Voisitteko elää ilman autoa? Miksi tai miksi ei?

  • Viestiketjun aloittaja Automobiili
  • Ensimmäinen viesti
Mies ei pääsis töihin täältä ilman omaa autoa, joten ei voitas elää ilma autoa. Hän menee klo 6 töihin, ja eka bussi lähtee 5.55. Ja sen verran huonot bussiyhteydet muutenkin, ettei kaikkia pakollisia menoja 4 lapsen kanssa saisi aina järjestettyä bussiaikatauluihin sopiviksi.
 
Anne
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mina:
Nykyihmisellä on enempi menoja joita entisajan ihmisillä ei ollut..
Mä pääsen ilman yksityisautoa kaikkialle, minne mun pitää mennä. Ja mistä tulee tarve sellaisille menoille, joita ei autottomilla ihmisillä ole?
Vaikka sellaiset tarpeet kuin halu nähdä sukulaisia ja pitkät välimatkat. Omat vanhemmatkin asuu 3h:n bussimatkan päässä suuntaansa. Ja alle vuoden ikäinen lapsi ei varmaan viihdy 3h:ta bussissa ja turvallisuudestakaan en menis takuuseen niiden syrjäkylien hullujen bussikuskien kyydissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anne:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mina:
Nykyihmisellä on enempi menoja joita entisajan ihmisillä ei ollut..
Mä pääsen ilman yksityisautoa kaikkialle, minne mun pitää mennä. Ja mistä tulee tarve sellaisille menoille, joita ei autottomilla ihmisillä ole?
Vaikka sellaiset tarpeet kuin halu nähdä sukulaisia ja pitkät välimatkat. Omat vanhemmatkin asuu 3h:n bussimatkan päässä suuntaansa. Ja alle vuoden ikäinen lapsi ei varmaan viihdy 3h:ta bussissa ja turvallisuudestakaan en menis takuuseen niiden syrjäkylien hullujen bussikuskien kyydissä.
Miten tarve muuttui haluksi?
 
Meillä ei ole autoa sillä Helsingissä sitä aika vähän tarvitsee. Mielestäni on outoa ajatella, että auto olisi automaattisesti välttämättömyys lapsiperheessä. Toki joskus ärsyttää seisoa vesisateessa bussipysäkillä, mutta eipä toisaalta tarvitse miettiä parkkeerausongelmia, vakuutuksia, bensoja tai surra auton vikoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Ei ole autoa eikä edes ajokorttia. Enkä ole koskaan sellaista kaivannut. Julkiset kulkee ja se on ekologista.
Ai vanha saastuttava dieseldösä on ekologinen? :D :LOL:
Mä käytän enimmäkseen ratikkaa :D Mutta onhan niitä jotain maakaasubusseja tms. Mutta kyllä mä luulen, sen dieseldösän olevan ekologista jos bussi on tupaten täynnä matkustajia jos vaihtoehtona on se, että jokainen bussissa oleva kulkisi yksinään omalla autolla.
 
pystyimme elämään helposti ilman autoa silloin kun perhekoko oli 4, kun kolmas lapsi syntyi alkoi auto käydä enemmän ja enemmän houkuttelevammaksi arkea helpottamaan. Nyt kun meitä on 7 hengen perhe, emme tulisi toimeen ilman autoa pidempää aikaa. Muutama päivä onnistuisi kyllä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja Anne:
Vaikka sellaiset tarpeet kuin halu nähdä sukulaisia ja pitkät välimatkat. Omat vanhemmatkin asuu 3h:n bussimatkan päässä suuntaansa. Ja alle vuoden ikäinen lapsi ei varmaan viihdy 3h:ta bussissa ja turvallisuudestakaan en menis takuuseen niiden syrjäkylien hullujen bussikuskien kyydissä.
Miten tarve muuttui haluksi?
Sosiaalisten kontaktien tarve -> halu tavata ihmisiä.
 
