Voitte tästä ajatella, mitä lastenhoitajat ajattelevat niistä, jotka tuovat esikoisen hoitoon....

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"mie"
Olen täydellisesti samaa mieltä. Ei tulisi mieleenikään viedä isompaa/isompia lapsia päiväkotiin. On olemassa päiväkerhoja ja avoimia päiväkoteja, tai sitten vain pitää keksiä muuta touhua isommille lapsille.
 
"Lilli"
Onko tämä jollekin yllätys? Kyllähän sen pitäisi niin päin olla, että lapsella pitäisi olla oikeus perheeseen eikä niin että vanhemmilla on oikeus hoitopaikkaan..
 
Monica-83
Maillä lapsi hoidossa 2 pv/viikko. Viime kesänä kysyttiin päiväkodilta että mitä mieltä ovat kun syksyn aikaan syntyy vauva, että lopettaako vanhin lapsi päiväkodissa. Meillä hoitajat sano että ehdottomasti vielä jatkaa päiväkodilla, kun ensi vuonna (siis tänä syksynä) alkaa eskari.
 
"vieras"
samaa mieltä. Erityisesti kummastuttaa ne muutamat uusioperheet, joissa vanhempi "heittopussi" lapsi viedään hoitoon sillä viikolla kun on hoitovuoro ja se uusi yhteinen vauva on kotona. Mahtaa se vanhempiaan vuoroviikoin näkevä lapsikin vähän ihmetellä kun sen aikaa mitä lapsi on esim. äitinsä luona, se heivataan päiväkotiin 7 tunniksi päivässä.
 
"vieras"
Mielestäni pitää aina huomioida tilanne, jossa lapsi tuodaan hoitoon. Eivät hoitopaikan tädit välttämättä tiedä kaikkia faktoja tilanteesta, jossa lapsi tuodaan hoitoon. Ok, kotona saattaa olla vauva, mutta mitä jos äiti on niin kipeä synnytyksestä, ettei pysty olemaan koko päivää kahden lapsen kanssa. Tai mitä jos vauva on niin kipeä, että äiti joutuu käymään sairaalassa imettämässä/katsomassa vauvaa eikä haluta että pieni esikoinen joutuu tulemaan mukaan sairaalaan. Tai jos perheessä on jokin muu kriisi.

Ei pidä tuomita kaikkia vanhempia. Eiköhän suurimassa osassa tapauksia ajatella kuitenkin sen esikoisen parasta.
 
trhrhrht
Mulla oli 3- ja 5-vuotiaat päiväkodissa 4 tuntia päivässä kun mä olin 9kk:n ikäisen "vauvan" kanssa kotona. Syy tuohon päivähoitoon oli se, että päiväkotia uhkasi lopettaminen, kun lapsia ei ollut tarpeeksi. Siellä oli sitten osapäiväryhmä, jossa hoidettiin alueella asuvia lapsia, joiden äidit olivat äitiyslomalla tai hoitovapaalla, että päättäjäpuolella oltaisiin hereillä sen suhteen, että kunhan hoitovapaat ja äitiyslomat on lusittu, niin lapsia on tulossa hoitoon enemmän kuin mitä päiväkotiin mahtuu.
En olis antanut lapsia kokopäivähoitoon, mutta toi neljä tuntia oli aika kiva aika, sain käydä rauhassa ruokakaupassa ja siivoilla, yleensä tuo ysikuinen nukkui päikkäreitä pari tuntia isompien sisarusten ollessa hoidossa.
 
halipupu harmaana
Riippuu aika paljon lapsesta miten reagoi, kun perheeseen tulee uusi vauva, äitin on vauvan kanssa kotona ja isompi tai isommat lapsen viedään joka aamu hoitoon. Kyllä aika moni pieni lapsi reagoi siihen negatiivisella tavalla ja senhän me hoitajat näemme joka päivä siellä päiväkodissa. Omassa ryhmässä on juuri yksi tällainen lapsi ja kyllä hän on ollut itkuisempi sen jälkeen kun vauva tuli taloon, mutta lapsella ei ole ollut yhtään vapaa päivää koko talven aikana. Kuinka moni aikuinen suostuisi tällaiseen? Ei päiväkoti ole lapselle mikään lepopaikka, vaan se on työpaikka, jossa on paljon sosiaalisia kontakteja, pienelle lapselle ihan liikaakin.
 
