Voisitteko asua paikassa, jossa on ulkovessa ja ulkosauna ?

  • Viestiketjun aloittaja pöhkö123
  • Ensimmäinen viesti
pöhkö123
Mietin, että kuinkahan moni nykyihminen pystyisi/viitsisi asua sellaisessa paikassa, jossa on vaan ulkovessa ja ulkosauna ?

Nykyään on ihmiset niin nirsoja, myönnän kyllä itsekin olevani aikamoinen nirso.
En mielelläni menisi talvella persettäni palelluttamaan ulkohuussiin, tai nostamaan kaivosta vesiä saunaan.

Mitenköhän sitä ennen aikaan on pärjätty, kun oli maaseudullakin vielä niin paljon asutusta 70-80 -luvulla. Pakko oli pärjätä, kaippa sitä ei osannu kaivatakaan mitään ylellisyyksiä kun niitä ei ollut, eikä niihin ollut tottunut.
 
näin vastasit itselles
Alkuperäinen kirjoittaja pöhkö123;25821907:
Nykyään on ihmiset niin nirsoja,

Mitenköhän sitä ennen aikaan on pärjätty, kun oli maaseudullakin vielä niin paljon asutusta 70-80 -luvulla. Pakko oli pärjätä, kaippa sitä ei osannu kaivatakaan mitään ylellisyyksiä kun niitä ei ollut, eikä niihin ollut tottunut.
jep.
 
"Vieras"
Minä asun talossa, jossa on (vielä toistaiseksi) vain ulkosauna. Sinne tosin vesi tulee hanasta ja vesijohdosta.
Sisävessa on kyllä. Ihan hyvin pärjätään ja pärjättäisiin ulkovessankin kanssa jos tarvis vaatisi.

Suurimman osan elämästäni olen asunut talossa, jossa oli vain ulkosauna ja ulkovessa. No problem. Ei ollut muuten automaattipyykinpesukonettakaan, vaan vain pulsaattorikone. Niin, eikä ollut vesijohtoakaan...

Moni, joilla on sekä sisä-, että ulkosauna, kylpevät vain siinä ulkosaunassa.
 
kokemusta 30v ja ihan jees
Asuin sellaisessa elämäni ensimmäiset 30 vuotta. Nyt asunut pari vuotta jossa vesi tulee hanasta sun muut mukavuudet. Mutta enpä ollut silloin ennen sen onnettomampi tai onnellisempi kuin nytkään.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"Mari"
No ollaan asuttu nyt 1,5v. ilman sisävessaa ja juoksevaa vettä. Eihän se pakkasilla kivaa ollu, mutta kaikkeen tottuu.
Sisävessa valmistuu kesäksi ja vesikin alkaa juosta mutta sisäsaunaa emme edes halua. Ihana tuo ulkosauna ja siinä on oma viehätyksensä kun kantaa sinne puut ja vedet.
Eniten ärsyttää se että pyykkien pesu on aina niin hankalaa kun pitää kuljetella niitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Tapiontytär
"vieras"
Noinpa meillä oli 70 luvulla kun minä olen pieni ollut, oli se luksusta kun muutimme kerrostaloon ja vesi tuli ittekseen sisälle ja vessaan pääsi lämpöseen. Eipä tuo nyt kesällä ollut vaiva, mutta talvella ei kiva, meillä oli vielä 80 luvulla mummoloissa moinen systeemi.
 
"vieras"
Riittää että mökillä saa kantaa vettä ja pissiä huussikassa, kotona on kiva kun astianpesukone hyörii, pyykit peseytyy näppärästi koneen avulla ja vessassakaan ei tarvi pakkasella pyllyä palelluttaa.
 
"Selina"
Olen asunut kantovedellä, ulkohuussi ja ulkosaunalla vuodesta 97 vuoteen 2000 lapsia oli ensin 2 ja loppuajat 4.

Lampaita 20kpl, vuohia 4kpl ja hevosia 2 . Kaneja 30kpl ja kaikilla elukoilla kantovesi.

Silloin meni ok. Aika kultaa muistot :heart:
 
dssa
No ulkohuussista en niin välitäis, mutta meillä on kanssa ulkosauna, johon tulee kyllä hanasta kylmä vesi ja padassa lämmitetään loput. On kyllä myös sisällä suihku, mutta sitä ulkosaunaa en vaihtaisi, on kyllä ihan paras ja käytössä paljon ja lapsikin tykkää kun siellä on tilaa leikkiä :)
 
"Vieras"
Tekisi varmasti hyvää monelle nykyajan kermaperseelle.

Olen tosiaan itse asunut (syntymästäni 35 v. asti) moisessa talossa, jossa ei ollut vesijohtoja, sisävessaa tai sisäsaunaa.
Lisäksi taloa lämmitettiin 3 uunilla ja muuripadalla lämmitettiin vesi.

Ei siihen kuole, eikä se ole edes kovin työlästä tai vaikeaa. Sen jälkeen ei osaa pitää kaikkea itsestäänselvyytenä tai saavutettuna etuna.
 

Yhteistyössä