Voisiko joku auttaa ovistestien kanssa?

Tiedän, että on vähän epäkohteliasta vaan tupsahtaa jonnekin keskusteluihin pyytämään apua, mut jos joku voisi jeesata. Kiitos. :ashamed:

Reilun kolmen vuoden yrityksen jälkeen ollaan aloitettu hoidot ja ensimmäinen inseminaatio olisi edessä. Tilanne on nyt tämä, että söin tässä kierrossa ekat clomit ja perjantaina kävin uä:ssä (kp 10) ja follikkeli oli 12 mm. Normikierto on 28-32 päivää ja bongaan oviksen lämmöllä, limoilla ja kivuilla. Koon perusteella lääkäri arveli siis perjantaina, että ehditään tehdä inseminaatio ennen pääsiäisen pyhiä (kun ovat jo torstaina kiinni). Kävin sitten sokkarilta hakemassa ovistestejä (Pregcheck) ja aloitin tikutuksen lauantaina (kp 11) ja sain selvän viivan, mutta haaleampi kuin kontrolli. Sunnuntaina sama juttu. Tänään (eli kp 13) aamulla tein testin ja viiva oli paljon edellispäiviä haaleampi. Tein sitten varmuuden vuoksi vielä toisen testin myöhemmin päivällä ja se näytti jo enemmän haamulta kuin viivalta. Siis voiko viivan vahvuus heitellä ennen plussan bongaamista? En nyt oikein usko, että oisin missanut sen plussan? Kaamee flunssa päällä ja välillä on siitä johtuvaa lämpöä, niin ei oikein tunne mitä elimistössä tapahtuu. Ja kun en tiedä mitä nuo clomit kaikkiaan elimistölleni tekee.

Itku tulee, jos en nyt bongaa plussaa ja päästä inssiin, kun on jo muutaman kerran jouduttu siirtämään aina kuukaudella eteenpäin, kun on ollut sairautta ja hiihtolomia, jolloin poli on ollu kiinni jne.
 
Hei vaan... mulle tulee tuosta nyt mieleen, että oot aloittanut testaamisen liian myöhään, jo senkin takia että ekassa testissä jo jotain näkyi. Parasta arviota pystyy tekemään, kun ekasta tulee vain kontrolliviiva. Tosin noista kyseisistä testeistä ei ole itsellä kokemusta, oon käyttänyt vaan Onnia, mutta siinä ainakin oviksen aikaan viiva on selkeästi kontrolliviivaa tummempi. Tuohon tietysti voi vaikuttaa varmaan testausaika yms, en tiedä tarkemmin. Jostain just luin, että testit näyttää oviksen lähestymisen, eli hormonitaso on korkeimmillaan noin päivää-kahta ennen ovista, kun taas lämpöjä seuraamalla ollaan just H-hetkessä. Kipuja seuraillessa oon huomannut vähän samaa, eli ne tulee pikkuisen testin perässä, usein kuitenkin samana päivänä. Mutta jos alan testata vasta kun kivut tuntuu, niin tilanne on tuo mitä kuvasit.

Tulipas sekava selvitys. Voimia sulle!
 
Mulla ainakin testiviiva lähestulkoon häviää vähän ennen ovisplussaa. Saattaa siis ensin vahvistua 3-4 päivää, jonka jälkeen onkin ihan haamuhailura testissä ja siitä 1-2pv niin on tullut paljon kontrollitestiä tummempi viiva. Joten jatka vaan testailua, ei se ovis välttämättä ole ohi mennyt :)

Osalla toki LH-huippu on sen verran lyhyt, että testata täytyy kahdesti päivässä, mutta aika harvinaista se kai on.
 
Heippa! Jos follikkeli oli pe 12 mm, niin et ole aloittanut testausta liian myöhään. Epäilen että plussa on vasta tulossa, esim. huomenna. Kiertosi normaalin pituuden perusteellakin.

Itse käytän samoja ovistestejä, mutta varmistuksen teen aina kalliimmalla Clearbluen digitestillä, koska siihen luotan 100 %:sesti. Varmistus siis silloin kun liuskaa on vähän vaikea tulkita että onko nyt varmasti plussa vai ei.
 