"Ihmettelen"
Ei tuossa mitään järkeä olekaan. Halutaan lisää lapsia mutta sitten ei pystytä/jakseta/kestetä kaikkien kanssa kotona. Ja oikeasti, onko monikaan miettinyt miltä tästä vanhemmasta lapsesta tuntuu kun hänet tuupataan hoitoon "pois vauvan tieltä"?!? Äitiysloma on ainut mahdollisuus olla kaikkien lasten kanssa kotona ja siksi en itse henk koht ymmärrä tätä hoitoon viemistä. Eikä tarvitsekaan.
 
"vieras"
Haha, heittopussi vanhempi lapsi. Voi hyvänen aika, hyvää se niille lapsille tekee päästä ihmisten ilmoille ja äiti saa nukkua kun vauvakin nukkuu. En ymmärrä ongelmaa. Lapset yleensä tykkäävät olla tarhassa.
 
"vieras"
Jos joku luki tarkkaan, niin huomasitte varmaan että rajoittaisivat oikeutta täysipäiväiseen, eli sen 40 h viikossa, hoitoon. Itse en tiedä yhtäkään joka näin olisi tehnyt. Varsin monella sen sijaan vanhempi lapsi on jatkanut tutussa päiväkodissa esim 2 päivää viikossa. Jolloin hoitoaika ei juurikaan eroa kerhoilusta.

En mä tiedä onko se sitten parempi että lapsi käy 3x3 tuntia viikossa kerhossa, kerran muskarissa ja 2 kertaa ohjatussa liikuntaharrastuksessa. Siinäkin tulee jo useita tunteja viikko, sama kuin olisi 2x6h päiväkodissa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28308070]Haha, heittopussi vanhempi lapsi. Voi hyvänen aika, hyvää se niille lapsille tekee päästä ihmisten ilmoille ja äiti saa nukkua kun vauvakin nukkuu. En ymmärrä ongelmaa. Lapset yleensä tykkäävät olla tarhassa.[/QUOTE]

Siis jos lapsi on vuoroviikoin äidillä ja isällä. Äiti saa jokatapauksessa joka toinen viikko "nukkua" niin paljon kuin sielu sietää. Sitten kun se viikko, että lapsi tulee äidilleen, ei äiti vietä aikaa lapsensa kanssa vaan heivaa hänet päikkyyn koko päiväksi. Sori vaan, mä en ymmärrä tän homman logiikkaa. Jos mä olisin tuon äidin kengissä, haluaisin viettää aikaa lapseni kanssa silloin kun hän kerran luonani on ja minulla siihen äitiysloman myötä olisi hyvä mahdollisuus.
 
"vieras"
Kotihoidontukea maksetaan korvauksena siitä että vanhempi ei vie subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen oikeutettuja lapsiaan hoitoon.

Jos nostaa kotihoidontukea, ei siis pitäisi viedä lasta enää päivähoitoon. se oli kotihoidontuen alkuperäinen idea vuoden -85 päivähoitolain uudistuksessa.

Jotenkin se on lipsunut siihen että että käytetään hoitoa joka käyttämättä jättämisestä maksetaan kotihoidontukena.
 
Syytonmonet
Meillä oli esikoinen 6pvä kuukaudessa hoidossa kun vauva syntyi. Syy oli se että hoitopaikka säilyi (tämä minimi hoitopvä määrä). Kun vauva kasvoi sain hänet helpommin samaan hoitopaikkaan kun toinen oli jo siellä. Ja kyllä, vauvan vein alle vuoden ikäisenä hoitoon. Harmitti, mutta silloin näin oli pakko tehdä. Ihan reipas, iloinen ja sosiaalinen 6vuotias tuo "vauva" nyt on <3
 
