Voisko joku laatia meidän lapsilla tasapuolisen kotityö listan??

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tässä vuosien varrella oon vääntäny varmaan kymmeniä erilaisia listoja osa toiminu paremmin osa huonommin.
Tällä hetkellä ei toimivaa systeemiä.

Periaatteena olis että jokaisella olis se yks vuoro per päivä. Ongelmaksi tulee se että jos tänään jättää joku vuoronsa tekemättä ei sitä huomenna tee seuraavakaan. Ja tuntuu että aina se vähintään yks on jota en saa vuoroa tekemään.
Viikon mittaisia vuoroja lapset eivät itse halua vaikka itestä tuntuu että vois toimiakin. Kerran kokeiltu ja ei silloin toiminut yhtään.

Työt yleensä jaettu seuraavasti

1. Keittiön siivous
2. Lattioiden siivous (oh+k+et)
3. Vessan, pesuhuoneen, kodinhoitohuoneen ja lasten kuraeteisen järjestely
4. Roskien ja koiran ruokien vienti + talvella polttopuiden haku
(5. Pyykit) Tämä ei ole kaikissa ollu

Noissakin ongelma se että sohvat ja tasot jää sit siivoamatta. Vaikka ne sais tuohon lattioiden siivoukseen ujutettua.

Lapset on
Poika 15v
Poika 13v
Poika 12v
Tyttö 10v
Poika 8v
Poika 5v

Ja nuo 2 nuorinta kyllä tottuneet siihen että isommat tekee. Eli jos niille tiskivuoron laittaa jää se kyllä mun huoleksi.

Mut jos jollain edes jotain ideaa niin olisi aika kiitollinen.
 
"vieras"
Entäs jos pidät perhepalaverin, jossa kerrot tilanteen ja lapset itse määrittelevät miten hommat hoidetaan...? Saavat itse esittää mielipiteensä asioista, niin silloin hekin kokevat tulleensa kuulluiksi. Tietysti voisi kysyä heiltä, että mikä heidän mielestään olisi sopiva sanktio jos joku jättää päivän homman väliin.
 
Foortti harmaana
Mä kyllä VÄHENTÄISIN tota määrää tavallaan, mutta järkeistäisin niin että lapset ymmärtäis eikä ajatus KOKO huoneesta yms nujerra:

Poika 15v Tiskit 3x vko, vessa yms 1x, roskat yms 3x, omat pyykit, 1 huoneen imurointi 1-2x vko
Poika 13v Sama, mutta roskat esim 2x ja yksi huone imurointi
Poika 12v Sama kun ylläoleva
Tyttö 10v Tiskit 2xvko, yksi huone järkkäys, tasot ym, omat pyykit, roskat 2x
Poika 8v Sama kun edellä
Poika 5v Omat pyykit, tiskit 1x vko, roskat 2x vko.


En tiiä onko tossa sulle tarpeeksi, mutta =)
 
kyllä
No pistät tiskit jakoon. Jokainen tyhjentää tai täyttää koneen kerran päivässä? Muut hommat sitten, vaikka viikko vuoroin kiertämään. Jään vaan miettimään mitä teet sitten itse.
 
mä...
Tiskit kiertää. Ensin vanhin tyhjää ja täyttää, sitten seuraava jne. Kaksi pienintä voivat vain tyhjätä yksin, mutta täyttäminen sinun kanssasi niin kone tulee mahdollisimman hyvin täytettyä. Helpottaa tuo tiskivastustaminen, kun ei ole koko päivää yksi sidottu siihen hommaan.
 
Keittiönoita
Isossa perheessä on tietysti enemmän työtä, mutta en tuosta aloituksestasi nyt päässyt oikein jyvälle, mitkä kotitöistä kuuluvat vanhemmille. Jos mulla olisi 6 lasta ja nuo kotityöt, niin mun ei tarvitsisi tehdäkään yhtään mitään. Ajan takaa tällä sitä, että kokevatkohan lapsesi työmäärän kohtuuttomaksi? Onko joku lapsistasi sellainen, joka pitää vaikkapa ruuanlaitosta? Voisiko hän tehdä 2 kertaa viikossa ruuan? Entä onko koira jollekin lapsistasi erityisen rakas? Voisiko hän olla eniten vastuussa koirasta?

Ja voin suoraan sanoa, että jos itse olisin ollut kuusilapsisen perheen lapsi ja tuollainen työmäärä, olisin luultavasti karannut kotoa :D
 
"eee"
Siis ymmärsinkö oikein, siivotaanko teillä lattiat joka päivä? :O No ehkä voisi ylipäätään järkeistää tota homman määrää.

Jokainen laittaa omat astiansa tiskikoneeseen.
 
tuota
Anteeksi, mutta tuosta saa sen kuvan, että lasten oletetaan tekevän kaikki kotityöt. Roskien vienti, tiskit ja pyykin viikkaus ja vienti kaappiin ovat minusta sopivia tehtäviä, sen lisäksi kukin siivoaa omat huoneensa ja petaa sänkynsä. Isoilta voi jo olettaa petivaatteiden vaihtoa. Mut sen, että lapset siivoavat päivittäin olohuoneen ja keittiön lattiat ja siivoavat vessan, on minusta jotenkin outoa.
 
"vieras"
Jotenkin natsihommaa. Meillä toimii pyyntö. Ja kun siihen vastataan ainaminä tai joojookohta tai eijaksa tms, vastaan, että sinähän teet, kun pyydän. Vastaan vänkyttäjä tuntee sen viikkorahoissaan tai sitten palkitsen sen lähes aina tottelevan suureellisesti muiden nähden ja kehun vuolaasti.

Meillä lapset siivoaa huoneensa ja pitää ne järjestyksessä. Läksyistä pidetään huoli, samoin harrastuksiin menosta (kukin iso kulkee itse) ja vaikkapa liikuntavaatteiden huolehtimisesta. Kukin vie pyykit itse pyykkikoriin, niputtaa sukkansa, sappisaippuoi vihreät housunpolvensa ja viikkaa puhtaat pyykit kaappiinsa. Tuossa on jo paljon huolehdittavaa ja muistettavaa.

Lapsi tarvii myös ulkoilua ja paljon liikutaa. Kotityöt hoituu ilman mitään listaamisia. Täytyy hoitua.
 
"öhöm"
Ei se välttis tarkoita ettei vanhemmille jää mitään :) Mä tulkitsin sen niin, että toi on yks kotityövuoro/päivä/lapsi, eikä niin että sitte on koko päivän vastuussa keittiön siivouksesta. Eli jää siinä vielä vanhemmillekin niitä koneellisia laiteltaviksi, plus ruoan laitot, pyykkejä yms. Ja ap ei kertonut, mitä esim olkkarin siivous tarkoittaa heillä, meillä se tarkoittaa lasten kotityölistassa samaa kuin harhailevat kamat lattialta pois ;)

Keittiönoidan ajatus siitä, että voitais jakaa kiinnostavampia töitä kuten ruoanlaittoa oli hyvä!
 
"äx2"
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;27071135:
No pistät tiskit jakoon. Jokainen tyhjentää tai täyttää koneen kerran päivässä? Muut hommat sitten, vaikka viikko vuoroin kiertämään. Jään vaan miettimään mitä teet sitten itse.
Wotta?!? Siis 8 hengen perhe, etkä tiedä mitä äiti sitten tekisi? Kuinka monta lasta on nukutettava, kuinka monta riitaa selvitettävä. Kuinka monta ruokaa tehtävän ja kuka käy kaupassa, hoitaa yleisjärjestelyn(sitä varmasti riittää noin isossa perheessä). Eih'n tuossa ole kuin murto-osa kotitöistä.

Tsemppiä aloittajalle! Toivottavasti löydätte mielekkään ratkaisun. Olisiko tähtitarrroilla vaikutusta? Jokaisen nimen perään tulee tähti, kun on tehnyt hommansa. Siotten, kun kaikilla on tarpeeksi tähtiä, tehdään jotain yllätyskivaa (yhdessä eväsretki tms.).
 
Foortti harmaana
[QUOTE="äx2";27071428]Wotta?!? Siis 8 hengen perhe, etkä tiedä mitä äiti sitten tekisi? Kuinka monta lasta on nukutettava, kuinka monta riitaa selvitettävä. Kuinka monta ruokaa tehtävän ja kuka käy kaupassa, hoitaa yleisjärjestelyn(sitä varmasti riittää noin isossa perheessä). Eih'n tuossa ole kuin murto-osa kotitöistä.

Tsemppiä aloittajalle! Toivottavasti löydätte mielekkään ratkaisun. Olisiko tähtitarrroilla vaikutusta? Jokaisen nimen perään tulee tähti, kun on tehnyt hommansa. Siotten, kun kaikilla on tarpeeksi tähtiä, tehdään jotain yllätyskivaa (yhdessä eväsretki tms.).[/QUOTE]

Keskustelin vasta lastenneurologin kanssa ja hän oli sitä mieltä,
että tarrataulut yms on kun koiran koulutusta...
Avas vähän silmiä meikäläisellä. =)
 
"a p"
Siis miten niin kohtuutonta? Jos jokaisella on se n 10-15 min homma per päivä?

-Lattioiden siivous tarkoittaa meillä tavaroiden keräämistä paikoilleen, ei siihen kuulu imurointi ja luutuaminen.
-Pyykin laitto on ollu lähinnä kaappiin vientiä tai koneen päälle laittoa.
-Tiskivuorossa sitte ollu vähintään se yhden koneellisen tyhjentäminen ja täyttäminen, kun normi päivänä tulee 2-3 koneellista tiskiä.
-Roskien vienti on lapsista se helpoin homma.

Lasten huoneet ym siivotaan sit porukalla kerran viikkoon.
Vois kyllä kokeilla tuota että tiskit vaihtuu aina koneellisen jälkeen ja muut hommat sit aina viikon kerrallaan.

Ollaan lasten kanssa neuvoteltu kyllä moneenkin kertaan ja jos saa edes tuon lattian siivouksen ja tiskin laiton pyörimään niin se jo auttaa huomattavasti siihen että tää huusholli pysyy asuttavassa kunnossa.

Ja sekin että noilla kahdella isoimmalla on sen verran pitemmät koulupäivät ja enemmän läksyjä että vapaa aikaa huomattavasti vähemmän kuin kahdella seuraavalla. Eli en kyllä heitäkään laittais tekemään enemmän kuin muut.
 

Yhteistyössä