*Vuodenpäivät tuhdanneet*

Heippa..en löytänyt tuoretta pinoa tälle otsikolle, joten tekaisin oman :) Vuosi on nyt täynnä yritystä ja olisi kiva keskustella samassa tilanteessa olevien kanssa. Tämä alkaa olemaan se vaihe, kun mietitään voisiko jotain olla vialla, mennäkkö tutkimuksiin vai odotellakko rauhassa. Esikoinen haaveissa, ikää minulla 24 ja miehellä 28. Toive omasta pikkunyytistä on valtavan suuri ja sitä miettii kuinka kauan on vielä määrä odottaa omaa vuoroa. Hatun nosto kaikille useampia vuosia yrittäneille! Tämä yksi vuosi kun jo tuntuu niin toivottoman pitkältä.
 
Moikka!

Meillä kolmen päivän päästä tulee 11kk täyteen eli tuo vuosi lähenee uhkaavasti! : / Kävin tiistaina gynekologilla ihan "perus tarkastuksessa" ja samalla sitten mainitsin tietenkin tästä jo lähes vuoden yrityksestä. Yllätyksekseni lääkäri oli todella kannustava ja ymmärtäväinen, ja pisti minulle heti lähetteen labraan missä katsotaan kilpirauhasarvot. Niiden ottaminen olisi edessä huomenna. Lääkäri sanoi lisäksi, että jos ei pian ala raskaustesti muuttumaan postitiivisemmaksi, tarvitsisi miehen varata aika sperma-analyysiin ja muihin tutkimuksiin. Kun nämä kaikki "kriteerit" on täytetty ja vuosi täyttyy, minulle voidaan halutessamme pistää lähete naisten polille...

Noh, katsotaan nyt miten käy tässä kierrossa. Tsempit teille! :)
 
Minä olen tällä hetkellä raskaana, mutta sen verran kommentoin, että ekaa yritettiin vajaat 2v ja toinen tärppäsi n. 4-5 kk yrityksen jälkeen. Viime vuoden toukokuussa alkoi kolmannen yritys, joka tärppäsi heti ja päättyi tuulimunaan. Uuden plussan tein vajaan vuoden kuluttua kaavinnasta. Itse kärsin myöhäisestä ovulaatiosta (oma diagnoosi), mutta aikaisiakin on, kuten tässä tärppikierrossa kp 13.

Tsemppiä kaikille yritykseen!
 
Kiva että tänne on jo kirjoteltu :) Hiukan valaisen lisää omaa tilannetta, elikkäs käväisin tossa keväällä aukiolotutkimuksessa ja kaikki oli siellä ok. Ihan vain tiettyjen epäilyksien takia. Tänään olin verikokeissa ihan muissa merkeissä, mutta siellä otettiin myös nuo kilpirauhasarvot. Huomenna saa niistä tulokset. Eli pientä tutkimusta on tässä jo ilmoilla...tosin mies ei vielä ole suostunut lääkärille. Mun on melkeinpä turha enempää itteeni tutkituttaa, ennenkuin miehen tilanne selviää. Tässä nyt vaan mennään kuukausi kerrallaan ja toivotaan että luonto hoitaa homman ;)

Grill: Tulehan sitten kertomaan kilpparitulokset, että miten kävi! :)

Whisky Peat: Oi, onnea odotukseen! :) Kuinkas pitkällä sitä jo ollaan? Sulla onkin ollut vaihtelevuuttaa noissa yritysajoissa..
 
Onnittelut Whisky Peat! :) Ja kiitos kun kerroin kokemuksesi, tuo aina toivoa omaan tilanteeseen. ;)

iippa: Juu, minä kerron! :) Meilläkään ei tuo mies mitään innostunut kun puhuin mahdollisista häneen kohdistuvista tutkimuksista (juurikin se spermaosuus), eikä varmaan ihan heti lähdetäkään häntä tutkimaan. Ainakin pari kuukautta varmaan mennään näin ja katsotaan onko sitten aiheellista ottaa tuo sperma-analyysi uudestaan esiin... Mutta sullehan on tehty sitten oikeastaan samat jutut kuin mullekin. :)
 
