Voinko mennä mieheni ja lapseni kanssa sairaalaan vastasynty

  • Viestiketjun aloittaja Mozi
  • Ensimmäinen viesti
äitimuori
Jos olisin itse vauvan kanssa siellä synnyttäneenä niin todellakin toivoisin sen verran älliä, että sairaat perheineen jäisivät kotiin. Itsekään en lähtisi tauteja kulettamaan.
 
lisko
Pitääkö tällaistakin kysyä :whistle:???? Ei tietenkään voi!!! Vastasyntyneen perheellä on tosiaan muutakin tekemistä kuin sairastaa flunssaa vauvan ensi viikkoina, sen takia että ette malta odottaa tapaamista muutamaa päivää tullaksenne terveiksi. Meille esim anoppi ja appiukko tartutti flunssan juuri ennen keskimmäisen syntymää. Ja kyllä vauvakin sen sitten heti sai. Ja pienellehän nämä voivatkin sitten olla kohtalokkaita.
 
Pyrystiina harmaana
Minusta teidän koko perheen pitäisi jäädä kotiin. Vaikka itse et olekaan kipeä voit silti tartuttaa taudin. Eikä kyse ole pelkästään teidän suvun vastasyntyneestä vaan siellä on muitakin vauvoja ja väsyneitä äitejä. Teidän tapauksesta en tiedä, siis onko teitä sinne kovastikin pyydetty, mutta yleisesti ihmettelen mikä ihmeen kiire ihmisillä on mennä vauvoja katsomaan. Ne on oikeasti vielä tosi pieniä viikon, kahden ja kolmenkin päästä.

Vastasyntyneillä ei ole kovinkaan hyvä vastustuskyky eikä imetys anna mitään täydellistä suojaa vanhemmallekaan vauvalle.

Meidän kuopus sai tavallisen flunssan alta kaksiviikkoisena. Viikko päivystettiin yöt ja päivät sängyn vieressä ja vahdittiin kulkeeko hengitys. Sairaalassakin oltiin päivä tarkkailussa ja kokeissa. Ja kyse oli täysin tavallisest flunssasta, joten ei kannata vähätellä pieniäkään vaivoja!!!!
 
Miten yleensä sairaaloiden käytäntö, kun Jyväskylässä vierailulle VAIN isovanhemmat ja tietty isät ja sisarukset. Mutta tädit, sedät, enot saatika muut kumminkaiman siskot eivät ole tervetulleita. Ja minusta se on hyvä, ehtii tosiaan sitä pientä mennä katsomaan sitten kotiinkin. Saatika kipeänä tai vaikka itse ei olisi, mutta perheessä sairastetaan , tod.näk. kannat tautia itsekkin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 11:13 Tianna kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 11:05 MorbidMama kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 11:03 Tianna kirjoitti:
Aika kiinnostavaa, että mies ja lapsi ei voi jäädä kotiin.
jaa...no, mies kuskina? Mutta mitäpä se meille kuuluu.... :whistle:
Niin, mikäpä kenellekään mitään kuuluu. Mutta tuli vaan niin huvittava mielikuva siitä, kuinka mies ja lapsi istuu molemmat auton takapenkillä sairaalan pihassa odottelemassa mammaa...
Voisiko olla että heillä on muita sukulaisia tai asioita kyseiseen kaupunkiin? Eli äiti käy tämän reissun yhteydessä katsomassa vauvaa ja tuoretta äitiä sairaalassa. Silloin ihan ymmärrettävää ettei mies la japsi halua jäädä kotiin ja jättää kokoreissua väliin vain siksi etteivät voi käydä vauvaa katsomassa.
 
täätyttö
Täytyy kommentoida asian vierestä, kun joku kirjoitti että ei saa mennä flunssassa vaikkei kuumetta. Niin siis asiani oli, että kuume ei tartu. :D

Mutta ap:lle älä ota sairaita mukaan. Minä en halunnut vauvani lähettyville ihmisiä joilta oli vaara saada tartunta. Tuo alkuaika on muutenkin rankkaa aikaa, jos äiti vaikka sairastuu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 14:40 vieras kirjoitti:
Miten yleensä sairaaloiden käytäntö, kun Jyväskylässä vierailulle VAIN isovanhemmat ja tietty isät ja sisarukset. Mutta tädit, sedät, enot saatika muut kumminkaiman siskot eivät ole tervetulleita. Ja minusta se on hyvä, ehtii tosiaan sitä pientä mennä katsomaan sitten kotiinkin. Saatika kipeänä tai vaikka itse ei olisi, mutta perheessä sairastetaan , tod.näk. kannat tautia itsekkin.
osastoille joissa äidit yhteishuoneissa ei saakaan, jos perhehuone sinne sai tulla paljon vapaammin vieraita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 14:40 vieras kirjoitti:
Miten yleensä sairaaloiden käytäntö, kun Jyväskylässä vierailulle VAIN isovanhemmat ja tietty isät ja sisarukset. Mutta tädit, sedät, enot saatika muut kumminkaiman siskot eivät ole tervetulleita. Ja minusta se on hyvä, ehtii tosiaan sitä pientä mennä katsomaan sitten kotiinkin. Saatika kipeänä tai vaikka itse ei olisi, mutta perheessä sairastetaan , tod.näk. kannat tautia itsekkin.

Minä synnytin jyväskylässä ja kyllä sinne sai tulla ihan kuka vaan katsomaan!! ja ihan millon vaan, kuhan lähti ennen ilta kaheksaa pois...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 15:32 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 14:40 vieras kirjoitti:
Miten yleensä sairaaloiden käytäntö, kun Jyväskylässä vierailulle VAIN isovanhemmat ja tietty isät ja sisarukset. Mutta tädit, sedät, enot saatika muut kumminkaiman siskot eivät ole tervetulleita. Ja minusta se on hyvä, ehtii tosiaan sitä pientä mennä katsomaan sitten kotiinkin. Saatika kipeänä tai vaikka itse ei olisi, mutta perheessä sairastetaan , tod.näk. kannat tautia itsekkin.

Minä synnytin jyväskylässä ja kyllä sinne sai tulla ihan kuka vaan katsomaan!! ja ihan millon vaan, kuhan lähti ennen ilta kaheksaa pois...
mä synnytin silloin remonttien aikaan ni oisko tuolloin ollu tarkempaa kun muutenkin ahdasta. esikoiselta oli perhehuone ja sinne sai kyl tulla kuka vaan.
 
Minäkin olen synnyttänyt pari kertaa Jyväskylässä ja ohje on:
"Synnytysosastolla isä ja/tai tukihenkilö ja vastasyntyneen sisarukset voivat vierailla klo 8.00 - 21.00. Kuitenkin klo 12.00 - 13.00 välinen aika pyritään rauhoittamaan vierailuilta." Näin oli silloin ja on edelleen. Muitakin vieraita voi tulla, muttei huoneeseen / osastolle. Eikä se kivaa olisikaan, jos siellä kaikki ramppaisi. Jouduin molemmilla kerroilla kuuden hengen huoneeseen, joten olisi ollut aikamoista jos siellä koko suku olisi juossut. Mutta eihän kaikki elä sääntäjen mukaan...
 
Pohjois-Karjalan keskussairaalassa synnytysvuodeosastolla synnyttäneiden luona saavat aulassa vierailla isovanhemmat ja huoneissa puoliso ja omat lapset. Muilla ei osastolle mitään asiaa ja onpa muuten todella hyvä käytäntö jonka toivoisi yleistyvän muuallakin maassa!
 
En kyllä ymmärrä muutenkaan miksi sitä vauvaa pitää mennä sairaalaan katsomaan. En tiedä mitkä ovat tulevan synnytyssairaalani periaatteet vierailuihin, mutta minä ainakin toivoisin että vieraat tulisivat katsomaan vauvaa vasta kotiin. En halua sairaalaan muita kuin mieheni ja korkeintaan vanhempani, mutta muut voisivat odottaa ja aion sen myöskin sanoa etukäteen. Varsinkin kun on kyse ensimmäisestä lapsesta niin tahdon rauhassa palautua synnytyksestä ja tutustua vauvaan.

Puhumattakaan että joku tulisi sairaalaan ja vielä nuhaisena...
 

Yhteistyössä