Itse olen testannut nyt pari kierto tuolla pregcheckillä ja olen tykännyt siitä. Minulla on viivat lähtenyt tummumaan ovista kohden, plussa on ollut selvä jonka jälkeen viiva on heikentynyt. Tämä ei tietenkään tarkoita että sinulla kävisi samoin joten jatka vaan testaamista. Plussa voi hyvinkin tulla huomenna.
 
Hei! Kiitoksia kaikille! Näin minäkin Terhi-76 ajattelin, että ei kai nyt liian myöhään ole aloiteltu, kun niin pieni folli oli perjantaina. Just tollaista kokemusta kaipasinkin kuin Jadella, että se tosiaan voi kadotakin välillä, vaikka ensin on parina päivänä vahvistunut. Järkihän sanoisi, et se vahvistuu päivä päivältä eikä yhtäkkiä heikkene. Mutta mistäpä noista hormoneista tietäisi. :D Taidan hakea huomenna varmistukseksi tollaisen clearbluen ellen saa aamulla selkeää plussaa.

Enpä tajunnut, että olisin voinut pari kiertoa "harjoitustikuttaa" ennen tätä mahdollista inssiä. Ei olisi ollut niin hämillään.

Jos LH-huippu on tosiaan noin 2 vrk ennen ovista, niin silloinhan plussa pitäisi tulla suurinpiirtein huomenna tai ylihuomenna kerta tänään ei ollut.

*muoks. Jos olisi tiennyt eilen aamulla, että tänäänkään ei tule vielä plussaa niin olisi voinut harrastaa seksiä* ha
 
Viimeksi muokattu:
Tämän aamun testi näytti haamua. Jännittäväksi menee, että näyttääkö huomenna plussaa. Klinikka on nimittäin jo torstaina kiinni, joten silloin on liian myöhästä plussata inssiä ajatellen.

Mites muuten, oletteko te jäähdyttäneet virtsaa ennen testin tekemistä? Kun pitäisi olla 15-30 asteista eikä se taida ihan siinä lämpötilassa ulos tulla.
 
Pari juttua.
Teetkö testin aamupissistä? LH ei näytä oikein aamupissasta vaan tee testi 10 jälkeen ja ole juomatta ennen testiä. Esim teet aamupissan ja sit siitä joku 2-4 h niin teet testipissan.

Sit toinen. Mulla on vuosien mittaan ultrallakin todennettu ovis tapahtuneen vaikka tikku ei koskaan näytä ns. Tosi tummaa plussaa. Viiva on maxmax kontrollin vahvunen jos sitäkään. Lekurit on sanonu ettei kaikilla henkilöillä tikuilla saada koskaan sellasta tummaa plussaa vaikka miten oikein testailisi.

Tsemppiä! Tiedän tunteen koska mullakaan ovis/tikuttelu ei oo sellanen selkee.
 
Viimeksi muokattu:
Mä oon käyttänyt noita samoja Pregcheckin ovistikkuja, enkä ole mitenkään erityisesti jäähdytellyt näytettä ennen testausta. Ihan hyvin ovat silti toimineet. Sen sijaan olen noudattanut tuota samaa periaatetta kuin Asriel, eli en ole testannut ensimmäisestä aamupissasta vaan vasta n. 3 tuntia myöhemmin (tai jos töissä on ollut aamuvuoro, niin vasta sitten kun olen tullut töistä kotiin). Ennen testausta olen kyllä juonut, mutta kohtuudella, jotta virtsasta ei tulisi liian laimeaa.
 
Mäkin olen välttänyt aamuisin testaamista, ja olenkin päätynyt testaamaan töistä tullessani. En jäähdyttele näytettä ikinä, ja käytän myös noita Pregcheckin liuskoja, koska olen todennut ne toimiviksi omalla kohdallani. Varmistustestinä käytän CB:n digitaalista, joka on yleensä näyttänyt hymynaamaa vasta n. 12h liuskatestin plussan jälkeen.
 
Toi aamupissajuttu on minusta vähän kummallinen ja ristiriitainen. Kun Pregcheckissä sanotaan vain, että mikä tahansa aika käy (ei erikseen kantaa aamupissaan). Mutta esim Biocardin testihän suosittaa tekemään sen just aamupissasta, Clearblue sanoo, et helpoin tehdä aamulla ja pissan pitää olla vähintään neljä tuntia rakossa ollutta. First signal on taas just päinvastainen, eli ei aamupissaa ja max 2 tuntia rakossa ollutta. Onko noiden testien "tekniikat" jotenkin ihan erilaisia.

Mutta klinikalle pitäisi soittaa mieluusti heti kahdeksan aikaan aamulla, joten pakkohan mun on se aamulla tehdä ellen laita kelloa esim neljältä soimaan ja käymään sit vessassa... :O

Tosiaan tänään laskeskelin tarkemmin, niin mähän todennäköisesti ovuloin kuitenkin vasta loppuviikosta. Menin siellä uä:ssä vaan hämilleni, kun lekuri sanoi follin olevan niin iso, että todennäköisesti ehtisin saada huipun alkuviikosta.

No, jos ei huomenna tule plussaa, niin se on sitten tältä kierrolta siinä ja uusi yritys ensi kuussa. Ainiin, voihan sitä tietenkin myös harrastaa seksiä, jotkut kun tulee kuulemma raskaaksi niinkin. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Peikko89
En sitte tiedä sen virallisempaa mut esim mammaksin sivulla oli seuraavaa:

Älä käytä aamuvirtsaa (ensimmäinen virtsa heräämisen jälkeen) sillä LH on syntetisoitunut elimistössäsi aikaisin aamulla. Se ei näy virtsassasi kuin vasta myöhemmin päivällä.

Mut joo, tiedän mä senkin et jopa osa klinikoista ohjeistaa tekemään testit aamulla.

Mut tsemiä, kyl se plussa sitte sieltä tulee varmasti :)
 
Viimeksi muokattu:
Ja Pregcheckin sivuilla:

Ovulaatiotestiä varten otetaan puhtaaseen näyteastiaan virtsaa, johon testitikku kastetaan. Virtsanäytteen oton ajankohdalla ei ole väliä, voit siis tehdä testin mihin vuorokauden aikaan tahansa.
 
No, ei tullut tänäkään aamuna plussaa, joten ei sitten tässä kierrossa inseminaatiota. Klinikka kun on huomenna jo pääsiäislomalla. :(

Asriel, muistinkin lukeneeni tuon saman tekstin, mutta en muistanut mistä. Mutta tosiaan mammaksi.fi:stähän se olikin. Selasin ihan uteliaisuuttani toistakymmentä englanninkielistä sivua aiheesta (ovulaatiotestien ja lapsettomuusklinikoiden sivuja, lähinnä) ja ristiriitaa oli sielläkin havaittavissa, mutta yleisin oli tuo, että hormonia muodostuu aamulla (jolloin se näkyy kyllä verikokeessa) ja näkyy virtsassa paremmin vähän myöhemmin päivällä. Toisaalta enhän minä tiedä, minkäkokoisen nousun nuo testit havaitsee.

Löysin myös sellaisen tiedon, että clomit saattaa aiheuttaa väärän plussan, jos testaamisen aloittaa liian aikaisin (eli ehkä siksi se lauantaina näytti niin selkeää, mutta kuitenkin negatiivista viivaa).

Mutta ehkä testailen tässä näinä päivinä aamuisin ja ennen puolta päivää uudestaan, niin näen onko sillä jotain vaikutusta.
 
No niin tai näin, niin en saanut noilla Pregcheckin testeillä plussaa ollenkaan. Ja testailin kuitenkin jopa kolme kertaa päivässä. Keskiviikkona sain siis vahvan viivan (sekä päivällä että illalla), mutta edelleen aivan selkeästi kontrolliviivaa heikompi. Eilen viivat olivat jo heikompia ja tänään pelkkä haamu. Eli ilmeisesti se lh-huippu oli kuitenkin keskiviikkona, mutta onko se mun huippu sitten kovin matala? Tietääkö joku jotain aiheesta? Pitää soitella pääsiäisen jälkeen polille ja kysellä neuvoa.

Onko noista testeistä joku herkempi kuin tuo pergcheck? Clearblue olisi kai selkeämpi, mutta onko se herkempi?
 
Clearblue tais olla 40mIU/ml ja pregcheck on 25mIU/ml. Itse olen pari kertaa käyttänyt clearblue:a vain varmistaakseni plussan, kun on ovat aika hintavia. Toisaalta siitä ei tule melkein plussaa, vaan se joko on tai ei.
Herkempiähän löytyy esim. David (10mIU/ml) ja Sofi(25mIU/ml). Nuo on sitten kaposempia, että tuovat siinä oman haasteensa.
 
Noista herkkyyksistä kysyin kerran apteekista ja sanoivat, että sillä ei ole väliä kuinka herkkä testi on. Kun kerta kontrolliviiva on "ohjelmoitu" niin, että se vastaa testiviivaa. Jos joku ymmärtää mitä tarkoitan. Mutta siis itse käytän pregchekiä myös ja eilen sain melko vahvan viivan (ihan aavistus ettei ollut plussa). Tänäänkin clearblue nega. No kiertopäivät on niin alussa etten plussaa toivokkaan vielä. Mutta ihmettelen kun antoi niin vahvan viivan. Kerran kävi samallai, että pregchek melkein plussa ja david selvä nega. Oikea ovis sitten vasta viikonpäästä clearbluella.
Piia-liisa jos sulla olis plussa ollut silloin sunnuntaina niin ovis olis ollut ma-ti ja silloinhan follikkeli olisi ollut 18-20 mm eli olis voinut irrota koon puolesta.
 
En ehkä ihan ymmärtänyt, mitä Murmeli tarkoitit tuolla herkkyysasialla. Minä kuvittelisin, että herkkyys tarkoittaa sitä, millä arvolla se antaa plussan (10, 25 tai 40 mIU/ml). Vai mikä merkitys sillä herkkyydellä muuten olisi? Eihän siinä olisi mitään järkeä, että testi kyllä "tunnistaa" jo kymmenen yksikön pitoisuuden, mutta ei ilmoita sitä.

Minä taas mietin, et jos se olisi ollut jo sunnuntaina sillä "vajaalla" viivalla plussa, niin miksi se olisi taas keskiviikkona noussut uudelleen. Jälkiviisaana on hyvä sanoa, että olisi pitänyt kuvata kaikki viivat, mutta mistäpä sitä olisi voinut tietää, että näin hankalaksi menee. Oon ollut (edelleen) niin kauhean kipeänä flunssasta, että oireita on hankala tarkkailla. Mutta torstaina tuli pientä ovislimaa (ihmeen vähän sitäkin tässä kuussa), eli sekin puhuisi sen keskiviikon puolesta. No, pitää soitella sinne polille ja toivoa, että ensi kuussa ei tule tällaista härdelliä testien kanssa.

Kiitos kaikille avusta!
 
Sitä tarkoitin, että kun lh:n nousu tulee se näkyy kyllä ei herkällä testillä yhtä hyvin. Eli ovistesteissä sillä herkkyydellä ei ole niin väliä koska huippu tulee vasta kun viivat on yhtä tummia. Vaikea selittää. Mullahan kävi nyt kans niin, että viivat alkoi olla melkein plussaa loppuviikosta. Eilen kuitenkin ihan selvä haamu vaan. Tänään taas melko tumma. Tuntemuksetkin viittaa, että ovis tulossa. Veikkaan clearbluen hymyilevän illalla tai huomenna.
 
Huomasin tällaisenkin ketjun ja oli ihan pakko kirjottaa. on itekki tosi pihalla noiden testien kanssa. oon tehny kolmellakin eri testillä (cb, liuska+puikko) ja eri aikoihin.

Mulla kävi viime kierrossa niin, että kp19 päivällä tuli hymynaama cb:n testiin ja iltapäivällä liuskaan+puikkoon ei oikein mitään, jotain haaleaa, mutta ei testiviivan vahvuista. Tein silti kp20 uudelleen samat testit ja tulos oli ihan sama. syön clomeja. oon yrittäny pidätellä virtsaa 4 h ja olla juomatta 2 h ennen. tuossa kierrossa kp14 folli oli 14mm.

jotta tämä ei olisi niin helppoa niin oon jostain lukenu, että eka plussa on oikea, koska sen jälkeen on vielä mahdollista saada plussia ovstesteihin ku hormoni on korkeella tai jotain. En yhtään tiiä pitääkö tuo paikkaansa.

Alan olla hiukan neuvoton noiden testien kanssa. ja kun ois niin tärkeetä saada "oikea" plussa! oon tavallaan jo luovuttanu testien suhteen ja seksiä on vähän liiankin pitkään kun testit näyttää jotain sinne päin. en sit tiiä oonko tehny testit väärin. voiko testin tehdä väärin?
 
Miten ap kävi? Tikutitko myöhemmin kierrossa?
Tuli vasta jälkeenpäin mielee, et ehkä sulla on sama kuin mulla normikierroissa aikoinaan. Mulla ultrattiin alkukierrosta (kp10) jo 13mm folli ja lääkäri sanoi oviksen tulevan päivien sisään (yleisesti folli kasvaa n.2mm pv ja puhkeaa n.20mm kokoisena). No, kappas, tikut näytti halua tai max kohtuullista viivaa sahaten edes takas. Mut ultrattiin sitten kp 19 (tark. Oliko ovis tapahtunu) ja folli oli vasta sillo 20 mm ja puhkeamatta! Lääkäri totesi että mun munasolut kypsyy todella hitaasti (jotain 0.5mm vrk) ja siinäkin yks mahd.syy siihen ettei täppää. En tosin tikutellut, enkä tiiä olisko LH ollu sit vasta plussaa. No, myöhemmin toki selvis muita syitä mut se on eri tarina.
 
Lohduttavaa kuulla, että ei kaikilla muillakaan ole helppoa tämä tikuttelu. :'( Eli pikakertaus. kp 10 folli 12mm, kp 11 ja 12 haaleita viivoja ja kunnon viivaa kp 14 ja 15, mutta selkeästi kontrolliviivaa haalempia. Kp 16 haamu, kp 17 enää "haamun aavistus". Lopetin testailun siihen ja oletin, että huippuni oli niin matala, että se parempaa viivaa ei tule (ja joka tapauksessa missattiin inssi, kun oli se pääsiäinen). Nyt jälkikäteen on hyvä sanoa, että ei olisi kannattanut lopettaa tikutusta!

Soitin pääsiäisen jälkeen polille, jossa oli kyllä todella tietämätön täti puhelimessa. Puhelun jälkeen vasta tajusin, että nainen ei tiennyt, millainen ovistesti on. Hän luuli sen toimivan kuin raskaustesti (eli haamukin on plussa). Miten polilla voi olla tollaisia ihmisiä töissä??

Olen siis ollut koko ajan enemmän tai vähemmän kipeenä (lämpöä jne), joten normioviksen tuntemuksia tai lämpöjä on ollut turha kyttäillä, kun koko ajan kolotti.

Mutta jos LH-huippu olisi ollut tuolloin kp 14 tai 15, se olisi tarkoittanut ovista noin kp 16-17, eikö? Ja se taas olisi tarkoittanut menkkoja kp 30-31? Tänään on kp 34, ei menkkoja, ja rt-testi näytti äsken negaa (limakalvoillakaan ei ole verta, että tuskin tänäänkään alkaa menkat). Tämä oli ensimmäinen clomi-kiertoni (voiko clomit sekoittaa kiertoa...?). Mulla on kohtuusäännöllinen kierto 28-32 päivää, näin pitkää kiertoa ei ole ollut ainakaan vuoteen. Toki kipeenä oleminen on sellainen stressi, että kierto voisi pidentyä. Harmi, että en tikuttanut pidempään. Ensi kierrossa tikutan hittosoikoon koko kierron! :p

Mutta siis koko jupakka kuulostaa vähän samalta kuin tuo mitä Asriel kerroit!
 
Halaus Piia-Liisa!!
Joo, tutulle kuulostaa. Mullakin esim siinä kierrossa normaali n 29pv kierto venähti 34. Eli ovis tuli tosiaan vasta sielllä kp 20-21. Kysyin vielä, et olisiko voinu käydä niin, että solu olis ollu kypsä muttei irronut sillon lähempänä kp14. Kuulema ei, koska sillon toisessa ultrassa se olis näkyny muodostununeena follikystana (muodostuu jos folli ei irtoa) ja se olis ollu jo tosi iso kokoinen. Se oli siis vaa kypsyny hitassti. Näissä kierroissa muodostuu myös huono keltarauhanen useinkin. Ja jos folli ei irtoa ollenkaan niin kierto pitenee rajusti, vuoto alkaa vasta ku limis rapistuu ajan kanssa.

Eiks sulle voitas tehdä inssi pregnylavusteisena? Jos sulla on vaikka oikeesti irtoamisongelma. Sillon tietäs päivälleen millo irtoo. Halaus.
 

Yhteistyössä