Voki työttömyyspäivärahaa saada, jos lapsesta maksetaan samaan aikaan kotihoidontukea

  • Viestiketjun aloittaja karenssi
  • Ensimmäinen viesti
Hei!
En nyt tiedä käsitinkö eilen ihan väärin kun käytiin Kelassa, mutta mielestämme sanoi, että voi saada työttömyyskorvausta, mutta kodinhoidontuki vähennetään maksettavasta tuesta. Eli mun järjen mukaan saisi saman verran kun työttömänä. Enkä muista mainitsiko että on eroa sillä onko peruspäivärahalla tai kassan rahoilla. Ehkä kandee selvittää soittamalla sinne Kelan lapsiasioiden numeroon tai työkkäriin.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";22929582]Samalle ihmiselle ei makseta molempia samaan aikaan. Et ole työtön jos olet kotihoidontuella kotona.[/QUOTE]

Entä, jos minä olen työtön ja mieheni töissä ja kotihoidontuelle?
 
"vieras"
Eilen työvoimatoimistossa minulle sanottiin, että voi saada samaan aikaan kht ja työttömyyspäivärahaa. Se vaan vähennetään siitä työttömyyspäivärahasta, joten summa on sama.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22929634]Eilen työvoimatoimistossa minulle sanottiin, että voi saada samaan aikaan kht ja työttömyyspäivärahaa. Se vaan vähennetään siitä työttömyyspäivärahasta, joten summa on sama.[/QUOTE]

Eli työttömän kannattaa pitää lapsi kunnallisessa hoidossa, jos työttömyyspäiväraha on mitätön ja puolisoakaan ei ole tai puolison tulot huonot. Toisaalta eihän sitä työtä voi vastaanottaakaan, jos ei ole lapset hoidossa.
 
Kelassa on sellainen nyrkkisääntö, että kahta etuutta ei voi saada päällekkän.

Mä sain samaan aikaan liitosta työttömyyskorvausta, sekä kelasta kotihoidontukea ja kuntalisää. Kotihoidontuki vähennettiin centilleen liiton korvauksista, eli tilanne oli siltä osin +-0. Mutta kuntalisää EI vähennetty, eli sen sain ns. ylimääräisenä.
 
Rollolainen
hoitaja on esim isä joka ei ole työtön Sillä ei ole merkityst keenn tilile se tulee. Koptihoidontukea voidaan maksaa myös esim jos mummo hoitaa lasta, silti se raha voi tulla vanhempien tilile.'
 

Yhteistyössä