"vieras"
[QUOTE="mie";28307995]Olen täydellisesti samaa mieltä. Ei tulisi mieleenikään viedä isompaa/isompia lapsia päiväkotiin. On olemassa päiväkerhoja ja avoimia päiväkoteja, tai sitten vain pitää keksiä muuta touhua isommille lapsille.[/QUOTE]

päiväkerhoja ja avoimia päiväkoteja on karsittu tosi rankalla kädellä ja esimerkiksi täälläpäin sellaisia ei ole. Avoin päiväkoti löytyy yksi, mutta se on tarkoitettu koko perheelle ja lapsi on siis äidin valvonnan alla. Me joutuisimme lähteä sinne kahdella bussilla. Pienen vastasyntyneen kanssa ei välttämättä huvita heti olla jokaisessa mahdollisessa mammakerhossa, että vanhempi saisi leikkiseuraa. Kerhoja on ainoastaan noita seurakunnan, joiden kesto on alle tunnin, ehkä puoli tuntia, samoin kuun muu harrastustoiminta. Niitä on myös yleensä kerran viikossa, eikä meillä ole varaa laittaa esikoista jokaiselle mahdolliselle tanssi tai jumppatunnille, että löytyisi sitä seuraa. 30 minuutissa ei kovin hyvin edes tutustu muihin. Päiväkodissa saa oikeasti kavereita, joita yli 3 vuotias tarvitsee.

Olen varmaan monesta teistä kamala äiti, kun lapsi menee pian päiväkotiin jo äitiyslomallani ja laitan lapsen kokopäiväiseksi vauvan syntymään asti. Kun vauva syntyy katsotaan tilanne uudelleen ja tarkoituksena olisi, että vanhempi olisi 2-3 päivää hoidossa sellasita 5-6 tuntia päivässä. Jollei lapsi viihdy tai koetaan, että lapsen on parempi jäädä kotiin, otamme lapsen pois hoidosta. Opiskelen tosin myös kotoa käsin jaksamisen mukaan, jos mahdollista. Opiskelen siis yliopistossa. Jos lapsi ei viihdy päiväkodissa ja tulee kotiin, en opiskele.

Syy, miksi laitan jo äitiyslomalla lapsen päiväkotiin on viime raskaus, jollon jouduin makaamaan pari viikkoa sairaalassa. Pahimmassa tapauksessa joudun tässäkin raskaudessa vuodelepoon. Lapselle ei olisi päivisin mitään paikkaa jos näin kävisi. PÄivähoidon saa aikaisintaan 2 viikon varoitusajalla hätätapauksessa ja paikka voi olla vaikka toisella puolella kaupunkia. Minä varaudun näin helpon kautta, enkä koe tekeväni mitään väärin. Olen kotona raskaana makoilemassa loppuraskauden, kun lapsi hoidossa.

Ja tosiaan olen kuullut monen lapsen pitävän päiväkodistaan ja kaipaavan sinne kesälomaisin. Lapseni on sen verran sosiaalinen tapaus, että uskon hänen viihtyvän. Jos ei viihdy, tottakai otan hänet pois hoidosta, jos se on mahdollista. Jos uusi vauvalla on pahasti vatsavaivainen ja olisin zombina kotona, veikkaan, että olisi parempi koko perheen kannalta, että lapsi olisi kokopäiväisessä hoidossa myös synnytyksen jälkeen. Jos uusi lapsi on rauhallinen, en tietenkään pitäisi esikoista kokopäiväisenä. Haluan, että sisaruksilla on myös paljon aikaa tutustua toisiinsa.
 
Himpura
mun vanhin lapsi on erityislapsi, vaatii siis moninkertaisesti sen mitä normi lapsi(mutta kun aloin odottamaan toista lasta, kuvittelin vielä että kyllähän lapsi siitä helpottuu ku ikää tulee)

vauva valvoi joka yö keskimäärin 2tuntia.. klo 01-03 välisen ajan.....sen lisäksi heräsi välillä 3kertaa ensimmäisen tunnin sisään.. 7-15kertaa joka yö! päivälläkään ei ollut tyytyväinen hetkeäkään yksin(ja tää alkoi jo ekana päivänä ku syntyi)

Jumalauta mä olin kuoleman väsynyt, lapsen vein hoitoon tasan siksi että jaksoin hoitaa molemmat. sitä on helvetin helppo arvostella... kokeilkaa ite arvostelijat..