Reilu vuosi on yritelty kolmatta meilläkin, minkäänlaista plussan oirettakaan ei ole ollut (paitsi aina välillä korvien välissä :p) ja syykin löytyi eilen. Minulla on pco elikkäs monirakkulaiset munasarjat. Hautailin jo vauvahaaveita, koska lääkärissäkin kävin huhtikuussa ja kaikki piti olla kunnossa, minulla tosin on ollut melko lyhyt kierto ja luteaalivaihe. Siihen lääkäri antoi kokeiltavaksi Lugesteronit mutta kierron pituuteen niillä ei ollut vaikutusta. Ajattelin sitten, että ei sitten jos ei onnistu, minä vaan olen jo liian vanha (ja luget aiheutti melkoista huimausta)... Eilen sitten oli pakko mennä käymään gynellä, koska minua on vaivanneet loppukierron kovat alavatsakivut ja viime viikot ovat olleet jo sietämättömiä. Ultrassa näkyi reippaan kokoinen kysta ja selkeästi monirakkulaiset munasarjat. Lääkäri harmitteli, että kollega ei ollut diagnosoinut jo keväällä, turhaan olen kärvistellyt jo pitkään :mad: Pco vaikeuttaa raskautumistakin, mutta olen suuresti helpottunut jos kivut vähenevät ja jos tuo kiertokin pitenisi, ettei elämä olisi yhtä tädin kyläilyn odottelua. Samoin hän määräsi FSH- ja prolaktiinikokeen (rintojen kanssa on nimittäin myös ollut temppuilua). FSH sitten kertoo, onko siellä enää mitään muniksia jäljellä, päätän sitten vieläkö meillä vauvakuumetta viritellään... Miehen kanssa kyllä jo vähän päätettiin, että meidän perhe olisi nyt tämän kokoinen, mutta mutta :) täällä olen jatkuvasti ollut silti taustailemassa :ashamed: !

Whisky Peat, kovasti toivotan pienen kasvua ja sydämen tykytystä ensi viikolla! Ihanaa kuulla hyviä uutisia, sinäkin olet joutunut pitkään odottelemaan.

Mites muilla, onko teillä ollut plussaa tai haamuja vuoden varrella?

Keliakiatesti saattaa olla myös hyvä tehdä, apteekista saa sellaisen ostettua (tosin taitaa olla aikas hintava). Saiskohan keliakeakokeen lääkärin lähetteellä labrasta?
 
mirjami: Voi kun kurja tilanne teillä! :( Mutta siis teillä ilmeisesti on jo lapsia? Vai ymmärsinkö väärin? Mulle ei ole tullut plussia tai haamuja. Ihan ihka ensimmäisen testin kun tein (david), oletin sen olevan plussa, mutta sitten selvisikin että viiva oli täysin väärässä paikassa ja testi viallinen! Tyhmänä ja kokemattomana en sitä itse vaan tajunnut, mutta onneksi oli palstalaiset. ;) Mutta luotto meni davidin testeihin täysin!

Ja kiitos tuosta keliakia vinkistä! Pidetään mielessä! :)
 
Hei muut vuoden tuhdanneet! Tää vaikuttaa just sellaselta ketjulta, jota oon etsinyt! Kiitos perustajalle :)

Me ollaan tuhdattu nyt sellanen 10 kuukautta ja kiertohäiriöiden ja ovuloimattomuusepäilyn vuoksi hakeuduttiin jo tässä kuussa Väestöliiton ensikäynnille. Noh, eipä ollut turha reissu. Lääkäri sanoi, että tässä kierrossa on turha odottaa plussaa, koska en tule ovuloimaan luomusti. Toiselta puolelta löydettiin pelkkä kysta, toiselta puolelta lääkärin sanoin oudon vähän rakkuloita mun ikäselle. Minut pistettiin verikokeisiin, joita nyt odotellaan. Miehen simpat oli onneksi kunnossa.

En halua mitenkään masentaa mutta hyvät vuoden tuhdanneet: jos epäilyttää että joku ongelma kropan toiminnassa on, kannattaa hakeutua hoitoon pikimmiten!