Josa
Mä en vois olla ilman autoa, koska se on pakollinen töissä. En voisi hoitaa asiakkaiden luona käyntejä ilman omaa autoa. Työnantajakin sitä omaa autoa vaatii.
Toiseksi työpäivä matkoineen pitenisi reilusti, jos joutuisi kuskaan ekaks lapset hoitoon pyörällä, siitä asemalle ja junalla 70km.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Ei ole autoa eikä edes ajokorttia. Enkä ole koskaan sellaista kaivannut. Julkiset kulkee ja se on ekologista.
Ai vanha saastuttava dieseldösä on ekologinen? :D :LOL:
Mä käytän enimmäkseen ratikkaa :D Mutta onhan niitä jotain maakaasubusseja tms. Mutta kyllä mä luulen, sen dieseldösän olevan ekologista jos bussi on tupaten täynnä matkustajia jos vaihtoehtona on se, että jokainen bussissa oleva kulkisi yksinään omalla autolla.
Kivihiilellä tuotettu sähkö ei ole ekologista. =)

Koska olet nähnyt dösän kulkevan tupaten täynnä? Toisekseen dösissä ei ole samoja katalysaattoreita kuin henkilöautoissa. =)
 
Käymme esim. suht usein meidän landella ja lähin bussi ja juna sinne on 40km landepaikalta..

Toisaalta autoa tarvitsemme erityisesti tulevaisuudessa matkusteluun. Automatkailu on sitäpaitsi ekologisempaakin kuin lentokonematkailu.
Esim 4 hlö perhe Thaimaan lennot edes takaisin vastaa keskikulutuksellista ajoa autolla 72 tuhatta kilometria hiilidioksidipäästöjä ja otsonikerroksen tuhoutumista.

Emme silti ole menossa Thaimaaseen autollakaan :D ( Joku kysyy kuitenkin )
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mulla ei ole koskaan ollut autoa. Julkinen liikenne toimii ja markettiin pääsen bussillakin. Joskus, jos olen intoutunut ostamamaan marketista enemmän kuin kykenen kantamaan, olen surauttanut taksilla kotiin. Uskoisin, että halvemmaksi on tullut kuin auton pitäminen.
peesi, nyt vauvan kanssa tietty välillä toivoisi et olisi se auto, ja kun palaan työelämään, niin töihin pääsisin autolla 10 min. mut nyt menee reilu tunti kun joudun kiertää kahdella bussilla keskustan kautta,plus sitten lapsen hoitoon vineti siihen samaan syssyyn.
mulla ei edes ole korttia. jokainen tavallaan. jos mulla olisi rahaa enempi, ajaisin varmaan kortin, ja ostaisin kunnon auton. auto vie vaan rahaa julmetusti joten nyt se ei tule kysymykseenkään.
mitä se noin niinkuin muuten sun ystävälle kuuluu et onko teillä auto vai ei?

 
Anne
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja Anne:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mina:
Nykyihmisellä on enempi menoja joita entisajan ihmisillä ei ollut..
Mä pääsen ilman yksityisautoa kaikkialle, minne mun pitää mennä. Ja mistä tulee tarve sellaisille menoille, joita ei autottomilla ihmisillä ole?
Vaikka sellaiset tarpeet kuin halu nähdä sukulaisia ja pitkät välimatkat. Omat vanhemmatkin asuu 3h:n bussimatkan päässä suuntaansa. Ja alle vuoden ikäinen lapsi ei varmaan viihdy 3h:ta bussissa ja turvallisuudestakaan en menis takuuseen niiden syrjäkylien hullujen bussikuskien kyydissä.
Miten tarve muuttui haluksi?
Just siinä kohtaa, kun se halu on tavallaan tarve. Kyllä mä mun sukulaisista välitän ja haluan/tarvitsen nähdä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja Anne:
Vaikka sellaiset tarpeet kuin halu nähdä sukulaisia ja pitkät välimatkat. Omat vanhemmatkin asuu 3h:n bussimatkan päässä suuntaansa. Ja alle vuoden ikäinen lapsi ei varmaan viihdy 3h:ta bussissa ja turvallisuudestakaan en menis takuuseen niiden syrjäkylien hullujen bussikuskien kyydissä.
Miten tarve muuttui haluksi?
Sosiaalisten kontaktien tarve -> halu tavata ihmisiä.
Tarve ja halu ovat kaksi eri asiaa. Mutta ei autoa kannata pitää sukuloimisen takia, tulee todella kalliiksi. Vuokra-auto tulee tällaisessa tapauksessa paljon halvemmaksi.
 
Vieras
Meillä on kaksi autoa, enkä voisi kuvitella luopuvani kummastakaan. Työni puolesta joudun lähes viikottain reissaamaan ympäri Suomea, joten oma auto on välttämätön. Kaikkiin yrityksemme toimipisteisiin Suomessa ei julkisilla (juna/bussi/lentokone) pääse ja muutenkin menisi matkustaminen lähes mahdottomaksi ilman omaa autoa.

Lisäksi mies tarvitsee autoa, jotta saa kuskattua lasta hoitoon ja pääsee itse töihin. Meillä on eri työajatkin, joten samalla autolla emme voi kulkea. Lisäksi minun työreissujen aikana miehellä tulee luonnollisesti olla auto käytössä. Asumme "maalla" ja julkisilla pääsee todella heikosti meiltä keskustaan tai esim. pojan hoitopaikalle. Autot ovat siis meille välttämättömiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anne:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja Anne:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mina:
Nykyihmisellä on enempi menoja joita entisajan ihmisillä ei ollut..
Mä pääsen ilman yksityisautoa kaikkialle, minne mun pitää mennä. Ja mistä tulee tarve sellaisille menoille, joita ei autottomilla ihmisillä ole?
Vaikka sellaiset tarpeet kuin halu nähdä sukulaisia ja pitkät välimatkat. Omat vanhemmatkin asuu 3h:n bussimatkan päässä suuntaansa. Ja alle vuoden ikäinen lapsi ei varmaan viihdy 3h:ta bussissa ja turvallisuudestakaan en menis takuuseen niiden syrjäkylien hullujen bussikuskien kyydissä.
Miten tarve muuttui haluksi?
Just siinä kohtaa, kun se halu on tavallaan tarve. Kyllä mä mun sukulaisista välitän ja haluan/tarvitsen nähdä.
Mä näen niitä ihmisiä, joita haluan nähdä ihan ilman omaa autoakin. En mä raaskisi maksaa kaikkia yksityisautosta koituvia kuluja sukuloinnin takia. Ei mun sukulaiset ole sen arvoisia. Kyllä niidenkin pitää vähän tulla vastaan, jos mua haluavat nähdä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Ei ole autoa, eikä kortteja. Käytämme julkisia mikä on nopeaa ja vaivatonta, metrotkin kulkee parhaimmillaan 20s välein, joten ei tartte turhia odotella :D
Meillä näin myös. Tosin metroja ei kulje :D Muutren liikutaan bussilla, kävellen, pyörällä...Ei ole paikkaa minne ilman autoa ei päästäs :) Ja kolme lasta löytyy...
 
Anne
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja Anne:
Vaikka sellaiset tarpeet kuin halu nähdä sukulaisia ja pitkät välimatkat. Omat vanhemmatkin asuu 3h:n bussimatkan päässä suuntaansa. Ja alle vuoden ikäinen lapsi ei varmaan viihdy 3h:ta bussissa ja turvallisuudestakaan en menis takuuseen niiden syrjäkylien hullujen bussikuskien kyydissä.
Miten tarve muuttui haluksi?
Sosiaalisten kontaktien tarve -> halu tavata ihmisiä.
Tarve ja halu ovat kaksi eri asiaa. Mutta ei autoa kannata pitää sukuloimisen takia, tulee todella kalliiksi. Vuokra-auto tulee tällaisessa tapauksessa paljon halvemmaksi.
Kuinkas paljon sellanen vuokra-auto maksaa? Kerta vuokrauksena? Me käydään noin 3 kertaa viikossa mun vanhemmilla ja kerran kuussa kauempana mun tädillä. Samoten käydään noin kerran kahdessa viikossa miehen isovanhemmilla jotka asustaa yhtä kaukana kuin mun vanhemmat mutta eri suuntaan.
 

Yhteistyössä