nyt alkaa olla kevään juhlat lähellä ja voileipakakkuja tarjolla... Voiko niitä rauhallisin mielin syödä, voihan esim. kalakakussa olla kylmäsavulohta ja mistä sen tietää onko se ollut vakuumipakattua?! Tai lihakakussa maksapasteijaa, ja maksaakaahan ei suositella raskaana oleville. Pitääkö siis tylysti kieltäytyä? Ja kun ne ois mun herkkua... nyyh.
 
Kalakakun osalta ite en välttämättä uskaltais syödä, mut maksapasteijalla täytettyä voisin ottaa. Siinä on niin vähän maksaa, että ei varmaan yksittäisestä herkuttelusta haittaa ole. Kalakakussa voi olla myös paistettua kalaa... Kannattaa kysyä ja tehdä päätös sen perusteella.

Sithän niissä on monesti tuorejuustoakin, mut ite oon syöny kotimaisia... Tosin vaan tuoreena eli ihan just avatusta rasiasta, joka ei o seisonu lämpimässä. Oon vähän sillai ristiriitasesti tarkka ja kuitenki samalla suurpiirteinen. :whistle:
 
mie
Kannattaa katsoa vähän voileipäkakun koostumusta. Tosiaankaan mitään lohikakkua ei kannata syödä.

Itse söin yksissä hautajaisissa maksapasteijaa sisältävää voileipäkakkua, koska juurikaan muuta sopivaa suolaista ei ollut tarjolla ja minulla oli kiljuva nälkä. Maksan osalta kerta tuskin nyt mitään aiheuttaa. Saa vain vähän rautaa, jota tarvitaan hyvän hemoglobiinin ylläpitoon!
 
Lohikakun minäkin jättäisin syömättä, mutta esim. maksa ei ole ongelma. Vähän katselisin sillä silmällä kakkuja, että onko mahdollisesti montakin tuntia jo seissyt pöydässä lämpimässä ja jos näyttää että on niin jättäisin syömättä, voileipäkakuissa kun on kuitenkin melko herkästi pilaantuvia tuotteita.
 
hemuli myös
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 14:42 tylsä harmaana kirjoitti:
Nyt alkaa olla kevään juhlat lähellä ja voileipakakkuja tarjolla... Voiko niitä rauhallisin mielin syödä, voihan esim. kalakakussa olla kylmäsavulohta ja mistä sen tietää onko se ollut vakuumipakattua?! Tai lihakakussa maksapasteijaa, ja maksaakaahan ei suositella raskaana oleville. Pitääkö siis tylysti kieltäytyä? Ja kun ne ois mun herkkua... nyyh.
Hei haloo.. järjenkäyttö on sallittua.
 
tylsä harmaana
Jep joo, anoppi ainakin yhdet kakut tekee ja itse tiedän, että raaka-aineet on hyviä eikä lämpimässä pyöritellä, mutta niin itsekin ajattelin, että kai se on kalakakusta kieltäydyttävä... Kylmäsavulohta siihen ainakin laittaa ja ihan kaupasta ostettua valmista. Voisinhan toki pyytää valitsemaan raaka-aineet listeriavaaran mukaan, mutta se tuntuu vähän liioittelulta, muita raskaana olevia kun ei kyseisiin kekkereihin tule.
Lihakakkua kyllä aion syödä ihan urakalla! Halusin vaan kuulla muidenkin mielipiteitä... itse ekaa odottaessani en ollut kovin tarkka, mutta nyt jotenkin pelottaa pikkuasiat... Ettei vaan mitään ikävää tapahtuis.
 
Mä söin ihan alkuraskaudessakin kylmäsavulohta niin voileipäkakussa kuin suoraan kaupasta ostettunakin, eikä vauvassa ole havaittu mitään poikkeavaa (nyt rv. 39+5). Tosin en tuolloin tiennyt, et kyseisestä lihasta voisi jotain haittaa olla. Tietty vakuumipakatut tuotteet kannattaa ehdottomasti jättää syömättä, samoin ku ne maksa- ym. sisäelintuotteet. Mut kannattaa edetä ihan omantunnon mukaan, niin ei huolehdi turhia sitten jälkikäteenkään. =)
 
Kaukomaija harmaana
Tietty varovainen saa raskausaikana olla, mutta oikein käsitellyissä ruoka-aineisa harvoin on mitään. Itteäni vaan huvittaa välistä kuinka pohjoismaissa on niin eri käytännöt. Meillä nimenomaan suositellaan maksapasteijoiden syömistä rauta-arvojen vuoksi ;) Eikä täällä Norjassa sen sairaampia lapsia synny vaikka a-vitamiiniakin saadaan runsaammin.
 
Kaukomaija harmaana
Tietty varovainen saa raskausaikana olla, mutta oikein käsitellyissä ruoka-aineisa harvoin on mitään. Itteäni vaan huvittaa välistä kuinka pohjoismaissa on niin eri käytännöt. Meillä nimenomaan suositellaan maksapasteijoiden syömistä rauta-arvojen vuoksi ;) Eikä täällä Norjassa sen sairaampia lapsia synny vaikka a-vitamiiniakin saadaan runsaammin.
 
Kaukomaija harmaana
Tietty varovainen saa raskausaikana olla, mutta oikein käsitellyissä ruoka-aineisa harvoin on mitään. Itteäni vaan huvittaa välistä kuinka pohjoismaissa on niin eri käytännöt. Meillä nimenomaan suositellaan maksapasteijoiden syömistä rauta-arvojen vuoksi ;) Eikä täällä Norjassa sen sairaampia lapsia synny vaikka a-vitamiiniakin saadaan runsaammin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 18:27 Kaukomaija harmaana kirjoitti:
Tietty varovainen saa raskausaikana olla, mutta oikein käsitellyissä ruoka-aineisa harvoin on mitään. Itteäni vaan huvittaa välistä kuinka pohjoismaissa on niin eri käytännöt. Meillä nimenomaan suositellaan maksapasteijoiden syömistä rauta-arvojen vuoksi ;) Eikä täällä Norjassa sen sairaampia lapsia synny vaikka a-vitamiiniakin saadaan runsaammin.
joo, mutta eri säännöt johtuu monesta eri tekijästä. Esim. joitain vitamiineja, hivenaineita ja myrkkyjä saa erilailla ruuasta ihan luonnostaan, joten niissä kuuluukin olla vaihtelua. Suomen lehmät ruokitaan eri lailla kuin amerikkaliset. En nyt tiiä onko Suomessa ja Norjassa niin paljon eroa, mutta luotan niihin sääntöihin mitä on annettu.
 
Onko noissa kakuissa yleensä käytetty majoneesia??
Siinähän on raakaa kanamunaa, jota en taas raskaana ollessani syö..

Minäkin niiin kovasti tykkään voileipäkakuista ja jos niistä tuota majoneesia löytyy, niin pakko on jättää haukkaamatta :(
 
hmh
Meillä oli viikonloppuna juhlissa kinkkukakku ja söin ihan huoletta. Välissä oli kinkkua ja jotain italian salaattia, koskenlaskijaa, päällä kans kinkkua, metua ja koskenlaskijaa, päällä emmental juustoraastetta :p En kalakakkua söisi kuitenkaan... Siksi valittiinkin tämä kinkkukakku :)
 
Chi
Rakastan voileipäkakkuja (etenkin kinkkuversioita), mutta en ole uskaltautunut maistamaan ainuttakaan tämän raskauden aikana. :ashamed:
Tiskiltä en ole ostanut kalaa enkä myöskään kaupan pakkaamana hyllyltä.
 
vieras S
Elintarvikeviraston sivuilta löysin tällaista tietoa, tarkemmin en jaksellut katsella, mutta varmasti löytyy vastaus moneen mieltävaivaavaan kysymykseen: http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet_ja_terveys/el__intaudit/lintuinfluenssa/kysymyksia_ja_vastauksia_lintuinfluenssasta/elintarvikkeet/

5. Onko raa'an kananmunan tai raakaa kananmunaa sisältävien tuotteiden (esim. majoneesi, kakkutaikina, munavaahto) syönti turvallista?
Kyllä, raa'an kananmunan tai sitä sisältävien tuotteiden syönti Suomessa on turvallista. (16.2.2007, Evira)

 
vieras S
Sen verran kuitenkin pitää vielä kommentoida, että itse en kyllä ole esim. kakkutaikinaa (munavaahtoa) suuhuni uskaltanut pistää... :x Majoneesijuttuja olen kyllä syönyt, sitähän on perunasalaatissakin ym. kaupan herkkusalaateissa...
 

Yhteistyössä