Joka tapauksessa tärppionnea kaikille! Toivottavasti tästä tulee vilkas ketju :)
 
Hei!
Kirjoittelen aktiivisesti tuolla 35+ ketjussa. Yrityskuukausi 15 alkoi eilen. Eli reilu vuosi ollaan tuhdattu. Joitain tutkimuksia on tehty (kilppariarvot, prolaktiini, progesteroni, PAPA yms.) ja miehen siemennesteanalyysi. Kaikki olleet ok. Yhden ovulaatiotikutuskuukauden pidin, siinä ovulaatioplussa kp14, ja oikeisiin päiviin ajoitettiin siemennys, mutta ei tulosta siltikään. No ikääkin on siis 37, ja yksi lapsi teininä v -91. Olen vakuuttunut, että jotain on pielessä ja laitankin toivoni nyt lääketieteeseen, lapsettomuuspolille ollaan menossa ensikäynnille 5.9.

Siemennesteanalyysistä: monet miehet jännittävät tuota kovasti. oma mieheni antoi näytteen kotona purkkiin ja toimitti purnukan sitten klinikalle. Ei sitä tarvitse siis missään klinikan vessassa tai verhon takana antaa. Näin voisi lohdutella miestä näytteen annon suhteen.
 
Syystuuli74: meillä taas spermanäyte meni vähän jännäksi, kun oltiin myöhässä klinikalta ja miehen piti hirveen juoksun jälkeen jossain kopperossa päästä tunnelmaan ja aikaa lääkärin vastaanotolle oli vartti. Pikkasen jännitin odotusaulassa että näinköhän saa puristettua ;) No lopulta se tuli kopperosta purkki täynnä tavaraa. Ja hyvät tuloksetkin tuli onneksi! Mut ehkä tätä ei kannata miehille kertoo ja onhan se mahdollista kotonaki ruiskasta purkkiin :)

Iippa88: Se on totta että mies kannattaa tutkituttaa ensin. Meilläkin miehen tilanne selvisi ekalla vastaanottokäynnillä, kun taas mun alustavissakin tutkimuksissa menee pari kuukautta. Nyt joudun odottaa että tää (turha) kierto loppuu, jonka jälkeen pääsen seuraavassa kierrossa verikokeisiin. Sitä seuraavassa sitten vasta aukiolotutkimus. Eniten jännittää AMH-arvo. Muut hormonit kai voidaan korvata lääkkeillä mutta jos koko munasarjat on hiipumassa niin sitä ei pelasta mikään. Oon siis "vasta" 28 mut lääkäri halus tutkii AMHn koska oli niin vähän rakkuloita.
 
Hmm, hassua. Mulle sanottiin tuosta spermanäytteestä että on pakko antaa se lääkärillä paikan päällä koska muuten joutuisimme ajamaan tuonne lähes 100km päähän kahtasataa. :confused:

No jos siihen ei nyt kuitenkaan jouduttaisi. On jonkun verran jotain oireen tapaista ollut muutaman päivän ajan, mutta yritän nyt vielä pitää jalat tukevasti maassa. :D Niin monta kertaa kuitenkin joutunut jo pettymään.
 
Grill: Joo mä luulen että jos teillä on 100 kilsan matka laboratorioon niin joudutte antaa näytteen paikan päällä. Se pitää ilmeisesti pitää sopivassa lämmössä ja silti tutkia tunnin sisällä. Mutta kokemuksesta viisastuneena neuvon että kannattaa varata aikaa silleen ettei oo hirvee hoppu! Tuommonen tilanne tuntuu olevan miehelle vähän stressaava... Mutta jos mitään vikaa ei löydy, se onkin ainoa tutkimus mikä miehelle tehdään. Kun taas me naiset saadaan rampata hyvinkin useaan kertaan ennen kuin edes perusasiat on selvillä!

Muistatteko kukaan onko gyne sanonut teille monta munarakkulaa ultralla on näkynyt? Mulla oli ilmeisesti vain 3 toisessa ja toista ei näkynyt kystan takia. Mietin vaan että kuinka hälyttävä tää mun tilanne on. Aika tuskasta odottaa yli kolme viikkoa hormonikokeiden tulosta...
 
Nöhvi
Hellurei :wave: Ja mähän olen periaatteessa palstailutauolla, mutta nyt osui silmiin mielenkiintoinen ketju ;) Mutta jos mä nyt ihan vähän vaan kirjoittelen...

Elikkäs jos vähän taustoja.... Meillä tuli se vuosi yritystä täyteen viikko - pari sitten. Ennestään on parivuotias esikko, jonka saamisessa ei ollut ongelmaa. Nyt ei sitten ole ollut minkäänlaista merkkiä plussasta :confused:

Me varattiin aika Väestöliittoon ensikäynnille ja se onkin jo parin viikon päästä. Jännää :) Olen sen luonteinen, etten kestä epätietoisuudessa pitkään (eli en jaksa odottaa 4-6kk että pääsis julkiselle tutkimuksiin). Suunnitelma on käydä läpi perustutkimukset VL:llä ja pyytää sieltä sitten lähete julkiselle. Jos jotain hoitoja aletaan tekemään, niin se on julkisella vaan niin paljon halvempaa. Ihan mielenkiintoista... en tiiä oliko meillä vaan tosi hyvä säkä esikon kohdalla, vai nyt vaan tosi huono?

Tiedän ainakin sen, että mulla luteaalivaihe on tosi lyhyt. Oli semmonen 10päivää ennen kuin sain luget helmikuussa. Silloin tsekkasi ultralla, että värkit näytti päällisin puolin ok:lta. Nyt nuo nappulat on loppu, joten tässä kierrossa näkee onko tuo luteaalivaihe pidentynyt yhtään. Esikon aikaankin se oli lyhyt, mutta ei ihan noin lyhyt. Ovista olen tikuttanut joka kierrossa ja joka kierrossa se plussa on tullut tikkuun (ja menkat alkaneet tietyn ajan päästä plussasta).

Miestä jo jännittää se sen osuus :D Joutuu antamaan näytteen paikanpäällä, koska asutaan sen verran kaukana.
 
Hei, osuipa tosiaan mielenkiintoinen ketju silmiin! Meillä yritys alkoi 09/11, nyt yk10 menossa (pitkiä, päälle 50 päivän kiertoja takana).
Kesäkuussa pääsin tutkimuksiin ja sieltä löytyikin sitten pco -tyyppiset munasarjat. Aloitettiin clomifenit ja niistä nyt menossa taukokierto. Pää oli ihan sekaisin kaikesta - mm. lähipiirin vauvauutiset vetivät mielen aika matalaksi.
Nyt ovulaation aikaan (ovulaatio ollut joko ke tai to) mieli alkaa taas tekemään vauvajuttuja. Meillä siis ihan tuota pikaa on se vuoden rajapyykki tavoitettu, tutkimuksiin polille haluavat miehen nyt syyskuussa, samalla multa tutkitaan munatorvet, ovatko auki vai mikä mättää.

Haaleita haamulaisia olen saanut muutamassa kierrossa, viime kierrossa (clomiannostuksella 2tabl/pvä) dpo5 lähtien haamulaisia, jotka hieman siitä vahvistuivat. Menkkoja ei kuulunut ja kipuja oli paljon, myös raskausoireita.
Lääkäri epäili kohdun ulkoista, mutta raskaustesti verestä oli nega. Mysteeriksi jäi, oliko siellä jokin vai ei, mutta itsekseen ne menkat sitten alkoivat, kivuliaina ja runsaina.
Nyt elellään tosiaan dpo1-2, saapi nähdä, kuinka tässä käy. Ensi kierto on siis viimonen ennen tutkimuksia.


Paljon tsemppiä kaikille teille! :)
 
Nöhvi
[BNompparelliB]: millainen se ensikäynti oli Väestöliitolla? Mitä siellä tehtiin? Käytiin varmaan kaavakkeita läpi ja juteltiin. Tutkittiinko ihan jotain? Oletko ollut tyytyväinen VL:n tähän mennessä? Kerro kaikki pliis :D

Tsemppiä minultakin tasapuolisesti kaikille!
 
Nöhvi: Käytiin tosiaan nyt tällä viikolla VL:n ensikäynnillä ja se oltiin saatu sovittua just hyvin kp14:ksi. Ja homma hoitui vielä sopivasti niin että mies antoi oman näytteensä ennen lääkärikäyntiä ja simppanäytteestä saatiin tärkeimmät tiedot eli määrä ja liikkuvuus jo ensikäynnin aikana. Myös minut ultrattiin ja tosiaan olisi ollut mahdollista saman tien bongata ovulaatio, mutta kuten uumoilin, kaikki ei ollut hyvin. Ovista ei näkynyt, sen sijaan iso kysta ja huomattavan vähän rakkuloita. Lääkäri teki sitten saman tien johtopäätöksiä ja päätti mitkä verikokeet otetaan kierronkartoituksessa joka tehdään heti seuraavasta kierrosta. Lääkäri kertoi siis todennäköisestä hoidosta ja me saatiin kysellä ja kertoa omista sairauksista (joita meidän perheessä riittää). Lääkäri myös sanoi että mun kannattaa lopettaa ovistestailu koska ovista ei ole tulossa ja että asia on nyt hoidossa heillä. Eli meidän ensikäynti meni hyvin ja tuli huonoista uutisistakin huolimatta turvallinen olo että kyllä tästä vielä vauva saadaan aikaseksi. Suosittelen kovasti tutkimuksiin hakeutumista jos epäilyttää että kaikki ei toimi kuten pitäisi.
 
Nompparelli: Joo kuulemma meidän pitää hoitaa nuo sperma-analyysit tyksissä (en sitten tajua miksei ole lähempänä mahdollisuutta), mutta näillä mennään. Jos tämäkin kierto menee harakoille, on kyllä pakko ottaa ihan vakava keskutelu tuon miehekkeen kanssa josko saisin sen sitten jo menemään sinne testeihin... Se on kuitenkin "helpoin" selvitettävä.

Haluaisin ajatella positiivisesti ja "geneettisesti", ettei meissä voi olla mitään vikaa. Mieheni on sikinnyt pillereiden läpi ja hänellä on nuorempia sisarpuolia 4, jotka ovat kaikki tuleet ilmeisen helposti. Äitini on kertonut, että hänen ja isän on oikeastaan vain tarvinnut katsoa toisiaan päin ja pum, äiti on ollut raskaana (kolme kertaa)... :ashamed: Mutta kyllä tässä epätoivo nousee!
 
Nöhvi
Nompparelli: kiitos vastauksesta :) Kuulostaa onnistuneelta käynniltä! Hyvä että menitte käymään! Mietittiin kanssa että mies olisi käynyt antamassa simppanäytteen ennen ensikäyntiä, mutta kuulemma kelakorvausta ei saa jos ei ole lääkärin lähetettä. Sen takia se on nyt jäämässä sen ensikäynnin jälkeiseen aikaan. Saitteko te jotenkin etukäteen lähetteen miehelle? Mietin vaan, että kun se olisi aivan mahtavaa jos heti ensikäynnillä olisi ihan tuloksiakin. Mitenköhän muuten se vaikuttaa, kun mitä luultavimmin mulla on menkat päällä sitten, saako ne ultrattua mitään vai jääköhän tutkimiset siltä erää? Toki toivon että menkkoja ei tule ja koko käynnin saa perua ;)

Grill: taustat kuulostaa lupaavilta, ehkä teillä ja monella meistä vuoden tuhdanneilla on ollut vaan tosi huono säkä :confused: Aika monen asian kun pitää mennä putkeen että raskaus alkaa :O
 
Hienolta kuulostaa teidän suunnitelmat, niin ne asiat etenevät! Tietenkin kun on jo odotellut vuoden päivät :heart: niin sallisi kaiken tapahtuvan mahd.pian ja asap, mutta kaipa nämä selvittelyt vievät aina aikansa.... Mutta kun ei malttaisi aina odottaa sitä seuraavaa kiertoa ja sitten seuraavaa :headwall: Mutta ehdottomasti kannattaa kääntyä lääkärin puoleen, vaikka se kynnys on kyllä joskus aika korkea ja hankalaakin se on... Apu kun voi sitten olla ihan pienestä kiinni :)
Minä sain muuten rakkuloihini jo Terolut-reseptin mutta seuraavasta kierrosta sitten. Maanantaina käyn labrassa FSH- ja prolaktiinikokeissa ja heti kun saan niistä tulokset pitää varata soittoaikaa lääkärille.

Grill: meillä on kaksi lasta jo ennestään, joten on tämä kone joskus toiminut :D aikas helposti saivat alkunsa. Mutta olin silloin alle 35 v. ja 35 taitaa olla naisella se ikä, kun raskautumisen mahkut alkavat heiketä. Davidin ovistesteistä en muuten tykännyt myöskään, ne eivät koskaan näyttäneet positiivista (sellaista hailakkaa viivasta vain). Samaa kuulin muiltakin käyttäjiltä. Esim. Pregcheckin ovistesteillä bongaaminen kyllä onnistui (himotestaajana testailin vielä rinnakkainkin davidilla ja PC:llä ihan mielenkiinnosta ja PC:llä ovisplussa näkyin hyvin). Vähän sama juttu kuin sinulla Nöhvi, ovis kyllä löytyi, mutta luteaali vaihe on ollut 9-10 pvää ja vissiin sitä munasoluakaan ei ole aika pullahtanut joten nou tärppi :(
 
Mirjami: Niinhän se taitaa olla aika paha ikä se 35v... : / Ja sitten tuntuu että ne ketkä ei sitä enää todellakaan anstaitsisi saavat niitä lapsia ihan tosta noin vaan vielä 40 vuotiaina. Ja tällähän tarkoitan niitä, joilla on ennestään 7 lasta ja pari lastenlasta, omat lapset heitetään pihalle heti kun lapsilisät lakkaa juoksemasta (tai viimeistään 18 vuotiaina) ja sitten pyöräytetään aina uusi muksu lähteneen tilalle, niin kappas kun saadaan lisää lapsilisää!! :kieh: Ja kyllä, tiedän tälläisen tapauksen!

Meillä tuli tänään 11kk täyteen ja miehen mieliksi tein sitten testin, vaikka on vasta dpo12. Ja voi kuinka kivan 11kk lahjan sain, negahan sieltä tuli... :headwall:
 
Kiva että täällä on alkanut vilkas keskustelu! :)

Verikokeiden tuloksissa kilpirauhasarvot olivat "hyvät". Eli siis ilmeisesti viitearvojen sisäpuolella. MUTTA, olen kuullut että todellisuudessa raskautta yrittäessä tsh-lukeman tulisi olla mielellään alle 2, mutta ihanteellisin olisi 1 pintaan ja sen alapuolella?? Mulla oli siis 2,2. Voi olla että täytyy vielä uudestaan joskus käydä testissä, niin näkee onko tuloksissa muutoksia parempaan tai huonompaan. En jaksa kuitenkaan uskoa, että noin pieni heitto yksinään olisi syy tähän pitkään tuhtaamiseen. Mutta kaikki on tietysti mahdollista.
Rauhassa nyt tässä kuitenkin katsellaan ja jännätään nyt tämäkin kierto taas loppuun..

Grill: Pahoittelut negasta : /

Tsemppiä kaikille tutkimukset aloittaneille! Ja toivotaan että ihan luomuplussiakin vielä tänne ilmestyy! ;)
 
Sunnuntai-ehtoota! Pahoittelut negasta Grill :( täällä myöskin napsahti kp 1 tänään mittariin. Eli kierto oli taas vain 24 päivää, mutta nyt sentään pääsen odottelmaan kp 15:sta ja terojen aloittamista. Ja nyt mustikkapiirakan tekoon :p....
 
Nöhvi
Mirjami: pahoittelut tädin saapumisesta :hug: Niin sulla ei sitten luget toimineet, oliko millainen annostus? Tai no jos aiheittaa huimausta niin ei kai sitä annostustakaan voi nostaa.. toivottavasti terot auttaa :) Tykkään itse kanssa PC:n ovistesteistä, samaten wondfot on hyväksi havaittuja. Kyselit aiemmin onko ollut haamuja yms., niin ei ole ollut haamun haamua ei niin minkäänlaista merkkiä plussasta.

Grill: kurja nega :hug: Aina yhtä tympeetä, ei siihen varmaan koskaan totu.

Iippa88: oliko jo jännäpäivät lähellä?

Mullakin alkaa lähestyä uhkaavasti se 35v, mahtaako olla munasolut enää priimaa... Tässä pohdiskelin että kun olen joka kierrossa saanut ovisplussan ja siitä tietyn ajan päästä on menkat alkaneet, niin kuinkahan todennäköistä on että olen oikeasti ovuloinut? Jotenkin olen olettanut että ovis on tapahtunut mutta mutta... eikös jos se ei tapahdu, niin kierron luulisi venyvän? Nyt siis menkkojen alun on pystynyt laskemaan plussasta. Mulla on niin monta kysymystä sille lääkärille parin viikon päästä :D
 

Yhteistyössä