Sisko sai samanlaisen vauvan, ja on ihan poikki parin kuukauden jälkeen ja hänellä on vain se vauva! (ja ammatiltaan hän on sosiaalityöntekijä),aivan varmaan pitäs esikoisen hoidossa jos sellainen olisi.


kato ku niitä lapsia on erilaisia ja samaten vauvoja!
 
[QUOTE="mie";28307995]Olen täydellisesti samaa mieltä. Ei tulisi mieleenikään viedä isompaa/isompia lapsia päiväkotiin. On olemassa päiväkerhoja ja avoimia päiväkoteja, tai sitten vain pitää keksiä muuta touhua isommille lapsille.[/QUOTE]

No miten ne päiväkerhot ja harrastukset sitten muuttavat tilannetta, että lapsi on viettämässä aikaa jossain muualla kuin kotona?
 
[QUOTE="vieras";28308023]Mielestäni pitää aina huomioida tilanne, jossa lapsi tuodaan hoitoon. Eivät hoitopaikan tädit välttämättä tiedä kaikkia faktoja tilanteesta, jossa lapsi tuodaan hoitoon. Ok, kotona saattaa olla vauva, mutta mitä jos äiti on niin kipeä synnytyksestä, ettei pysty olemaan koko päivää kahden lapsen kanssa. Tai mitä jos vauva on niin kipeä, että äiti joutuu käymään sairaalassa imettämässä/katsomassa vauvaa eikä haluta että pieni esikoinen joutuu tulemaan mukaan sairaalaan. Tai jos perheessä on jokin muu kriisi.

Ei pidä tuomita kaikkia vanhempia. Eiköhän suurimassa osassa tapauksia ajatella kuitenkin sen esikoisen parasta.[/QUOTE]

Niin, tuskinpa minunkaan lapseni päiväkodissa tiedetään, että teen töitä vanhempainvapaiden aikana. Tosin ei lapsikaan ole hoidossa kokoaikaisesti, joten tuskin kukaan mitään paheksuukaan.
 
Riippuu aika paljon lapsesta miten reagoi, kun perheeseen tulee uusi vauva, äitin on vauvan kanssa kotona ja isompi tai isommat lapsen viedään joka aamu hoitoon. Kyllä aika moni pieni lapsi reagoi siihen negatiivisella tavalla ja senhän me hoitajat näemme joka päivä siellä päiväkodissa. Omassa ryhmässä on juuri yksi tällainen lapsi ja kyllä hän on ollut itkuisempi sen jälkeen kun vauva tuli taloon, mutta lapsella ei ole ollut yhtään vapaa päivää koko talven aikana. Kuinka moni aikuinen suostuisi tällaiseen? Ei päiväkoti ole lapselle mikään lepopaikka, vaan se on työpaikka, jossa on paljon sosiaalisia kontakteja, pienelle lapselle ihan liikaakin.
Kuinka moni aikuinen suostuisi MIHIN - siihenkö, ettei ole vapaapäiviä? No kuule, aika moni suostuu tai joutuu suostumaan. Kaikkien työpaikoilla ei niin vaan pekkaspäiviä jaella sinne tänne. Ei päiväkoti tietenkään ole "lepopaikka", mutta ei se työpaikkakaan ole, siis lapselle - se on päivähoitopaikka.
 
tulevaisuutta
Ymmärrän, että täysiaikaista hoitoa halutaan rajoittaa. Mielestäni isomman sisaruksen paikka ole 8h/5päivää viikossa hoidossa jos äiti on vauvan kanssa kotona.

MUTTA! Ottakaa hyvät ihmiset huomioon, että aina pikkusisaruksia ei synny vain yksi. On kaksosia ja kolmosia joilla on isompia sisaruksia. Ymmärrän hyvin, että noissa tapauksiss isompi sisarus on hoidossa esim 4h päivässä/ 3päivää vkossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28308683:
No miten ne päiväkerhot ja harrastukset sitten muuttavat tilannetta, että lapsi on viettämässä aikaa jossain muualla kuin kotona?
Niissä ollaan yleensä lyhyemmän ajan ja harvemmin. Lisäksi virikemäärä on ihan eri kerhossa kuin päiväkodissa, jossa on paljon perushoitoa ja siirtymätilanteita. Jälkimmäinen on suunniteltu kokopäivähoitoon.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä