Voisitko asua 12 neliön tilassa kahden lapsen ja miehen kanssa?

Tuli vain mieleen kun tänään juttelin äitin ja isän kanssa ja silloin kun niillä on 60- luvun puolivälissä ollut kaksi lasta he ovat asuneet 12 neliön huoneessa jossa he kaikki nukkuivat, säilyttivät omaisuutensa ja kuivasivat pyykkinsä(!). Ruokaa tehtiin erillisessä huoneessa jossa oli keittonurkkaus, siellä asui myös vuokralainen. Tämä tuli meillä puheeksi kun eräs ystäväni totesi ettei kukaan asu 2-vuotiaan kanssa kaksiossa kun se tarvitsee jo oman huoneen ja eräs toinen ystäväni muutti myös kolmioon koska 6 kk vauva tarvii oman huoneen ja tilaa tavaroilleen. Kummallakaan ei ole ihan hirveän hyvä taloudellinen tilanne ja jatkuvasti joutuvat tinkimään muusta asumisen eteen.

En siis sinänsä pidä heidän ratkaisujaan väärinä, sillä aika on toki eri mutta olisi mukava herättää keskustelua siitä minkälaisia asumisoloja pidätte siedettävinä. Itse asun 61 neliöisessä kaksiossa ja lapsi on tekeillä. Minulle tämä on ehdoton minimi mutta isompaan emme varmaankaan muuta ennen lapsen kouluikää.
 
Jos ajattelen itseäni asumassa 12 neliön tilassa miehen ja lapsen kanssa, niin aika ahdas olo olisi. Ahdastahan se on tietenkin ennenkin ollut, mutta ehkäpä se "ajan henki" on ollut toisenlainen ajatellen näitä asumisjärjestelyjä..
 
no kyllä aina kaikkeen tottuu ja pystyy, jos on pakko.

mutta kyllä minäkin muutin isompaan asuntoon kun odotin toista lastani. yhden lapsen kanssa olin asunut kaksiossa ja kun toinen oli tulossa, muutin kolmioon vaikka se tarkoittikin sitä, että asumismenot kasvoivat. sitten siitä muutettiin tähän nykyiseen neliöön ja tässä siis asuu minä ja kaksi lastani. mulle kodin viihtyisyys on tärkeä asia ja olen valmis maksamaan siitä, että meillä on tarpeeksi tilaa kaikille.
 
Kai jonkin aikaa selviäisi, mutta olisi todella ahdistavaa. Mutta jossain kaksiossa pärjäisi hyvinkin, toki nelihenkiselle perheelle mielestäni kolmio ja siitä isompi olisi ihanteellisin vaihtoehto. Kaksioon taas menee hyvin 3 ihmistä, vanhemmat ja yksi lapsi tai sitten 1 aikuinen + kaksi lasta.
 
"pii"
Asumme 72m2 kolmiossa, toinen tulossa touko/kesäkuun tienoilla ja ennen sitä on tarkotus muuttaa isompaan (toivottavasti, oman osto.) koska tämän pohjaratkaisu on niin ahdas ettemme millään mahtuisi tänne.. nyt jo tekee tiukkaa, liikaa omaisuutta vissiin? ;)
 
Helekutti
Tuttavaperheeni asui 60 ja 70 lukujen taitteessa pienessä kaksiossa. Vanhemmat ja viisi lasta n. 45 neliötä :D kyllä sitä silloinkin oli kuulemma pidetty vähän ahtaana asuntona.
 
"vieras"
No eipä silloin ennen lelujakaan ollut tai tietokonepelejä yms. jotka veisi tilaa paljon. Äitini kotona oli likemmäs 10 lasta ja tilaa oli tupakeittiä, kamari ja vintissä huone ja vintinpäällynen joka oli käytössä kesällä. Minä itse olen asunut pienenä aika pienissä tiloissa, kun oli pieni keittiö ja yksi makuuhuone ja olohuone ja meilläkin oli 3 lasta. Tosin pikkusisko oli 1v kun muutimme isompiin tiloihin. Paljon vietettiin aikaa pihalla eikä könnätty sisällä 70 luvulla.
 

Yhteistyössä